Raar bultje op de pees

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Amberkelsey

Raar bultje op de pees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-17 16:44

Alvast wat onderzoek gedaan op internet naar wat dit nou kan zijn

Afbeelding

Op internet las ik wat over schiefel, geen idee wat het echt is en wat ik nou wel en niet moet gaan doen. Ook voelt het hard aan.
Gister merkte ik het op toen ik klaar was met rijden (kan ook zijn dat het er al eerder zat). Ze loopt overigens niet kreupel

Amberkelsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-17 17:40

Niemand?

Hilary

Re: Raar bultje op de pees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 17:44

Zou inderdaad een schiefel kunnen zijn. Die zijn hard en kun je niet induwen of verplaatsen; het is een botwoekering.

Als je het zeker wil weten: DA laten komen of op de trailer naar de kliniek / praktijk voor röntgenfoto's en evt een peesscan. Tot die tijd bewegen op zachte bodem, niet op het harde.

Mijn paard had ook een schiefel; bij hem zat het aan de zijkant van het voorbeen (buitenkant) en zaten er geen pezen in de gevarenzone. Is dat wel zo, dan kun je een peesblessure triggeren.
Mijn paard kreeg druppels van Puur Osteo ter ondersteuning en de schiefel smeerden we dagelijks in met Omni Milk / gel (van Phytonics).

Amberkelsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-17 17:50

Hilary schreef:
Zou inderdaad een schiefel kunnen zijn. Die zijn hard en kun je niet induwen of verplaatsen; het is een botwoekering.

Als je het zeker wil weten: DA laten komen of op de trailer naar de kliniek / praktijk voor röntgenfoto's en evt een peesscan. Tot die tijd bewegen op zachte bodem, niet op het harde.

Mijn paard had ook een schiefel; bij hem zat het aan de zijkant van het voorbeen (buitenkant) en zaten er geen pezen in de gevarenzone. Is dat wel zo, dan kun je een peesblessure triggeren.
Mijn paard kreeg druppels van Puur Osteo ter ondersteuning en de schiefel smeerden we dagelijks in met Omni Milk / gel (van Phytonics).

Ik heb geen idee of dit in de gevarenzone is maar nou staat ze 24/7 op de wei maar zou het dan verstandiger zijn om haar op de wei te laten of in de stal te laten staan?

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 17:54

Zou haar op de wei laten, je doet je paard er geen plezier mee om in stal te laten staan, en volgens mij kan het geen kwaad haar lekker op de wei te doen.

Maar dat is alleen wat ik zou doen...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 18:07

Je bedoelt net boven de vetlok ?
Dat is een nare plek, ik zou hier een dierenarts naar laten kijken.
Een schiefel kan,maar kan ook overbelasting of een tik op de pees zijn geweest

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 08:46

Een schiefel zit op bot en daar zit geen bot, dus dat lijkt me sterk. Ik kan zo niet helemaal goed zien of het recht op de achterkant zit of iets meer naar de binnenkant, maar het lijkt voor mij toch meer op een peesblessure. Daar moet je goed mee oppassen als het dat is. Het goed laten herstellen van een peesblessure duurt maanden en als je te vroeg weer teveel belast komt het weer terug. Bij peesblessures kan het zo zijn dat ze helemaal niet of nauwelijks kreupel lopen en als ze al kreupel lopen is dat voor ons leken na een paar dagen niet meer te zien. Dit komt omdat er weinig zenuwen in de onderbenen van paarden zitten, waardoor blessures al snel niet meer zeer doen, ook als ze nog lang niet genezen zijn.
Ik zou er echt een goede paardendierenarts naar laten kijken. Het mooiste is als je naar een goede paardenkliniek kan gaan, maar als dat niet kan zou ik een kliniek zoeken die met mobiele echo-apparatuur werkt.
Afbeelding , hier kan je zien waar het bot zit en waar de pezen lopen.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 08:56

Amberkelsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-17 21:00

Jet schreef:
Een schiefel zit op bot en daar zit geen bot, dus dat lijkt me sterk. Ik kan zo niet helemaal goed zien of het recht op de achterkant zit of iets meer naar de binnenkant, maar het lijkt voor mij toch meer op een peesblessure. Daar moet je goed mee oppassen als het dat is. Het goed laten herstellen van een peesblessure duurt maanden en als je te vroeg weer teveel belast komt het weer terug. Bij peesblessures kan het zo zijn dat ze helemaal niet of nauwelijks kreupel lopen en als ze al kreupel lopen is dat voor ons leken na een paar dagen niet meer te zien. Dit komt omdat er weinig zenuwen in de onderbenen van paarden zitten, waardoor blessures al snel niet meer zeer doen, ook als ze nog lang niet genezen zijn.
Ik zou er echt een goede paardendierenarts naar laten kijken. Het mooiste is als je naar een goede paardenkliniek kan gaan, maar als dat niet kan zou ik een kliniek zoeken die met mobiele echo-apparatuur werkt.
[ Afbeelding ] , hier kan je zien waar het bot zit en waar de pezen lopen.

Volgensmij zit de bult op de aanhechtingsplaats van de pees.
Nou zei iemand (als het goed is ergens in dit topic) dat je het niet kan indrukken of kan verplaatsen als het schiefel is en de pees waar de bult op zit is niet warmer dan de andere, dus lijkt mij geen peesblessure.

AlaskaTorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 21:19

Dit kan ook problemen met ringbandje en peesschede zijn...echt da erbij en laten checken/scannen...

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 21:25

Schiefels zitten alleen op bot en daar zit geen bot, dus een schiefel kan het naar mijn idee sowieso niet zijn. En peesblessures hoeven niet warm te zijn, dat is meer als er een ontsteking bij zit, maar dat hoeft niet altijd.
Ikzelf zou echt laten kijken en eventueel scannen door een goede Paardendierenarts, het liefst op de kliniek, dan weet je zeker wat er mis is en kan je daar gericht naar handelen.
Is het hard en kan je het niet indrukken/verplaatsen of is het zacht en kan je het wel indrukken/verplaatsen? Dat begrijp ik niet helemaal uit je laatste bericht.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 11:06

Iig geen schiefel. Het kan pees zijn maar ook een reactie op een prikbeest. Heb je de bult goed onderzocht. Is die hard of zacht, is de huid helemaal gaaf of zit er een wondje?

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 11:07

Ik zou hier niet mee wachten en een scan laten maken. Dan weet je meer... sterkte en succes! Hopelijk valt het allemaal mee.

Amberkelsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-17 14:04

Abacab schreef:
Iig geen schiefel. Het kan pees zijn maar ook een reactie op een prikbeest. Heb je de bult goed onderzocht. Is die hard of zacht, is de huid helemaal gaaf of zit er een wondje?

De huid is gaaf en de bult zelf is hard, het bultje zit er nog steeds dus lijkt mij niet dat dit van een prikbeest is.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 14:07

Het zou ook nog een gal kunnen zijn. (Maar daarvoor is je foto te onduidelijk.)
Gallen zie je vaak bij oudere paarden die heel hard moeten werken. Veel dressuurpaarden hebben gallen. Stalbandages helpen dan tegen de zwelling maar dat is alleen maar optisch. Ik weet niet hoe oud je paard is en of je heel hard traint?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 14:13

Ik zou er wel even naar laten kijken ook als het een 'schiefel' is even een echo maken om te kijken of hij rustig is en geen ontstekingsreactie op de pezen geeft. Op de foto is niet precies te zien waar de bult nu precies zit. Zit de harde bult ook "vast" of kun je hem bewegen? Als je hem kunt bewegen is het geen schieffel. Wel een plek waar je paard zich opnieuw zou kunnen aantikken (als dat de oorzaak is). Vervelende plek.

Gallen zijn niet hard.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 14:20

Een jonge gal kan in het begin nog wel een hard zijn zeker als een paard een tijdje op stal heeft gestaan.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 14:13

Ik zou hier echt even mee naar de VA gaan om te laten scannen. Lijkt op insnoering van de kogelringband, en dat zijn geen fijne blessures. Succes!

Amberkelsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-17 22:40

Bedankt voor de tips!
Nou werd mij verteld dat het een galbult is (waar ik nog niet van overtuigd ben de kenmerken kloppen totaal niet) maar nou is het probleem dat mijn oma nu niet meer een DA wil laten komen, omdat ze toevallig van andere stalgenootjes had gehoord dat je niet te snel de DA erbij moet halen. Ze heeft zoals je waarschijnlijk wel snapt de ballen verstand van paarden en alles daaromheen..
Ook is ze er gelijk van overtuigd dat mensen die al jaren met paarden werken dat zij gelijk weten wat er met het paard is en ze is er niet van te overtuigen dat dit niet altijd zo is. Dus de DA erbij halen is nu geen optie meer.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 22:46

Jammer, maar ik zou er gewoonweg niet meer opstappen totdat duidelijk is wat er mis is. Als je nu doorrijdt en het blijkt niet goed te zijn, zijn jullie veel verder van huis en kan je het paard misschien wel wegbrengen. Dit klinkt misschien heel hard, maar misschien dat je oma door het ( door jou laten) lezen van dit topic op andere gedachten gebracht kan worden?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 09:49

Pfoe dat is wel heel erg triest. Ik heb al te veel gevallen gezien van mensen die het niet zo nodig vonden om de DA er bij te roepen en waarbij het nooit meer is goedgekomen. Sterkte

Amberkelsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-17 13:20

Nou heb mijn oma toch zover gekregen om een DA te bellen *\o/*
Nou is die geweest en wist niet helemaal te plaatsen wat het was, hij zei wel dat het waarschijnlijk op de huid zit en niet op de pees. Volgens hem valt het als het goed is mee maar hij komt volgende week toch een scan maken om het uit te sluiten.
Maarja paardjelief had al een paar dagen niet in de wei gestaan of gereden omdat ik dacht dat het anders misschien wel zou verslechteren.
Maarja eenmaal toen ze moest stilstaan schoot ze dr vandoor naar het weiland, en heeft ze geprobeerd om over het hek te springen :+ Is goed gekomen want met haar voorbenen kwam ze er niet overheen..
Nouja en dat is voor zover mijn DA verhaal :D

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 13:26

Wat een geruststelling dat de DA is geweest.

Ik ga voor jullie duimen dat de uitslag van de scan goed uitpakt.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 13:45

Fijn dat de DA is geweest en nu afwachten wat er uit de scan komt. Mijn paard heeft zo'n bultje op zijn achterbeen zitten. Dat zit ook in de huid en niet op de pees. Het is zacht, je kan het ook vastpakken en bewegen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 15:25

Wat fijn dat de DA toch is geweest! Volgende week de scan, dan hebben jullie nog meer zekerheid over wat het zal zijn. Mag je van de DA nu wel of niet rijden en mag hij wel of niet in de wei? Wel een geluk dat hij niets had zeg!