Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
En aangezien ik het voor mezelf toch moet koken maak ik maar meteen voor ons alle drie.
Commerciële kurkuma wordt vaak vanwege de smaak en geur verkocht, nadat de kurkumine er voor de farmaceutische industrie uit gehaald is. De enige manier om zeker te weten dat je kurkuma mét kurkumine (het werkende bestanddeel) hebt is dat het kurkuminegehalte op de verpakking staat aangegeven of met biologische kurkuma. Bij biologische kurkuma mag niet eerst de kurkumine eruit worden gehaald, anders mag het namelijk niet meer als biologisch worden verkocht ook al is het wel van biologische teelt.
1 keer gedaan omdat de kokosolie op was en nie wieder
Ik maak het altijd met kokosolie. Kurkumapoeder en water (verhouding 1 op 2) ZACHTJES laten indikken. Het moet niet koken. Vooral de hele tijd blijven roeren want anders gaat het klonteren en/of brandt het aan. Wanneer het ongeveer de consistentie van volle yoghurt heeft haal ik het van het vuur en laat ik het even staan. Daarna kokosvet er in, dat smelt boven de 25 graden ongeveer en omdat ik wil dat de vetzuren van zulk mooi vet ook nog enigszins actief blijven doe ik het er pas door als het kurkumamengsel wat is afgekoeld. Daarna gauw peper malen en de hele boel door elkaar roeren. 

) Als ik het goed begrijp is het dus belangrijk om te kijken of er niet te veel Omega 6 in zit, dus bij voorkeur niet de mais, sla, zonnebloemolie. In lijnzaad zit voornamelijk Omega 3. In olijfolie zit voornamelijk Omega 9. Kokosolie bevat juist weinig Omega's, maar dat maakt voor Kurkuma vast niet uit, anders was er geen Golden Paste uitgevonden. Hieronder nog een interessante tabel. Bedankt voor de tip Miranda, ik heb het ook in huis, bij de Aldi zag ik de kokosolie ook staan! De Kurkuma die ik heb is een versie inclusief de peper.