Paard graast niet in de weide...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Paard graast niet in de weide...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-17 16:19

Tsja en ik heb geen idee hoe we dat moeten oplossen.

Aan de hand als we hem dus vast hebben aan een touwtje graast hij wel gewoon, maar los in de wei dus niet. Dan staat ie alleen maar voor aan t hek te slapen.

Hoe krijgen we hem aan t grazen? Helaas heb ik niet de tijd de hele dag naast hem te gaan staan om m vast te houden. :=

Er staat genoeg gras, zijn tanden zijn goed, etc. En hij eet dus ook gewoon gras als ik m vast hou.

Wie heeft er ideeën...?

Pepperrr

Re: Paard graast niet in de weide...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 16:21

Staat hij alleen of met meerdere paarden?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-17 16:23

Pepperrr schreef:
Staat hij alleen of met meerdere paarden?

Met andere paarden, die wel de hele dag door grazen op af en toe een half uurtje slapen na.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 16:26

Staat hij al langer op de wei met die paarden? Het kan namelijk zijn dat ALS hij de paarden niet kent, hij zich onzeker voelt. Aangezien jij wel vertrouwd aanvoelt gaat het dan misschien makkelijker. Ik ken namelijk meer paarden die dat hebben..

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-17 16:34

Hij staat nog niet zo heel lang samen met de andere, week of 4. Maar hij gaat wel languit liggen slapen in de wei, lijkt me dat als dat t is hij dat ook niet zou doen, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 16:43

Wat een apart probleem. Wat zou er gebeuren als je een draadje zou spannen zodat dit paard wel bij de kudde staat, maar toch apart?
Als je bedoelt met 'bij het hek staan' dat hij echt bij de poort staat, dan kan dat namelijk betekenen dat hij echt weg wil uit deze groepssituatie.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 16:45

Hoe weet je dat het paard niet graast? Zijn er meerdere op stal die waarnemen dat het paard helemaal niet graast? Of is dat gewoon omdat jij ergens in de buurt bent en het paard jouw in de gaten houdt?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-17 16:56

xyzutu2 schreef:
Wat een apart probleem. Wat zou er gebeuren als je een draadje zou spannen zodat dit paard wel bij de kudde staat, maar toch apart?
Als je bedoelt met 'bij het hek staan' dat hij echt bij de poort staat, dan kan dat namelijk betekenen dat hij echt weg wil uit deze groepssituatie.

Toevallig staat ie nu apart in de wei naast de andere (zit alleen maar een draadje tussen), maar dat geeft geen verschil. Eerder ook al geprobeerd, heel soms loopt ie even naar achteren en pakt dan een paar hapjes gras, maar daarna komt ie meteen weer voor aan bij t hek staan. De weides zijn ook groot genoeg, zo'n 2/3 hectare per weide en heb 5 weides en 1 kleinere (60*50m ongeveer).

Tigra_ schreef:
Hoe weet je dat het paard niet graast? Zijn er meerdere op stal die waarnemen dat het paard helemaal niet graast? Of is dat gewoon omdat jij ergens in de buurt bent en het paard jouw in de gaten houdt?

Ik heb de paarden aan huis staan, direct voor de deur. En heb een eigen bedrijf dus werk thuis. Ik heb de hele dag toezicht op de paarden. Vandaar dat ik t zeker weet. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 17:14

En als je bij hem komt zitten zonder hem vast te houden? Als hij dan wel graast dan zou je in theorie de afstand tussen jou en hem steeds iets kunnen oprekken tot hij misschien uiteindelijk zelfstandig graast. Maar dat is alleen maar wat ik ter plekke bedenk, ik heb nog nooit van zo'n geval gehoord.
Misschien dat Machteld van Dierendonck er ervaring mee heeft?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 21:05

En als je hem daar bv hooi aanbied, eet hij dat wel?
Wat brok in het gras strooien?
Eet hij gewoon weg niet in de wei, of is het enkel los gras eten wat kennelijk niet "mag/kan" volgens hem.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-17 21:45

Hooi eet hij gewoon goed in de wei, dat geef ik hem nu dus ook regelmatig. Ook af en toe proberen geen hooi te voeren, in de hoop dat als hij honger krijgt gras gaat eten, maar dat doet hij dus niet.

Brokken door t gras eet hij niet, snuffelt een keer en laat t dan liggen.

Soms als ik met hem gewerkt heb, dat ie in t begin (eerste kwartiertje ongeveer) wel gras gaat eten, maar daarna stopt hij en gaat ie staan slapen bij de poort.

Ook in verschillende weide gehad, met kort gras, lang gras, veel onkruid, weinig onkruid, in de zon, in de schaduw, ver weg van de andere, ernaast, samen, etc.

Maar goed, groot gedeelte van de dag staat ie dus zo:
Afbeelding
Hij kan hier in beide weide die je ziet, tot helemaal achteraan de bomen (zo'n 5/6 hectare, linkse wei staat veel gras, rechtse (waar hij op de foto in staat) is korter gras, helemaal rechtse wei kan ie niet in. Dit was vanavond. De andere stonden in de wei helemaal links achter de bosrand apart (zie je niet op de foto). Die zoekt hij regelmatig wel even op, maar na even hoi zeggen komt ie weer terug bij t hek staan...

Ik heb t nog nooit mee gemaakt dat ze niet grazen. Op zich is t natuurlijk ook geen grote ramp, maar toch vind ik t wel goed als hij gras gaat eten. Hij is niet mager of zo, maar mag wel wat meer spek krijgen. Hooi wat ik nu heb is droog hooi, heb vandaag wat pakken voordroog gehaald. Misschien dat dat wat scheelt. En ook lijkt het me dat ie zich enorm gaat vervelen de hele dag aan t hek staan... wil ze ook dag en nacht buiten hebben, meeste staan ze dat ook als t weer goed is (met flinke berg hooi allemaal). Liefst zo min mogelijk op stal, al heb ik wel t idee dat hij heel graag binnen staat. :=

Heb er geen moeite mee om hem af en toe een half uurtje vast te houden om te laten grazen, maar dat lukt uiteraard niet de hele dag.

Maar ik heb dus nog geen reden gevonden waarom, vooral omdat ie wel graast als ik hem vast heb...

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 21:48

staat hij 24/7 buiten?of 's nachts op stal?

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 21:54

Wat een bizar probleem. Heb je hem al wel eens een hele dag en nacht buiten gezet zonder hooi? Ik zou misschien te simpel denken, maar als hij honger krijgt en geen andere optie (hooi) heeft zal die wel gaan eten toch?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 21:56

ik denk hetzelfde hoor,het gras ziet er kort,dor en niet smakelijk uit,en zolang hij op stal betere en lekkerder ruwvoer krijgt,verkiest hij gewoon dat?

ook ik zou eens gewoon 24/7 buiten laten,zoals mijn voorganger ook denkt,eens hij honger krijgt,graast hij wel.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 21:59

Je hebt het paard ook nog maar een week of 4? Enig idee hoe het paard daar stond en of hij daar wel graasde in de wei.
Wel apart maar ik zou het paard gewoon hooi geven en verder nog even aankijken.
Als paarden nu eens zouden kunnen praten zou het allemaal een stuk makkelijker worden.

punk143

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 22:00

Heb je hem "nieuw" ? Dus nog niet zo lang geleden gekocht? Hoe werd hij toen gehouden? Kan natuurlijk zijn dat hij niet gewend is om buiten te staan maar de hele dag op stal en/of paddock en het simpel weg gewend is om alleen aan de hand te grazen? Wel vreemd, nog nooit van gehoord. Heb nog nooit een paard gezien die niet gek is op gras :=

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-17 22:06

Afbeelding
Gras in de linkse weide waar hij in kan. Foto is van gisteren.

Gras is dus alles behalve kort, droog en dor. Alleen de voorste twee weides omdat ze daar de hele winter gestaan hebben.

Hij staat hier inderdaad nog niet zo lang, maar ik ken hem wel al heel zijn leven van veulen af aan. Hij heeft altijd gewoon op de weide gestaan (voorheen halve dagen). Dus hij is wel gewend in de wei te staan. Toen was hij voornamelijk aan t spelen buiten.

Hij staat nu ook buiten, wel met hooi. Dat staat ie nu rustig te eten. Geen hooi geven heb ik ook aan gedacht, maar ik vind m daar nog te dun voor. Begint nu mooi bij te komen...
Afbeelding

Hier zie je ook wel dat de weide gewoon groen is met veel gras erop.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 22:12

Zijn de tanden gecontroleerd en eventueel een blessure uit zeg maar iets nek/rug uitgesloten? Ik denk misschien ver. Weet het anders ook niet meteen, oh jawel met wat is de weide bemest?

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 22:13

He wat raar, ik volg even.

LvA1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 22:18

Ik kan je niet helpen, maar vind het wel interessant om even te volgen... succes en hopelijk wordt snel de oorzaak duidelijk!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 22:18

Die van mij zou je een hele week niet zien op die weides :-). Ik denk dat hij toch wat aansluiting met de groep mist. Of dat hij in zijn leven veel op stal heeft gestaan of juist alleen. Misschien eens proberen als je met hem gaat grazen nog een paard erbij te nemen. Maar ook als je gaat poetsen of ga eens een stukje wandelen met 2 paarden. Wellicht dat hij zo wat meer aansluiting krijgt en hij wel met ze mee gaat. Niet voeren is wel het eerste wat natuurlijk opkomt maar als hij echt niks eet is dat ook weer niet gezond.

Echter is verhuizen best stressvol. Soms kan het maanden duren voor ze op hun plek zijn.
Ik ben 2 jaar terug verhuisd van een plek waar we 10 jaar stonden. Zeker bij de oudste heeft het een paar maanden geduurd voor hij zich thuis voelde.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-17 22:39

Ja zijn tanden zijn netjes en gecontroleerd, verder is hij paar weken terug volledig gekeurd van boven tot onder, klinisch en röntgenologisch. Dus een blessure is niet direct te verwachten (kan altijd, als ie keer uit gegleden is op de wei of iets, hij speelt wel graag). Hij lijkt verder ook nergens last van te hebben, loopt goed en gaat gemakkelijk aan t werk.

Aansluiting in de groep missen is zeker een mogelijkheid, hij speelt heel graag en mijn jongste merrie (3 jaar) ook, maar ze mogen van de oudste merrie niet samen spelen of iets. Als ik hem aan de hand laat grazen gaat hij gewoon eten of ik hem alleen heb of een van de andere erbij, maakt geen verschil. Rust lijkt ie ook te hebben, daar hij gewoon lekker languit in de wei gaat liggen slapen.

Ik zal morgen de voorste weide eens dicht doen, dat hij alleen in de achterste kan. Misschien vind ie t vooraan gewoon veel te gezellig (er is ook best wat leven voor de wei).

Afgelopen winter heeft ie inderdaad de hele winter alleen gestaan en ook alleen een paar uur in de paddock. Ik weet dat hij daarvoor halve dagen in de wei stond, ook met andere.

Hij is niet gewend hele dagen buiten te staan, laat staan nachten. Nu staat ie van 6/7 uur buiten tot 10/11 uur of de hele nacht, 24/7. Alleen met slecht weer heb ik ze de nacht nog op stal. En rond eb ue of 8 gaan ze allemaal uurtje (of twee) naar binnen om te eten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 22:44

Heimwee naar een vorig maatje?? Kan, ik heb een kennis die een jaarling heeft verkocht. Andere jaarling weigerde vanaf dat moment te eten, stond ook op de weide. De beste man heeft uit pure nood de andere weer terug gekocht. Indien ik het zelf niet had gezien had ik het echt niet geloofd maar heus, het kan. Misschien eens navraag doen of hij een maatje had.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 06:29

Wat vreemd! Ik denk dat dit paard je iets duidelijk probeert te maken, dus iets klopt er niet voor hem. En het is dus uitzoeken wat hij bedoelt, knap ingewikkeld!

Geen ander eten geven om hem met honger tot grazen te dwingen, vind ik persoonlijk nogal barbaars. Hij doet dit niet uit verwendheid of niet kunnen grazen, hij vertelt je dat er wat mis/ingewikkeld is. We willen allemaal graag dat onze paarden sensitief zijn en dingen aangeven, dus dan moet je het ook serieus nemen als ze je wat aangeven :) Hoop dus dat je door blijft onderzoeken TS.

Eens denken, wat zou er anders kunnen zijn als je met hem aan de hand graast..
- veiligheid schiet me te binnen. Dat hij aan de hand zich wel veilig genoeg voelt en los niet. Zijn er signalen die daar op wijzen?
- heeft hij eerder wel gegraasd? In deze wei of op een andere plek?
- als je hem aan de hand hebt, wat doe je dan? En wat doet hij? Gaat ie dan meteen grazen of help je hem op één of andere manier naar het gras? Graast hij dan uit dezelfde wei?

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 06:40

Kun je jouw 3 jarige merrie niet apart bij hem zetten?
Heb je het idee dat zijn verteringssysteem verder wel in orde is? Je geeft aan dat hij wat schraal is, misschien heeft hij last van maag en/of darmen? Is zijn mest normaal? Drinkt hij wel goed?
Het lijkt me een erg lastig probleem, ik zou toch eens een dierenarts bellen om hier eens mee in overleg te gaan, misschien kan alleen een bloedje trekken al op iets wijzen waar je verder mee kan.