Vorig jaar toen de dekens weer af mochten overdag ontwikkelde mijn pony een plekje rond de heup(? Slechte paardenanatomie). Werd een wondje, gewassen met betadine, ging een paar keer open en dicht en verdween.
Dit jaar weer hetzelfde probleem. Dekens zijn inmiddels al 1,5 maand overdag/volledig af en ze heeft weer zo'n zelfde plekje. Dit keer aan beide kanten. De ene kant is zo goed als dicht. De andere kant heb ik vanochtend gewassen met betadine, toen ik er vanmiddag van de wei haalde, was het plekje groter en dieper geworden. Ze heeft geen schuur mogelijkheden op de wei, ze zou er eventueel aan kunnen bijten, maar dat zie ik er eigenlijk nooit doen. Als je het aanraakt, spannen de spieren zich rond dat gebied flink aan.
Mijn osteopaat begon eens over een hotspot, dit was in de periode dat ze onregelmatig liep zonder oorzaak (rontgenlogisch nagekeken en helemaal top) toen is de onregelmatigheid verholpen met metacam en was het plekje ook weg.
Normaal verdwijnt het sneller, nu word het dus enkel erger. Ik hoop dat Bokt het wellicht herkend. Stalgenoot heeft nog van dat zilverspray van de wond van haar paard. Dit hebben we erop gedaan. Dinsdag komt de dierenarts voor een stalgenoot, dan ga ik even vragen of hij een blik wil werpen.
Ik denk omdat het ook een verband lijkt te hebben met dekens af/temperatuur verschillen/onverklaarbare onregelmatigheid van vorig jaar dat het een uiting van het lichaam is door iets van irritatie inwendig? Iemand opperde blinde darm?
Rechterkant deze is dicht:

Linkerkant gister:

Linkerkant nu: