Hoefkatrol klasse 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

wiktoria

Hoefkatrol klasse 4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 10:38

Met lood in me schoenen ging ik afgelopen week naar de dierenarts. Mijn merrie liep al een tijdje onregelmatig, het werd niet beter en niet slechter. Ik was bang dat het haar terugkomende peesblessure was, dus ik wilde het toch maar na laten kijken. Na alle onderzoeken en foto's bleek het dat het hoefkatrol klasse 4 was. Op dat moment verdween de grond onder mn voeten. De kans op genezing was klein, en als het aan zou slaan zou het voor een korte periode zijn.
Was het maar een peesblessure geweest.

Nu zit ik in een lastige situatie. Een paard in laten slapen omdat ik er niet meer op kan rijden, of haar natuurlijk bekappen en haar naar een 'rusthuis' sturen, waar ze met een kudde van haar vrije dag kan genieten.

Ik zou graag jullie meningen/ervaringen horen en wat jullie zouden doen, omdat ik geen idee heb wat ik moet doen zodat zij geen pijn hoeft te lijden.

Ik hoor het graag.

Anoniem

Re: Hoefkatrol klasse 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 10:44

Ons paard had een dikke straalbeen 3, struikelde veel en liep kreupel op het harde en op voltes.
Wij hebben hem eenmalig laten inspuiten en op speciaal beslag gezet. Een ijzer met zooltje en siliconen vulling.
Hij heeft hierna nooit meer 1 pas kreupel gelopen en in de foto's die hierna gemaakt zijn geen enkele achteruitgang te zien. :)
Hij heeft nog 6 jaar (wedstrijden) gelopen en werd gewoon intensief getraind. Het is dus niet altijd einde verhaal!

Ik denk dat je met speciaal beslag (zeker niet natuurlijk bekappen) een hele hoop kunt oplappen, en misschien inspuiten.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 10:45

Wat een rot bericht ts..

Helaas kunnen wij jou niet zeggen wat je het beste kan doen.
Ik denk dat je vooral naar je paard moet kijken.
Je gaat nu allerlei adviezen krijgen die je zou kunnen doen maar jij moet zelf de keuze maken.
Ik weet niet hoe jouw portemonnee gevuld is en wat je zelf voor doel hebt?

Ik kan je alleen mijn ervaring geven:
Mijn paardje heb ik nog een jaar laten rond lopen en een jaar lang heb ik mij zorgen gemaakt om hem. Het was niet leuk hem naar zijn laatste rustplaats te brengen maar er viel een enorme last van mijn schouders.
Ik wens je heel veel sterkte en wijsheid toe..

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 19:21

Mijn paard heeft het al 9 jaar.
Ik heb er veel aan gedokterd,hij kreeg ook last van andere gewrichten en peesblusseres door te compenseren maar nu is hij 17 en loopt al weer een tijdje heel goed.

Geen paard is hetzelfde,laat je adviseren door een goede DA en probeer een weg te vinden die bij jou paard past.

Rust was voor mijn paard niet de juiste optie,teveel dressuurwerk ook niet meer.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 12:34

Het hoeft zeker geen einde te betekenen. Je kunt het ,, HK gebied,, halfjaarlijks laten inspuiten, speciaal beslag onder laten zetten dat ze meer rechtop komen en beter af rollen en supplementen gebruiken.
Sterkte er mee

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 12:48

HKO is in feite een peesblessure, want de conditie van het straalbeen (die bij jouw paard dus erg slecht is) zorgt voor een onstekingsreactie in de pees die daaroverheen glijdt. Dat is pijnlijk en daardoor loopt je paard kreupel. Je kunt met het inspuiten van ontstekingsremmer proberen de pees weer "rustig" te krijgen maar de afbraak/artrose van het straalbeen is een onomkeerbaar proces. Mogelijk is dat proces nog wat te remmen/stabiel houden met een goede stand van de voet, aangepast beslag (met een zooltje en silliconen dat een dempend effect heeft) en supplementen (glucosamine, chondroite, msm).
Natuurlijk bekappen is hiervoor geen oplossing (het straalbeen zal daardoor niet beter worden). Het zou het beter zijn als je paard nog wat "in de spieren" blijft. Heeft dat allemaal geen effect, dan is weide eigenlijk ook geen optie, want dat zal voor je paard ook niet pijnloos zijn.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 16-05-17 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 12:48

FennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 12:49

die van mij heeft er met speciaal beslag, zooltje + silicone ook geen last meer van gehad. nu 5/6 jaar later.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 12:50

EJuniorJoost schreef:
natuurlijk bekappen en recht richten.

http://www.hoefkatrol.be, de 'expert' op dit gebied

Een beetje kort door de bocht -O-

Ik heb ze gezien hoor, de De Bodt volgelingen die stug bleven doorrijden op een kreupel paard omdat hun De Bodt instructeur ze wijs bleef maken dat het paard "over de benen" niet kreupel liep. Vreselijk gewoon.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 12:53

FennaK schreef:
die van mij heeft er met speciaal beslag, zooltje + silicone ook geen last meer van gehad. nu 5/6 jaar later.

Een klasse 4 is best heel slecht; de op 1 na hoogste klasse. Klasse 5 kom je vrijwel niet tegen, want de meeste gaan met klasse 4 al naar de slager. Nu heb ik de foto's natuurlijk niet gezien. De klasse kan door verschillende DA's ook nog wel eens verschillend worden beoordeeld, dus misschien is een 2nd opinion ook geen gek idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 12:56

Goed overleggen met je dierenarts, wellicht is er iemand bij je in de buurt dat goed kan meekijken hoe je paard het doet? Iemand die rationeel mee kan kijken of het paard last heeft, soms sta je als eigenaar te dichtbij en zie je het niet meer.
Probeer je paard vooral niet te vermenselijken. Is hij ook veranderd in gedrag de afgelopen tijd? Is hij nog net zo levendig? Loopt hij altijd zichtbaar kreupel?
En daarnaast, wat heb jij over voor je paard? Een rusthuis klinkt leuk, maar volgens mij blijf jij eigenaar en betaal je voor een paard waar je niks aan hebt.

En ik ben het eens met Babootje, AdB methode klinkt leuk, maar ook heel tricky en niet heilig. Uiteraard is de manier van rijden altijd op invloed van het lijf, maar adb is niet het enige wat daarin werkt.

Second opinion zou ik ook eens doen, wellicht heeft de andere dierenarts nog andere ideeen of adviezen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-05-17 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 12:56

taverno schreef:
Rust was voor mijn paard niet de juiste optie,teveel dressuurwerk ook niet meer.

Mee eens. Spieren kunnen toch nog wel een hoop "opvangen". Ik kan me voorstellen dat HKO paarden baat kunnen hebben bij aquatraining. Dat is onbelast en houdt ze goed in de spieren.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 12:59

Tja.. zijn volgelingen, goed gezegd! zelfde als dat mensen parelli probeerde na te doen en mensen nu anti parelli zijn omdat sukkels hem na probeerde te doen. Gewoon je eigen boeren verstand gebruiken :D. Echter is niet alleen AdB een goede, maar ook mensen zoals marijke de jong (grote namen, zijn er veel meer!) zelf rij ik volgens de AR/KR en rechtricht 'methode' en heb al veel paarden goed zien lopen. Mijn moeder heeft meerdere paarden 'goed' gekregen met HKO/artrose/spat/kissing spine etcetc.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 13:37

Ik zal niet ontkennen dat paarden kreupel kunnen gaan door verkeerde (zeg scheve) belasting. Maar ik vind het toeschrijven van herstel puur aan het recht richten te kort door de bocht. Er komen bij het ontwikkelen van artrose/HKO zoveel meer aspecten bij kijken dan alleen dat. Erfelijkheid, voeding etc spelen mogelijk nog een grotere rol. Zat paarden die scheef belast worden en geen artrose krijgen. En wie zegt dat de TS haar paard niet gewoon al netjes aan het lopen had.

Daarbij komt ook dat het 'recht richt succes' het valt of staat bij degene die het uitvoert. Je moet als ruiter/amazone vooral ook zelf rijtechnisch voldoende kennis kunde hebben om dat goed bij te houden. Vaak zie je het dan daar toch letterlijk "mank" gaan.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 14:38

Mijn paard heeft ook klasse 4 inmiddels,bij hem is gebleken dat je niet te veel van hetzelfde moet doen.
Afwisseling werkt het beste.

Maar hij is ook jaren 1 a 2 keer per jaar (soms vaker)nagekeken/behandeld in een kliniek.

Nef1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 16:30

Babootje schreef:
EJuniorJoost schreef:
natuurlijk bekappen en recht richten.

http://www.hoefkatrol.be, de 'expert' op dit gebied

Een beetje kort door de bocht -O-

Ik heb ze gezien hoor, de De Bodt volgelingen die stug bleven doorrijden op een kreupel paard omdat hun De Bodt instructeur ze wijs bleef maken dat het paard "over de benen" niet kreupel liep. Vreselijk gewoon.

Idd vreselijk!! maar niet alleen zijn leerlingen. Hij zelf ook!!! Ben een keer na zo'n informatie dag van hem geweest.(mijn oude pony bleek hoefkatrol klasse 4 te hebben en mijn ouders vonden deze info dag toen op internet) Nou weet het niet precies meer, maar wat een gezemel! En op mijn vragen kon hij geen antwoord geven. Plus...hij haalde zijn leerlingen waarmee ik zo af en toe aan het praten was of hun het mij misschien iets uitgebreider konden uitleggen bij mij weg. Hij werd ook steeds meer geirriteerder naar ons toe.. Nou ja sorry hoor,maar je hebt ons zelf hiervoor uitgenodigd en als ik dan met vragen kom waarmee je ons geen antwoord kon geven. Of dat wij gerichter gaan doorvragen en je dat niet verwacht had en dus ook niet weet op te lossen! En als ik zeg dat ik het paard niet beter vind lopen en nog steeds kats kreupel is en hij verteld net dat hij nu super loop en hij dan boos word en mij vraagt om niet meer te reageren!!! Pardon!!! Vervelend he, als iemand ziet dat het niet klopt! Nee die manier zou voor mij op geen enkele manier welkom zijn.Heb daarna ook nog een van zijn toendertijd beste leerlingen(of iemand die bij hem in dienst was) bij ons gehad over hoe we onze pony moeste trainen. Hij had mijn ouders zover gekregen om toch nog zo iemand te sturen en proberen geld aan ons te verdienen. Nou jammer voor hem, want we deden het al goed. We hoefden aan onze manier van trainen eigenlijk niks te veranderen , maar......(je raadt het al) het was toch wel beter om wat lessen bij hun te volgen. En op de vraag, waarom dan? We deden het toch al goed? :o Daar kon ze geen antwoord op geven 8)7 ... Vervolgens ging die persoon mijn ouders proberen over te halen om het toch allemaal te doen enz. enz. Toen werd ik echt even kwaad en heb ik haar vriendelijk verzocht het terrein direct te verlaten!!! -:(-

Poeh.. best een verhaal geworden :D Was niet echt de bedoeling,maar alles kwam weer ff na boven.
Waarschijnlijk ook een beetje warrig _O-

Maar op de vraag waar wij wel goede ervaring mee hebben. Is met speciaal beslag.
Pony was een jaar of 8 toen we er achter kwamen dat hij hoefkatrol klasse 4 had en hij is laats 21 geworden! Hij heeft nog tot zijn 19e ongeveer in de sport op l2 nivo gelopen en zelfs af en toe een sprongetje. Sinds een jaar of 3 zelfs alleen op gewoon beslag. Wil natuurlijk niks zeggen hoe dat bij jouw kan gaan, maar wil nog niet altijd zeggen dat het direct einde verhaal is.(mijn wereld stortte ook volledig in toen ik het te horen kreeg) Probeer in ieder geval een DA te zoeken die goed gaat kijken wat de mogelijkheden zijn en wat haalbaar is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 17:43

Ts, Uk hoop dat ik in jouw topic ook even om raad mag vragen?

Want wat is wijsheid../ de mijne heeft eind oktober 2016 ook deze diagnose gekregen.
Speciaal beslag en een tijd lang gaf hij zelf weer lekkere drafjes en galop weg tijdens bosritjes.
Helaas begint hij nu weer wat te struikelen af en toe en biedt hij minder tempo aan.
Tenzij hij heel heet wordt, maar volgens mij loopt ie san meer op adrenaline?? Kan dat?
Glucosamine krijgt hij ook al.
In stap zijn de oren nog strak naar voren.
( bosritjes).
In de bak als ik m losgooi draaft ie liever niet meer aan tenzij wederom op adrenaline ( als er een paard langskomt, als je met iets engs beweegt) en dan kan ie sjouwen als de beste...
Zoo dubbel... waar doe je dan goed aan...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 17:51

Zorgen voor een hele goede normale hoefsmid, eventueel in combi met inspuiten. Het is niet alleen de klasse die het bepaald. Paarden met hko 2 kunnen super slecht zijn terwijl paarden met klasse 3 nooit een pas kreupel lopen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 17:56

Wil je paard nog netjes zijn voeten geven? Of doet het daar ook moeilijk mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 17:56

Ts of ik?

xLindsayx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 22:24

Ik nodig je uit op fb hoefkatrolontsteking! Daar kan iedreen lid van worden. Iedreen met het zelfde dilema kan zijn verhaal en tips geven !!
Mijn merrie is 15 op 7 jarige leeftijd klasse 4..
ze loopt nogsteeds en doen alles nu net ff wat anders!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 22:29

Mijne is met pensioen gegaan.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 17:13

Een van mijn paarden had al HKO (lv 2-3 rv 3-4) toen ze 3 was en nog niet ingereden (foto's laten maken ivm ongelijke voorhoeven- niet omdat ze kreupel was) ook had ze toen al artrose. 5 DA's gaven haar die dag al op, moest geen moeite doen om ze nog in te rijden.
Op de keuring had ze 1e premie (kwpn) en "paard vd dag" De hengsthouder die haar voorbracht wilde zelfs dolgraag een veulen van haar, aanbod was 5000gulden + alle kosten ongeacht merrie/hengst (zou gedekt worden door Creool. Ik heb dit geweigerd want ik ga natuurlijk niet fokken als ik dit al weet. Wil alleen maar zeggen; er was niets aan te zien behalve de ongelijke hoeven.

Pas met 14 ging ze onregelmatig in draf, na op break over ijzers is ze tot haar 26ste niet meer kreupel geweest behalve bij hoefzweren, ze is ook aan koliek overleden, niet haar benen. Ik heb in die 26 jaar nooit met haar gesprongen, wel licht gedressuurd (lange lijnen) wel met oefeningen tot het M maar alles met mate !

om even aan te geven dat het geen doodvonnis hoeft te zijn, ook al is elke situatie/paard anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 17:18

Nee idd. Mijne heeft op speciaal beslag gestaan vanaf november. Maar t mag niet baten.
Sinds hij nu met pensioen is, is hij vele malen blijer en vrolijker in contact.
Zegt mij genoeg.

Lightninggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 17:58

Kan echt alle kanten uit. Mijn pony had ook klasse 4. Na een inspuiting en om de 4 weken bekappen en beslaan (gewoon ijzertje trouwens) was ze pijnvrij. Ik dacht ook dat ze niet meer in de sport kon maar wou het wel proberen. Ze heeft nog 10 jaar in de topsport gelopen, sprong parcoursen tot 1m20. Ze heeft in die periode nooit kreupel gelopen. Ondertussen is ze 17 jaar en loopt sinds vorig jaar wedstrijdjes met een beginneling omdat we het tijd vonden om het wat rustiger aan te doen met haar