wat voeren aan paard met leveraandoening?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Esja

wat voeren aan paard met leveraandoening?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-17 10:43

Bij mijn paard is afgelopen week d.m.v. bloedonderzoek gebleken dat hij problemen met zijn lever heeft. Het begon met vervelende plekken aan zijn achterbenen die maar niet wilde genezen, nu blijkt de lever er de oorzaak van te zijn. Voor een paard met een leveraandoening word voer geadviseerd met een laag gehalte aan eiwitten. Dit is voor mijn paard het probleem. Vorig jaar bleek na een maagscopie sprake van vrij ernstige maagzweren. Dit hebben wij goed onder controle gekregen met medicatie en aanpassing in het voer, juist wel eiwitten, luzerne. Uiteraard heb ik hier met de behandelend dierenarts over gesproken en deze zegt dat het tot rust krijgen van de lever eerste prioriteit is. Uiteraard krijgt hij medicatie om zijn leverfunctie te herstellen. Ik ben echter toch bang voor problemen met zijn maag. Heeft hier iemand ervaring met dit probleem, en wat voeren jullie dan je paard?
Hij krijgt nu 3 handjes luzerne, dit was een volle emmer, zeg anderhalve kg. Nu dus minimaal. Ook staat hij de hele dag op de wei en krijgt hij onbeperkt ruwvoer en 2 kg. brok. Voor ik met dit probleem te maken kreeg voerde ik hem ook 2 scheppen fiber force, daar reageerde hij indertijd met de maagzweren erg goed op, maar dit heb ik gestopt. Ook heb ik de lijnzaadolie gestopt.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Groetjes Esja

troi

Re: wat voeren aan paard met leveraandoening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 11:00

Waarom krijgt hij brok? Dat is door het hoge suiker gehalte slecht voor een gevoelige maag namelijk.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 11:01

Volgens mij is luzerne geven bij maagzweren goed door de hoeveelheid calcium wat erin zit. Je zou de luzerne kunnen vervangen door bietenpulp daarbij een goede balancer geven en eventueel mariadistelzaad voor de lever.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 11:10

Ik weet niet of je het iets vind. Maar ik heb bij mijn kat met toendertijd puur lever gegeven als ondersteuning. Weer niet of het helpt. Voeding kan ik verder weinig tips over geven

Esja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-17 11:20

Volgens de dierenarts was de 2 kg. brok geen probleem. Vandaar dat hij dat krijgt.
Welke bietenpulp zou je dan adviseren? En waar haal je mariadistelzaad vandaan?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 11:21

Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar gras zit vol eiwit. Dus denk niet echt de beste oplossing om de lever tot rust te krijgen. Waarom 2 kg brok ? Moet hij zo hard werken? Is toch ook een serieuze belasting voor de lever. Bietenpulp is goed voor zowel maag als lever. Verder mariadistel voor de lever, maar dit moet je eerst overleggen met je DA aangezien hij al andere medicatie krijgt.
Waarom ben je gestopt met Fibre Force?
Ik zou hem eerst maar eens wat beperkter gaan voeren. Minder eiwit, geen brok. Goed hooi aangevuld met een balancer en bietenpulp en beperkt gras. Dit een tijdje volhouden en zien hoe ver je hiermee komt.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 11:38

Esja schreef:
Volgens de dierenarts was de 2 kg. brok geen probleem. Vandaar dat hij dat krijgt.
Welke bietenpulp zou je dan adviseren? En waar haal je mariadistelzaad vandaan?

Bij Pit&Pit bestel ik altijd de Mariadistelzaad. Ik heb hier 3 paarden staan met chronische leverschade die eigenlijk niet meer zonder Mariadistelzaad kunnen. Ik maal voor een paar dagen tegelijk. Gemalen wordt nl. nog beter opgenomen. De leverwaardes in bloedonderzoeken zijn met en zonder Mariadistelzaad onderzocht en het verschil is enorm.

Verder is het misschien een idee om i.p.v. brok over te stappen op een vit./mineralenbrokje.
Ik voer sinds begin van dit jaar Vitalbix daily complete en het bevalt me reuze goed. Er zit vrij hoog aan div. aminozuren in en onze paarden zijn er behoorlijk van opgeknapt.

Esja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-17 12:16

Gestopt met de fiber force, omdat het in eerste instantie de oorzaak zou kunnen zijn van de mok. Dit gaf in eerste instantie al veel verbetering, maar uiteindelijk blijkt licht de boosdoener te zijn. Omdat hij ook luzerne krijgt en et wat dat betreft goed bleef doen, hield ik de fiber force achterwege. Op de wei is voor mijn paard een belangrijke manier om te ontspannen, dus dat neem ik hem niet af. Dat is ook niet nodig volgens de dierenarts. Door brok te voeren is mij verteld kun je hem beter op gewicht houden, hooi is buikvulling en van brok komen ze beter aan.
Ik zal eens kijken naar de vitalbix daily complete, heb er nog nooit van gehoord.

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik kan genoeg proberen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 13:11

Bietenpulp is qua energiewaarde ongeveeer gelijk aan basisbrok. Dus 1kg bietenpulpbrok vervangt 1kg basisbrok. Goed hooi kunnen ze ook echt van aankomen, maar afgelopen jaar is er veel schraal hooi gemaaid (wat ik aan pavo testen gezien heb). Voer je voor langere tijd van dezelfde partij?

Bietenpulp gedroogd wegen, maar uiteraard wel geweekt voeren. 4L water op 1kg bietenpulp. Bij pulpbrok komt dat neer op 3 scheppen water (4.5L water) op 1 schep pulpbrok (1.1-1.2kg). Bij speedibeet komt het neer op minimaal 2 scheppen water (3L) op 1 schep speedibeet (800g).

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 14:55

Van brok aankomen? Ze gaan er eerder van stuiteren en dat kost meer energie. Ruwvoer + essentiele aminozuren naast genoeg vit./min. krijg je ze ook mooi rond van en is veel minder belastend voor maag en lever.
Weet je trouwens zeker dat je maagzweren weg zijn? Leverproblemen zijn nog wel eens het gevolg van maagzweren. Wat voor medicijnen zijn er gebruikt, welke dosering en hoe lang?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 15:01

Van brok kunnen ze inderdaad gewoon aankomen. Niet alle paarden gaan er van stuiteren. Mijn paard ging alleen de eerste 2 weken dat hij brok kreeg echt druk doen, daarna werd hij weer zijn vertrouwde zelf. Degene die we (met overleg eigenaar) onder onze hoede namen omdat hij echt te mager werd (lang verhaal) en op 3.5kg brok ging werd in eerste instantie ook echt pittig, maar na een paar weken kwam hij weer terug tot rust en was hij voornamelijk weer vrolijker en kwam hij aan. Die eerste weken was hij met grote regelmaat aan het spoken (24/7 buiten) en duurde dat spoken rustig een kwartier af langer. Nu heeft hij elke dag wel zijn gekke 5 minuten, maar dat is het. Voordat hij krachtvoer kreeg had hij deze helemaal niet. Voor een paard van nog geen 3 vond ik dat net zo min normaal.

Esja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-17 20:02

Het hooi wat wij krijgen van de leverancier is nog al eens wisselend in kwaliteit, mijn paard is ook een moeilijke hooi eter, hij laat het al gauw liggen, dus ook vandaar de brokken. Bedankt Mizora voor de uitleg van de bietenpulp, want dit lijkt interessant voer, ook gezien zijn maag.
Wat betreft de maagzweren weet ik natuurlijk niet helemaal zeker of ze weg zijn, maar indertijd dat hij hier last van had, had hij vele klachten die hij echt niet meer heeft. Hij heeft bijna 5 maanden op de omeprazole gestaan en kreeg pronutrin bij. Toen wij na 6 weken gingen afbouwen kwamen de klachten gelijk in erge mate terug, waardoor het langer en vooral langzamer afgebouwd moest worden. Ik vermoed zelf dat het leverprobleem hiermee te maken zou kunnen hebben. Het begon met een onschuldig wondje, wat maar niet wilde genezen en van het 1 kwam het ander.
Heel erg bedankt voor jullie uitleg, ik vind het erg fijn. Morgen heb ik ook nog overleg met de behandelend dierenarts en kan ik deze informatie mooi meenemen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 20:57

Grasbrok zou ook een goede optie zijn als het hooi moeilijk gegeten word. Bijv. Marstal wiesencobs, moet wel geweekt worden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 22:04

Hier 1 paard met een ontregelde lever + milt en 1 die gevoelig is op de maag en de darmen.

Die met lever/miltproblemen krijgt gemalen mariadistelzaad (ik koop het gemalen, niet de hele zaadjes) ter ondersteuning van de lever. Verder krijgt hij koolstofklei omdat is gebleken dat mycotoxines in het ruwvoer de oorzaak zijn geweest van de verstoring. De koolstofklei is een mycotoxinebinder.
Verder krijgt hij onbespoten hooi, en daarnaast Vitalbix Daily Complete en wat muesli van Feral Horse Care. Dat is 2x per dag ongeveer 200 gram. Ik geef hem de muesli er bij omdat hij vrij veel poeders door het voer krijgt, anders zou hij alleen de vitaminebrokjes krijgen.

Behalve bovenstaand krijgt hij nog zout door het voer, en Gluco Balance. Ook geef ik hem lijnzaadolie en een beetje kurkumapasta. Omdat ik recent een paar dingen heb aangepast in het voer (zoals de Gluco Balance en de muesli) wacht ik even met de volgende wijziging: Prime Humic. Dat is een product gemaakt van humus wat het bloed helpt zuiveren. Hopelijk verdwijnt dan ook het oedeem, dat nu veroorzaakt lijkt te worden door de verstoring op de milt.

Ook krijgt hij nog paardenbloemen, bramenblaadjes en kleefkruid zo veel hij wil. Paardenbloemen zijn heel goed voor de lever. Ik merk ook dat hij er met zonnig weer meer behoefte aan heeft. Zon en de lever zijn niet zo'n topcombi (en warm&droog en de milt juist wel waardoor mijn leverpaard lekker gaat staan bakken in de zon 8)7 )

Die van mij heeft geen gebrek aan eiwitten. Althans niet dat ik weet :+ Ik dácht eerst van wel omdat hij al lange tijd erg strakke spieren heeft in de schouders en borst. Maar dat bleek te komen door "vuil" bloed wat de afvalstoffen daar niet weg krijgt. Wat weer komt door die milt. Nu met de mariadistelzaad en de koolstofklei is het al wel beter geworden gelukkig.

Mijn merrie, die gevoelig is op de maag en darmen, krijgt Gastri Comp van Phytonics. En ook zij krijgt de koolstofklei.

Verder gebruik ik acupressuur om de boel weer wat in balans te helpen. Dit heeft onder andere veel goeds gedaan voor het gedrag van mijn paard. Door de verstoring vanuit de lever was zijn gedrag veranderd.
In het verleden heeft hij ook heel goed gereageerd op een homeopatische behandeling voor de lever. Hij kreeg toen zowel homeopathische middelen als een spagyrisch middel. Helaas was toen niet de precieze oorzaak van de onbalans in de lever bekend en was ook nog niet duidelijk dat de milt in het spel was. Dus de klachten gingen wel weg maar later kwamen er andere klachten voor in de plaats omdat de oorzaak niet weggenomen was.

Wat voor medicamenten krijgt je paard? Kijk alsjeblieft uit dat je de spijsvertering van je paard niet nog zwaarder belast. De lever moet het ook allemaal afbreken natuurlijk.

Esja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-17 20:30

Hoi, bedankt voor jullie uitleg allemaal. Hij krijgt nu hippochlor voor 10 dagen. Over 4 weken nemen ze opnieuw bloed af om te kijken of het verbeterd is. De dierenarts adviseerde mij inderdaad om over te stappen op een bietenpulp, pavo speedibeet i.v.m. het lage suikergehalte. Helaas keek hij in de emmer en draaide hij letterlijk zijn neus ervoor weg. Als ik dat aantrekkelijk wil maken word het waarschijnlijk toch weer te veel. In overleg besloten om de luzerne wel wat te minderen, maar niet te stoppen. Overigens heb ik zelf ook nog verschillende voerleveranciers aangeschreven aan de hand van jullie adviezen, dus wacht ook nog even af wat daar uit gaat komen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 20:37

Bietenpulp moeten ze vaak leren eten. Begin met hele kleine beetjes en dan opbouwen.

Vraagje: de plekken aan zijn achterbenen. Zaten die toevallig aan de binnenkant?

En heb je de lichaamstemperatuur van je paard gemeten? Daar kun je ook deels uit afleiden of hij betert. Paarden met leverproblemen hebben vaak een lagere lichaamstemperatuur.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 20:48

is de oorzaak bekend van de problemen?Is er aan leverbot gedacht?

Esja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-17 22:12

Hoewel de plekken inmiddels bijna weg zijn, ik moest ze insmeren met een cortisonen zalf, zaten ze vooral aan de buitenkant. Aan de binnenkant zijn het kleine plekjes. Ik heb verder geen lichaamstemperatuur gemeten.
De oorzaak is niet bekend, wel het vermoeden dat het is gekomen van de behandeling indertijd voor zijn maagzweren. Hij heeft toen 5 maanden omeprazole toegediend gekregen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 22:17

Dat klinkt plausibel. Een nadeel van orale middelen is natuurlijk dat ze langs de hele spijsvertering moeten en onderweg schade kunnen opleveren. Daarom gebruik ik Gastri Comp van Phytonics voor mijn merrie. Was een tip van mijn instructrice, die dit gebruikt voor een paard met maagzweren. Misschien ook wat voor die van jou?

Plekken die niet primair aan de binnenkant van het been zitten zou natuurlijk ook te verklaren zijn doordat de lever niet het primaire probleem is. Dat is er bij gekomen nadat er in de maag al wat mis was. De meridiaan (energiebaan) van de maag loopt aan de buitenkant/voorkant van het achterbeen, die van de lever aan de binnenkant.

Esja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-17 10:57

Voor zijn maag krijgt hij nu niets bijzonders meer behalve dan aangepaste voeding. De behandeling van zijn lever staat hier los van. Ik heb zelf momenteel echt de indruk dat hij geen last heeft van zijn maag, indertijd had hij plakkerige mest, was mager, deed boos met aansingelen en hij had nogal eens last van koliekverschijnselen, dat heeft hij nu echt niet. Voor zijn doen ziet hij er momenteel erg goed uit.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 11:26

Wat de maag betreft: ik geef aan mijn hengst Puur Maag door zijn voer, en moet sindsdien zelfs geen krachtvoer meer bijvoeren omdat hij veel meer graast en rustiger is. Is op basis van kruiden, en er zitten ook een aantal kruiden in die goed zijn voor de lever (oa mariadistel), dus je kan hiermee zeker niets verkeerd doen.

Zelf ben ik ook geen voorstander (meer) van onbeperkt ruwvoer: ik heb hier eentje dat hierdoor ook leverproblemen krijgt. Ga ik hooi en gras rantsoeneren, dan is ze ok. Bij haar ligt de oorzaak deels in haar vraatzucht (verbetert als ze wat krachtvoer krijgt, waarschijnlijk probeert ze anders tekorten weg te vreten), en deels door het hoge ijzergehalte in ons hooi en gras. Ze blijft nu al paar jaar ok, al voer ik krachtvoer met relatief hoog eiwit voer (13%), doordat ze vroeger eiwittekort had en daardoor bloedarmoede.

In jouw geval zou ik dus de oorzaak van de leverproblemen proberen te achterhalen door - als dat nog niet gebeurd is - te vragen of ze kunnen bepalen of ie teveel ijzer heeft. Zo ja, zou ik hooi en gras laten analyseren op ijzergehalte, en dan kan je hierin bijsturen (door eventueel hooi uit een andere streek aan te kopen).

Om tragere hooi-opname te krijgen, gebruik ik slowfeeder hooinetten, op stal en in de paddock.

Esja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-17 13:20

Dat van het ijzergehalte wist ik niet, dus ik ga proberen dat te achterhalen. Hij krijgt zijn hooi momenteel weer op de grond, hij had een hooitas, maar trok alles er eerst uit voor hij ervan ging eten. Bedankt voor de info.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 14:34

Kijk dan ook even of je kunt uitzoeken hoe veel ijzer er in het drinkwater zit. In brandnetels en algen (chlorella) zit ook veel ijzer.

Overigens heeft je paard natuurlijk wel ijzer nodig, het is een tamelijk belangrijk mineraal voor de zuurstof in het bloed :+ Een ijzeroverschot is uiteraard niet goed, en ligt in Nederland constant op de loer. IJzer moet in balans zijn met koper en zink. Je zou je veearts eens kunnen vragen om het bloed van je paard op deze drie te laten testen.

Esja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-17 20:44

Over 4 weken nemen ze opnieuw bloed, dus dan zal ik ernaar vragen.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 14:03

Even een schopje.
@ts hoe waren de bloeduitslagen?

Even een vraagje.
Ik heb veel zitten lezen over leverondersteuning en ben uit gekomen ook mijn paard, naast aangepast rantsoen (laag eiwit/zetmeel) en altijd al hooi te ondersteunen. Uit de symptomen van een verstoorde levenrfunctie denk ik dat die van mij daar wel baat bij zou kunnen hebben. Echter eet hij de mariadistel niet, het zijn zaadjes geen poeder http://www.purepaardenvoeding.nl/produc ... riadistel/
Ik krijg het er met geen mogelijkheid in. Door de muesli laat hij het liggen, een beetje natgemaakt ook en door de slobber ook.

Iemand een advies wat ik anders zou kunnen geven ter ondersteuning?
N.b. Paard heeft zeer gevoelig spijsverteringsstelsel en bekend met maagproblemen in het verleden en snel water bij de mest incl flatsen. Voordat we op stal de eerste snee hooi van dit jaar kregen ging het goed met de mest en schone billen, nu is dramatisch. Probleem is ook dat ie oud hooi laat liggen en dan stopt met eten.