Wie weet wat dit is? Bevangen, atactisch?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aukelizzy

Wie weet wat dit is? Bevangen, atactisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-17 09:04

Hoi allemaal,

Eerst even een stukje geschiedenis. Ik heb Zhuf ruim 9 jaar geleden gekocht als 4 jarige, nog onbeleerd. Met zadelmak maken en de jaren die daarop volgden bleek het geen makkelijke merrie te zijn en volgde blessure op blessure. De ergste blessure die ze toen gehad heeft is een peesblessure aan de rugband en een fikse blessure aan haar hoefbandjes ( rechts erger dan links ) Na de zoveelste keer opbouwen zijn er foto's gemaakt van haar rug en bleek ze spondylose te hebben. Conclusie; ze was ongeschikt als rijpaard en kon verder door het leven als weide paard. Ze was toen 8 jaar oud.

Inmiddels is ze 13 en loopt ze sinds een aantal weken te kwakkelen. Aantal dagen nadat ze naar de smid geweest was liep ze op eieren, te kort bekapt was het eerste wat in mij op kwam. Echter leek het later meer op lichte hoefbevangenheid en heb ik daar ook naar gehandeld. Na een tijdje knapte ze op. Echter staat ze sinds een paar dagen weer slecht. Alleen begin ik te twijfelen of ze wel bevangen is. Ze heeft wel last van vetopslag ondanks dat ze weinig eten krijgt. 2 plakken oud hooi en verder onbeperkt stro. En nu weet ik dus niet zo goed wat het is. Ik ben zelf een beetje bang dat ze misschien atactisch geworden is door de spondylose? Hoefbevangen? Spierbevangen?

Vorig jaar heeft ze met koliek op Utrecht gestaan. Daar bleek haar linker eierstok vergroot. Dit hebben ze toen niet verder onderzocht omdat het misschien alleen met de fok een probleem kon vormen maar dat kon sowieso niet meer met haar. Echter vraag ik me af of ze daar nu geen last van kan hebben. Misschien een hormonaal probleem waardoor hoefbevangenheid ontstaat? Ze is ook al een aantal keer koliekerig geweest tijdens de hengstigheid, dit is vorig jaar begonnen terwijl ze daarvoor nooit koliek gehad heeft. Dit jaar is het ook al een aantal keer raak geweest. Ook lijkt dit beroerde lopen telkens erger te zijn tijdens de hengstigheid.

Maandag kan ik naar de kliniek bellen voor een afspraak en komt de smid langs om nog een keer naar haar voeten te kijken. Twee weken geleden was er nog niets te zien wat betreft bevangenheid.

Kortom, heeft iemand en idee?
Hieronder een paar filmpjes.

31 maart
https://m.youtube.com/watch?v=fJsO66bgbHk

7 april
https://m.youtube.com/watch?v=vYDEfkKKztk

26 april, hier voelde ze zich duidelijk goed.
https://m.youtube.com/watch?v=joLmk_aQkTM
https://m.youtube.com/watch?v=NMsq-wgdt_A

Vandaag, 6 mei
https://m.youtube.com/watch?v=JKOlc9d1uo0

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 09:09

Zo op zo'n slenterfilmpje vers uit stal kun je echt niets zinnigs zeggen behalve dat haar pas verkort lijkt wat vaak een spierprobleem is maar in jow geval waarschijnlijk eerder uit de rug.
Een filmpje op harde en zachte volte zou meer waarde hebben.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 09:12

Tja je kunt je afvragen of het wel HB is. Spondylose is artrose is een zich voortschrijdend proces.
In 5 jaar is dat mogelijk verergerd. Ik zou het eerst daar eens zoeken.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-17 09:15

Dat slenter filmpje zoals jij het noemt is zoals ze dus uit stal komt. Normaal gaat ze volgas naar buiten maar dat kan ze nu niet eens. Ze kan niet harder als dat.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 09:16

Dat is echter zo gewoon niet goed te zien.
Daar zijn de filmpjes niet geschikt voor.
Maar als het zo erg is dan zou ik sowieso pijnstilling beginnen.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 06-05-17 09:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-17 09:17

Dat de spondylose verergerd is, daar ben ik dus ook bang voor. Vreemde is alleen dat ze dus zo'n dag als 29 april er tussen heeft zitten dat ze best redelijk ronddraafd. Het is ook heel plots opgekomen.

Overigens zie je pas verschil achter op het filmpje van 29 april, dit komt wel door de spondylose.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-17 09:20

Sizzle schreef:
Dat is echter zo gewoon niet goed te zien.
Daar zijn de filmpjes niet geschikt voor.
Maar als het zo erg is dan zou ik sowieso pijnstilling beginnen.

Ze staat op de bloedverdunners en 4 zakjes buut per dag omdat de Thuis DA dus aan beginnende bevangenheid dacht. Ik twijfel daar echter zelf aan.

Mungbean

Re: Wie weet wat dit is? Bevangen, atactisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 09:22

In iedergeval maar nieuwe foto's maken en spierwaarden bepalen lijkt mij?
Dat laatste zou eigenlijk allang gedaan moeten zijn, dan had je spierbevangen al wel/niet uit kunnen sluiten.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-17 09:26

Er Wordt alles aan gedaan, spierbevangheid is het laatste wat in mij opkwam. Zoals gezegd is de DA allang geweest, die vermoede hoefbevangeheid waar ze voor behandeld wordt. Dus bloedprikken was toen totaal niet aan de orde. Ze knapte ook op, echter staat ze sinds vanmorgen weer slechter. Wat mij doet afvragen of het wel lichte bevangenheid is. Maandag bel ik naar de kliniek voor een afspraak. Zodat ze uit kunnen zoeken wat ze heeft.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 09:34

Goed dat je een afspraak bij de kliniek maakt, want buiten wat bokkers denken dat het is, kunnen wij je van hieruit niet verder helpen. Maar sneu vind ik het wel voor je paard. Ze loopt inderdaad niet goed en zelfs bij de longeerfilmpjes heb ik het idee dat ze niet helemaal tiptop in haar vel zit. Een paard kan pijn/ongemak heel lang verborgen houden.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 10:22

Als die spondylose daaruit voortschrijdend artrose in de rug geeft, is het niet zo vreemd dat ze er soms ook een goede dag tussem heeft zitten. Pijn is bij artrose wisselend en ook afhankelijk van omgevingsfactoren. Zoals temperatuur en vochtigheid.

Ik heb zelf lichtjes wat artrose, daar heb ik ook op natte dagen meer last van dan op warme dagen. Kou is beter te handelen dan nattigheid bijvoorbeeld.

Als ze op de buut nog steeds zoveel pijn toont, is het iig goed mis.

Bij bevangenheid zou ik persoonlijk minder snel een goede dag er tussen verwachten...

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-17 10:30

djinnie schreef:
Als die spondylose daaruit voortschrijdend artrose in de rug geeft, is het niet zo vreemd dat ze er soms ook een goede dag tussem heeft zitten. Pijn is bij artrose wisselend en ook afhankelijk van omgevingsfactoren. Zoals temperatuur en vochtigheid.

Ik heb zelf lichtjes wat artrose, daar heb ik ook op natte dagen meer last van dan op warme dagen. Kou is beter te handelen dan nattigheid bijvoorbeeld.

Als ze op de buut nog steeds zoveel pijn toont, is het iig goed mis.

Bij bevangenheid zou ik persoonlijk minder snel een goede dag er tussen verwachten...

Thnx voor je antwoord. Denk je dat dat dan ook zo plots op kan komen? Ze heeft namelijk in de voorgaande jaren nooit last gehad, ook de wintermaanden niet. Het is echt sinds een aantal weken. Weet niet of het bij jouzelf soms ook ineens opkomt?

Ze was nu van de buut af, de laatste twee filmpjes zijn dan ook zonder buut. Uiteraard heb ik haar vanmorgen wel meteen twee zakjes buit gegeven. Nu loopt ze weer op de wei en dan zie je weinig aan haar... Dus pijnstilling helpt wel.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 10:34

Het beste is om gewoon dierenarts bij te halen en of naar een kliniek te gaan, je had er een afspraak gemaakt.

Het is dus afwachten wat die zeggen, wij kunnen voor jou niet een diagnose gaan stellen wat het zou kunnen zijn. Dat kan echt van alles zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 10:45

Ik hoop in iedergeval dat de diagnose mee gaat vallen voor je paardje :(:)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 11:11

Waarschijnlijk zijn haar hoefbanden nu ernstig geblesseerd wat door compensatie in beweging komt door de problemen in haar rug.
Mijn merrie heeft dit ook gehad, ik dacht ook spierbevangen en hoefbevangen maar zij bleek kissing spines te hebben met als gevolg zwaar geblesseerde hoefbanden. Ik vermoed dat dit ook zoiets is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 11:25

Ze kunnen ook bevangen raken door te korte hoeven...vaak is dat dan ook een combi van hoef en spierbevangenheid.Spierbevangenheid van de pijn en het krampachtige staan.De medicatie is goed die je geeft...ook voor spierbevangenheid.Sterkte verder!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-17 11:41

geerke schreef:
Ze kunnen ook bevangen raken door te korte hoeven...vaak is dat dan ook een combi van hoef en spierbevangenheid.Spierbevangenheid van de pijn en het krampachtige staan.De medicatie is goed die je geeft...ook voor spierbevangenheid.Sterkte verder!

Dat zou dus wel heel goed kunnen verklaren waarom ze na het bekappen zo slecht geworden is. Ik heb haar alleen wel gewoon buiten lopen ( op het zand uiteraard) maar met spierbevangenheid mag ze zeker niet lopen? Ik doe verder niks met haar, dus als ze loopt doet ze dit wel uit zichzelf.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 11:46

Zolang ze zelf loopt is het goed,niet haar dwingen te lopen.Zorgen dat ze niet koud word,maar ik zie dat ze een deken op heeft...dat is prima.Verder afwachten tot de hoefjes weer gegroeit zijn.Ik zou nog wel even doorgaan met buut,maar geen twee zakjes per dag maar sochtends een halve en savonds...maar dat zou ik doen.Wil niet zeggen dat dat juist is natuurlijk

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-17 11:57

geerke schreef:
Zolang ze zelf loopt is het goed,niet haar dwingen te lopen.Zorgen dat ze niet koud word,maar ik zie dat ze een deken op heeft...dat is prima.Verder afwachten tot de hoefjes weer gegroeit zijn.Ik zou nog wel even doorgaan met buut,maar geen twee zakjes per dag maar sochtends een halve en savonds...maar dat zou ik doen.Wil niet zeggen dat dat juist is natuurlijk

Ik vind dat niet zo'n heel gek idee. Denk indd dat ik dit ga doen. Echt heel dom dat ik niet meteen aan spierbevangenheid gedacht heb maar het zou zo maar kunnen. Dan denk ik alleen dat ik toch maandag de DA thuis nog een keer laat komen om bloed te prikken. Ala ze wel spierbevangen is kan ik haar natuurlijk beter niet op de trailer zetten

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 12:16

Ik zie eigenlijk alleen op het eerste filmpje een paard wat moeilijk loopt, en dan met name achter. De beweging zelf lijkt pijn te doen als ik het zo inschat, en niet het gewicht zelf.

Op de filmpjes dat ze de box uit komt is echt niets te zien, en dat komt dan voornamelijk door het camerastandpunt. Recht van voren en recht op de zijkant levert het beste zicht op. Zowel harde ondergrond als (niet te!) zachte ondergrond om het verschil te zien.

De twee filmpjes van het longeren, sorry, maar daar zie ik alleen maar een paard wat zich door een lading mul zand aan het ploegen is.

Sowieso contact opnemen met de dierenarts, die heeft hier voor geleerd, en kan het dus het beste inschatten, zeker omdat die je paard in levende lijve ziet, en niet zoals wij vanaf filmpjes en vanuit jouw verhaal. Door alle kreupelheidsonderzoeken die ik heb meegemaakt, en een speciale info-avond op de kliniek weet ik dat ik kan zien of een paard kreupel loopt, en aan welk been, maar daar houdt het op, en dat geldt voor de meesten hier vermoed ik.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 12:25

Iets anders: ze krijgt alleen oud hooi en stro zeg je?
Hoe komt ze aan voldoende hoogwaardige voedingsstoffen?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-17 12:32

Nogmaals, de DA is al meerdere malen geweest en ga ik maandag contacten voor overleg. Overigens gaat het hier om een paard wat al 5 jaar niets doet, ik heb haar op de wei lopen en ze krijgt iedere dag een borstel maar verder kan en hoeft ze niets meer. Ik probeer het beste voor haar te doen maar ga ook niet om het minste en geringste naar de kliniek rennen. Ze krijgt de zorg die ze nodig heeft. Mijn vraag was dan ook of iemand dit beeld herkent.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-17 12:34

Ninx schreef:
Iets anders: ze krijgt alleen oud hooi en stro zeg je?
Hoe komt ze aan voldoende hoogwaardige voedingsstoffen?

Dit krijgt ze nu, op aanrade van de DA. Ze mag geen voer verder. Ze krijgt iedere avond uitgebalanceerde vitamine poeder en magnesium opgelost in een spuit. (Van de DA) Zo komt ze wel aan haar vitamines en mineralen, zonder dat haar lichaam belast wordt door afvalstoffen uit voer.

Ze staat normaal op voordroog, gras en krijgt ze pavo care 4 life. Nu niet, ivm vermoeden bevangenheid

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-17 19:38

Hier een recent filmpje. Maak me echt behoorlijk zorgen. Hoop wel dat ik snel terecht kan op de kliniek want kan haar niet zo laten staan...

https://youtu.be/wU8-sRb2Ous

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 19:56

Die is vanuit achter kreupel niet vanuit de voorvoeten.
Reken maar dat dit vanuit de rug komt.
Ik zou maandag meteen foto's laten maken.