Met pensioen? Hko

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Met pensioen? Hko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 07:35

Ik merk dat ik even wat in de war ben en eea van mij af wil schrijven.

Mijn pony van 14 heb ik nu iets meer dan 7 jaar.
Altijd al wat flegmatiek geweest en heeft enkele vervelende zaken meegemaakt: worm besmetting, tijdlang erg hoesten ( incl dubbele ademslag).
Gelukkig is dat laatste helemaal voorbij en heb nu een gezonde, glanzende, dominante pony.
Hij eet goed, is de baas van de kudde en staat 24/ 7 buiten met vrienden en ruwvoer.

Vorig jaar zomer begon hij vaker te struikelen en vond ik dat hij kort liep.
Behandeld door een osteo maar dat deed weinig tot niks.
Hij werd nog flegmatieker en ik heb een kreupelheid onderzoek later doen.
Kreupel op twee voorbenen, uitverdoofd en Beiden op de foto.
Diagnose: Hko 3 a 4.
Pony werd natuurlijk bekapt en mij werd speciaal beslag geadviseerd.
Dit heb ik gedaan en tevens glucosamine gaan voeren.
Wat een verschil! Pony wilde weer lekker lopen, oren erop, drafje, galopje...

Maar nu sinds ongeveer twee weken struikelt hij weer vaker.
Ook loopt hij weer korter en wil eigenlijk niet draven en galopperen.
Wel kan hij heel heet en dribbelig zijn in het bos ( altijd al geweest) en dan nog wel wat willen aanbieden maar dat is dan van redelijk korte duur ( en ik denk dat hij dan vooral op karakter en adrenaline loopt... kan dat??).
In stap gaan de oren er nog wel lekker op en geniet hij echt.

Nu zit ik wat te twijfelen.
In draf lijkt hij gewoon pijn te hebben, gezien t feit dat hij het niet uit zichzelf wil, in de bak overigens onbelast ook niet.
Ik doe momenteel drie keer een rustig rondje op zijn tempo in het bos.
Zolang hij met de oren erop stapt... mag ik er dan voorzichtig vanuit gaan, dat hij hierbij geen last heeft? Loopt ook nageeflijk en is ontspannen..

Ik vind het zo lastig waar je goed aan doet.
Bute geven voor 10 dagen ongeveer staat op de planning om iig te kijken of hij dan anders loopt/ reageert.
Zijn er mensen die het " lopen op karakter" herkennen of is dit onzin?

Advies over inspuiten of ander beslag of natuurlijk bekappen hoef ik niet.
In de bak rijden doe ik niet en ga ik ook niet doen met een pony die niet eens wil draven dus ook rechteichten of Antoine de bodt advies hoef ik niet.

Hij mag natuurlijk blijven ook als ik er niets meer
Mee kan, maar als hij onbelast ook pijn heeft laat ik hem gaan. Alleen vind ik dat dus
Momenteel nog reuze moeilijk te zeggen...

Ibbel

Re: Met pensioen? Hko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 07:55

Als een paard niet meer spontaan draaft in de wei, ga er dan maar van uit dat-ie pijn heeft. Echt, hoe 'goed' hij dan nog lijkt te stappen, een paard dat spontaan niet draaft is niet goed.
Ik spreek uit ervaring helaas, en heb me té lang niet gerealiseerd wat er aan de hand was.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 08:12

Waarom niet inspuiten?
Je ziet ook dat in ons HKO huiskamertopic zo goed als iedereen deze behandeling heeft laten doen en de paarden er behoorlijk van opknappen.
Dit is voor mijn klasse 3-4 HKO'er het enige dat ik aan behandeling doe en is het enige waardoor hij pijnvrij blijft lopen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 08:24

Ondanks dat je geen rechtrichtadvies wil kan dat wel een positieve wending aan je pony geven..ook als je alleen buiten wil rijden!

Op karakter doorlopen kan zeker!
Heel veel suc6 en hoop dat je oplossing vindt!

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 08:31

Lopen op karakter doen ze zeker. Ik heb er 1 gereden die op een stapritje er vrolijk in volle galop vandoor vloog uit gekkigheid maar dan de volgende dag in de wei geen stap meer wilde verzetten van de pijn.

Niet uit zichzelf willen aandraven is trouwens een reden voor rinkelende alarmbellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 08:32

Ik heb heel lang rechtrichten gedaan en heel sporadisch ook wel gedaan tot een tijdje terug.
Maar een paard dat niet meer wil draven ga ik sowieso niet meer in de bak belasten..
Ik heb het ook langer onder andere dingen weggeschoven... na t hoesten, zelf enkele blessures gehad waardoor pony regelmatig stil heeft gestaan.
Maar achteraf wil hij al lang niet meer actief lopen en ik voel me enorm vervelend eronder.

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 09:47

Haak even in als het mag..
Ik lees meerdere reacties over alarmbellen bij het niet spontaan aan willen draven , zowel als in de wei als in de bak..
Zou dit dan met pijn te maken kunnen hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 10:18

Ja lijkt mij dus wel.
Daarom voel ik me ook zo schuldig.
Ik weet gewoon niet of en hoeveel pijn hij heeft.
Hij wil alleen rennen als ie van Iets schrikt bijvoorbeeld. Of als de hele groep gaat rennen.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 10:43

Anoniem schreef:
Ik heb heel lang rechtrichten gedaan en heel sporadisch ook wel gedaan tot een tijdje terug.
Maar een paard dat niet meer wil draven ga ik sowieso niet meer in de bak belasten..

Je kunt ook alleen in stap en vanaf de grond rechtrichten, bijvoorbeeld met lange lijnen :j
Maar dat hangt er natuurlijk wel van af hoeveel pijn hij in stap heeft. Ik begrijp heel goed dat je het moeilijk vindt om dat in te schatten en voor hem te moeten bepalen. Daar kan ik je helaas ook geen advies over geven.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 10:50

Ibbel schreef:
Als een paard niet meer spontaan draaft in de wei, ga er dan maar van uit dat-ie pijn heeft. Echt, hoe 'goed' hij dan nog lijkt te stappen, een paard dat spontaan niet draaft is niet goed.

Sluit ik me bij aan.

Ik zou zsm met de bute beginnen zodat je een duidelijker beeld krijgt. Niet mee wachten, echt zsm gaan doen.

Een paard zonder voorwaartse drang die zelfs in vrijheid liever niet draaft heeft pijn, dat kan niet anders. Het druk zijn in het bos kan ook komen omdat op dat moment door de adrenaline de pijn minder dominant aanwezig is (dat is nl een van de functies van adrenaline, je voelt minder pijn).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 10:53

Dankje. Dat laatste vroeg ik mij idd af.
Dat hij pijn heeft is duidelijk.
Maar hoe zie en weet ik dan of dit in stap en vrijheid ook zo is. Dat spookt maar door mijn hoofd.
Als hij vlot doorstapt in het bos. Heeft ie dan pijn. Of niet. Of wel, maar laten ze dat dan niet merken?
Hij komt wel naar me toe in de wei, eet goed, glanst.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 10:56

Ik zou er vanuit gaan dat als het in draf zeer doet (zo zeer dat hij in vrijheid ook liever niet draaft) dat er in stap op zijn minst ongemak maar ik denk eerder ook pijn is. Daarom zou ik zsm met de buut beginnen, dan kun je de verandering zien en dat gaat je veel info geven verwacht ik.

mala26Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 10:57

Lopen op karakter kan zeker weten. Ik heb 2 merries gehad die dat bewezen hebben.
Ik zou morgen al met de bute starten, een duidelijker antwoord ga je namelijk niet krijgen van je pony.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 10:57

Paard is een vlucht en prooidier, dus in de weide, wanneer de kudde schrikt gaat hij mee ondanks de pijn. Want anders word hij spreekwoordelijk opgegeten door een leeuw. Wanneer je pony niet meer uit zichzelf draaft en pony's vind ik vaak nog harder dan paarden en je ziet geen nut in verder aanmodderen/behandelen dan moet je voor jezelf maar vooral voor de pony een keuze maken. Natuurlijk is hij stappend nog goed maar voor de rest?? En een pony heeft geen weet dat hij bij wijze van spreken aan zijn laatste dag bezig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 11:56

Dat ben ik met je eens. En hoewel ik dat nu heel makkelijk zeg zal ik natuurlijk de beslissing maken als dat het beste is.
Ik wil alleen niet een verkeerde keuze maken.
Dat ik dingen over t hoofd zie ofzo.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 12:14

Je kan je keus het best maken als hij 2 weken op bute heeft gestaan. Loopt ie dan wel dan weet je dat hij zonder bute gewoon pijn heeft en inslapen ineens heel dichtbij komt.
Sommige paarden lopen inderdaad op karakter, mijn fries heeft tot het laatste moment voor mij gelopen met KS, artrose en een peesblessure. Toen zij in de paddock niet meer wilde draven heb ik haar laten gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 12:19

Oké het voelt anders nu jullie dit allemaal zo eeelijk zeggen.
Want twee weken terug liep hij nog te dribbelen toen we tussen een endurance rit uitkwamen.... maar achteraf gezien zegt dat dus niks...

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 12:57

Ik zou het gwn eens met je da overleggen Waarschijnlijk kan inspuiten nog een hoop doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 13:04

Dat overleg ik natuurlijk wel. Maar echt alleen wAt rekken wil ik niet.
Dat is mijn persoonlijke grens dan wel

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 13:19

Van wat je schrijft geef je aan dat je niet meer wil behandelen, maar indicatie wil van pijn/geen pijn en dus geschikt als grasmaaier. Daar geeft die 10 dagen buut je een goede indicatie van, laat verdere besluiten daar van afhangen.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 13:30

Ik snap dat je geen discussie wil over de bekapping/ijzers maar ik ga toch een vraagje stellen:
was je pony natuurlijk bekapt en heb je hem nu op orthopedische ijzers of was het omgekeerd?
Of heb je hem na de constatatie van HKO laten natuurlijk bekappen?

Ik heb mijn HKO 3-4 paard op speciale ijzers en tot nu toe gaat dat nog steeds erg goed zonder inspuitingen.
Ze draaft in de wei dus dat stelt me ook gerust, maar haar werklust is ook geminderd. Ze krijgt ook veel wilgentakken (natuurlijke pijnstilling) ;-)

succes en hopen dat het op termijn weer beter gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 13:42

Hij werd natuurlijk bekapt en nu een ijzer, speciaal beslag.

Tamary idd. De twijfel op dit moment zit vooral in: heeft hij in stap pijn. Heeft hij onbelast pijn.
De bute heb ik net opgehaald.
Echter vind ik stap dan zo lastig beoordelen omdat hij nu ook stapt met oren erop.
Is dat dan karakter, of pijnloos lopen.
Dat is dus iets wat ik niet zie..

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 14:06

Anoniem schreef:
Advies over inspuiten of ander beslag of natuurlijk bekappen hoef ik niet.
In de bak rijden doe ik niet en ga ik ook niet doen met een pony die niet eens wil draven dus ook rechteichten of Antoine de bodt advies hoef ik niet.

Ik vind dit wel een hele starre stelling. |o
Naar mijn mening valt of staat hko bij een goed management en moet je bereidt zijn om je eigen management opnieuw én eerlijk te bekijken!
Mijn advies, mocht je er voor open staan:
- Vraag je zelf eerst af of je hier nog geld/tijd e.d. in wil steken, zo nee is de keuze snel gemaakt want je paard loopt nu met pijn. (ja, paarden blijven door lopen (ook op adrealine));
- Wil je er wel nog tijd en geld in steken laat dan opnieuw foto's maken van het hoefbeen om te kijken of de hko is verergerd of niet;
- Volg advies van da op wat betreft het mogelijk wel of niet laten inslapen a.d.h.v. de foto's, een rustperiode, type behandeling o.i.d. Je kan qua behandeling meerdere dingen doen! Ik ben ook niet van het inspuiten, maar heb bijvoorbeeld laten behandelen met Tildren injecties;
- Als je vervolgens weer mag opbouwen moet je naar mijn mening écht aandacht besteden aan rechtrichten (in de bak!) anders begint op korte termijn het hele riedeltje weer opnieuw.. En dan niet bij de instructrice op de hoek maar iemand die daar meer kennis van heeft.

Succes in deze lastige periode!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 14:16

Ik heb een hele tijd recht richt les gevolgd bij een van de beste op dit gebied. Dus daar heb ik echt in geïnvesteerd.
Klasse 3 a 4 kan niet veel verergeren naar mijn idee?
Ik wil vanalles doen, ben heel gek op mijn pony maar een pony die gewoon echt niet wil draven?
Zou tildren dan zoveel helpen?
Star, ja wie weet.
Ik had hem ook 7 maand geleden direct kunnen inslapen.
Uiteindelijk , achteraf gezien, wilde hij al heel lang niet voorwaarts lopen en heb ik dat altijd gewrijf aan zijn karakter.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 16:05

Als hij in stap geen pijn lijkt te hebben zou ik het lekker bij stappen houden als ik jou was. HKO verloopt vaak in fases {slechter, dan weer wat beter etc.}
Inspuiten kun je nog proberen..maar draven ohz bij een pony die dat niet wil moet je imo niet meer doen.