Help! Pony buigt hoofd tussen benen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

michelle4684

Help! Pony buigt hoofd tussen benen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-17 19:42

Hoi iedereen,
Mijn pony boog vandaag 2x met zn hoofd door zijn voorbenen, zoals op dit voorbeeld
Afbeelding
Ik heb dit nog nooit eerder gezien (behalve het kunstje buiging dan :)) , dus ik ben een beetje bezorgd :\ . Ook schraapte hij hard met zijn voorbeelden, terwijl hij dit normaal nooit doet (ook niet uit verveling).
Weet iemand hier meer van?? Ohja hij trilde ook met zn achterbenen....
Groetjes Michelle

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 19:46

Kan gewoon uitrekken zijn. Mijn merrie;
Afbeelding

michelle4684

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-17 19:48

Daphne__ schreef:
Kan gewoon uitrekken zijn. Mijn merrie;
[ [url=m/pvMtGa.png]Afbeelding[/url] ]

Dankjewel :) , maar hij heeft zich wel verslikt en het is er nog niet uit dus mss ligt het daar wel aan? Hij gaapte ook veel en schraapte met zijn voorbenen...

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 19:50

In dat geval; Dierenarts. Dat zou best eens een slokdarmverstopping kunnen zijn!

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 19:51

Daar moet je wel wat mee, hoor. De combinatie van ineens veel rekken, gapen en schrapen wijzen op pijn ergens in het lijf. Wat bedoel je met hij heeft zich verslikt?

michelle4684

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-17 19:54

Daphne__ schreef:
In dat geval; Dierenarts. Dat zou best eens een slokdarmverstopping kunnen zijn!

Dacht ik idd ook aan! De DA was al 2x geweest en hij heeft al spierverslappers gekregen, maar dit hielp niet.. Hij heeft verder niks daarover gezegd, maar hij zei dat het gewoon een brokje was die in de luchtpijp zat. Maar omdat een paard ook koliekverschijnselen krijgt bij een slokdarmverstopping dacht ik daar ook al aan...

Drifter

Re: Help! Pony buigt hoofd tussen benen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 20:00

Ik zou waarschijnlijke het zekere voor het onzekere nemen en een andere da bellen, maar hoe lang geleden is het dat de DA is geweest?

michelle4684

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-17 20:04

Rindin schreef:
Daar moet je wel wat mee, hoor. De combinatie van ineens veel rekken, gapen en schrapen wijzen op pijn ergens in het lijf. Wat bedoel je met hij heeft zich verslikt?

Idd, vond ik ook. Hij stond benauwd op stal en je kon hem horen ademen. Er kwam veel speeksel uit zijn neus en hij moest hoesten. Volgens de DA had hij zich verslikt in een brokje (zat vast in de luchtpijp). Hij heeft spierverslappers gekregen en voor de zekerheid ook antibiotica. Het leek de volgende dag beter te gaan maar de dag daarna had hij weer hetzelfde. Toen hebben we weer de dieren arts gebeld en hij zei dat het hetzelfde was als de vorige keer. Hij heeft ook weer spierverslappers en antibiotica gekregen. Hij is nog steeds aan het hoesten dus we willen foto's laten maken en het er eventueel uithalen. Bedankt voor je antwoord!

michelle4684

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-17 20:08

Drifter schreef:
Ik zou waarschijnlijke het zekere voor het onzekere nemen en een andere da bellen, maar hoe lang geleden is het dat de DA is geweest?

Dankjewel voor je antwoord!
De dierenarts is woensdag voor het laatst geweest. De DA zei dat hij een paar dagen geen brok en hooi mocht en dat zijn we nu weer aan het opbouwen.

michelle4684

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-17 20:10

Trouwens, ik wil sowieso de DA morgen bellen alleen nu bellen met spoed is volgens mij niet nodig.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 20:12

Zit het volgens de dierenarts in de luchtpijp, of in de slokdarm?

Ons paard heeft meerdere keren slokdarmverstopping gehad en met het slijm etc erbij klinkt het hetzelfde. Die heeft verslappers gehad en toen zijn ze met een slang via de neus gaan spoelen.

Och jemig, arm dier... Vanaf Woensdag al zo staan. Snap echt niet dat er niet meer/sneller actie word ondernomen. Als je het mij vraagt, is dit wél spoed.. Risico op longontsteking en het heeft gewoon pijn.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 20:14

Dat ben ik met je eens, Daphne... Die dierenarts houdt er een ouderwetse benadering op na, zeg

michelle4684

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-17 20:16

Daphne__ schreef:
Zit het volgens de dierenarts in de luchtpijp, of in de slokdarm?

Ons paard heeft meerdere keren slokdarmverstopping gehad en met het slijm etc erbij klinkt het hetzelfde. Die heeft verslappers gehad en toen zijn ze met een slang via de neus gaan spoelen.

Och jemig, arm dier... Vanaf Woensdag al zo staan. Snap echt niet dat er niet meer/sneller actie word ondernomen. Als je het mij vraagt, is dit wél spoed.. Risico op longontsteking en het heeft gewoon pijn.

Op dit moment staat hij er niet zo bij hoor!! Alleen woensdag! Maar hij hoest nog wel zodra hij moet draven oid. dus de DA zei rust en daarna foto's. Hij wou ook het eruit halen op de kliniek. Volgens hem zat het in de luchtpijp....

michelle4684

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-17 20:19

Rindin schreef:
Dat ben ik met je eens, Daphne... Die dierenarts houdt er een ouderwetse benadering op na, zeg

Zoals ik al zei zei de DA dat ik hem een paar dagen rust moest geven, dus dat heb ik gedaan.. Gelukkig staat hij er goed bij maar ik vind ook dat het tijd word om iets te doen!

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 20:20

Uit je antwoorden leek het alsof de pony nog steeds dit gedrag vertoonde, maar hij is niet meer aan het buigen, gapen en schrapen?

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 20:22

Tuurlijk is het wel spoed, je hebt hem een paar dagen geen brok en geen hooi gegeven, dus dat betekent dit weekend weer brok/hooi en nu is het weer terug, in ieder geval hoest hij weer, dat wil dus zeggen dat het er al vanaf woensdag zit en zich alleen maar ophoopt, of dat hij toch een longonsteking heeft opgelopen.
Bovendien loop je de kans dat de slokdarm beschadigd wordt als er zo lang een verstopping zit, waardoor het dus een terugkerend probleem gaat worden.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 20:24

In de OP staat dat hij het vandaag ook 2 keer deed? Dat klopt dan niet?

Heeft hij koorts?

michelle4684

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-17 20:24

Rindin schreef:
Uit je antwoorden leek het alsof de pony nog steeds dit gedrag vertoonde, maar hij is niet meer aan het buigen, gapen en schrapen?

Het schrapen, gapen en buigen deed hij vandaag pas (eerdere dagen nog niet). Die verslikking was woensdagavond en toen is de DA gelijk geweest. Hij zei toen dat hij rust moest. Sorry voor de onduidelijkheid.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 20:25

Dus hij hoest, gaapt, buigt en schraapt... Nogsteeds echt een reden om zsm een dierenarts te laten komen :j

michelle4684

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-17 20:26

Daphne__ schreef:
In de OP staat dat hij het vandaag ook 2 keer deed? Dat klopt dan niet?

Heeft hij koorts?

Hij heeft geen koorts en hij deed het vandaag 2x in ongeveer een uur.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 20:28

En? dat betekent dan dat er geen dierenarts bij hoeft te komen?

michelle4684

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-17 20:29

Drifter schreef:
Tuurlijk is het wel spoed, je hebt hem een paar dagen geen brok en geen hooi gegeven, dus dat betekent dit weekend weer brok/hooi en nu is het weer terug, in ieder geval hoest hij weer, dat wil dus zeggen dat het er al vanaf woensdag zit en zich alleen maar ophoopt, of dat hij toch een longonsteking heeft opgelopen.
Bovendien loop je de kans dat de slokdarm beschadigd wordt als er zo lang een verstopping zit, waardoor het dus een terugkerend probleem gaat worden.

Nee hij is zegmaar de hele week al een beetje aan het hoesten, maar dat zou volgens de DA wel normaal zijn. Het ging steeds beter en vandaag heeft hij nieteens gehoest, maar hij begon dus met die rare verschijnselen. Hij heeft volgens de DA geen slokdarmverstopping maar het brokje zat in het verkeerde keelgat.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 20:30

Da bellen. Geen twijfel mogelijk.
Als hij vandaag deze verschijnselen toont.
En ik zou een andere bellen dan je gehad hebt.
Dit gaat niet goed zo....

Het is absoluut niet dier vriendelijk om je pony zo te laten staan.
Je pony heeft echt een dierenarts nodig. Vandaag nog

michelle4684

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-17 20:31

Kinke schreef:
En? dat betekent dan dat er geen dierenarts bij hoeft te komen?

Jawel hij komt ook!! Hij zou sowieso komen als het morgen nog niet over was, maar door die verschijnselen dacht ik dat er waarschijnlijk een verband zit tussen het verslikken en verschijnselen.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 20:32

michelle4684 schreef:
Drifter schreef:

Nee hij is zegmaar de hele week al een beetje aan het hoesten, maar dat zou volgens de DA wel normaal zijn. Het ging steeds beter en vandaag heeft hij nieteens gehoest, maar hij begon dus met die rare verschijnselen. Hij heeft volgens de DA geen slokdarmverstopping maar het brokje zat in het verkeerde keelgat.

Dan blijf ik bij mijn eerste post in dit topic. Een andere Da bellen, en zo snel mogelijk.