Merries raken maar niet drachtig, ideëen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Merries raken maar niet drachtig, ideëen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-17 19:45

Ik plaats dit even voor de eigenaar van de beide merries, tevens eigenaar van mijn paard.

Hij heeft twee Friese merries die hij wil laten dekken.
Twee jaar geleden is hij begonnen, echter werden de merries niet hengstig toen. Van insemineren is het dat jaar niet gekomen, omdat ook hengstig spuiten (als ik het me goed herinner) niet voldoende resultaat had.
Baarmoeder is toen schoon gemaakt met zo'n injectie.

Vorig jaar werden de beide merries (het gaat trouwens om volle zussen) wel keurig hengstig en kregen ze ook erg mooie eitjes (structureel!). De ene tot 3,5cm en de andere wel 4-4,5cm. Geen probleem met insemineren zou je dus zeggen. De datums worden constant keurig genoteerd (van begin hengstigheid etc.) en er wordt rondom de hengstigheid dagelijks gescand en indien het logisch (groot ei/vlak voor eisprong) is wordt er ook geïnsemineerd.
Na 3 of 4 cyclussen waren de merries allebei nog niet drachtig en hebben we ze naar de hengst toe gebracht. Ook omdat de dierenarts constateerde dat het sperma niet optimaal was na bezorging. (variërend van 40-65%)

Dit bracht helaas (ruim 2 maanden daar gestaan tot einde seizoen) ook geen succes, in tegendeel, de merries waren er erg gestresst en moesten worden gesedeerd voor het scannen en insemineren in een opvoelbox. Iets dat thuis niet nodig is, thuis is een praam niet eens nodig. Laat staan een opvoelbox. :+

Inmiddels zijn we dit jaar al ruim 3 cyclussen verder en heeft de eigenaar een andere hengst gekozen die wat vruchtbaarder is. Volgens de hengstenhouder heeft deze nog niet één merrie gehad die niet drachtig is geraakt. Dat zou je hoopvol kunnen noemen, maar ze zijn al 2 keer geïnsemineerd met sperma van deze hengst en nog steeds niet drachtig.

Tevens hebben ze al eens een injectie gegeven waardoor het ei mooi zacht wordt? Eigenaar kon niet meer op de naam komen en mij zegt het zo even niets. Het ging in ieder geval niet om het hengstig spuiten.

Anyhow, de vraag is... Heeft iemand nog ideëen? De ene merrie (cyclussen lopen inmiddels uit elkaar) heeft dit jaar ook nog weer een injectie gehad om de baarmoeder schoon te krijgen.
De merries weer naar de hengst toebrengen lijkt geen goed idee gezien ze er vorig jaar nogal veel stress hebben gehad. Bovendien is het sperma van de nu gekozen hengst wel goed.

Wie heeft een soortgelijke situatie gezien/gekend? En kan ons wat meer vertellen?

Yunomi

Re: Merries raken maar niet drachtig, ideëen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 19:50

Al eens vers, onverdund sperma geprobeerd? Sommige merries kunnen niet tegen de verdunner. Expliciet om vragen bij de hengstenhouder dan, anders werd een (toevallig ook Friese) merrie die ik ken ook niet drachtig.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 19:53

ja welshje hier. opgelost met voeding. was of te vet of goed maar altijd ondervoed. heb dingetjes als leem veendrenkstof etc. gegeven en nu toch echt hoog drachtig. vorige veulen is dit jaar 5 geworden

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 20:06

Zijn ze niet gewoon te dik?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 20:08

Sizzle schreef:

Vaak is dat wel de reden.
Maar als ze dan zoals deze 2 bij de hengstenhouder staan komen ze wel op flink rantsoen te staan.

Annee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 20:09

Ik volg even... :-)

FlashWolves

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 20:11

Doe je ze steeds bij dezelfde hengst? want dan kan het een chromosomale fout zijn (Dat de hengst en merrie niet bij elkaar passen met de chromosomen)
Laatst bijgewerkt door FlashWolves op 16-06-17 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 20:11

bruintje123 schreef:
Sizzle schreef:

Vaak is dat wel de reden.
Maar als ze dan zoals deze 2 bij de hengstenhouder staan komen ze wel op flink rantsoen te staan.

en dan flink stress dus dan wordt de kans ook weer kleiner. beter eerst afvallen dan in normale omgeving op normale manier.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 20:26

Is het eitje wel weg na een keer insemineren? Of verliezen ze het vruchtje bij de 18e dag?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-17 20:29

Niet extreem te vet... :n Ze worden niet gereden, maar voor merries die gewoon de hele dag in het gras staan zijn ze niet te vet. Ze zien er goed uit, maar zijn beslist niet buikig of vet op de ribben.

Yunomi, bij de hh hebben ze vers onverdund gehad ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-17 20:30

Friesfanaat schreef:
Is het eitje wel weg na een keer insemineren? Of verliezen ze het vruchtje bij de 18e dag?

Op het moment dat het ei bijna gaat springen wordt er regelmatig (dagelijks) geïnsemineerd tot het ei weg is. Er wordt daarna vanaf de 16e dag gescand. Of het eitje dan een verloren vruchtje is, weet ik niet... Enig idee hoe we dat kunnen traceren?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-17 20:31

FlashWolves schreef:
Doe je ze steeds bij dezelfde hengst? want dan kan het een chromosomale fout zijn (Dat de hengst en merrie niet bij elkaar passen met de chromosomen)

Hebben we gedacht, daarom nu een andere hengst. Hier is echter nog geen succes uit voortgekomen na 2 keer insemineren bij beide merries.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 20:35

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 20:39

Ik vind het zo vreemd dat het om twee merries gaat.
Het idee om te insemineren met onverdund sperma vind ik wel een goede, er zijn inderdaad merries die daar niet tegen kunnen. Maar dat zijn er niet zoveel, en dat er dan toevallig twee bij dezelfde eigenaar staan?

Het lijkt mij dat er dan toch een of andere omgevingsfactor is die dracht tegenwerkt.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 21:06

Ontzettend balen dat het nog steeds niet is gelukt om de merries drachtig te krijgen.
Als eerste moet ik opmerken dat het een erg moeilijk jaar is voor de merries. Ze zijn seasonsbreaders en hebben voldoende licht én warmte nodig voor de aanmaak van follikels. Helaas is het stukje warmte dit jaar erg wisselvallig en breken veel merries halverwege de hengstigheid af.

Ik lees veel over het spuiten om de baarmoeder op te schonen. Wellicht laat de merrie na het insemineren wat vocht in de baarmoeder staan. Dit kun je alleen maar zien door te scannen of het ei ook daadwerkelijk is gesprongen en dan meteen 3x op 1 dagen oxytocine bij te spuiten om de baarmoeder te doen samentrekken en zo het overtollige vocht eruit te krijgen.

Is er al eens een swab genomen van de merrie? Misschien heeft ze wel een bacterie in haar baarmoeder, waardoor ze niet dracht kán worden. Dagelijks insemineren is ook helemaal niet nodig, want sperma leeft gemiddeld 48 uur, je bevuilt de baarmoeder er alleen maar mee.

Voeding is heel belangrijk. Je schrijft dat de merries niets doen en alleen weidegang krijgen. Wellicht komen de merries belangrijke vitamines en mineralen tekort om de eitjes en baarmoeder in optimale conditie te krijgen. Merries kunnen aan het begin van het dekseizoen beter wat schraal zijn, dan te dik :o

Een goede DA kan bij de 18 dagen scan zien of de merrie een vruchtblaasje heeft geresorbeerd. Het bijspuiten om het ei sneller te doen rijpen gebeurd met Chorulon.

Omdat het bij jullie om 2 merries gaat niet beiden niet oppakken zou ik het als eerste in de voeding gaan zoeken.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 21:08

Zijn er Friese hengsten die nog natuurlijk dekken? Kan je dat nog proberen en dan daar laten staan tot na het scannen om stress van reizen oid te voorkomen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 21:17

Kun je ze niet in het land gooien met de hengst?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-17 21:19

ClauH schreef:
Zijn er Friese hengsten die nog natuurlijk dekken? Kan je dat nog proberen en dan daar laten staan tot na het scannen om stress van reizen oid te voorkomen.

Dan zal het wel niet de kwaliteit hengst zijn die de eigenaar wil ;)
Vorig jaar hebben ze er ruim twee maanden gestaan, dus stress van het reizen was niet aanwezig. Toch bleven ze gestresst bij het opvoelen etc.

Suffie, dank voor je bijdrage, ik ga het morgen meteen bespreken van die swab en het absorberen van het vruchtblaasje. Spoelen van de baarmoeder is wat ik bedoelde, maar toen ik het googlede kwam ik alleen maar op ET. Dus niet wat ik zocht... :o

Wat betreft voeding krijgen ze volgens mij dagelijks wat muesli en een handje onderhouds.

Het gaat inderdaad om twee merries, maar wel volle zussen. Moeder was prima vruchtbaar (en uit een zeer goede moederlijn), want ik rij nog een halfbroer van de merries.
omdat het om twee volle zussen gaat, twijfel ik aan een oorzaak van buitenaf. Maar als iemand een idee heeft in welke richting we kunnen zoeken voor buitenaf, is dat óók zeer moeilijk.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-17 21:21

Caira schreef:
Kun je ze niet in het land gooien met de hengst?

We hebben wel gegrapt dat we de hengst op zouden halen naar hier, dan kon ik er wel een paar proeven mee starten :+

Maar laten we het maar bij grappen houden :D

Ik heb zelf nog wel gedacht aan een schouwhengst lenen. Iemand enig idee of dat een optie is? Geur die de natuur een handje helpt? Uiteraard NIET mee in de wei.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 21:34

Wolkje schreef:
Ik vind het zo vreemd dat het om twee merries gaat.
Het idee om te insemineren met onverdund sperma vind ik wel een goede, er zijn inderdaad merries die daar niet tegen kunnen. Maar dat zijn er niet zoveel, en dat er dan toevallig twee bij dezelfde eigenaar staan?

Het lijkt mij dat er dan toch een of andere omgevingsfactor is die dracht tegenwerkt.

ik heb een stam die er ook slecht drachtig van raken. omverdunt in 1 keer anders moet er gespoeld.worden etc. zowel moeder als dochter.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 21:46

Janine1990 schreef:
ClauH schreef:

Dan zal het wel niet de kwaliteit hengst zijn die de eigenaar wil ;)
Vorig jaar hebben ze er ruim twee maanden gestaan, dus stress van het reizen was niet aanwezig. Toch bleven ze gestresst bij het opvoelen etc.

Suffie, dank voor je bijdrage, ik ga het morgen meteen bespreken van die swab en het absorberen van het vruchtblaasje. Spoelen van de baarmoeder is wat ik bedoelde, maar toen ik het googlede kwam ik alleen maar op ET. Dus niet wat ik zocht... :o

Wat betreft voeding krijgen ze volgens mij dagelijks wat muesli en een handje onderhouds.

Het gaat inderdaad om twee merries, maar wel volle zussen. Moeder was prima vruchtbaar (en uit een zeer goede moederlijn), want ik rij nog een halfbroer van de merries.
omdat het om twee volle zussen gaat, twijfel ik aan een oorzaak van buitenaf. Maar als iemand een idee heeft in welke richting we kunnen zoeken voor buitenaf, is dat óók zeer moeilijk.

Dus al flink wat jaren hetzelfde weidebeheer, voerbeleid en weinig van de wereld gezien? Kan heel goed dat er tekorten zijn in o.a. het gras en dat dat nu pas op gaat spelen, stress door niks gewend zijn kan je ook de dracht kosten.

Bodemonderzoek en bloedonderzoek doen, merries licht in training zetten, correct voeren qua mineralen en gewicht en dan volgend jaar maar voor de herkansing.

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 22:04

Je zou eens contact op kunnen nemen met Vente-paardenvoeding. Die man was laatst bij ons, en had het over een supplement dat ze ontwikkeld hadden voor slecht drachtig wordende merries.
Ik weet niet zeker of het al officieel op de markt is, maar ze hebben het bij een aantal merries geprobeerd die al jaren niet drachtig zijn geworden, en na het voeren van dat supplement was het de eerste keer raak.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 14:16

Ze staan niet met ruinen in de wei?

Ik zou ook beginnen met een test of de merrie vuil is. Als dat in orde is dan kan het nog liggen aan eventuele cystes. Als dat ook niet het geval is dan zou je denken aan iets hormonaals.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 14:21

Puur Brons druppels eens proberen

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-17 20:34

tamary schreef:
Dus al flink wat jaren hetzelfde weidebeheer, voerbeleid en weinig van de wereld gezien? Kan heel goed dat er tekorten zijn in o.a. het gras en dat dat nu pas op gaat spelen, stress door niks gewend zijn kan je ook de dracht kosten.

Bodemonderzoek en bloedonderzoek doen, merries licht in training zetten, correct voeren qua mineralen en gewicht en dan volgend jaar maar voor de herkansing.

Klopt inderdaad, DA is ook aan het brainstormen hoor.
Maar ik zal ook dat van het bodemonderzoek aankaarten.

Licht in training zetten betwijfel ik of we daar goed aan doen. Het zijn twee enorme hittepetitten, ik vrees dat ook lichtjes in training enorm veel stress voor het lichaam oplevert, waardoor het juist averechts gaat werken. Lichtjes in training zou dan in de winter moeten.

zelmago4it schreef:
Je zou eens contact op kunnen nemen met Vente-paardenvoeding. Die man was laatst bij ons, en had het over een supplement dat ze ontwikkeld hadden voor slecht drachtig wordende merries.
Ik weet niet zeker of het al officieel op de markt is, maar ze hebben het bij een aantal merries geprobeerd die al jaren niet drachtig zijn geworden, en na het voeren van dat supplement was het de eerste keer raak.

Interessant! Ik ga dat even meenemen!

Suzanne F. schreef:
Ze staan niet met ruinen in de wei?

Ik zou ook beginnen met een test of de merrie vuil is. Als dat in orde is dan kan het nog liggen aan eventuele cystes. Als dat ook niet het geval is dan zou je denken aan iets hormonaals.

Tot gisteren met 4, nu nog drie. Alleen hoef je er maar één te tellen, die andere twee worden door de dames als uitschot behandeld en zijn enkel te pruimen wanneer ze hengstig worden. :+
Een andere ruin staat apart, daar kunnen ze wel mee neuzen en kroelen, die zoeken ze ook gewoon op als ze hengstig worden.

kohtje schreef:
Puur Brons druppels eens proberen

Dat is toch alleen ter bevordering van de cyclus? De cyclus is weliswaar wat aan de lange kant, maar zeer regelmatig. Ze hebben ook allebei erg mooie eitjes elke keer.