Urinetest zware metalen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

funnyhorses

Urinetest zware metalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 21:06

Even een vraag....
Kan men een urinetest voor zware metalen dat voor mensen/voedingsmiddelen word gebruikt ook voor paarden urine gebruiken?

Heeft iemand dat al eens gedaan?

funnyhorses

Re: Urinetest zware metalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 21:52

Niemand?

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 21:54

Bel je dierenarts, die weet het vast en anders weet hij vast beter waar te zoeken :)*

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 08:44

Dit kwam ik op een facebookpagina van een dierenartsenpraktijk tegen:

Citaat:
Mocht u voor uw huisdier, of uzelf, een zware metalen urine test willen laten doen, dan hebben we nog tot eind mrt 2016 een aanbieding, 25 euro ipv 30 !!

Uit dit bericht zou je kunnen opmaken dat het eenzelfde test is als bij mensen gebruikt wordt.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 09:21

Dankjewel Jet.
Mijn dierenarts heeft bloed en urine meegenomen om op zware metalen te testen maar ik heb nog geen uitslag.

Nu ben ik erg nieuwsgierig geweest en heb inmiddels zelf ook een test bij mijn paard gedaan.
De rede is omdat ik al dik 4 jaar gezondheidsproblemen met haar heb waar geen arts of kliniek antwoord op kan geven.

De test heb ik gisteravond nog gedaan en ik schrok want er kwam dus uit dat ze een kwikvergiftiging heeft!

Nu wacht ik ook de uitslag van de arts even af om te zien of het overeen komt.

Maar het zou zoooo veel kunnen verklaren zeg,poehee!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 16:26

Ik ben wel heel benieuwd of de arts op hetzelfde uitkomt!

Heb je enig idee hoe ze aan een kwikvergiftiging zou kunnenkomen?

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 17:02

Wij gebruiken in het labo dezelfde testmethode voor paarden als voor mensen, maar de referentiewaarde voor de meeste metalen liggen anders bij paarden als bij mensen. Paarden mogen zo bijvoorbeeld veel meer ijzer binnenkrijgen dan mensen. Is de test een kwalitatieve waarde (dus een getal) of positief negatief? Het eerste kan je vergelijken met een referentiewaarde, het laatste zegt gewoon dat er kwik aanwezig is maar hoeveel is dan onduidelijk (zie bijsluiter van de test)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 18:12

Jet schreef:
Ik ben wel heel benieuwd of de arts op hetzelfde uitkomt!

Heb je enig idee hoe ze aan een kwikvergiftiging zou kunnenkomen?

Ik denk opgelopen bij de vorige eigenaar daar stond ze nml flink te kribbebijten/luchtzuigen.
Haar boventanden waren op 5 jarige leeftijd ook helemaal afgesleten!
Als ze dan op hout heeft staan bijten wat behandeld is met giftige verfstoffen zou ze het zo binnen hebben gekregen.
De vorige eigenaar was niet zo zuinig op het beestje waardoor ik al 4 jaar op zoek ben naar een diagnose.

Ik ben nu ook heel erg benieuwd wat de uitkomst van de dierenarts zal zijn!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 18:16

Seltje schreef:
Wij gebruiken in het labo dezelfde testmethode voor paarden als voor mensen, maar de referentiewaarde voor de meeste metalen liggen anders bij paarden als bij mensen. Paarden mogen zo bijvoorbeeld veel meer ijzer binnenkrijgen dan mensen. Is de test een kwalitatieve waarde (dus een getal) of positief negatief? Het eerste kan je vergelijken met een referentiewaarde, het laatste zegt gewoon dat er kwik aanwezig is maar hoeveel is dan onduidelijk (zie bijsluiter van de test)

De test die ik gedaan heb was met een buisje daarin moest een vloeistofje dat moest geschud worden tot het groen werd en dan tot 2/3 het buisje aanvullen met urine.
Goed schudden en na 15min. verschijnt er bovenin de vloeistof een ring van zo'n 1cm en die is verkleurd. Ik kreeg een oranje kleur wat volgens de beschrijving duid op aanwezigheid van kwik.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 20:29

Kun je via pb de exacte naam van de test even bezorgen, want er zijn meerdere merken van zo'n testen. (Of een foto/scan van de bijsluiter) Soms kan er namelijk interferentie van een andere stof optreden die ook voor de kleuromslag kan zorgen. Dat moet normaal in de bijsluiter staan, net zoals de minimumgrens van zwaar metaal aanwezig voor de kleur omslaat.

Zoizo is kwik zelfs in kleine hoeveelheden toxisch, dus ik zou het zeker met je dierenarts bespreken. Gewoon zeggen dat je al een zelftest hebt gedaan, en dat je zo snel mogelijk de resultaten van het labo wilt.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 20:57

Zo zag de test eruit.
Duidelijk oranje verkleuring.

Afbeelding

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-17 18:34

Net bericht van d.a gehad. Ze hebben op alles getest behalve kwik.
Dit word nu alsnog gedaan zodat ik alles kan uitsluiten hopelijk.

D.a vond mijn theorie erg aannemelijk wb het kribbebijten en daardoor misschien kwik binnen gekregen.

Over 2 dagen krijg ik bericht.
De zware metalen die tot nu toe waren getest zijn dus negatief!

Echt...ik zou zoooo blij zijn met een diagnose pffff....

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 17:29

Vandaag opnieuw bloed geprikt omdat het vorige materiaal net meer bruikbaar was. -O-
Nu even afwachten wat de kwiktest zegt.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 17:35

woon jij in Belgie ? of komt het paard uit Belgie ? reden dat ik dat vraag omdat er diverse streken zijn in Belgie (omgeving Balen sowieso) waar de grond vervuild is door metaalsmelterij die er in de buurt zit (inwoners mogen ook geen groenten verbouwen e.d.) zou een verklaring kunnen zijn.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 17:38

Mist schreef:
woon jij in Belgie ? of komt het paard uit Belgie ? reden dat ik dat vraag omdat er diverse streken zijn in Belgie (omgeving Balen sowieso) waar de grond vervuild is door metaalsmelterij die er in de buurt zit (inwoners mogen ook geen groenten verbouwen e.d.) zou een verklaring kunnen zijn.

Ohh mist dit vind ik wel heeeeeeel erg interessant wat jij daar zegt!!! :wow:
Het paard komt idd uit Belgie, wij wonen in zuid limburg vlakbij de duitse grens en de paardjes staan aan huis.
Paard komt uit de regio van Diepenbeek is daar iets bekend van vervuilde grond Dan?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 18:01

Na wat googlen zie ik wel dat er diverse metaalbewerkingen zijn in en rond om Diepenbeek maar wat ze precies maken is mij niet duidelijk.
Jeetje als dat toch zo is dan word er een hoop duidelijker na 4 jaar dokteren en zoeken naar een diagnose. %)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 19:16

hey, kijk hier eens op, site van de vlaamse overheid mbt vervuiling, als je weet waar het paard gestaan heeft kun je het adres opzoeken (rechts onderin "welke gronden zijn reeds onderzocht"

https://www.ovam.be/gir

edit; zo te zien zijn daar verschillende onderzoeken en "schadegevallen" saneringen

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 19:26

Maar als dat 4 jaar geleden is, zou dat dan nu nog in het lichaam zitten? Blijkbaar kunnen pesticiden ook kwik bevatten. Kan dat geen oorzaak zijn? (op voorwaarde dat de kwiktest van de DA hetzelfde aan het licht brengt).

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 19:44

Misschien een gekke vraag maar als er in een gebied geen groente mag worden verbouwd is er dan ook geen graas verbod voor consumptie dieren (koeien/schapen/paarden)?
Niet echt gezond een biefstuk met kwik.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 19:56

Als je leest wat kwikvergiftiging aan symptomen geeft en veroorzaakt in het lijf qua opname van mineralen dan zou het heel goed bij mijn paard kwikvergiftiging kunnen zijn.
Kwik gaat nml heeeeel langzaam het lichaam uit als het al eruit gaat want dat is nog maar de vraag.

Het zou wel kunnen verklaren waarom magnesium vit.e en zink te laag zijn ook glucose was te laag.
Ze neemt t niet op omdat het waarschijnlijk door het lijf gebruikt word tegen die kwik.

Omdat ik al zoveel dingen en ziektes kan afvinken blijft eigenlijk het zware metalen verhaal over.

Omdat ze flink deed kribbebijten bij vorige eigenaar en daarmee misschien ook troep naar binnen heeft gekregen zou die theorie wel eens kunnen kloppen.

Ze is al een heel stuk verbeterd het neurotische panische gedrag is al veel minder.

Ik ben nu echt benieuwd of dit dan de doorslag gaat geven pfff

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 19:59

Mist schreef:
hey, kijk hier eens op, site van de vlaamse overheid mbt vervuiling, als je weet waar het paard gestaan heeft kun je het adres opzoeken (rechts onderin "welke gronden zijn reeds onderzocht"

https://www.ovam.be/gir

edit; zo te zien zijn daar verschillende onderzoeken en "schadegevallen" saneringen

Dankjewel voor deze info!!! +:)+

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 19:59

kwik hoopt zich op in het lichaam als je langdurig blootgesteld wordt, is dus heel goed mogelijk.

graasverbod is er voor zover ik weet nooit geweest. Het is aan het licht gekomen omdat er veel kanker e.d. voorkwam in bepaalde gemeentes (rond Balen ) een jaar of 15 geleden, ik woonde toen in Belgie. Er zijn toen veel tuinen gesaneerd maar het probleem is veel groter.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 20:21

Jeetje dat is niet niks zeg.
Ik heb dat nooit geweten joh en ergens ben ik blij met deze info.

Ik laat in ieder geval de uitslag weten wie weet heb ik het nu eindelijk bij het rechte eind.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 20:26

Uitslag vandaag gekregen van de kwiktest en ze heeft geen kwik in het bloed volgens het lab.

Moedeloos word ik ervan mijn paard plast soms dikke donkere "olie" maar toont verder gezond.
Alles is gecheckt maar niemand van de geleerden kan iets vinden.

Echt....ik ga zo gillen..... |o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 20:37

Wat ik zo op internet terug vind is dat een chronische of historische kwikvergifting niet in het bloed terug te vinden is. Blijkbaar omdat het opgeslagen worden in bepaalde delen van het lichaam, wel klachten geeft maar daardoor niet perse in het bloed terecht komt.
Bij mensen spreken over een speekseltest?

Zelf geen enkele ervaring mee, maar dit vond ik door een beetje rond te zoeken. Wellicht heb je dat zelf ook gedaan. :)

Eens de vraag voorleggen bij een opleiding diergeneeskunde? Merelbeke, Utrecht?