Het grootste raadsel ooit... hulp gevraagd.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolindaa

Het grootste raadsel ooit... hulp gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-17 15:32

Beste medebokkers,

Ik sta, zoals de titel al vermeldt, voor het grootste raadsel ooit en ik roep iedereen op om mee te denken.
Ik zal zo compleet mogelijk en in chronologische volgorde te werk gaan.

Het gaat om Daya. Daya is een Arabisch volbloed ruin van bijna 10 jaar oud. Klasse 3 Endurance startgerechtigd, staat hiervoor ook in training, alsmede voor de western horsemanship en trail (absolute beginners, dus walk&jog).
Ik heb Daya nu ongeveer 7 jaar.

Het is een Sabino vos ruin met een grote witte bles, melkmuil en vier hoge witte benen. Daya heeft zomereczeem waar hij weinig last van heeft. Hij schuurt alleen bij zijn staart lichtjes.

Nou, let's go:

Al vanaf dat ik Daya heb, kampt hij snel met mok. Allebei zijn achterbenen zijn dan uitlaatklep voor zijn afvalstoffen, wat ik normaal onder controle houd met betadineshampoo en zinkzalf.
Eenmaal, toen hij 3,5 was, was het dermate hardnekkig dat ik de dierenarts heb laten komen en ik hier een zalf voor heb gekregen die officieel voor ontstoken koeienuiers was (avulon? Avulox? Ben de naam vergeten..)
Hierna was het snel weer onder controle.

Qua voeding kreeg hij tot nu toe 4 keer per dag hooi, 's ochtends en 's avonds een kwart schep basisbrok, kruidenmuesli en wat wortel. Zomers 24/7 weidegang zonder krachtvoer. Wel een vitamine- mineralensteen ter beschikking.

In 2013 is Daya zijn endurancecarriere begonnen. In de winter van 2013 werd zijn training zwaarder wegens de overstap naar klasse 2. Vanaf toen kreeg hij 24/7 onbeperkt hooi, tweemaal per dag een half schepje Kentucky lite E met een volle schep luzerne en eenmaal per dag een emmer pavo speedibeet. Dit omdat hij snel afvalt en met de training bleek dat hij dit extra nodig had. Hiermee bleef hij mooi op gewicht.

In de zomer van 2014 stond hij 24/7 op de wei, waardoor het tweemaal daagse voer werd weggehaald, maar de eenmaal daagse speedibeet bleef.
Hij is deze zomer zeer ernstig verbrand. Dermate ernstig dat wij naar Utrecht zijn vertrokken met hem. Daar diagnosticeerden zij hem fototoxisch als gevolg van voeding.
Het kon een drietal optie's zijn : rode klaver op de wei, luzerne of speedibeet. Hierin zaten namelijk de stoffen waar gevoelige paarden meestal op reageerden, dus zodoende sprak de professor.

Simpel: paard van het land, speedibeet in de prullenbak en zo ook de luzerne.

Met een zeer streng beleid van 's nachts op de paddock en voor zonsopgang op stal tot na zonsondergang, in combinatie met metacam en hydrocortiderm voor de aangedane plaatsen moest hij opknappen.

Het duurde echter lang, dus ik ging voor een second opinion bij Laarakker.
Conclusie was dat de speedibeet, luzerne en het gras geen probleem waren. Wel waren zijn lever, nieren én maag een probleem, zo kwam uit de meting.
We gingen naar huis met Phytonics Liver Comp, Puur Gastri en Phytonics Micro Comp.

Na de kuur van Laarakker knapte Daya snel op! Dermate snel dat hij, met goede zonnebrand en een uv-werende deken weer overdag naar buiten kon. We hielden hem wel uit de middagzon, maar de meeste uren lieten wij hem op de paddock.

Bij het verbranden had Daya bultjes gekregen. Het leken wel mini-ontstekingen: korstjes met daaronder wat pus. Ze kwamen en ze gingen. Ze zaten op zijn hals, keel, borst en rug.

In de winter van 2014-2015 leek Daya weer de oude. Hij had nog wat korstjes aan 1 achterbeen en wat bultjes op de keel, maar de dierenarts gaf groen licht om weer wat te gaan rijden en zodoende leefde Daya ook meer en meer op. Hij wordt ongelukkig van niets doen.

Luzerne, speedibeet en gras hadden we tot dusver gemeden.

Voorjaar 2015 wilde ik toch gaan proberen of hij mee kon op het gras. Een paard van de weide af houden was wel een heel ernstig iets en aangezien de verbranding was geëscaleerd na het gebruik van de speedibeet, leek het mij logisch dat het daardoor kwam.
Zodoende Daya op de wei geprobeerd met minimale uurtjes opbouwend en hem nauwlettend in de gaten houdend. Geen extra bultjes, geen verbranding.. zodoende stond Daya gelukkig en wel op de weide in de zomer van 2015.
Najaar 2015 kwam en er ontstonden weer meer bultjes. Op de hals, op de keel, schouder en borst.. Op de rug had zich, door de bultjes die daar waren gaan ontsteken in het heetst van de strijd, littekenweefsel ontwikkeld. Kleine bultjes welke achter het zadel vielen en die hem verder ook geen pijn deden.
Er kwamen ook geen nieuwe bultjes bij op de rug. Bloed laten prikken zonder resultaat.

Daya snel weer van de wei gehaald en uit voorzorg uit de zon. Gebeld met Laarakker en wederom een kuur gedaan met de spullen die we hadden, behalve de Puur Gastri.
De bultjes verdwenen weer en het ging weer goed.

Voorjaar 2016 wederom hetzelfde liedje. Nu kwam Daya ook nog eens slecht door zijn vacht. Bloed laten prikken, maar kwam weer niets uit. Nu uit eigen beweging weer begonnen met de kuur van Laarakker en binnen no-time glansde Daya weer tegen de klippen op, bultloos, uberfit.

Nu, voorjaar 2017, met het hele verhaal naar Utrecht gestapt. De bultjes kwamen namelijk weer, Daya weer slecht door zijn vacht, enz.

Ik had ergens wat gelezen over leverbot bij paarden, dus daar uitdrukkelijk naar gevraagd, maar dat kon niet omdat hij dan ook geel moest zien.

Uitgebreid bloedonderzoek, wederom (lees: voor de derde maal) zonder resultaat. De arts suggereerde om een maagscopie te doen, omdat hij vermoedde dat hij een maagzweer zou hebben. Dit aan de hand van dat hij slecht door de vacht komt.
Verder geen symptomen, overigens.

Uit de maagscopie kwam een klein maagzweertje.. zodoende heb ik hem opgehaald uit de kliniek met een doos medicatie voor de maagzweren, maar heb ik nog steeds een paard dat slecht door de vacht komt en elk voorjaar/weideseizoen onder de mini-ontstekingen komt te zitten. Met óf zonder gras. Met óf zonder krachtvoer.

Ik dacht ook aan een contactallergie met ons tuig (plastic, ivm Endurance), maar met leer heeft hij hetzelfde.

Leverbot schijnt niet in het plaatje te passen, dus ik ben ten einde raad.

Daya heeft verder, op de verbrande periode na, nooit koorts gehad, nooit een verhoogde hartslag, nooit een vertraagd herstel. Eet en drinkt goed, is werklustig en vrolijk.. enzovoorts..

Het enige wat ik weet is dat hij opknapt van Phytonics Liver Comp en Phytonics Micro Comp, maar omdat het toch jaarlijks terugkomt lijkt dit symptoombestrijding..

Suggesties? GRAAG!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 15:44

Mogelijk soort van zonneallergie in combinatie met iets wat hij eet in de wei? bepaalde soort onkruid ofzo. iets wat ze soort van zonneallergie in de hand werkt..........

Dat is het eerste wat in mij opkomt na het lezen van jouw verhaal.

Stond hij ook in al die jaren op zelfde weiland/ stalling en of in zelfde omgeving?
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 13-05-17 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 15:45

Ik heb hier een pony die altijd in het voorjaar bultjes en soms grote bulten kreeg.
Ook bloed laten testen...
Er kwam niets bijzonders uit. Het zou een eiwitallergie kunnen zijn, geactiveerd door de zonnewarmte.
Ik ben haar toen Marstall Fasrerlight gaan voeren en heb een kuur Algae Vitalis gegeven.
Ze heeft jaren faser light geveterd gekregen en we proberen haar nu over te zetten op Marstall Havervrij.
Dit omdat mijn andere paarden dit ook krijgen en ik nu wil kijken of ze het kan ' handelen '
Ze is al een paar jaar bultvrij en ziet er super goed uit.
Zodra ik merk dat het minder met haar gaat geef ik haar weer de faserlight.
Omdat jouw paard werkt zou ik denk ik kiezen voor Marstall Vito, ook suikervrij en graanvrij maar levert meer energie.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-17 15:47

Ragdollcat schreef:
Mogelijk soort van zonneallergie in combinatie met iets wat hij eet in de wei? bepaalde soort onkruid ofzo. iets wat ze soort van zonneallergie in de hand werkt..........

Stond hij ook in al die jaren op zelfde weiland/ stalling?

Nee, het eerste jaar stond hij op weide nummer 1.
Daarna de jaren op weide nummer 2.
Nu op weide nummer 3 en het begint nu weer.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-17 15:48

mirim schreef:
Ik heb hier een pony die altijd in het voorjaar bultjes en soms grote bulten kreeg.
Ook bloed laten testen...
Er kwam niets bijzonders uit. Het zou een eiwitallergie kunnen zijn, geactiveerd door de zonnewarmte.
Ik ben haar toen Marstall Fasrerlight gaan voeren en heb een kuur Algae Vitalis gegeven.
Ze heeft jaren faser light geveterd gekregen en we proberen haar nu over te zetten op Marstall Havervrij.
Dit omdat mijn andere paarden dit ook krijgen en ik nu wil kijken of ze het kan ' handelen '
Ze is al een paar jaar bultvrij en ziet er super goed uit.
Zodra ik merk dat het minder met haar gaat geef ik haar weer de faserlight.
Omdat jouw paard werkt zou ik denk ik kiezen voor Marstall Vito, ook suikervrij en graanvrij maar levert meer energie.

Marstall voeren hebben wij hier wel even geprobeerd, maar ging helaas niet goed. Hij werd er heel futloos van! Eiwitallergie... dat zou iets kunnen zijn...

Krijgt die van jou ook bultjes die korstjes worden met een beetje pus?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 15:51

Marstall heeft verschillende soorten voeders...ik weet niet wat je hebt geprobeerd?
De faserlight levert niet veel energie, maar ik kan me niet voorstellen dat van dit voer een paard futloos wordt.
Bij onze pony kwam er geen pus uit de bultjes.

MarjanB

Re: Het grootste raadsel ooit... hulp gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 15:56

Geen jakobskruid in hooi of weide? Je hoort vaak dat verbranding vaak ontstaat bij verslechtering van lever.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-17 15:58

MarjanB schreef:
Geen jakobskruid in hooi of weide? Je hoort vaak dat verbranding vaak ontstaat bij verslechtering van lever.

Nee de weides zijn schoon van giftige kruiden!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 16:02

En toch blijf ik denken aan soort van zonneallergie in combinatie met iets wat ie eet/ binnenkrijgt, maar de vraag is wat precies.

Zelf denk ik zomaar dat het iets te maken heeft met een soort kruid wat in het voer en of op het land en of in het hooi zit.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 16:07

Schiet me nog iets te binnen waar ik laatst iets over gelezen heb. Sommige paarden reageren op bemesting van het land.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-17 16:15

mirim schreef:
Marstall heeft verschillende soorten voeders...ik weet niet wat je hebt geprobeerd?
De faserlight levert niet veel energie, maar ik kan me niet voorstellen dat van dit voer een paard futloos wordt.
Bij onze pony kwam er geen pus uit de bultjes.

Wel korstjes dan?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 16:16

Mijn paard heeft precies zulke klachten gehad (alleen dan zonder verbrandingen, mijn ruin heeft geen witte huid) en bij hem was het inderdaad ook een leverprobleem. Na jarenlang puzzelen lijkt het er nu op dat hij last heeft van mycotoxines (natuurlijke gifstoffen die in de bodem en daarmee op planten voorkomen). Hij krijgt een mycotoxinebinder en de volgende stappen in het plan van aanpak zijn verdere ondersteuning van de lever in de vorm van mariadistelzaad en fulvinezuur. Paar jaar geleden is hij behandeld door een homeopaat (een goede, geen Silverlindetype) en toen verdwenen de symptomen wel maar de oorzaak bleef en dus had mijn paard nog steeds klachten. Op land wat bewerkt is met kunstmest of drijfmest kan hij sowieso niet meer, voordroog wordt hij ook ziek van. Gras op zich is geen probleem, de bemesting, het soort gras en de groeifase van het gras wat hij eet soms wel.

Hopelijk heb je wat aan mijn ervaringen. Heel veel succes! Het kan een langdurige puzzel zijn om erachter te komen wat het nou precies is.
Laatst bijgewerkt door Koper op 13-05-17 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-17 16:17

Ragdollcat schreef:
En toch blijf ik denken aan soort van zonneallergie in combinatie met iets wat ie eet/ binnenkrijgt, maar de vraag is wat precies.

Zelf denk ik zomaar dat het iets te maken heeft met een soort kruid wat in het voer en of op het land en of in het hooi zit.

Kan heel goed wat je zegt hoor! Maar wat?...

Het escaleert wel in het voorjaar, maar de bultjes komen en gaan ook s winters. Dus het kan niet alleen aan het land liggen.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-17 16:18

Koper schreef:
Mijn paard heeft precies zulke klachten gehad (alleen dan zonder verbrandingen, mijn ruin heeft geen witte huid) en bij hem was het inderdaad ook een leverprobleem. Na jarenlang puzzelen lijkt het er nu op dat hij last heeft van mycotoxines (natuurlijke gifstoffen die in de bodem en daarmee op planten voorkomen). Hij krijgt een mycotoxinebinder en de volgende stappen in het plan van aanpak zijn verdere ondersteuning van de lever in de vorm van mariadistelzaad en fulvinezuur. Paar jaar geleden is hij behandeld door een homeopaat (een goede, geen Silverlindetype) en toen verdwenen de symptomen wel maar de oorzaak bleef en dus had mijn paard nog steeds klachten. Op land wat bewerkt is met kunstmest of drijfmest kan hij sowieso niet meer, voordroog wordt hij ook ziek van. Gras op zich is geen probleem, de bemesting, het soort gras en de groeifase van het gras wat hij eet soms wel.

Hopelijk heb je wat aan mijn ervaringen. Heel veel succes! Het kan een langdurige puzzel zijn om erachter te komen wat het nou precies is.

Was het bij jullie ook niet in het bloed terug te zien? En ook swinters dezelfde klachten maar dan in mindere mate?

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 16:20

Is er al eens een schraapsel genomen van de bultjes en de pus?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 16:22

Ja, in de winter ook klachten. Bulten (onderhuidse ontstekingen) in de hals, borst, later ook flanken. Uiteindelijk kreeg hij ook last van de longen (leverproblemen uiten zich bij paarden in de huid, longen en/of bewegingsapparaat). Bloed heb ik nooit laten trekken. Nadat de veearts mij achterliet met een fles Ventipulmin, geen inspiratie had wat ze moest toen toen dat niet bleek te werken en de huidproblemen ook negeerde ben ik rechtstreeks naar de homeopatische behandeling gegaan. Dat was min of meer toeval maar het is toen wel zijn redding geweest. Heb er ruim een jaar mee lopen modderen, daarna nog járen voordat de beginoorzaak aan het licht kwam.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-17 16:27

Koper schreef:
Ja, in de winter ook klachten. Bulten (onderhuidse ontstekingen) in de hals, borst, later ook flanken. Uiteindelijk kreeg hij ook last van de longen (leverproblemen uiten zich bij paarden in de huid, longen en/of bewegingsapparaat). Bloed heb ik nooit laten trekken. Nadat de veearts mij achterliet met een fles Ventipulmin, geen inspiratie had wat ze moest toen toen dat niet bleek te werken en de huidproblemen ook negeerde ben ik rechtstreeks naar de homeopatische behandeling gegaan. Dat was min of meer toeval maar het is toen wel zijn redding geweest. Heb er ruim een jaar mee lopen modderen, daarna nog járen voordat de beginoorzaak aan het licht kwam.

Bij mij schuiven ze het af op haverbulten.. Utrecht zegt dat de allergie niet te vinden is door hun. Dat kan ik alleen zelf door dingen weg te gaan laten en een dagboek bij te houden. Hierom ook geen biopten.
Uit het bloed komt niks.

Dat de Liver Comp zorgt voor een grote verbetering wordt ook genegeerd. Mag ik vragen bij welke homeopaat je bent geweest? Ik ben bij Laarakker geweest en hij heeft enorm geholpen destijds, maar zoals ik al zei : het lijkt symptoombestrijding..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 16:31

Francis Dalebout (Francis @ bokt). Zij is opgeleid bij de VHCN. In welke regio zit je? Er is misschien ook wel een collega van haar bij jou in de buurt.

Mijn paard kreeg tot anderhalve week geleden tweemaal daags haver. Maar daar heeft hij nooit bulten van gekregen ;)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 16:34

Jolindaa schreef:
Ragdollcat schreef:

Kan heel goed wat je zegt hoor! Maar wat?...

Het escaleert wel in het voorjaar, maar de bultjes komen en gaan ook s winters. Dus het kan niet alleen aan het land liggen.

Dat kan, want waar ie niet tegen kan van bepaalde soort kruiden en dat kan heel lang in de lever blijven hangen..........en dus nog niet geheel schoon ervan is. Of het moet in het voer zitten....

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 16:37

Het lastigste is inderdaad om de oorzaak te vinden. Ik heb het lang gezocht in suiker, bij voorbeeld. En van suiker wordt hij wel dik, en hij krijgt er wel rommelige hoeven van, maar het bleek niet de oorzaak van de klachten te zijn.

Symptomen behandelen is natuurlijk erg belangrijk. Daar zou ik zsm mee beginnen. De oorzaak vinden... dat kan heel lang duren. Ik ben er bij toeval achter gekomen.

TS ik zou in elk geval de lever comp blijven geven. En verder de lever ondersteunen met mariadistelzaad en paardenbloemen (de hele plant kun je hiervoor gebruiken en vooral de wortels zijn goed om de lever te ondersteunen). Dat kun je zelf doen en dan doe je alvast iets tot er een juiste behandeling is.
Laatst bijgewerkt door Koper op 13-05-17 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 16:38

Utrecht is ook niet zaligmakend, misschien het hele verhaal, eventueel met foto's en de bloeduitslagen naar een andere kliniek sturen, ik zie Equitom hier heel vaak voorbij komen op bokt met goede verhalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 17:04

Wat mij te binnen schiet, zou het een allergische reactie kunnen zijn op wormenkuren?

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-17 17:10

amoj schreef:
Wat mij te binnen schiet, zou het een allergische reactie kunnen zijn op wormenkuren?

Hij wordt jaarlijks tweemaal ontwormd en de werkzame stoffen variëren. Ik weet niet of er naast de werkzame stoffen tegen de wormen ook stoffen inzitten die overeen komen met elkaar..

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 17:11

Is hij uiteindelijk wel op leverbot getest?
Gezien hij op de kuren die je geeft goed reageert; waar is de micro comp voor? Ik denk dat je het in die richting moet zoeken, is er ook getest op werking en opname darmstelsel?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 17:15

Zinktekort wel eens getest ?
Tekort aan zink kan wel allerlei huidklachten ( mok, bultjes ) geven. En als een paard veel eiwitten krijgt ( voorjaars/ najaars gras, lucerne ) roven die eiwitten zink uit het lichaam ( door oa belasting van de lever ....) waardoor het tekort nog groter wordt = meer klachten. Zink speelt ook een grote rol in de weerstand en slijmvliezen( longen oa ).
Zie b.v. http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... arden.html
Laatst bijgewerkt door Maris op 13-05-17 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt