Paard wisselend kreupel, niet fit.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sjimbel

Paard wisselend kreupel, niet fit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 09:12

Ook al weet ik dat bokt geen dierenarts is plaats ik toch maar dit topic. Misschien dat hier mensen zitten die aan dingen denken waar ik niet aan denk.

Even wat achtergrond informatie. Mijn paard staat in principe 24/7 buiten momenteel, en wordt twee keer per dag binnen gehaald om te eten enzovoort. Ze heeft rechtsvoor een iets stijl voetje. Normaal gezien loopt ze ongeveer 4 dagen in de week.

Vorige week maandag (26-07) kwam ze niet goed uit de wei, niet stok kreupel maar ook gewoon niet goed.Leek duidelijk van rechtsvoor te komen, hoefbekapper gebeld aangezien dat ook wel weer nodig was. Deze heeft haar dinsdag middag bekapt maar kon eigenlijk niks vinden. Ze liep dinsdag over haar hele lichaam heen stijf en liep met haar voorbenen volledig op haar tenen. Dit hebben we even aangekeken.

Donderdagochtend liep ze redelijk, 's avonds kwam ze bijna op 3 benen de wei uit. DA gebeld, en die kwam vrijdagmiddag. Ze liep toen over haar hele lijf heen slecht, de dierenarts heeft bloed geprikt en verwachtte spierbevangen. Ik kreeg het advies haar een maand stil te zetten, en dan opnieuw bloed te prikken. Haar CPK waarde was 461 wat de DA tegenviel dus de maand rust terugbracht naar 3 weken.

Ze heeft toen ook de pijnstiller Equipalazone (?) gehad. Eerste 4 dagen 2 x 1 zakje en nu staat ze dan op 1 x per dag 1 zakje. Ze tot nu toe eigenlijk nog niet beter gelopen. De ene keer heeft ze een opleving van een paar stappen maar daarna dubbel zo slecht te lopen.

Ik heb zelf het idee het elkaar afwisselt, alsof ze compenseert. De ene keer lijkt ze beter te lopen (lees niet kreupel) maar loopt ze door haar hele lijf heen vreemd + op haar tenen, om de andere keer duidelijk rechtsvoor niet goed te lopen.

Ze is normaal een grote grappenmaker en een schooier eerste klas. Dit is ze totaal niet nu, het is gewoon heel duidelijk te merken ze niet lekker in haar hum zit.

Ik wil het nog een paar dagen aankijken, en anders bel ik maandag de dierenarts weer.

Uiteindelijk is het nog best een lang verhaal geworden :o. Maar hebben jullie misschien nog ideeën waar ik dan naar zal laten kijken? Foto's staan sowieso bovenaan het lijstje.

mystery1980

Re: Paard wisselend kreupel, niet fit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 09:15

mijn ervaring bij dit soort klachten is dat de dierenarts die aan huis komt maar een gokje doet en samen met even afwachten het soms wel goed komt. Wat voor mij altijd goed gewerkt heeft is naar de kliniek gaan, uitgebreid onderzoek met eventueel uitverdoven echo en foto's. Dan heb je vaak een betere diagnose en knapt je paard veel sneller op. Beterschap gewenst in elk geval!

Sjimbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 09:20

mystery1980 schreef:
mijn ervaring bij dit soort klachten is dat de dierenarts die aan huis komt maar een gokje doet en samen met even afwachten het soms wel goed komt. Wat voor mij altijd goed gewerkt heeft is naar de kliniek gaan, uitgebreid onderzoek met eventueel uitverdoven echo en foto's. Dan heb je vaak een betere diagnose en knapt je paard veel sneller op. Beterschap gewenst in elk geval!

Dankje! Wat ik hierbij ben vergeten te zetten, is dat nu we terug gaan kijken ze eigenlijk al een paar maand loopt te kwakkelen. Maar dan liep ze eigenlijk na een dag of 2 weer goed. Wel telkens de voorbenen maar dit afwisselend. En niet alarmerend omdat het dan telkens na een korte periode weer over was.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 09:28

misschien toch beetje hoefbevangen ????

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 09:34

Was ze nu echt spierbevangen of niet?

Zoja dan is vit E & selenium supplement wellicht een prettige ondersteuning voor haar.

Bij ongelijke voeten, en wisselende kreupelheid moet ik verder voornamelijk aan hoefkatrolontsteking denken.

Ik denk dat foto's en een kreupelheidsonderzoek belangrijk zijn om zsm te doen.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 09:40

Die van mij heeft ook van stokkreupel naar goed naar stokkreupel gelopen en was ook niet blij. Waar ze normaal als een gek het land in zou gaan was het nu stappend. Na het uitverdoven bleek het in de hoef te zitten. Foto's gemaakt, niks op te zien. Echo's gemaakt, niks op te zien.
Niemand weet wat het is geweest maar nadat ze nieuwe ijzers heeft gekregen loopt ze weer 100% en is weer vrolijk en fanatiek als nooit te voren. De vorige ijzers zaten er overigens gewoon goed onder....
Andere paard was wel oke maar ook een beetje loom maar liep niet kreupel oid en at goed maar bleek wat haken aan z'n kiezen te hebben waar hij last van had.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 09:41

Mijn gedachte gaat ook uit naar hb..of hko.
Beide diagnoses zijn niet heel makkelijk te stellen ( zit er nu zelf middenin!!)
Heel veel sterkte!!

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 09:43

Hoe is de mest?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 09:45

Ik zou haar ook opladen en naar de kliniek brengen, vooral omdat de buut niets blijkt te doen. Ik zou gewoon vandaag meteen bellen en niet over het weekend laten gaan.

Sjimbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 09:48

ElCamino schreef:
misschien toch beetje hoefbevangen ????

Dit was volgens de DA geen optie, al weet ik zo 123 niet meer waarom. Zal dit volgende week nog eens vragen!

Elisa2 schreef:
Was ze nu echt spierbevangen of niet?

Zoja dan is vit E & selenium supplement wellicht een prettige ondersteuning voor haar.

Bij ongelijke voeten, en wisselende kreupelheid moet ik verder voornamelijk aan hoefkatrolontsteking denken.

Ik denk dat foto's en een kreupelheidsonderzoek belangrijk zijn om zsm te doen.

Ze was heel licht spierbevangen, de CPK waarde normaal horen tussen de 100 en 400 ofzo te zitten. En die van mijn paard waren dan 461.
HKO is ook het gene waar ik een beetje 'bang' voor ben, vandaar inderdaad ook de foto's. Zou je dan beide voeten doen of alleen rechts?

wwillemijn schreef:
Hoe is de mest?

Deze is gewoon prima!

Joolien schreef:
Ik zou haar ook opladen en naar de kliniek brengen, vooral omdat de buut niets blijkt te doen. Ik zou gewoon vandaag meteen bellen en niet over het weekend laten gaan.

Hier twijfelde ik zelf dus ook over, momenteel ben ik aan het werk en hoor ik zo weer hoe ze nu uit de wei kwam. Nadeel is ik in mijn laatste 2 dagen voor mijn vakantie zit, en dus niet vrij kan regelen. Al kan ik natuurlijk wel alvast een afspraak maken voor de maandag.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 09:54

Ik zou beide voeten doen, en wellicht een test op cushing wbt de spierbevangenheid.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 09:57

Sjimbel schreef:
. Ze heeft rechtsvoor een iets stijl voetje. Normaal gezien loopt ze ongeveer 4 dagen in de week.

Vorige week maandag (26-07) kwam ze niet goed uit de wei, niet stok kreupel maar ook gewoon niet goed.Leek duidelijk van rechtsvoor te komen, hoefbekapper gebeld aangezien dat ook wel weer nodig was. Deze heeft haar dinsdag middag bekapt maar kon eigenlijk niks vinden. Ze liep dinsdag over haar hele lichaam heen stijf en liep met haar voorbenen volledig op haar tenen. Dit hebben we even aangekeken.

Donderdagochtend liep ze redelijk, 's avonds kwam ze bijna op 3 benen de wei uit. DA gebeld, en die kwam vrijdagmiddag. Ze liep toen over haar hele lijf heen slecht, de dierenarts heeft bloed geprikt en verwachtte spierbevangen. Ik kreeg het advies haar een maand stil te zetten, en dan opnieuw bloed te prikken. Haar CPK waarde was 461 wat de DA tegenviel dus de maand rust terugbracht naar 3 weken.

Ze heeft toen ook de pijnstiller Equipalazone (?) gehad. Eerste 4 dagen 2 x 1 zakje en nu staat ze dan op 1 x per dag 1 zakje. Ze tot nu toe eigenlijk nog niet beter gelopen. De ene keer heeft ze een opleving van een paar stappen maar daarna dubbel zo slecht te lopen.

Ik heb zelf het idee het elkaar afwisselt, alsof ze compenseert. De ene keer lijkt ze beter te lopen (lees niet kreupel) maar loopt ze door haar hele lijf heen vreemd + op haar tenen, om de andere keer duidelijk rechtsvoor niet goed te lopen.

Ik kan me voorstellen dat het in feite draait om compensatie.
Uiteraard hoort de DA echte ziekteprocessen uit te sluiten en dit lijkt ook idd in orde.

Uiteraard: die steile hoef heeft ze vast al jaren, dus hoezo er opeens problemen zijn - volstrekt onduidelijk. ("Aanleiding".)
Maar de oorzaak kan zijn overbelasting, omdat het dier haar lichaam niet correct gebruikt.

Spaar in dat geval het ritje naar de kliniek etc etc uit en laat een osteopaath komen. Niet alleen 'voor een massage ', maar vraag een verhaal met kop en staart over hoe ze haar lichaam gebruikt, de oorzaak van het steile hoefje, welke spieren de last moeten dragen ("als 'dit' niet kan, moet die spier dat opvangen") wat dat doet met banden, fascia, gewrichten etc.

Aan de hand van zo'n verhaal kun je gericht aanpakken.

Sjimbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 10:02

Elisa2 schreef:
Ik zou beide voeten doen, en wellicht een test op cushing wbt de spierbevangenheid.

En vanwaar de cushing test? Ik heb altijd het idee dat bij wat oudere paarden is, maar dat zal wel een hele stomme gedachte zijn of niet?

Ik heb trouwens voor de geïnteresseerde de bloeduitslagen..

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 10:21

Cushing komt helaas ook bij jonge dieren voor!!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 10:30

Welk ras is je paard? Met de info die hier staat zit ik naast HB/HKO ook te denken richting PSSM. Ook met oog op die verhoogde spierwaardes en het wat vage beeld wat ze geeft kwa kreupelheid. Hoe zijn haar spieren, stijf/hard? heeft ze ook spiertrillingen?

Sjimbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 10:39

rina schreef:
Welk ras is je paard? Met de info die hier staat zit ik naast HB/HKO ook te denken richting PSSM. Ook met oog op die verhoogde spierwaardes en het wat vage beeld wat ze geeft kwa kreupelheid. Hoe zijn haar spieren, stijf/hard? heeft ze ook spiertrillingen?

Mijn paard is een KWPN. Haar spieren zijn helemaal niet stijf of hard. Gewoon zacht/soepel zoals altijd, vandaar wij (bekapper, instructrice enz) spierbevangen een vreemde diagnose vonden.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 10:48

Zou het uit haar voeten kunnen komen? Ik heb paarden heel beroerd zien lopen met verkeerd bekappen of beslag. Omdat je schrijft dat ze vooral op haar teen loopt, moest ik hier aan denken. Hoe loopt je paard op het harde? Is ze dan bijv meer gevoelig?
Als het mijn paard was geweest, had ik eerst een afspraak in de kliniek gemaakt voor een kreupelheidsonderzoek. Dan weet je in elk geval waar de pijn zit en kun je van daaruit een behandelplan maken. Eerst een osteopaat zou ik in dit geval niet doen. Want dan kun je wel de blokkades behandelen, maar als de oorzaak toch in een hoef of pees ligt bijv, komen die blokkades in no time terug. Eigenlijk moet je eerst weten waardoor het kunt en dan kun je idd heel prima nadat die oorzaak behandeld is nog laten nakijken door een osteopaat om blokkades doordat ze zich vastgezet heeft in het lijf ook te behandelen.

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 10:58

Ik zou een thermografie laten doen. Dan weet je gewoon waar je het zoeken moet. Nu kan het alles zijn, de rug, de hoef, de schouder, cto noem maar op.

Zelf heb ik goede ervaring met Karin Leibrand. Mijn paardje had toen ook vage kreupelheiden, uiteindelijk is er geen eens een DA aan te pas gekomen maar bleek ze gewoon helemaal vast te zitten in de spieren. Met aangepaste training en behandelingen van de osteopaat was ze zo weer op de rit. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 11:02

Thermografie vind ik in dit geval weer niet verstandig, omdat hij veel te onzekere uitslag geeft. Eerst maar eens gewoon foto's maken en echo's.
En Ts, ik bedoelde ook vandaag bellen, want dan ben je waarschijnlijk op zijn vroegst maandag aan de beurt. ;)

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 11:03

Joolien schreef:
Thermografie vind ik in dit geval weer niet verstandig, omdat hij veel te onzekere uitslag geeft. Eerst maar eens gewoon foto's maken en echo's.
En Ts, ik bedoelde ook vandaag bellen, want dan ben je waarschijnlijk op zijn vroegst maandag aan de beurt. ;)

Hoezo onzeker? Dan zou je juist de plekken aan kunnen wijzen die je verder kan onderzoeken. Mijn ervaring is wel dat je vaak veel goedkoper uit ben omdat je veel meer richting heb waar je moet zoeken.

Sjimbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 11:05

dittaswart schreef:
Zou het uit haar voeten kunnen komen? Ik heb paarden heel beroerd zien lopen met verkeerd bekappen of beslag. Omdat je schrijft dat ze vooral op haar teen loopt, moest ik hier aan denken. Hoe loopt je paard op het harde? Is ze dan bijv meer gevoelig?
Als het mijn paard was geweest, had ik eerst een afspraak in de kliniek gemaakt voor een kreupelheidsonderzoek. Dan weet je in elk geval waar de pijn zit en kun je van daaruit een behandelplan maken. Eerst een osteopaat zou ik in dit geval niet doen. Want dan kun je wel de blokkades behandelen, maar als de oorzaak toch in een hoef of pees ligt bijv, komen die blokkades in no time terug. Eigenlijk moet je eerst weten waardoor het kunt en dan kun je idd heel prima nadat die oorzaak behandeld is nog laten nakijken door een osteopaat om blokkades doordat ze zich vastgezet heeft in het lijf ook te behandelen.

Dat was mijn idee dus ook eerst. Maar mijn bekapper heeft haar weer netjes bekapt dinsdag (26-07) en kon eigenlijk hierin niks vinden. Ja rechtsvoor een kleine kneuzing bij de teen in de zool maar leek meer vanuit het op de tenen lopen te komen. Ik kan vanavond wel even foto's maken van de hoeven!

Ze is toevallig een maand geleden behandeld door de osteopaat (preventief) deze heeft toen eigenlijk niks noemenswaardig gevonden. Enkel een wat sterker linker achterbeen.

Joolien schreef:

Ik heb zojuist mijn DA een berichtje gestuurd er weinig vooruitgang is. Ze liep vanochtend weer wat beter dan maar is duidelijk te zien ze compenseert door haar achterhand naar rechts te gooien. Ga toch maar een afspraak maken dan, thanks voor het laatste duwtje haha! :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 11:07

Aan je verhaal van hoe ze loopt zou ik eerder nog denken aan hoef bevangen.
In dat geval is het wel belangrijk dat ze direct van de wei af gaat en in rantsoen 'arm' gevoerd wordt.

Sjimbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 11:11

Zojuist contact gehad met de DA, deze komt nu morgen weer langs. Aangezien ze toch nu een stuk beter had moeten zijn.

Babootje schreef:
Aan je verhaal van hoe ze loopt zou ik eerder nog denken aan hoef bevangen.
In dat geval is het wel belangrijk dat ze direct van de wei af gaat en in rantsoen 'arm' gevoerd wordt.

Ze staat sowieso op rantsoen, ze kreeg al niet veel. Staat op een kale wei met onbeperkt hooi. En krijgt alleen 2 x per dag een half schepje Fiberforce (hier zitten alleen mineralen en vitamine in) om de pijnstilling doorheen te doen. Dit was voor de diagnose van spierbevangen ook geadviseerd.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 11:12

Beste plan hier lijkt mij nog altijd, afspraak maken om naar een goede kliniek te gaan en daar een kreupelheidsonderzoek te laten uitvoeren. Aan de hand daarvan gaan ze al veel gerichter kunnen zeggen of een echo, röntgenfoto's, ... nodig is. Dat kunnen wij van hieruit niet vertellen. Bezorg hen eventueel ook de uitslag van de bloedtest die je dierenarts zelf heeft gedaan.

Thermografie kan interessant zijn als er geen duidelijke aanwijzing komt uit het kreupelheidsonderzoek. Ik zou daar nu nog geen extra kosten aan doen.

Als je een goede kliniek hebt, gaat die dierenarts ook kunnen diagnosticeren dat er een probleem in de rug of bekken of ergens anders in het lijf zit. Dan kan je nog altijd gericht de osteopaat laten komen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 11:31

Citaat:
Eerst een osteopaat zou ik in dit geval niet doen. Want dan kun je wel de blokkades behandelen, maar als de oorzaak toch in een hoef of pees ligt bijv, komen die blokkades in no time terug.

Hier ben ik het roerend mee eens, vooral 'dan komen de problemen in no time terug'.
Maar de blik plus tastzin van een osteopaath kunnen wel heel erg veel informatie geven over "wat de blokkades zijn" en vooral het verhaal er achter.
...en tja, wat was er eerder, de kip of het ei - de foute hoefstand, de overbelaste fascia, de peesblessure, etc.

Citaat:
Maar mijn bekapper heeft haar weer netjes bekapt dinsdag (26-07) en kon eigenlijk hierin niks vinden. Ja rechtsvoor een kleine kneuzing bij de teen in de zool maar leek meer vanuit het op de tenen lopen te komen. Ik kan vanavond wel even foto's maken van de hoeven!

Citaat:
Ze is toevallig een maand geleden behandeld door de osteopaat (preventief) deze heeft toen eigenlijk niks noemenswaardig gevonden. Enkel een wat sterker linker achterbeen.

Dat is een verstandige gewoonte.
Maar we zijn waarschijnlijk 'een aanleiding verder' (ik heb geen idee wat dat is) - er is iets mis.
Uiteraard kun je het sterkere linkerachterbeen optellen bij het steile hoefje.

Joolien schreef:
Thermografie vind ik in dit geval weer niet verstandig, omdat hij veel te onzekere uitslag geeft

....een thermografie 'is wat het is' - het geeft informatie. En het handige is, dat je heel veel informatie over het hele paard krijgt.
Uiteraard: de "enige" informatie die je krijgt is temperatuur. Waarom sommige delen te warm of te koud zijn: daar begint het puzzelen.
Citaat:
Ik heb zojuist mijn DA een berichtje gestuurd er weinig vooruitgang is. Ze liep vanochtend weer wat beter dan maar is duidelijk te zien ze compenseert door haar achterhand naar rechts te gooien.

Balen dat het zo is en goed om actie te ondernemen!

...welke compensatie denk jij dat ze maakt? (Geen gewicht op linksachter? Rechterflank graag kort? ....staat ze gelijk vwb haar voorhoeven?)

Rechtsvoor is ze steil en had ze een kleine kneuzing.
Ik kan me voorstellen dat ze haar rechtervoorvoet wil ontlasten.
Doorgaans is de steile hoef het voorbeen dat het minste gewicht draagt (...jouw paard zou dan normaliter iets meer gewicht op linksvoor hebben. Paarden houden erg van de diagonaal, dus wat ik nu verwacht is een sterker rechterachterbeen. "Hier gebeurt iets".)

Wellicht heeft ze een gekke sprong gemaakt, is op een steen geland - je weet het niet.
Het dier wil het rechtervoorbeen nog meer ontlasten - en krijgt giga spierpijn.