Cushing

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Babyyentje

Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-17 20:18

We hebben vorige week te horen gekregen dat onze haflinger cushing heeft
Ze is 22 jaar en krijgt nu eenmaal daags een pil van prascend
Ook hebben we een leuke dierenarts rekening die in 4 termijnen betaald moet worden + de stalling en €60 pm aan medicatie
Mijn dochter die alles zelf betaal kan dit niet opbrengen en denk er over na om haar te laten inslapen
Ze is achter ook bevangen geweest

Ik vind het zo moeilijk maar begrijp mijn dochter ook wel
Bijna €350 pm is een hoop geld voor een paard die enkel dient als grasmaaier
Wat ze ook niet veel meer mag .ze mag op een korte wei met korfje op

Dus graag tips en advies
Ik weet dat een paard met cushing niet meer beter word maar heb ook gelezen dat ze op kunnen knappen van de medicatie

Ik zelf dacht haar te schenken aan een zorgboerderij waar kinderen haar nog lekker kunnen poetsen

Tips en advies en wat zouden jullie doen in deze situatie ??

Ps bloedwaarde.s was 156
Zeg mij niks maar voor de gene sie er verstand er ervaring mee hebben misschien wel.
Is dit hoog?

Ibbel

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 22:17

Weggeven aan een zorgboerderij en die opzadelen met een ziek paard met bijbehorende kosten? Denk je dat ze daar op zitten te wachten?

Ik denk dat de enige goede beslissing is als het financieel niet meer kan het dier in te laten slapen.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 22:26

Ibbel schreef:
Weggeven aan een zorgboerderij en die opzadelen met een ziek paard met bijbehorende kosten? Denk je dat ze daar op zitten te wachten?

Ik denk dat de enige goede beslissing is als het financieel niet meer kan het dier in te laten slapen.

Ben het hier ook mee eens

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 08:10

Vervelend nieuws..

Paarden met cushing kunnen echt heel erg opknappen van de medicatie , ik zou dat sowieso eerst afwachten ..
En wanneer is ze hoefbevangen geweest ?
Is dat recent of al langer geleden met wellicht een andere oorzaak dan de cushing ?

Weet niet hoe belangrijk het paardje voor jullie is maar wellicht dat eerst afwachten en ondertussen op zoek gaan naar een andere stalling die goedkoper is ..?
Zou het zelf niet zo snel opgeven ..

Weggeven aan een zorgboerderij oid zou ik niet doen, als het echt niet op de brengen is en er is helemaal geen andere oplossing meer , dan zou ik het paardje ook laten gaan..
Sterkte!

Babyyentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-17 09:20

2 weken geleden was ze bevangen aan beide achterbenen
Ik wil ook wel op zoek naar enkel weide met schuilstal maar mijn dochter beslist
Heb t even uitgerekend en ze is €390 pm kwijt dat is best veel geld
Dat is stalling medicatie en afbetaling aan de kliniek

Nogmaals ik begrijp mijn dochter heel erg goed .alleen ben ik zo.n muts met dan een schuldgevoel

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 09:33

Lastige kwestie. Aan de ene kant vind ik dat inslapen omdat je het niet kunt betalen best ernstig is. Wanneer je een paard koopt weet je dat de kans bestaat dat ze ziek worden en vooral oudere paarden zijn gewoon duur. Ik vind een hele pil voor een haflinger trouwens best veel, die van mij krijgt een halve. Misschien kun je op zoek naar goedkopere stalling? Weggeven kan echt niet, je gaat een ander niet met een ziek paard opzadelen. Ik denk dat je goed naar de kwaliteit van leven van het paard moet kijken en dan de beslissing moet nemen. Die van mij heeft Cushing maar wandelt met medicatie gewoon vrolijk rond. Je zou niet zeggen dat hij al 25 is.

Babyyentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-17 09:38

We moesten eerst een hele pil gaan geven mocht haar eetlust afnemen dan op een halve
Ik vind het ook lastig ..ze staat nu ze geen pijn meer heeft gewoon alert op de wei
Wil haar wel laten scheren in der hals krijgt ze nu langere haren

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 09:52

Ja dat is dus het ding met dierenartsen, die adviseren niet op te bouwen en dat is met prascend heel erg belangrijk. Scheren verlicht altijd, dat is met cushing sowieso een aanrader. Als ze gewoon happy is zou ik haar niet zomaar in laten slapen. Maar dat maakt de hele kwestie zo lastig...

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 10:23

vreemd dat jullie haflinger direct op een hele pil prascend is gezet, normaal moet het opgebouwd worden. Ook ik vind 1 hele pil heel veel, mijn shet kreeg 1/4 en later 1/8 pilletje.
Staat er een nacontrole ingepland om het bloed nogmaals te checken op nieuwe waarde en eventueel aanpassing in de medicatie?

Wat betreft het geld, tsja...die dierenartsrekening die afbetaald moet worden is natuurlijk van korte duur. Dat zijn geen blijvende kosten maandelijks. Daarnaast denk ik dat het paardje nu teveel aan prascend krijgt en dus dat de medicatie minder kan (afhankelijk van hoe het aanslaat natuurlijk). De rest van de kosten waren er al, zoals stalling, dus ik begrijp niet dat dat ineens een probleem is?

Als je een paard hebt, dan zitten daar kosten aan. Als je een ouder paard hebt lopen de kosten op maar ik vind persoonlijk wel dat als het paard kwalitatief nog een goed leven heeft dat je ze dan niet zomaar in laat slapen. Mijn paard is nog niet zo oud (17) maar heeft wel vroeg ouderdomsproblemen en ook hier dus flinke rekeningen. Vervelend en lastig, maar geen haar op mijn hoofd om drastische stappen te nemen zolang hij nog vrolijk is en geniet van zijn paardenleven. Als hij dat niet meer kan of als er geen kans meer zou zijn op verbetering wanneer hij wat ernstigs heeft en het leven dus niet meer waardig zou zijn, dan mag hij gaan.

Hoe oud is je dochter?

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 10:37

Ik ben de dochter en ik ben bijna 26.
Het probleem is dat de DA ook betaald wil worden, en ik kan het niet betalen. Als ze weer een keer hoefbevangen raakt, als de DA weer nog een keer langs moet komen. Wat dan? Mijn financiële situatie is er niet naar om een chronisch ziek paard te betalen. De DA is niet schappelijk en gaat niet akkoord met een lager bedrag in termijnen betalen.

Een goedkopere stalling zoeken is leuk, maar dan moet ik ook een paardentaxi regelen en dat zijn allemaal kosten die er bovenop komen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 10:46

kosten van een paardentaxi is eenmalig...je zou ook op bokt kunnen vragen,ik heb het regelmatig meegemaakt dat mensen hier elkaar helpen.
Andere stalling zoeken zou het beste zijn,eventueel bij een ander cushing paard.
Mijn paard had ook cushing,is ingeslapen op 28 jarige leeftijd.Ik weet dat ik niet in iemands portemonnee kan kijken...maar wat zou ik er vreselijk veel voor over hebben om mijn paard nog bij mij te hebben |(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 11:01

Ik zou zeggen lees de openingspost vanhet cushing-topic, staat boordevol informatie!
[MD] [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Daarbij is medicatie opbouwen beter dan gelijk op een volle dosis te beginnen, dierenartsen weten dit niet/ adviseren wat anders maar ervaringsdeskundigen adviseren allemaal rustig op te bouwen en dat is niet zonder reden.

Maar in het cushing-topic is echt een hoop te vinden/ winnen!

Wat betreft nieuwe stalling/ paardentaxi is niet perse nodig. Sommige stalbazen willen best je paardje ophalen (toen ik mijn shetlander kocht heeft de staleigenaar de pony opgehaald, laten castreren (op mijn kosten en met mijn toestemming), verzorgd/ paar dagen aan huis gehad en vervolgens gebracht naar waar ik hem wilde hebben. En dat heeft me allemaal niks gekost behalve de castratie-kosten!

Ook via bokt zijn er soms mensen te vinden die je best willen helpen verhuizen.

Als je het financieel echt niet meer trekt, nu niet en in de toekomst niet, dan zou ik het paard laten inslapen. De medicatie kan je vaak nog terug brengen naar de dierenarts (en geld terug krijgen) en anders verkoop je het ook makkelijk door. Cushing is helaas een progressieve ziekte, en je paard heeft een behoorlijke leeftijd al, dus dan is het aan jezelf tot hoever je wilt gaan. Cushing is ook dagelijks omstreeks dezelfde tijd de pil geven, dat moet je ook willen en kunnen regelen en dat luistert best nauw (maximaal 27 uur tussen 2 dosissen).

Bij die van mij was het duidelijk, hij was nog maar 12 en is echt onvervangbaar. Daarbij is het een kleintje die aan 1/4e tot 1/2e pil per dag genoeg heeft. Door zijn leeftijd, doordat hij nog nooit bevangen is geweest, en door zijn onvervangbare karakter heb ik besloten de medicatie toe te passen en hij is er echt flink van opgeknapt! Maar ik heb voor mezelf wel een bovengrens gesteld, als hij standaard dagelijks meer dan 1 pil nodig heeft dan houdt het op..

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 11:09

Ik snap het gevoel heel goed, ik heb ondertussen ook een soort van grasmaaier in de wei staan waar ik iedere maand een hoop geld voor betaal en waar ik eigenlijk niks meer mee kan.
Maar ja weggeven doe ik haar niet, is al 20 jaar mijn vriendinnetje. Inslapen is ze te goed voor, maar met rijden niet meer te vertrouwen.

Zou toch op zoek gaan naar een goedkopere stalling als je financieel zo moeilijk zit, die paardentaxi kost wat (maar misschien een stuk goedkoper via bokt te vinden) maar als je daarna een hoop kan besparen per maand scheelt dat natuurlijk ook weer. En kijk ook even wat de pracend gaat doen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 11:25

Ik zie het zo:

Situatie nu:
Stalling + dierenartsrekening + Pracend = financieel niet haalbaar (klopt dat?)
Hierin heb je dus al een actie ondernomen die je eigenlijk niet kon bekostigen (dierenartsbezoek). Na het dierenartsbezoek werd je probleem groter (extra kosten door blijvende medicatie). Je had dus al eerder je verantwoordelijkheid kunnen nemen. Dat heb je niet gedaan dus zijn dit de nieuwe mogelijkheden:

- Slacht (geen dierenarts gaat een paard dat verder functioneert in laten slapen)
Kosten: Paardentaxi, maar je krijgt geld terug waarvan je dit zou kunnen betalen. Je blijft zitten met de dierenartsrekening, maar hebt verder geen kosten meer.

- Situatie houden zoals het nu is en besparen op andere uitgaven. Dit zou zeker een optie zijn vwb de dierenartsrekening omdat dat tijdelijk is.

- Situatie veranderen, nu of na het afbetalen van de dierenarts:
Zet haar op een halve dosis Prascend, gaat het niet goed dan kun je de dosering weer omhoog brengen.
Zoek een (pensioen)stal waar ze goedkoper kan staan.
Zoek daarbij naar goedkoop vervoer. De goedkoopste variant is natuurlijk de benenwagen. Wellicht kun je er een dagtocht van maken?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 11:45

Wil je aangeven waar je woont (plaats) - als het in de buurt is kan ik je wellicht helpen

Babyyentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-17 11:54

We wonen in ommoord (rotterdam )
Heb al een boer gebeld die heeft een weide met schuilstal waar nog 1 oud paardje loopt
Hopelijk heeft hij een plekje dat is tegen over ons huis
Rusthuis hebben ook al aangedacht .maar goedkope rusthuizen zijn er niet
Ik wilde haar graag bij jakari hebben in lopik

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 12:00

De bloedwaarde die ze meten (een bepaald hormoon) mag max. 10 zijn. Een waarde van 156 is dus zeer hoog. Mijn ruin had trouwens bij de eerste meting, nu 2 jaar geleden, een nog hogere waarde, zoiets als >250. Boven detectielimiet in elk geval.

Dosering van Prascend gaat op gewicht, en op resultaat van de medicatie. Over een paar weken heronderzoek van de bloedwaarde zou ideaal zijn, maar ik begrijp als dat financieel niet lukt.
Mijn ruin is een flink uit de kluiten gewassen KWPN-er van 1.70 mtr, en die krijgt 1,5 pil per dag. Zijn we ook gelijk begonnen met 1 pil, bij hercontrole was de bloedwaarde 80. Na een paar weken bij controle weer boven de 100, en toen is hij op 1,5 gezet. Dat krijgt hij nog steeds. Vorig jaar heb ik hem nog moeten scheren, maar dit jaar is hij zelf uit zijn wintervacht gekomen. Hij staat er nog prachtig glanzend en kort in de vacht bij. Je kan wel zien dat het een ouder paard is, maar zijn leeftijd van 29 jaar zou je hem niet geven. Hij doet het dus erg goed op de medicatie.

Er zijn paarden die met Prascend zodanig opknappen dat ze wel weer (recreatief) gereden kunnen worden.

Ik ken ook mensen die geen Prascend geven omdat ze het niet kunnen (of willen) betalen. Zij maken hun oude paard het leven zo aangenaam mogelijk, en als het niet meer wil dan wordt het paard ingeslapen. Dat is ook keuze die ik kan begrijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 12:02

Nadeel van beginnen met de prascend is dat je paard nooit meer (voor consumptie) geslacht mag worden. Als het goed is is dat ook aangegeven, en een aantekening in het paspoort gemaakt.

Babyyentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-17 12:55

fjordnina schreef:
Ik zie het zo:

Situatie nu:
Stalling + dierenartsrekening + Pracend = financieel niet haalbaar (klopt dat?)
Hierin heb je dus al een actie ondernomen die je eigenlijk niet kon bekostigen (dierenartsbezoek). Na het dierenartsbezoek werd je probleem groter (extra kosten door blijvende medicatie). Je had dus al eerder je verantwoordelijkheid kunnen nemen. Dat heb je niet gedaan dus zijn dit de nieuwe mogelijkheden:

- Slacht (geen dierenarts gaat een paard dat verder functioneert in laten slapen)
Kosten: Paardentaxi, maar je krijgt geld terug waarvan je dit zou kunnen betalen. Je blijft zitten met de dierenartsrekening, maar hebt verder geen kosten meer.

- Situatie houden zoals het nu is en besparen op andere uitgaven. Dit zou zeker een optie zijn vwb de dierenartsrekening omdat dat tijdelijk is.

- Situatie veranderen, nu of na het afbetalen van de dierenarts:
Zet haar op een halve dosis Prascend, gaat het niet goed dan kun je de dosering weer omhoog brengen.
Zoek een (pensioen)stal waar ze goedkoper kan staan.
Zoek daarbij naar goedkoop vervoer. De goedkoopste variant is natuurlijk de benenwagen. Wellicht kun je er een dagtocht van maken?

De stalling en medicatie is te overbruggen ze staat hier al 3 jaar bij mensen aan huis samen mwt hun oude paard
Enkel zijn het nu de da kosten van €625 wat betaald moet worden in 4 termijnen .en dan nog eens €175 aan stalling dat is niet op te brengen
Ik ga de prascend betalen indien nodig
Maar dan komen er nog hoefsmid .wormenkuren etc bij
En bij jakari is dit inbegrepen
We gaan nog even goed overleggen

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 13:11

Shanna schreef:
Ik zou zeggen lees de openingspost vanhet cushing-topic, staat boordevol informatie!
[MD] [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Maar in dit topic lees ik dat stress niet goed is voor cushing paarden. Mijn pony haat vervoer, kan niet alleen en ze word dan gescheiden van haar maatje waar ze al 3 jaar mee staat. Is verhuizen dan wel een goed idee?

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 13:28

Hoefsmid en wormenkuren zijn de kosten niet , die betaal je al zolang dat je haar hebt ..
Zet haar -zoals meerdere zeggen -eerst eens op een halve pil ( ook weer de helft medicatie ) en kijk wat er gebeurd ..

Zou haar lekker op d'r oude stal laten staan waar ze al 3 jaar staat , ook die kosten betaal je al een tijd ..

Echt , ik zit in hetzelfde schuitje .. heb hier ook een 22 jarige gras maaier staan die genoeg geld kost en waar ik niet meer op mag rijden .. heb altijd wat centjes achter de hand als reserve .. maar mijn paard heeft ( net zoals de jouwe ) nog echt wel zin en plezier in het leven én ondanks dat ze geld kost zou ik er niet aan moeten denken om haar om zo'n reden in te laten slapen..
Geloof ook nooit dat er een veearts is die "zomaar " een paard die met de juiste medicatie nog lange tijd door kan leven in laat slapen .. het zou dan de slacht worden ..
Of .. je moet er gewoon geen zin meer in hebben ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 13:38

Zoals ik het lees, heeft het paard al niet echt uitzicht op een paardwaardig leven, dus ik zou het niet gek vinden om hem in te laten slapen. Moet je dan gaan zitten wachten totdat ie weer bevangen wordt? Of totdat hij wat anders krijgt? Dat kun je niet betalen, dus dan heeft het geen zin om nu in hem te gaan investeren.
Dus TS ik zou helemaal achter jullie beslissing staan hoor, ik vind het ook geen schande. Ik ben namelijk fel tegen het koste wat het kost paarden in leven houden die geen paardwaardig leven meer hebben.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 13:43

Leslie90 schreef:
Maar in dit topic lees ik dat stress niet goed is voor cushing paarden. Mijn pony haat vervoer, kan niet alleen en ze word dan gescheiden van haar maatje waar ze al 3 jaar mee staat. Is verhuizen dan wel een goed idee?

Je kan het toch proberen??? Voor hetzelfde geld is we weinig aan de hand. Stal zoeken waar ze niet alleen staat en ze vind vast wel een ander maatje. Je denkt er nu aan om dr in te laten slapen.... lijkt me erger dan mogelijk een beetje stress EN inslapen is definitief. Raar dat die medicatie zo op 1 pil gezet is. Dat mag helemaal niet vanwege oa de bijwerkingen die heftig kunnen zijn.. hier een shet die mager werd,lusteloos,lange haren enz. We dachten dat hij "gewoon" oud aan het worden was. Tot hij een paar x ernstig hoefbevangen raakte. Zonder dat hij op het land kwam of brok kreeg. De dierenarts was overtuigd van cushing. Gestart met 1/4e pil en dat in een week opgehoogd naar 1/2. Na 2 weken zagen w al verschil. Hij keek helderder uit zn ogen, werd vrolijker en looplustiger. We zijn nu 1.5 jaar verder en hij doet het super. Zn vacht is glanzend en kort, hij loopt helemaal goed en wordt weer af en toe gereden. Hij is 24..
En paar maanden terug is zn maatje ingeslapen waar hij 11 jaar mee samen heeft gestaan. Die 2 waren echt onafscheidelijk. Als de ene naar de dierenarts moest dan ging de ander mee.
De ene rijden en de ander ging door het lint. Ook stress en nooit problemen mee gehad.nieuw maatje en opgelost. Ik zou een stal zoeken die minder kost, desnoods zonder land maar met uitloop op bijv zand. Die van mij mag bijv helemaal niet meer op het land.paar grassprieten is al genoeg voor bevangenheid.
En een oplossing zoeken voor het financiele gedeelte. Baan of bijbaan zoeken en zorgen voor een spaarpotje. Pas een rekening voor paard gekregen 2000 euro....
En verder even op internet kijken. Medicatie kan je met recept van de dierenarts ook uit buiteland laten komen. Bijv engeland. Kosten daar minder

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 13:55

Het zijn wel veel da kosten?Wat heeft de da dan gedaan om aan een bedrag van 625 euro te komen?

Babyyentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-17 13:58

Tieme schreef:
Leslie90 schreef:

Je kan het toch proberen??? Voor hetzelfde geld is we weinig aan de hand. Stal zoeken waar ze niet alleen staat en ze vind vast wel een ander maatje. Je denkt er nu aan om dr in te laten slapen.... lijkt me erger dan mogelijk een beetje stress EN inslapen is definitief. Raar dat die medicatie zo op 1 pil gezet is. Dat mag helemaal niet vanwege oa de bijwerkingen die heftig kunnen zijn.. hier een shet die mager werd,lusteloos,lange haren enz. We dachten dat hij "gewoon" oud aan het worden was. Tot hij een paar x ernstig hoefbevangen raakte. Zonder dat hij op het land kwam of brok kreeg. De dierenarts was overtuigd van cushing. Gestart met 1/4e pil en dat in een week opgehoogd naar 1/2. Na 2 weken zagen w al verschil. Hij keek helderder uit zn ogen, werd vrolijker en looplustiger. We zijn nu 1.5 jaar verder en hij doet het super. Zn vacht is glanzend en kort, hij loopt helemaal goed en wordt weer af en toe gereden. Hij is 24..
En paar maanden terug is zn maatje ingeslapen waar hij 11 jaar mee samen heeft gestaan. Die 2 waren echt onafscheidelijk. Als de ene naar de dierenarts moest dan ging de ander mee.
De ene rijden en de ander ging door het lint. Ook stress en nooit problemen mee gehad.nieuw maatje en opgelost. Ik zou een stal zoeken die minder kost, desnoods zonder land maar met uitloop op bijv zand. Die van mij mag bijv helemaal niet meer op het land.paar grassprieten is al genoeg voor bevangenheid.
En een oplossing zoeken voor het financiele gedeelte. Baan of bijbaan zoeken en zorgen voor een spaarpotje. Pas een rekening voor paard gekregen 2000 euro....
En verder even op internet kijken. Medicatie kan je met recept van de dierenarts ook uit buiteland laten komen. Bijv engeland. Kosten daar minder

Ze mag op een korte wei uiteraard met graaskorf op .zit nu te wachten op de greenguard omdat ze die andere korfjes binnen een week gemold heb
En ze staat op een klein afgezet stukje wei
Ze is nog zo alert als ik aankom met de pil gewoon weg willen .lekker ontdeugend nog
En als ik weg gaat met oortjes naar voren zo van ga je alweer