Paarden aan bosrand hoesten allemaal. Reden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Paarden aan bosrand hoesten allemaal. Reden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-17 18:07

Bij mij op stal wordt er wat afgekucht. En al best een poosje.
Het frappante is dat ze er allemaal wel een beetje last van hebben, de 1 erger dan de ander.
Nu is er net een nieuw paard bijgekomen en ook die hoest.

Nat hooi, medicatie, kruiden, alleen maar buiten lopen, geen stro, het helpt wel wat... maar het lijkt door te sluimeren.

De vorige huurders hadden op dezelfde plek ook hoesters. Dit lijkt op hun nieuwe plek over te zijn.

Waar zou ik aan kunnen denken qua allergie misschien? Ik las eens een verkoopadvertentie van iemand die haar paard verkocht omdat het allergisch was voor dat hele fijne boszand... dat zwarte stuifzand.
Dat hebben wij dus ook. We zitten ook aan het bos.

Aangezien ik huiverig ben voor nog meer en meer en meer medicatie probeer ik te bedenken wat dit nou triggert.....
Ideeen iemand?
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 21-05-17 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast op verzoek.

LadyKantje

Re: Paarden hoesten allemaal; reden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 18:12

Je zou een dierenarts kunnen vragen of die misschien weet waar het van zou kunnen komen. Hoe is de ventilatie in de stallen? De paarden die naar blijvend buiten staan, hoe lang staan ze dan op het land om zeker te weten dat het niet beter wordt?
Is het land een grote open vlakte of is er wel het een en ander aan bebossing?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 18:19

Veel stof?

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 18:23

Je zou ook kunnen denken aan bijvoorbeeld tocht, als ze op stal staan. Of schimmel, bijvoorbeeld in het strooisel of zelfs in je box wanden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-17 18:47

Ze kunnen eigenlijk 24 uur per dag in en uit lopen en staan dus bijna altijd buiten.
Er is veel bos omheen, we zitten echt tegen de bosrand aan.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 18:48

Neem de proef op de som en zet je paard tijdelijk elders, om het zeker te weten zou je hem daarna weer terug kunnen zetten op de huidige locatie.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-17 18:58

Dat arme beest :-( ik heb er bovendien 3 stuks....
Maar je hebt gelijk hoor, op die manier kun je wel uitsluiten of het aan de plek ligt

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 19:09

Groeit/bloeit er iets in de omgeving dat het kan veroorzaken, net zoiets als hooikoorts bij mensen?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 19:14

Wat zegt de DA hiervan ? Als het om een allergische reactie gaat op bijv dat boszand, moet dit toch bekend zijn bij DA uit de regio denk ik zo.
Maar het zou wel sterk zijn moesten alle paarden idd dezelfde allergie ontwikkeld hebben.
Een virus wat heerst misschien ?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-17 19:18

Bij de buren hoor ik de paarden ook al langere tijd met grote regelmaat hoesten...
Het is erg vreemd.
Ik doe er echt alles aan, maar echt wijken wil het niet.

Maar goed, de paarden van de andere stalgenoten dus hetzelfde verhaal. Ik ga eens rondvragen of dit iemand in de buurt bekend voorkomt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 19:33

Dan zou ik er zo snel mogelijk weg willen, want het hoesten bij de paarden is niet iets wat bij de mensen wel weer geneest. Het is ernstiger voor de paarden dan het hoesten bij de mensen.

Iedere keer dat er gehoest wordt.......raakt de longen steeds slechter en beschadigd en al die medicijnen erin is ook niet gezond.........want het geneest niet, het zijn slechts onderdrukkers........en symptoombestrijding, want de veroorzakers zijn gewoon nog aanwezig en niet bekend waarvan het is en dus blijft ie er last van houden.

Lijkt mij de plek/omgeving te zijn waar je niets aan kan veranderen.
Dus zul je een andere plek moeten gaan zoeken.

Erg vervelend dit! Voor de eigenaren en de paarden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 22:24

Hier ook. 2 van de 4 van ons hoesten al een tijdje. Er is een scopie gedaan en het is opgestuurd. Alle gangbare medicatie al dubbel gehad. Helaas heeft het nog niet 100% geholpen.

Wij staan dus ook echt midden in het bos en hun paddock is aan de bosrand. Aan de andere kant de weide's.

Maar daar tegenover heb ik de ruin al 15 jaar en heeft hij nooit gehoest. OOk niet op vergelijkbare plekken. De merrie hebben we vroeger gehad en nu 4 jaar terug bij ons. Ze staan hier al een jaar. Staan 24/7 buiten, geen stro, hooi is nat etc.

De andere 2 hoesten dus niet. Ik heb me al suf zitten denken wat de oorzaak kan zijn, want ze hebben allebei geen luchtweg ellende verleden.

De ruin en shet stonden dit jaar voor de 2e winter zonder dekens. Daar begonnen de mensen die hun paarden dik ingepakt hebben op stal meteen over natuurlijk. Maar de merrie en andere ruin hebben wel onder deken gestaan. Dus 50/50. Ze stonden eerder nog wel op stal 's avonds, maar erg laat pas. Ook daar veel commentaar op gekregen. Maar voorheen stonden ze ook al 24/7 buiten.

Er is toen op stal wel een gastpaard geweest naast ons. Die hoestte niet, maar kan wat bij zich gedragen hebben. Alleen is het dan wel opvallend dat alleen die 2 hoesten. Ook de overburen niet.

Je wordt er suf van. Veearts wilde ze naar Utrecht hebben, maar ik ben niet zo een Utrecht fan.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 22:50

Klinkt misschien gek maar maak alles grondig schoon.
Muren balken echt alles ontsmetten
Schimmels kunnen hoesten veroorzaken en ze zitten vaker op stallen dan je denkt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 09:06

Wij hebben ook eens een jaar gehad dat bijna alle paarden gingen hoesten en het niet over ging.
Wij kregen toen ook het advies om alle stallen grondig schoon te maken, alles goed te luchten en zoveel mogelijk stofvrij te houden, hooi allemaal nat maken.
Daarna ging het een stuk beter.

Maar als jullie paarden al buiten staan wordt dat lastiger...

miepmier26

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 09:23

Ik heb dit afgelopen winter ook gehad met mijn Shet. Alles gedaan, kosten voor vee-arts € 700,00, eigenlijk adviseerde de vee-arts nog een scopie of Utrecht. Dat hebben we nog even afgehouden (gelukkig). Uiteindelijk van hooileverancier gewijzigd en over....
Succes ermee!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-17 12:22

De meest voor de hand liggende zaken hebben we al gechecked; zaken als ruwvoer, een stomer (bleek minder effectief dan weken), dus toch weer weken....
Geen stro.... etc.....

Maar we gaan even zoeken in de hoek van een allergie. Zodra de zwaluwen klaar zijn met broeden gaan we de stallen helemaal schoonmaken/ ontsmetten.
Ze hoeven er niet in te staan, maar met warmte en knutten vinden ze het wel fijn.... en een stal blijft natuurlijk nooit echt schoon.

Maar pollen veroorzaken ook het e.e.a. lijkt het, en tegen een bos aan sterft het van de pollen.
Dan heb je nog het feit dat een bos een humuslaag heeft, al het gebladerte 'verschimmelt'. Paarden die op zandgrond staan hebben dan ook eerder schimmels in de hoeven dan andere paarden (je zou het tegengestelde denken doordat het zo mooi droog is).
Maar goed, al die schimmels die bladeren verteren zweven ook rond natuurlijk.
Al met al zul je op de open vlakte in de polder minder klachten hebben lijkt me.

Mijn stalgenoot is immunoloog, en na de vakantie (ik ben ff weg) gaan we eens kijken of wat wijzer kunnen worden......

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 12:44

Wij staan wel meteen aan de bosrand op zand, maar hebben geen bladeren nu. In het najaar heb ik alles continu weggehaald.

Geen stal op dit stuk. Houden de hooibakken en waterbak goed schoon.

Wij zijn nu wel van hooi verandert, maar heeft nog geen resultaat geleverd. Het hooi van onze boer werd laatste tijd erg stoffig en rook naar schapen. Nu al even hooi wat vanaf het land naar een droge kapschuur is gegaan. Maken we dagelijks nat en anders wordt het wel nat. Stomen is geen optie, omdat we 2 balen tegelijk in de bakken doen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 13:02

Staan er berken in de buurt? Van de boompollen is de berk de voornaamste veroorzaker van allergie. En er zijn best veel paarden gevoelig voor. Ik had er ook zo-eentje die op een andere plek geen last had en ben uiteindelijk (toen ik daar eenmaal achter was) dan ook verhuist.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-17 13:57

Bij ons liggen ook geen bladeren, maar direct aan de bosrand liggen natuurlijk dikke lagen bladeren.... die schimmels dwarrelen heel ver natuurlijk, dat kun je met het blote oog niet zien.
In jouw geval, superpony, zou ik toch je hooi weken (dompelen)... dat scheelt enorm.
Ik heb net een heel werkbare bak zelf geknutseld waarbij dat relatief simpel gaat. Kan wel een afbeelding sturen.

Berken staan er, en ik had daar inderdaad al iets over gelezen. Verhuizen zou echt het aller-, aller-, allerlaatste redmiddel zijn. Dit is DE perfecte stalling.... en dan met name voor de paarden, zoveel ruimte en vrijheid....
Maar goed, we gaan op zoek naar waar de gevoeligheid precies zit.... Hopelijk komen we eruit.

superpony

Re: Paarden aan bosrand hoesten allemaal. Reden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 19:53

Maar hoelang zou het duren voor je een reactie krijgt uit de omgeving? Je staat er al langer, neem ik aan?

Ons hooi is echt door en door nat. Het water loopt uiteindelijk weer weg, omdat we wel gaatjes in de bodem hebben, maar als wij weg gaan staat het nog in water. We hebben 2 ibc vaten en doen een baal per vat.

Natuurlijk kan een paard op iets reageren, maar er moet toch wel een reden voor zijn. Vele paarden die niet reageren, dus wil ik nog verder kijken. De merrie is 24 en had wel een zware winter. Maar ze doet het verder super, heeft geen koorts, eet goed etc.

Verhuizen zou een optie zijn, maar dan moet je echt wel langere periode nemen om het aan te kijken.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 20:04

Hier ook een stalling midden in het bos, 2 hoesters,6 zonder hoest. De ergste hoesters heeft astma en wordt nu gepuft. De tweede hoester heeft net een bronchoscopie gehad en daarvan wachten we op het resultaat. Beide paarden hebben voor deze locatie nooit gehoest, maar stonden er ook al 2 jaar voor het hoesten is begonnen... Ik lees mee

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 20:30

Wel eens geprobeerd om de hoeders over te zetten op kuil of voordroog? Mijn hoester, stond niet in het bos maar in de polder, hoestte vreselijk. In stal, op rust, op de poetsplaats. Rijden ging niet meer. Heeft een tijd op Prednison gestaan, toen ging het goed totdat ik dat wilde afbouwen. Helaas.... op 1 capsule per dag ging het goed maar minder ging echt niet.

Totdat ik naar een andere stal verhuisde waar ze ook kuil gaven. Binnen 2 weken was de Prednison afgebouwd en had ik geen hoestend paard meer. Ondergrond, stro, bleef hetzelfde.

Door een fout kreeg hij na 10 maanden per ongeluk een week hooi, ik had direct een hoestend paard. Terug op de kuil en het was over.

Wil niet zeggen dat dit ook voor jullie paarden geldt, maar probeer het een keer. Misschien is het met deze simpele aanpassing opgelost.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 20:35

Kuil is absoluut geen optie. Heb heel lang gezocht naar een plek waar ik hooi kon voeren. Precies deze 2 kunnen echt niet tegen kuil. Maar ook mn andere ruin krijgt er hele vieze billen van. de merrie krijgt er hele vieze billen van, echt smerig. En mn andere ruin was enorm opgeblazen. Die 2 hoesten dus.

We staan nu al 1,5 jaar op hooi. Eerst van een ander adres en nu sinds het hoesten op ander hooi over gegaan. Wij maken het dus echt goed nat. Als het al niet nat wordt de afgelopen tijd met alle regen etc.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 20:43

Mijn paard heeft 6 jaar zonder problemen op hooi gestaan en zo van de ene op de andere dag was het mis. Ruim een jaar aangemodderd met oa Prednison, Ventipulmin. Endoscopie gehad, allergie onderzoek. Daar kwam oa uit dat paard niet tegen diverse graansoorten kon.

Nu alweer 2 jaar op de voordroog, geen kuil, en hij doet het super.

Er is verschil in kuil en voordroog. De mijne gaat ook aan de diaree als hij kuil leuk. Niet van de voordelig.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 01:20

Elk paard zal een andere reden hebben om te hoesten. Wij hadden al 1,5 jaar echt hetzelfde hooi, dus ook van zelfde gras.

Daarvoor stonden ze op slechte kwaliteit kuil/voordroog. Als het dan om soorten gras gaat of bemesting, kan het bij kuil of voordroog net zo goed beginnen.

Voordroog is verpakt, dus voeren wij niet.

Allergie is in ons geval ook wel heel onwaarschijnlijk, aangezien ze 19 en 24 zijn en door hun leven op vele plekken hebben gestaan en zoveel soorten ruwvoer en gras hebben gegeten, dat ze weleens eerder hadden gehoest, wat niet zo is.

Uit de scopie kwam trouwens ook geen allergie reactie.