Door het leven met 1 oog

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Orsje

Door het leven met 1 oog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-17 00:27

Omdat het mij zo koud op mijn dak is gevallen dat mijn jonkie vanaf vandaag met nog maar 1 oog door het leven gaat, ben ik eigenlijk benieuwd naar andere ervaringen.
Ik ben bewust dat ze hier prima mee kunnen leven en zich hier goed aan kunnen aanpassen. Maar ik zit nu in het beginstadium van een nieuwe leven...

Gister kreeg ik telefoon dat mijn paard op de weide een ongeluk gehad heeft. Hij had een flinke oogverwonding waar direct een dierenarts bij moest. Ik moest er rekening mee houden dat het écht mis was. Dus gelijk dierenarts gebeld en naar stal vertrokken. Daar stond mijn knul met een kapot linkeroog beduusd in zijn box. Geschrokken, maar wel braaf en rustig. Ik zag gelijk al dat het inderdaad goed mis was. We mochten met icepacks koelen als hij dit toeliet. En dat liet hij gelukkig boven zijn oogkas ook braaf toe. Het bloed bleef maar uit zijn oog druppelen en daarna via de traanbuis uit zijn neus. Na 1,5 uur kwam de dierenarts en bevestigde dat zijn oog kapot was. Gelijk mee naar de kliniek. Daar hebben ze foto's gemaakt om breuken uit te sluiten. Gelukkig geen breuken gezien. Hij kon dankzij het koelen waardoor nauwelijks meer zwelling was, gelijk die avond geopereerd worden. Nadat ik mijn ventje op de tafel gehesen heb zien worden, zijn we met een "gerust" hart naar huis gegaan. Die nacht kreeg ik telefoon dat alles goed gegaan was en hij alweer stond en het goed maakte.
Vanmorgen heb opgezocht en gelukkig maakt hij het echt super goed. Fijn alert en monter. Gewoon mijn lieve knappe mannetje.. Hij heeft een gouden karakter en ook de dierenartsen zijn onder de indruk hoe braaf hij mee werkt met alles en hoe hij ermee omgaat. Hij is toch ineens zijn zicht volledig kwijt links.. Maar hij accepteerd het tot nu toe gewoon volledig.

Ik ben ervan overtuigd dat straks ook weer alles goed komt met geduld en vertrouwen. Maar toch is het fijn om ook anderen te horen..
Dus laat gerust jullie ervaringen weten!

(Toevallig net de week ervoor een fotoshoot gehad met hem en mijn zwangere buik..)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

faytjefay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 00:36

Als je facebook hebt kan je Endo the Blind opzoeken, die heeft helemaal geen ogen meer. Het is bij hem volgens mij wel geleidelijk gegaan dus dat kan wel uitmaken. Verder wens ik je heel veel sterkte en beterschap voor je jonkie :(:)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 00:41

He dat komt even naar binnen denk ik, vervelend! Schrikken vooral.

Ik ken meerdere paarden met maar 1 oog, waarvan ik er zelf 1 vooral gereden heb.
Die doet eigenlijk alles nog; springen, mennen, crossen, dressuur en buitenritjes. Je moet je daar alleen als ruiter wat bewuster van zijn. Hij mist rechts, als je dus aan de rechterkant een stoepje hebt op buitenrit kan hij zijn benen er half over breken. En in een springparcours hem kort over rechts over een hindernis sturen is ook niet zo'n strak plan.
Problemen in de wei; alleen met paarden die echt aanvallen en hij dus niet ziet aankomen kan hij niet samen. Hij kan zichzelf gewoon wat minder goed redden, maar in een stabiele kudde met redelijke paarden gaat het prima.

Beterschap voor hem en succes de komende tijd!

A12345678910

Re: Door het leven met 1 oog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 00:46

Wat heftig!

Veel beterschap en het komt vast goed

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 00:54

Dat is vreselijk schrikken... ons paard heeft laatst nog geluk gehad. Op stal staan twee shetten die (geleidelijk) het zicht in 1 oog zijn kwijt geraakt. Het is opletten, even laten merken als we aan de slechte kant staan, maar ze hebben er geen last van. Rennen net zo vrolijk rond (voor 30+ers...), lopen gewoon los over het terrein en hebben nergens moeite mee.

Als je met de zoekfunctie Boke opzoekt hier, vind je een aantal hele leuke topics/filmpjes van blinde Boke, wellicht kan zijn eigenaresse je tips geven!

Farome

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 01:00

"mijn" paard Farome, die ik met heel veel verdriet afgelopen week heb moeten verkopen...
Heeft ook maar een oog, kon hier álles mee.
Grappig is ook dat op buitenrit hij mij volledig vertrouwd als hij iets niet kan zien, als hij het wel ziet vind hij dingen vaak veel sneller spannend.
Moest laatst langs een kampvuurtje af, kon er niet verder dan 1,5 meter omheen/vanaf, en daar vertrouwde hij me vol op.

Farome pakte het 'een oog leven' echt super op. Hij heeft een paar keer goed zijn kop gestoten, maar daar heeft hij weer van geleerd.

Springen en crossen ook zonder problemen!
Als je nog vragen hebt PB me maar :)

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 01:02

Wat schrikken voor je zeg! Allereerst veel beterschap voor je paard. :(:)

Hier ook meerdere paarden met 1 oog, dan wel beide ogen maar 1 oog blind. Allemaal redden ze zich prima, op buitenrit soms wat meer kijkerig of de blinde kant, en krappe bochten zijn geen goed plan om te vragen die kant om.
Ik denk dat je versteld zult staan hoe goed en snel een paard zich aan kan passen, veel sterkte iig!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 01:05

Wat zal je geschrokken zijn.

Ik ken meerdere paarden met 1 oog en die konden vrijwel alles nog. In het begin is een fijne stabiele kudde en zijn bekende omgeving wel fijn, maar hij zal zich snel aanpassen.

Heel vroeger heb ik een pony gereden die blind was geworden aan 1 oog. Ze dachten dat zij niet meer kon springen en dat was juist wat we zo graag deden. Na een periode voor de lol weer eens gesprongen en daarna met anders aanrijden, toch weer wat wedstrijdjes gesprongen ook. Bij haar was het links, dus ik moest niet heel kort draaien op die kant naar een sprong toe.

Ik weet een ( slechte! ) manege met een paard met 1 oog, die volgens hun niks kon. Mocht je niet de hoeven uitkrabben, mocht niet springen en ook 1 kant op niet galopperen. Maar die manege is zelf gewoon niet wijs.

Zelf heb ik zelfs ooit overwogen om een paard met 1 oog te kopen. Beestje was gewoon helemaal prima verder.

Heel veel sterkte!

aveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 01:36

wat zal je geschrokken zijn, maar het komt goed als je maar veel vertrouwen hebt. Ik heb hier een aan een oog blinde pony, hij redt zich prima en doet ook geen gekke dingen. Je moet gewoon veel praten en laten weten aan welke kant je staat. Als je aan de blinde kant staat dan..maar ik praat toch al de hele tijd ...haha...hij heeft het gewoon geaccepteerd en de andere dieren begrijpen het ook volgens mij. Soms werd er wel eens een kat omvergelopen of een hond, maar nu weten de anderen het ook, hoe raar dat ook klinkt

Itsme_annie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 02:47

Jeetje dat is schrikken... Ik ken een pony die een oog mist doordat hij vroeger in het prikkeldraad is beland. Hij kan er nog goed mee leven. We gingen altijd met hem voor de sulky door weilanden crossen en op buitenrit. Het enige waar hij moeite mee had was diepte inschatten voor bijvoorbeeld hindernissen en deuropeningen. Maar daar zijn wel weer commandos voor aan te leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 10:46

Bah, wat een naar bericht. Kan me voorstellen dat je je rot schrikt en niet goed weet wat en hoe ...
Toevallig heb ik ervaring met een blind paard, eerst 1 oog, een paar jaar daarna volledig blind. Ook is zoals gezegd Endo the blind echt iets om te bekijken, geen ogen meer maar als je ziet wat zij nog samen doen dan weet je dat er nog héél veel (zo niet alles) gewoon mogelijk is.

Ik weet niet wat voor info je precies zoekt? Ik kan zoveel vertellen maar weet niet of je er wat aan hebt ... Dus als je specifieke vragen hebt ofzo mag je deze gerust doorsturen (mag ook via pb als dat makkelijker voor je is, inbox is altijd open, ook als je gewoon erover wil praten ;) ).

Waar ik zelf heel veel aan heb gehad is: dingen aanpassen ja, maar vergeet niet dat het nog steeds een gewoon paard is. Ik had in het begin heel erg "oh, wat zielig ben je toch" en was daardoor ook geen goede leider want ik durfde geen grenzen stellen want hij moest maar eens schrikken of weet ik veel .. en juist daardoor gaan ze vertrouwen verliezen, want ze hebben die leider wel nodig en ze moeten op je kunnen bouwen ;)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 11:01

Bij mijn merrie is een maand of 2 geleden haar rechter oog er uit gehaald. Ze zag hier al meer dan 10 jaar niets mee, dus voor haar is er niets veranderd. Maar ze kreeg zo vaak aanvallen van maanblindheid (eerst zat er 10 jaar tussen, toen een jaar of 3, toen een half jaar en ging ik twijfelen maar toen had ze 3 aanvallen in 2 weken en was het mooi geweest) en last van haar oog dat ik besloten heb haar te laten opereren.

Herstel is prima gegaan, paar dagen later al lekker wandelen in het bos en met 3 weken liep ze al weer voor de wagen. Ze heeft het meest last gehad van dat ze alleen moest staan, en binnen moest staan. Ze is haar hele leven gewend om dag en nacht buiten in de kudde te staan.

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-17 11:56

@ Dennis:
Hield je haar bewust binnen en alleen? Of vanwege de operatie?

Ik wil ook zo snel mogelijk onze normale routine weer oppakken zodra hij thuis is. Ik heb wel besloten dat hij qua rijden gewoon even vakantie krijgt. Omdat ik zelf zwanger ben en hier gewoon zelf deel van uit wil maken met opnieuw opbouwen. Die vakantie stond sowieso voor hem gepland omdat hij de laatste weken veel dingen ondernomen heeft met zijn verzorgster. Hij is pas 5 jaar en die laatste evenementen hebben toch wel energie gekost. Wel wil ik grondwerk gelijk oppakken om te kijken hoe het nu zit met zijn zicht en vertrouwen. Ik heb een gouden karakter paard die met veel geduld alles voor je wilt doen. Dus hij moet het tempo aangeven. Maar wat je zegt, hij heeft altijd al duidelijk leiding nodig gehad. Dus dat moeten we ook doorzetten. Je leeft nu inderdaad even in het moment "germ arme kerel.." Maar hij pikt het eigenlijk zo goed op, dat we hem niet teveel moeten vertroetelen.. want uit ervaring weet ik dat hij dan ook echt lastig kan zijn. Het wordt even weer een nieuwe balans vinden.

Als iemand tips voor mij heeft qua rijden opnieuw oppakken, hoor ik die graag. We zullen het moeten afwachten, maar is wel altijd fijn om vooraf al wat info in te winnen. Of het voor ons ook werkt, zie ik dan wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 12:14

Qua rijden kan ik je niet meteen helpen, dat doe ik amper .. iets met meer dan 1 paard hebben enzo ... Nu, moest ik mijn tijd volledig in hem kunnen steken ben ik er zeker van dat we een stuk verder stonden dan waar we nu zijn, hoewel hij ook nog wat lichamelijke dingetjes heeft (hij is ook al een oudje ondertussen) dus ik weet niet goed hoe dat zou werken... Ik zeg vaak dat zijn blind zijn niet zijn grootste probleem is ;) Het is vooral zijn karakter/verleden/lichaam wat de grootste hindernis vormt eigenlijk.

Nu heb jij wel het voordeel in alles dat het jouw paard is en dat hij gewoon weer thuis komt in zijn vertrouwde omgeving. Toen ik [***] adopteerde was ik gewoon de zoveelste in rij (hij is op 2 jaar tijd 5 keer verhuist, terwijl hij dus al half blind was) dus nieuw persoon, nieuwe omgeving, alles nieuw. Dat zag hij niet zo zitten (wat te begrijpen is) dus ik heb daar vooral heel veel moeite mee gehad in het begin ... Dat stukje kan jij al overslaan, dus dat is wel fijn ;)

Verder gewoon zo snel als kan de normale routine opnemen, wat duidelijker zijn in communicatie, wat meer praten/aanraken aan de blinde kant indien nodig, gewoon zorgen dat hij altijd weet waar je bent en waar je mee bezig bent. En dan denk ik dat je gaat merken dat er op zich weinig problemen zich zullen voordoen. Wat ik zelf ook altijd wel toegestaan heb is kijken, dus als we met iets bezig waren en hij hoorde wat en wilde daarvoor zijn hoofd (of lichaam) draaien dan zorgde ik altijd dat hij daar de kans voor had. Je zal dan merken dat het uiteindelijk minder en minder gaat gebeuren, in het begin is het voor hem ook nog zoeken maar dat zet zich wel en dan gaan ze op jouw vertrouwen en is het al snel goed.

Ik heb serieus een stuk minder problemen met mijn blinde pony dan met mijn andere pony :+

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 12:21

Mijn merrie moest binnen en alleen ivm de operatie wond. Maar met droog weer stond ze gewoon buiten, in een hokje naast te rest.
Ze mocht het niet stoten en niet nat worden. Als ik er bij was stond ze al snel wel weer af en toe bij de rest als ik net gevoerd had, zodat ze allemaal rustig stonden te eten. Tot de hechtingen er uit waren, dus 2 weken alleen, vond ze niet leuk.
Net op de trailer, klaar om naar huis te gaan na haar operatie :) .
Afbeelding

Verder merk je niets aan haar, maar ze zag natuurlijk al jaren niets met dat oog. Pony loopt gewoon t/m ZZ nivo voor de wagen. Enkelspan, 2span, tandem, 4span. Dressuur, vaardigheid, marathons, mendurance. Maar ook onder het zadel super braaf.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 12:37

Orsje schreef:
Als iemand tips voor mij heeft qua rijden opnieuw oppakken, hoor ik die graag. We zullen het moeten afwachten, maar is wel altijd fijn om vooraf al wat info in te winnen. Of het voor ons ook werkt, zie ik dan wel.

Paard bij ons op stal had veel baat bij steun van een vertrouwd paard. Paardje dat hij echt volledig vertrouwde, en waar hij ook samen mee op de wei stond, ging (zeker in het begin) altijd mee op buitenrit, en die liep dan aan zijn blinde kant. Hij vertrouwde haar volledig, als zij rustig bleef, was hij het ook. Later is dat beter gegaan en kon hij ook zelfstandig, mits je hem wel de tijd gaf om te kijken als hij dat wilde.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 12:48

Zo, wat zal jij ontzettend geschrokken zijn. Erg rot dit, vooral omdat het verschil meteen heel groot is voor je paard.

Je gaat je nog verbazen hoe gemakkelijk hij alles weer op pakt en alles al snel weer bij het oude is.
Ik had uit voorzorg wel extra lintjes aan de draden gemaakt, meer voor mijn gemoedsrust, dan dat mijn paard het nodig had. Eigenlijk kun je gewoon alles doen, zoals je al deed, ook het rijden. Ze passen zich aan en je merkt vanzelf als hij op sommige gebieden meer steun vraagt.

Beterschap en een goed herstel gewenst voor je paard :(:)

Itsme_annie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 12:52

Wij reden niet op de blinde pony, maar hadden hem wel voor de kar. Bij het inspannen altijd even aanraken, zodat hij wist waar je stond, maar verder niet super voorzichtig doen. Dat voelen ze namelijk ook weer en versterk je voor je paard alleen maar het gevoel dat er iets mis is aan de blinde kant. Als we op de kar stapten aan zijn blinde kant moesten we ook even duidelijk maken wat we gingen doen en dat hij wist waar we waren, maar verder was hij niet schrikkeriger dan andere ponys. Hij draaide gewoon meer met zijn hoofd om te kunnen zien wat er aan kwam, maar we konden zelfs met de blinde kant langs een drukke weg rijden met de sulky, zonder enige problemen. In het begin zal het even wennen zijn voor hem, maar probeer hem vertrouwen te geven door alles te doen zoals normaal. Als je nu alles ineens gaat aanpassen in de manier waarop je met hem om gaat verandert er wel erg veel ineens voor hem.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 12:59

Een vriendin van mij heeft ook een paard met een oog, hij kan bijna alles nog. Het enige waar je aan moest denken was dat als er een stoepje of iets zit aan de kant van het blinde oog het dus kan gebeuren dat hij de stoep niet ziet. Ook als er een vrachtwagen of iets aan de kant van het blinde oog zit, kan hij het wel horen maar niet zien waardoor ie wat sneller kan schrikken. Paard mag ook niet in een grote kudde omdat het risico te groot was dat hij een trap krijgt omdat hij het niet aan ziet komen. Die staat nu met een vast maatje die nooit naar m trapt. Paard loopt wel gewoon weer super in de sport mee, je merkt er verder niks van.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 13:00

Bah. Verschrikkelijk om dit mee te maken. Mijn maatje is ook blind aan één oog en het enige wat ik merk is dat hij geen diepte ziet. Dus als we buiten rijden en het is bobbel leid ik hem er met mijn stem doorheen.

Qua rijden is mijn paard de ene kant iets losser dan de andere, dus daar zou ik rekening mee gaan houden.

Joris staat wel in mijn profiel.

Heel veel sterkte met genezen en ondanks dit geniet van je zwangerschap.

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-18 23:18

Ik kwam mijn eigen topic toevallig via een zoekfunctie weer tegen.
En nu leek het me leuk om een korte update te plaatsen.

Het is inmiddels alweer 8 maanden geleden dat His zijn linker oog verloor. Er gebeurde op dat moment zoveel tegelijk, dat ik van de ene kant zeker wist dat alles weer goed zou komen, maar toch een beetje angst dat hij zou veranderen.
Nu kan ik na 8 maanden ervaring anderen ook moed inpraten.
Ongeveer 3 maanden na zijn operatie en mijn zwangerschaps verlof, heb ik hem weer langzaam opgepakt via longeren. Daarna erop. Vanaf dag 1, kon ik hem zo goed als vanouds berijden. Linksom lopen in de bak deed hij super, je merkte wel meer oplettendheid. Zijn goede oog zit immers aan de bakrand en aan de binnenkant ziet hij niks. Maar schrikken deed hij niet echt.

Toen langzaam buiten wat gaan uitstappen en daarna samen met een vriendin een ronde naar buiten. Wat was hij blij om weer buitenritten te mogen maken! Zo blij dat dit bokkend gevierd werd.. en dat deed hij vrijwel nooit. Na een paar keer ging dit ook vanzelf weg. Toen onze eerste buitenrit alleen. En wat was hij braaf! Alert, maar braaf!

We begonnen weer onder het zadel sprongetjes te maken. Met vrij springen sprong hij met gemak 50cm. Onder het zadel doen we nog wat rustiger aan. Maar er zit duidelijk nog veel meer in!

Ik kan hem bitloos rijden en springen. Hij is qua omgang gewoon hetzelfde. Misschien omdat ik zelf ook normaal ben blijven reageren. Natuurlijk was het soms spannend hoe hij zou reageren, maar nee is nog altijd nee. En reageren op druk moet ook als vanouds. Ben zelfs links blijven lopen met begeleiden. En dat vind hij juist fijn. Soms hem even bijsturen als hij teveel naar mij toe leunt. Want hij zoekt zo nu en dan wel wat meer steun.

Onze nieuwe uitdaging wordt de Seven Games van Parelli. Ik vind niet veel materiaal over half blinde paarden met grondwerk, maar dit leer ik wel gaandeweg met hem. Hij is er voor mij, en ik voor hem. Na dit voorval is hij nóg specialer geworden. Voor ons leek dit even het "einde" op dat moment. Maar heeft juist deuren geopend naar meer nieuwe dingen.

Laat een blind oog jullie dromen dus absoluut niet in de weg staan!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Orsje op 31-01-18 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 23:25

Wauw wat een mooi “einde” van dit verhaal. Wat fijn dat het zo goed gaat. En een dikke pluim voor jou, wat ben jij een topbaasje!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 23:28

De operatie is natuurlijk altijd spannend, maar het leven met 1 oog maken de baasjes vaak een groter probleem van dan de paarden ;) .

Ik heb wel vaker met half blinde of oog missende paarden gewerkt, dus heb me daar geen moment druk om gemaakt.

Ivm blessure stappen wij nu regelmaat in het donker op het weiland. Mijn Roosje mist rechts dus je loop voor haar enige oog. Overdag vind ze dat prima, in het donker loopt ze liever aan de andere kant zodat ze wel om zich heen kan kijken. Maar zodra we weer het erf op stappen waar licht is gaat ze vaak weer aan de 'goede' kant lopen.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 23:45

Wat naar, lijkt mij inderdaad moeilijk om te verwerken.

Echter, het is niet het einde van de wereld. Het hoeft helemaal geen belemmering te zijn. Het maatje van mijn paard mist ook een oog en ik heb nog nooit rare dingen met hem ervaren of gemerkt dat hij er last van heeft. Enige puntje is dat hij graag wilt dat je aan de kant van zijn goede oog loopt. Dat is gelukkig makkelijk te realiseren.

Hier een filmpje, zoals je ziet, net een echt paard :=
https://youtu.be/Hr0Urbz61ck
’t is de bruine

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 23:50

Jeej wat bizar dan toch he, ik weet wel een paard op een stal in spanje, had ook maar 1 oog maar sprongen ze gewoon concoursen van 1.20 ofzo mee dus sluit niets uit qua mogelijkheden wat de toekomst brengt