Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Hilary schreef:Zijn de tanden goed? Geen wormen?
Mijn merrie is ook aan de schrale kant; zij krijgt voor nu Seniores priores en bietenpulp bij (in vrij kleine hoeveelheden overigens). Dat krijgt ze als de anderen in de groep ook hun voerbakje krijgen. Hooi eten ze uit slowfeedernetten, momenteel ook gras.
Mocht mijn merrie echt schraal blijven of terugzakken in de winter, gaat zij ook een deel van de dag apart met hooi en andere leuke dingen ter aanvulling. Bij haar kan ik het hopelijk oplossen met een schrikdraadje waar ze zelf onderdoor kan. Zo niet, dan moeten we nog even creatief worden.
Hilary schreef:Ik zou in dit geval ervoor kiezen om zoveel hooi neer te leggen dat er altijd nog is én Seniores erbij. Merriebrok kun je er zeker doorheen doen, maar kijk even hoeveel je nodig hebt om de SP lekker te laten zijn. Ook met niet te grote hoeveelheden beginnen en rustig opbouwen.
Qua tijd apart zou ik even met de pensionhoudster overleggen; als zij bijv 's ochtends een uur bezig is om te voeren, is dat een handige tijd. Jouw paard apart, dan de klussen die ze moet doen en als ze klaar is jouw paard weer bij de groep (bijvoorbeeld).
Bambi1995 schreef:Tanden zijn in mei gecontroleerd was perfect niet meer aan doen zei de tandarts. Ook zijn ze dit voorjaar op wormen getest door een mest onderzoek maar dat hadden ze ook niet.
Hilary schreef:Ja, ik denk dat het heel goed kan helpen om je paard een deel van de dag apart te zetten, zodat ze ongestoord hooi kan eten (niet uit een slowfeeder). Je kunt uiteraard ook andere dingen bijgeven, zoals wiesen cobs / fasern, luzerne of bietenpulp. Seniores wordt vaak beter gegeten met muesli erdoorJe zult een beetje moeten uitproberen hoeveel muesli er dan nodig is om de SP lekker te maken.
Edit: oudere paarden hebben vaak meer moeite met verteren van hun voeding. De tanden raken wat op, de darmwerking wordt wat minder. Ze hebben dus meer tijd nodig om hun voedingsbehoeft te voldoen. Overigens duurt het bij oudere paarden vaak ook wat langer voordat ze zijn bijgetrokken.
ellepel schreef:Bambi1995 schreef:Tanden zijn in mei gecontroleerd was perfect niet meer aan doen zei de tandarts. Ook zijn ze dit voorjaar op wormen getest door een mest onderzoek maar dat hadden ze ook niet.
Oei, lees ik dat nog net ,is je paard toen nog wel ontwormd?
wormonderzoek is niet 100% betrouwbaar,dus zou zeker kijken voor een goede wormenkuur![]()
Er zijn wormen die ingekapseld kunnen zitten die pas later loskomen,die zie je niet in mestonderzoek.
En niet alle wormen scheiden altijd eitjes af, dus haal voor de zekerheid ook even een goede kuur er bij
En de laatste tijd hoor ik steeds meer en meer van bloedwormbesmettingen bij oudere paarden.
Dus wel even doen