Merk lijnzaadolie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kenzo

Merk lijnzaadolie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-17 09:54

Hoi,

Ik heb de zoekmachine gebruikt maar kan niet het antwoord vinden waar ik naar op zoek ben.

Ik wil mijn 25 jarige merrie die met pensioen 24/7 op het land staat graag lijnzaadolie bijvoeren. Als ik kijk welke merken en prijzen er zijn zie ik door de bomen het bos niet meer. Waarom zit er zo'n groot prijsverschil in de olie?

Welk merk lijnzaadolie voeren jullie en waarom dat merk?

Groetjes Danique

Danjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 09:57

We voeren ons paard dagelijks 150 ml lijnzaadolie op advies van de kliniek arts. We kopen het per jerrycan van 20 liter in bij Pharmahorse. Hoe groter de hoeveelheid des te goedkoper is het. 20 liter voor €70. Ik denk niet dat er veel verschil in merk/kwaliteit is.

_Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 10:03

Kenzo schreef:
Hoi,

Ik heb de zoekmachine gebruikt maar kan niet het antwoord vinden waar ik naar op zoek ben.

Ik wil mijn 25 jarige merrie die met pensioen 24/7 op het land staat graag lijnzaadolie bijvoeren. Als ik kijk welke merken en prijzen er zijn zie ik door de bomen het bos niet meer. Waarom zit er zo'n groot prijsverschil in de olie?

Groetjes Danique

IK gebruik die ene van epplejekc 4.95 en heeft bij mij hetzelfde effect als bij de duurde voor 69.95. Soms zitten er vitamines etc doorheen, maar for real geen verschil bij het paard. Voor niets dus eerst veel te veel betaald. Ik zou deze kopen en gewoon gebruiken :)

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-17 10:04

Danjel schreef:
We voeren ons paard dagelijks 150 ml lijnzaadolie op advies van de kliniek arts. We kopen het per jerrycan van 20 liter in bij Pharmahorse. Hoe groter de hoeveelheid des te goedkoper is het. 20 liter voor €70. Ik denk niet dat er veel verschil in merk/kwaliteit is.

Wauw! Dat is een hoop. Waarom als ik vragen mag?

Ik zit te denken aan een 5 liter fles. Hoeveel is normaal om te geven?

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-17 10:04

_Woodstock schreef:
Kenzo schreef:
Hoi,

Groetjes Danique

IK gebruik die ene van epplejekc 4.95 en heeft bij mij hetzelfde effect als bij de duurde voor 69.95. Soms zitten er vitamines etc doorheen, maar for real geen verschil bij het paard. Voor niets dus eerst veel te veel betaald. Ik zou deze kopen en gewoon gebruiken :)

Naar die kijk ik idd maar op de webshop zag ik ook nog twee andere merken staat vandaar de vraag hoe en wat. Bedankt!

Cheminee

Re: Merk lijnzaadolie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 10:07

Ik koop gewoon een jerrycan.. ik kijk alle grote websites na en koop de goedkoopste. Ik heb 1 flesje bewaard met zo,n doseerdop. Daar geef ik 2 doseringen van..

Danjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 10:14

Kenzo schreef:
Danjel schreef:

Wauw! Dat is een hoop. Waarom als ik vragen mag?

Ik zit te denken aan een 5 liter fles. Hoeveel is normaal om te geven?

Ons paard heeft hele erg verstoppingskoliek gehad en heeft 4 dagen in de kliniek in Wolvega gestaan. De arts adviseerde ons om paard de rest van haar leven op 200ml lijnzaadolie per dag te zetten, dit hebben we in overleg teruggebracht naar 150ml. Ze krijgt 120 ml via een grote spuit (60ml groot) in haar mond en 30 ml door haar mueslimixje.
Het schijnt dat je, als je effect wil hebben/zien, ze meer olie moeten hebben dan geadviseerd wordt op de verpakking.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 10:36

Volgens mij maakt het merk inderdaad niet (veel) uit.

Hoe groter de verpakking hoe voordeliger het inderdaad is. Bij Agradi bijvoorbeeld heb je 20 liter voor 65 euro ( of 10 liter voor 34.99), dan zit je op 3,25 per liter. Kan aantrekkelijk zijn zo'n grote verpakking als je meer paarden hebt of inderdaad zoals hierboven eentje die dagelijks vrij veel olie krijgt.. anders gaat het wel erg hard in je portemonnee :) .

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 10:57

Er zit wel verschil in kwaliteit; deels veroorzaakt door de manier hoe het gewonnen is en deels veroorzaakt hoe lang het 'op de plank' ligt. Regelmatig ben ik partijen tegengekomen die jaren lagen opgeslagen, volledig donker/zwart van kleur waren. Kwaliteit wordt ook minder wanneer het verkeerd wordt opgeslagen of verpakt.
Beste is om verse lijnzaadolie te hebben zonder toevoegingen (toevoegingen worden meestal ook gedaan om goedkope (waardeloze) olie op te kalefateren).
Als laatste kan er nog prijsverschil ontstaan wat verzonnen is door de verkoper; sommige fancy merken zijn duur niet vanwege de kwaliteit die ze leveren maar vanwege een fancy naam of verpakking.
Al met al een doolhof om de juiste olie te vinden maar als je rechtstreeks van een fabrikant koopt is de kans groter dat de kwaliteit en versheid groter is. Sorteer je op die manier dan vallen er al tientallen merken af > er zijn nl niet zoveel fabrikanten... :D

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 11:05

Het meeste verschil zit in marketing en hoe groot ze het in kunnen kopen.
Hoe goed het blijft hangt er vanaf hoe het verpakt is. Donker en koel is het best, dus liever niet in doorzichtige verpakkingen, en het liefst koeler dan kamer temperatuur (denk aan kelder, schuur oid).

Ik verkoop het ook. Pure 1e klas kwaliteit, koud geperst. Vaak goedkoper dan de meeste andere verkopers.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 11:17

Ik geef die van feralhorsecare, goede kwaliteit, een van de goedkoopste en met extra vitamine E. Ik bestel er ook mijn voer dus in de herfst bestel ik dan een jerrycan mee.

Shanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 18:49

Ik voer de lijnzaadolie van Hayster of de biologische variant van de paardendrogist.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 22:33

Ik voer Havens Equiforce Oil. 5 liter voor 26,95 :) 10 Liter voor 45,95.

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 00:25

Ik haal de olie rechtstreeks bij de fabriek en betaal maar 17 euro per 5 liter. Moet er een eindje voor rijden maar ik spaar het er wel mee uit. Het is ook echt pure olie zonder troep doorheen gemengd :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 00:35

Brittneyx schreef:
Ik haal de olie rechtstreeks bij de fabriek en betaal maar 17 euro per 5 liter. Moet er een eindje voor rijden maar ik spaar het er wel mee uit. Het is ook echt pure olie zonder troep doorheen gemengd :)

Grappig... ik betaal iets minder dan 17 euro voor 5 liter bij Feral Horse Care en daar zit vitamine E aan toegevoegd omdat paarden deze vitamine zouden gebruiken bij het verteren van lijnzaad.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 07:50

Koper schreef:
Brittneyx schreef:

Grappig... ik betaal iets minder dan 17 euro voor 5 liter bij Feral Horse Care en daar zit vitamine E aan toegevoegd omdat paarden deze vitamine zouden gebruiken bij het verteren van lijnzaad.

De vitamine E die normaal gesproken al in lijnzaadolie zit is daar juist genoeg voor... Maar als de olie oud is (lees waardeloos) dan zit er bijna geen vitamine E meer in (verloren gegaan door oxidatie). Ja, dan snap ik dat er vitamine E aan wordt toegevoegd... Maar alle andere nuttige stoffen die normaal in de olie zitten zijn er dan alsnog uit...
Gebruik dus bij voorkeur verse lijnzaadolie. Zoals ik al zei wordt/kan olie worden opgekalefaterd maar wanneer men dat doet is de olie in beginsel al waardeloos geworden (anders heeft het geen meerwaarde en is het te duur; dat een product dan alsnog goedkoop is is daarom ook erg verdacht).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 12:29

Wel vreemd dan dat ze zelfs in het donker glimmen en ook goed in de energie steken ;)

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-17 13:00

Verschillende merken en meningen zie ik al. Ik ga eens beginnen met een kleine fles van de epplejeck om te kijken of ze het uberhaupt wil eten over haar voer.

Hoeveelheden die jullie geven zijn ook verschillend. Waar zit hem dat in? Als ik 5 liter zou kopen maar 25ml geef per dag doe ik er een half jaar mee. Is het dan wel goed te bewaren?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 13:14

Als je een fles koop met een doseerdop zou je die kunnen her gebruiken als je later 5 liter koop. Een liter fles hanteert makkelijker dan een 5 liter jerrycan. Voor je 5 liter is het beter als je die netjes opgeslagen laat staan en niet iedere dag aan rommel.
Een half jaar blijft het bij goed opslaan wel goed. Zet je het in een doorzichtige fles in het zonnetje kan het wel heel snel slecht worden.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 13:38

Koper schreef:
Brittneyx schreef:

Heb jij dan een speciale actieprijs ofzo? want ik zie op de site die 5 liter voor 24,95 alleen maar staan?

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 14:58

Koper schreef:
Wel vreemd dan dat ze zelfs in het donker glimmen en ook goed in de energie steken ;)

Dan zou ik me helemaal zorgen gaan maken; klinkt als radioactiviteit - glimmen in het donker en goed in energie.... glow-in-the-dark-horse... :D

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 16:35

Als je lijnzaadolie als natuurmedicijn wilt gebruiken moet altijd biologische oliën gebruiken. Voor alle medicinale aanwendingen van plantaardige producten geldt dat enkel biologische producten in aanmerking komen. Lijnzaadolie dient van koude persing te komen en moet je koel en donker bewaren. Oude, ranzig geworden lijnzaadolie moet je niet meer gebruiken. Lijnzaadolie begint snel te oxideren. Al vier weken na het openen kan lijnzaadolie ranzig geworden zijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 17:04

Kenzo schreef:
Verschillende merken en meningen zie ik al. Ik ga eens beginnen met een kleine fles van de epplejeck om te kijken of ze het uberhaupt wil eten over haar voer.

Hoeveelheden die jullie geven zijn ook verschillend. Waar zit hem dat in? Als ik 5 liter zou kopen maar 25ml geef per dag doe ik er een half jaar mee. Is het dan wel goed te bewaren?

Ik koop kannetjes van 5 liter -en ik zie dat ik mij in de prijs vergist heb, waarvoor excuses JustLizz! Je hebt inderdaad gelijk- en daarvan geef ik 60 ml in totaal per dag. Dus ik doe ook redelijk lang met een kannetje. Uit de 5 liter kan pomp ik om de zoveel tijd wat over in een 2 liter kannetje (waar ook lijnzaadolie in gezeten heeft) want dat schenkt wat makkelijker. Het pompje vind ik flut, ik doseer het met een maatschepje.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 10:19

Koper schreef:
Kenzo schreef:

Ik koop kannetjes van 5 liter -en ik zie dat ik mij in de prijs vergist heb, waarvoor excuses JustLizz! Je hebt inderdaad gelijk- en daarvan geef ik 60 ml in totaal per dag. Dus ik doe ook redelijk lang met een kannetje. Uit de 5 liter kan pomp ik om de zoveel tijd wat over in een 2 liter kannetje (waar ook lijnzaadolie in gezeten heeft) want dat schenkt wat makkelijker. Het pompje vind ik flut, ik doseer het met een maatschepje.

Geeft niet hoor, ik dacht wellicht is het ergens nog voordeliger te krijgen, dan is dat altijd mooi meegenomen ;)

Roos04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 14:18

Lijnzaadolie is lijnzaadolie, lijkt mij.