Marstall Force vs. Metazoa

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Welk voer zou jij kiezen voor een sober ras, als aanvulling op varierend grasland?

Marstall Force
30 (75%)
Metazoa superfit broxxx
10 (25%)

Totaal aantal stemmen: 40

Moos99

Marstall Force vs. Metazoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-17 15:07

Hallo,
Voor onze IJslanders, Lusitano, Shetlander zoeken we een aanvulling op het grasland. Ze hebben ook een liksteen van paard natuurlijk. We zoeken nog iets extra's voor vitaminen en mineralen.

Ik twijfel nu tussen:

Marstal Force en Metazoa superfit broxxx.

Hieronder een link waarin ze op alle elementen worden vergeleken:

http://www.voervergelijk.nl/vergelijken ... 267/force/

De grasland koeken die ze nu krijgen van Salvastar, lijken ze jeuk van te krijgen. Ik zoek dus iets laag in suikers/zetmeel/melasse. Welke van deze twee zouden jullie kiezen? (zie pol) en waarom?

En als jullie een andere optie hebben die volgens jullie nog beter is, welke is dit en waarom?

Ik (als voer leek) ben heel benieuwd :-)

Othilly

Re: Marstall Force vs. Metazoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 15:10

Ik ga voor de marstall force!
Metazoa ooit geprobeerd: kreeg het er absoluut niet in en er schijnt ook een iets scheef ijzergehalte in te zitten.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 15:21

Ik heb een voorkeur voor force. Als ze op het gras staan 20g/100kg en op andersoortig ruwvoer 30g/100kg.

Van metazoa raad ik 100g/100kg aan, pas dan vult het de mineralen voldoende aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 15:26

pol1 schreef:
Metazoa ooit geprobeerd: kreeg het er absoluut niet in en er schijnt ook een iets scheef ijzergehalte in te zitten.

Ik vond de Force ook erg goed klinken, dus een 20 kg zak besteld. Ik heb drie paarden, geen van allen wil de Force eten. := Metazoa heb ik nog niet geprobeerd, vanwege deze berichten. Wellicht even een puntje van aandacht voor TS, bestel dus vooral niet gelijk de grootste en in verhouding goedkoopste zak :Y)

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-17 15:29

xJitskee schreef:
pol1 schreef:

Ik vond de Force ook erg goed klinken, dus een 20 kg zak besteld. Ik heb drie paarden, geen van allen wil de Force eten. := Metazoa heb ik nog niet geprobeerd, vanwege deze berichten. Wellicht even een puntje van aandacht voor TS, bestel dus vooral niet gelijk de grootste en in verhouding goedkoopste zak :Y)

Hele goede tip! :+

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 15:31

Ik voer al een aantal jaar naar tevredenheid de Force. Toen ik ging vergelijken las ik veel berichten over tekorten in de Metazoa en moet je in verhouding meer van voeren. Omdat ik iets zocht wat gemakkelijk 1x per dag gevoerd kon worden gekozen voor de Force. Inderdaad als test eerst de 4kg gekocht.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 15:36

Zelf voer ik metazoa, mijn paard vind het erg lekker en doet het er geweldig op. (+/- 300 gr per dag, verder 24/7 weide in de zomer en in de winter onbeperkt hooi)
Mijn stalgenootje voert het ook sinds en paar week en is ook super tevreden.
Marstall force heb ik geen ervaring mee maar ben ik wel benieuwd naar, omdat ik idd niet 100% tevreden ben over de hoeveelheid ijzer in metazoa, dus hierbij, volg :Y)

maya12333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 15:36

Heb toen ik een vitaminekorrel zocht, eerst de force geprobeerd. Paard weigerde het om te eten, dus toch maar aan de metazoa.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 16:02

Ik geef nu vitalbix maar overweeg iets anders te proberen. Dus ik lees mee.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 16:17

Ik geef nu een klein jaar Marstall Force en ben daar erg tevreden over.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 16:36

Ik heb gekozen voor de Force. Zelf ook gevoerd aan onze Ijslanders, helaas at één van de twee het op een gegeven moment niet meer. Ik ben nu overgestapt op de topmineral van Lexa pferdefutter. Deze hebben vele soorten mineraalbrokken. Op https://kifrahorse.nl/ kun je kijken welke ze hebben en eventueel bestellen. Onze paarden eten ze graag wat bij de force nog weleens een probleem kan zijn.

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 16:39

Voer hier ook al bijna een jaar met tevredenheid Marstall Force aan een Haf en een Welshje. Vooral mijn Haf zijn hoeven zijn steviger geworden.

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 16:41

Ik vond Marstall Force fijn kwa dosering en prijs. Had alleen het probleem dat pony de volledige bak brokken of slobber liet staan als het er doorheen zal. Heb wel vaker gehoord dat paarden er kieskeurig op zijn. Dus als tip zou ik je willen aanraden om eerst een kleine hoeveelheid van je toekomstige vitamine brok te halen, zodat je kan kijken of ze het wel eten. ;)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 16:50

Mijn pony krijgt al dik 1,5 jaar metazoa.
Hij eet het erg graag, hij werd er wel te heet van op de juiste hoeveelheid maar dat komt nu juist goed uit.
Hij krijgt pillen voor zijn hooikoorts waar hij wat trager van werd, en met extra metazoa heb ik dat geweldig kunnen aanvullen.
Hij krijgt er wel vitalbix bij 100 gram, daar werd hij futloos van en er zit iets in wat zorgt dat hij veel meer metazoa kan hebben, wat erg goed uitkomt.
Mijn spook van 300 kg krijgt nu 200 gram metazoa en 100 gram vitalbix, voor de pilletjes voor zijn hooikoorts kreeg hij 150 gram totaal.
Ik merk wel dat als hij op het land staat hij net meer nodig heeft, verteren kost ook energie dus elk jaar schroef ik zijn voer dan ietsje op, en bij stalseizoen wat omlaag.
Zeer tevreden mee, hij glimt, is happy en heeft super looplust zonder vervelend te worden, en ik kan hem ook gerust laten verzamelen ofzo, hij doet er alles op.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 17:10

Geen van beide, eerlijk gezegd. Wij voeren de Balancer van Je paard gezond en fit; de gehalten vitaminen en mineralen in die brok zijn afgestemd op de gemiddelde gehaltes in Nederlands ruwvoer. Er zit bijvoorbeeld geen ijzer in, omdat dit al (te) veel in ruwvoer zit.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 17:14

Mijne doen het beter op de metazoa dan de force. Meer uithoudingsvermogen en zitten goed in hun vel.

Equilin en je paard gezond en fit eten ze heel slecht.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-17 17:22

Hilary schreef:
Geen van beide, eerlijk gezegd. Wij voeren de Balancer van Je paard gezond en fit; de gehalten vitaminen en mineralen in die brok zijn afgestemd op de gemiddelde gehaltes in Nederlands ruwvoer. Er zit bijvoorbeeld geen ijzer in, omdat dit al (te) veel in ruwvoer zit.

Heb deze ook al een paar x voorbij zien komen, ga mezelf hier eens in verdiepen.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 17:27

Ik ben begonnen met Metazoa, maar vanwege ontevredenheid over de zeer scheve verhoudingen ben ik overgestapt op Marstall Force, wat betere verhoudingen heeft. Na ruim een jaar dat gevoerd te hebben, kwam ik Vitalbix tegen. Een mooi brokje met goede verhoudingen, zonder toegevoegd ijzer, iets waar ik toch wel ontevredenheid over had bij de Force. Iets hierna kreeg ik het advies van een voedingsdeskundige om inderdaad over te stappen op de Vitalbix, sowieso omdat dat op papier de behoeftes beter dekt, en dat voer ik nu 1,5 jaar naar volle tevredenheid!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 17:44

Kijk eens naar Vitalbix!

Force at pony ook niet. Afgelopen week toevallig over gegaan van de Vitalbix naar de Victorious Secret 200. Dit omdat ik aan het kijken ben of hij minder jeuk krijgt van iets zonder luzerne als drager.
Maar Vitalbix vind ik an sich super!

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-17 17:47

Vitalbix staat bij deze ook op mijn lijstje :-), dacht ik het hebben terug gebracht naar 2 opties, krijgen we dit! Maar daar ben ik alleen blij mee, ik wil uiteindelijk gewoon het beste...das een hele zoektocht.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 18:20

Klopt Moos99 en voor ieder paard ook weer anders... :-)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 18:25

Ik meen dat toen wij de Balancer gingen voeren, de Vitalbix nog niet bestond of nog maar net. We hebben toen voor de Balancer gekozen; mocht die niet bestaan, dan is de Vitalbix volgens mij de beste volgende optie.

Overigens las ik bij iemand dat de pony de Balancer niet at en de Force wel... bij ons was het (bij de Shet) andersom. Die at de Force nauwelijks (alleen als je elke keer deed alsof ze een heul lekker vers nieuw bakje met gewéldig lekkere brokjes kreeg, maar dat was nogal vermoeiend :+ )

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 18:52

Hier ook vitalbix, bevalt prima. Ik geef het al een flinke tijd aan mijn Shetlander die het er heel goed op doet. Nu is mijn paard geblesseerd en is die ook helemaal over. Ook die ziet er goed uit en eet het graag.
Als je vragen hebt wordt je ook heel fijn geholpen, vind ik ook een pluspunt.
Hoop in de toekomst weer op te kunnen gaan bouwen en wil dan gaan combineren met de active+ muesli van vitalbix.

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 20:01

Ik heb eerder Marstall gemaild of er ook proefzakjes beschikbaar waren vanwege mijn moeilijk etende merrie. Zonder problemen werd er een proefzakje op gestuurd.
Nu de twijfel of ik definitief over zal stappen op een vitamine brok ipv de lage hoeveelheid brokken die mijn jonge paard krijgt. Er is zoveel op de markt tegenwoordig....

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 21:07

Libertylove schreef:
Ik heb eerder Marstall gemaild of er ook proefzakjes beschikbaar waren vanwege mijn moeilijk etende merrie. Zonder problemen werd er een proefzakje op gestuurd.
Nu de twijfel of ik definitief over zal stappen op een vitamine brok ipv de lage hoeveelheid brokken die mijn jonge paard krijgt. Er is zoveel op de markt tegenwoordig....

Dat is zeker zo..wel weet ik dat als je heel weinig "gewone" brok voert je hoogstwaarschijnlijk niet goed zit qua vitamine/mineralen gehalte..