4 jarige mag feller/looplustiger worden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

paardje

4 jarige mag feller/looplustiger worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-17 14:12

Mijn 4 jarige merrie krijgt nu 3 weken rust ivm mijn vakantie. Na mijn vakantie pak ik haar weer op. Ik train haar nu zo'n 3x per week en ze komt elke dag een paar uur buiten. Ze krijgt voldoende ruwvoer en 1 kilo sportbrok per dag.

Omdat ze wat braaf is denk ik erover om het aantal kilo brok wat op te bouwen en zo'n 4x per week te gaan trainen. Eventueel wat minder vaak, of korter naar buiten.

In november wil ik haar op de Ibop rijden. Wat zouden jullie doen om haar wat feller te proberen te krijgen ?

Dit is ze:

Op pagina 15 staat de volgende moderatoropmerking, gelieve daar rekening mee te houden:

Moderatoropmerking:
Graag wil ik jullie erop wijzen dat jullie afdwalen van het onderwerp, namelijk voeding. TS vraagt om voedingsadvies en ik wil jullie verzoeken het ook bij dat onderwerp te houden. Alvast bedankt

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 14:13

Waarom moet ze feller worden?
Of bedoel je dat ze te langzaam is? Ik vind dit namelijk niet op de video.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 14:14

Bij een 4 jarige werkt het heerlijk om ze het hele zomer seizoen weer terug in de opfok te zetten.
Lekker alles verwerken van de afgelopen tijd.
Daarna is het opstappen en wegrijden met meestal een veel beter paard.

Overigens vind ik haar in de filmpjes behoorlijk over haar tempo gereden worden.

poown

Re: 4 jarige mag feller/looplustiger worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 14:22

Waarom idd feller? Zou haar zeker niet minder buiten zetten. Dat maakt het verschil meestal ook niet. Het is ook belangrijk dat ze even dr hoofd leeg kan maken buiten en even sociaal kan zijn met andere paarden. Vind haar trouwens (te)hoog in tempo lopen zowel draf als galop maar daar is misschien een reden voor.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-17 14:27

Voor het hoge tempo is wel een reden. Ik was hier op les en ze moet meer drang naar voren leren houden, zonder dat ik haar steeds moet 'onderhouden'.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-17 14:29

Deugenietje schreef:
Waarom moet ze feller worden?
Of bedoel je dat ze te langzaam is? Ik vind dit namelijk niet op de video.

Ze mag meer looplust krijgen, dat is misschien een betere omschrijving.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 14:32

Bij ons was het zo, ruiters vakantie, paarden ook. Gewoon drie weken op de wei. Dat deden wij ook , zelfs voor belangrijke kampioenschappen en meestal kwamen ze fris en vrolijk terug onder het zadel. Nooit enig nadeel van ondervonden en de knopjes die er op zitten blijven wel maar vooral wanneer ze zo jong zijn is een paar weken niets doen echt geen overbodige luxe.

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 14:34

Ik zou eerder werken aan verzamelen, aanleuning en verfijnen van de hulpen.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 14:35

Meer krachtvoer en minder naar buiten? Het zal aan mij liggen maar ik snap dit niet, ze loopt in de filmpjes boven tempo. Ze moet wat minder braaf worden? Ik denk dat jij gewoon niet het juiste paard te pakken hebt voor jouw doeleinden. Mening ruiter zou maar al te graag zo'n braaf paard hebben :)

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-17 14:37

bigone schreef:
Bij ons was het zo, ruiters vakantie, paarden ook. Gewoon drie weken op de wei. Dat deden wij ook , zelfs voor belangrijke kampioenschappen en meestal kwamen ze fris en vrolijk terug onder het zadel. Nooit enig nadeel van ondervonden en de knopjes die er op zitten blijven wel maar vooral wanneer ze zo jong zijn is een paar weken niets doen echt geen overbodige luxe.

Ze krijgt ook 3 weken rust en komt dan elke dag buiten.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-17 14:38

Phoya schreef:

Laatste twee eens, maar verzamelen? Ik kan toch niet aan verzamelen beginnen als er te weinig voorwaaartse drang is? Daarnaast is ze daar in mijn ogen nog veel te jong voor.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 14:39

Volgens mij heeft zo voldoende looplust hoor. Zou werken aan het verfijnen van je hulpen en alert maken op je been. Kan je die sporen ook weg doen.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-17 14:40

Eight schreef:
Meer krachtvoer en minder naar buiten? Het zal aan mij liggen maar ik snap dit niet, ze loopt in de filmpjes boven tempo. Ze moet wat minder braaf worden? Ik denk dat jij gewoon niet het juiste paard te pakken hebt voor jouw doeleinden. Mening ruiter zou maar al te graag zo'n braaf paard hebben :)

Ze mag wat míj betreft wat meer energie en wil om te lopen krijgen. Wellicht geeft 1 kilo brok haar wat te weinig energie.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-17 14:41

Bralindy schreef:
Volgens mij heeft zo voldoende looplust hoor. Zou werken aan het verfijnen van je hulpen en alert maken op je been. Kan je die sporen ook weg doen.

Wat hebben mijn sporen daar nou weer mee te maken?

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 14:43

De combinatie van meer voer en minder naar buiten lijkt me naar het paard toe helemaal niet eerlijk. Wordt ze alleen maar gefrustreerd van en krijg je geen blij paard van. Vind dat zelfs gewoon zielig eerlijk gezegd.

Op de filmpjes vind ik ook dat ze over haar tempo wordt gereden en daar worden ze niet sterker/beter van. Ik zou net als hierboven wordt gezegd ook werken aan activiteit/"verzameling" en daar heel consequent op zijn. Een paard alleen maar boven tempo door de bak laten scheuren zorgt er echt niet voor dat ze meer looplust krijgt, alleen maar dat ze er straks helemaal geen zin in heeft.

Ik vind 1 kilo brok opzich niet erg veel, dus kan me voorstellen dat als de training wat zwaarder wordt en ze naar IBOP moet, dat je er dan wat meer voer in zou stoppen, maar zou het echt niet combineren met minder naar buiten.
Lekker overdag het land op, koppie leegmaken, als afwisseling eens een bosritje maken en daar op de lange stukken lekker galopperen.

Een paard gaat stukken beter presteren als ie ook mentaal lekker in zn vel zit.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-17 14:46

JustLizz; bedankt voor je advies. Qua rijden heb ik hele goede begeleiding, dus hier wil ik niets in aanpassen. Denk inderdaad dat ik haar na onze vakantie wat meer brok ga geven en gewoon nog dagelijks naar buiten doe en dan eens aankijk of ze wat meer energie krijgt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 14:48

Ik zou eerder anders gaan voeren dan meer... Dus suikervrije brok oid. Contacteer hierover iemand die er verstand van heeft, niet aan een merk gebonden.

Zeker niet minder naar buiten, ik zou eerder neigen naar het advies van Bruintje...

Ik heb even vluchtig het eerste filmpje gezien, ik begrijp dat je haar over het tempo rijdt. Alleen vraag ik me af of jij er een beter paard voor terug krijgt. Je laat haar namelijk behoorlijk van het achterbeen af lopen. Ik denk dat je daarmee niet het beoogde doel gaat realiseren.
Ben wel benieuwd naar een filmpje van hoe ze 'normaal' loopt, wanneer jij vind dat ze looplustiger moet.

Ik rij zelf een ruin die ook niet super looplustig is (niet bepaald dominant, en dat is een understatement), maar die krijg ik juist gretiger door hem anders te rijden.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-17 14:54

Janine1990; naar ander voer zal ik tzt gaan kijken. Ik denk dat bruintje mijn bericht niet helemaal begrijpt, of ik die van haar niet, want mijn paard krijgt ook drie weken rust komende weken en gaat dan ook naar buiten. Dan kan ze mooi weer even tot rust komen na deze maanden (zadelmak makem etc.). Ik ben ook heel benieuwd hoe ze na die drie weken is.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 14:54

Verzamelen zou ik ook absoluut nog achterwegen laten, dat zal voor haar te verwarrend en vooral nog te zwaar zijn. Ik snap je bedoeling van de methode die je nu gebruikt, maar probeer haar ook door te laten als ze doorvalt naar de galop. Vooruit is vooruit, en je moet niet liever willen dan dat ze ook naar die galop gaat. Op dit moment kan dat echt geen kwaad. Dus rijd haar maar gewoon lekker door zoals je nu doet en als ze dan in galop valt zoals het tweede filmpje laat je haar maar gewoon gaan en maak je er een galop oefening van. Na verloop van tijd zal ze dan genoeg kracht ontwikkelen om wel door te draven met een krachtige afdruk zonder dat ze perse wil gaan galopperen. Sporen is prima, maak je daar niet druk om, maar hou dan wel je benen er vanaf als je geen extra hulp wil geven. Het spreekt voor zich dat ze anders afgestompt raakt en dat is net wat jij wil vermijden. Qua energie kan een halve kilo extra sportbrok misschien helpen, maar je beschrijft hier vooral een rijtechnisch probleem wat bij ieder jong paard in zekere mate naar boven komt. Dus pak haar na de vakantie weer gewoon op zoals je bezig was, halve kilo extra brok erbij en dan eens kijken hoe het gaat.

Ik zie je trouwens ook echt al tegen je hand aan rijden wat op zich goed is, maar niet bij zo'n jong ding. Dus handen naar voren als je ze vooruit 'jaagt', zodat zij voelt dat ze naar voren kan en mag. Op die manier maak je het jezelf en haar later een stuk makkelijker. En houdt ze mooi die schwung in haar lijf.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-17 14:58

Heleennn; duidelijk en realistisch verhaal. Bedankt!

Wiskey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 15:16

Ik denk niet dat meer brok helpt, ga eens kijken naar vitaminen, en vraag gericht informatie over voer aan iemand die daar echt verstand van heeft. Voor de rest, eens met boven gezegde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 15:22

paardje schreef:
Heleennn; duidelijk en realistisch verhaal. Bedankt!

creatiever zijn met rijden, meer afwisseling maakt het paard alerter,

en wat Heleeennn ook al aangeeft let op je handen, paard moet wel kunnen verruimen

vaker het neusje er uit rijden bij de verruiming nu vaak teveel hand om het in model te houden,

meer variatie aanbrengen in de houding want zoals Danielle Heijkoop schrijft in paard&sport

Als je altijd in één houding traint, krijg je ook maar op één plaats spieren

Geen enkel paard wordt er beter van om alleen in de wedstrijdhouding te lopen

Uitspraken Danielle Heijkoop/ Paard&Sport zomer 2016
Dressuurtop A-kader

ik ken uw paard en wijze van rijden niet dus pakt het niet op als kritiek, maar misschien kunt u er wat mee.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 15:24

paardje schreef:
Janine1990; naar ander voer zal ik tzt gaan kijken. Ik denk dat bruintje mijn bericht niet helemaal begrijpt, of ik die van haar niet, want mijn paard krijgt ook drie weken rust komende weken en gaat dan ook naar buiten. Dan kan ze mooi weer even tot rust komen na deze maanden (zadelmak makem etc.). Ik ben ook heel benieuwd hoe ze na die drie weken is.

Wat valt er niet aan mijn berichtje te begrijpen? :)
Ik heb goede ervaringen om een 4 jarige het hele zomer seizoen weer 24/7 op de wei te zetten zonder rijden.
Dus niet maar 3 weekjes.

Wat doe je overigens aan afwisseling?
Hier zie ik je over de hoefslag gaan zonder enige vorm dat je paard ook maar op hoeft te letten.
Slaapverwekkend voor hem.
Ik mis voltes? Overgangen, pasje naar voor en terug.

Ik zie geen balkjes liggen. Of een laag sprongetje.
Lekker bezig zijn dus.
Spelen met een paard.
Ga je buitenrijden met hem?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 15:26

Mijn inschatting is dat het aan de balans ligt. Ik zou zeggen: niet vooruit jagen totdat de (verticale) balans in orde is.

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 15:29

paardje schreef:
Phoya schreef:

Laatste twee eens, maar verzamelen? Ik kan toch niet aan verzamelen beginnen als er te weinig voorwaaartse drang is? Daarnaast is ze daar in mijn ogen nog veel te jong voor.

Te jong allicht, te weinig voorwaarts zie ik niet. Kan wellicht zo aanvoelen voor jou omdat de hulpen nog niet verfijnd genoeg zijn.
Kan ook zijn dat dit gewoon haar 'pace' is.
Haar eigen. Dat je haar gaat overvragen door haar voorwaartser te laten lopen dan natuurlijk voor haar is, puur alleen omdat jij het graag anders ziet.

Heb deze fout ook een keer gemaakt met een paardje. Was niet verstandig.