paard wild geen bix meer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elinexlevi

paard wild geen bix meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-17 08:34

hee bokkers!

Ik ben hier op een camping met een manege. Hier staan natuurlijk paardjes. Een vd begleider paardjes wilt haar bix niet meer opeten. Dit doet ze alleen als ze uit de hand word gevoerd en er niemand anders is op stal. Ze is al wel op leeftijd ik weet niet precies hoe oud maar ik gok ergens in de 20. Ze eet wel haar hooi en wortels enz maar het bix wilt ze gewoon niet eten. Ze krijgen redelijk veel bix omdat ze de energie gewoon hard nodig hebben hier. zelf dacht ik dat ze het bix misschien gewoon echt niet lekker meer vind aangezien ze een paar hapjes neemt en al gauw haar neus hier voor optrekt. Zoals ik al zei ze eet alles op zolang je haar maar uit de hand voert. Maar met plezier is anders haha. Ik zat dus te denken of het misschien het proberen waard was om ander voer te geven? Hebben jullie misschieb tips? :D

ik zie net dat ik in de titel wild heb staan it moet natuurlijk wilt zijn haha sorry daarvoor! :P

xx
Laatst bijgewerkt door elinexlevi op 30-04-17 08:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Dancyy

Re: paard wild geen bix meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 08:37

Maar het is niet jouw paard? Dus dan heb je ook niks over het voer van het paard te vertellen. Even melden bij de eigenaar dat het paard zijn/haar voer niet eet en dan heb jij voldoende gedaan :)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 08:37

Werk je daar of ben je er op vakantie?

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 08:38

Het is jouw pony toch niet? Dan zou ik haar niks anders voeren. En als je je zorgen maakt, moet je dat overleggen met de eigenaar.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 08:38

Ik zou dit met de eigenaar van het paard bespreken. Misschien is er wat met het gebit, of de maag. Misschien moet we een DA bijkomen. Dus tip: schakel de eigenaar in.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 08:39

Stel de eigenaar eens voor om haar tanden te laten controleren. Vaak hebben oudere paarden last van hun gebit en met tandpijn eet het lastig.

elinexlevi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-17 08:42

TerraHowrse schreef:
Maar het is niet jouw paard? Dus dan heb je ook niks over het voer van het paard te vertellen. Even melden bij de eigenaar dat het paard zijn/haar voer niet eet en dan heb jij voldoende gedaan :)

Ik heb het idd verteld en we zouden het in de gaten houden. Ik zat zelf een beetje te denken maar een oplossing die ik met haar kan bespreken.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 08:44

Maar werk jij daar ts?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 08:47

Waarom bedenk JIJ een oplossing. Moet de eigenaar dat niet doen?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 08:50

troi schreef:
Stel de eigenaar eens voor om haar tanden te laten controleren. Vaak hebben oudere paarden last van hun gebit en met tandpijn eet het lastig.

Dan zou het paard toch juist problemen moeten hebben met het hooi.. Neemt niet weg dat gebit laten controleren op die leeftijd nooit een slecht idee is.

Verder kan het gewoon goed dat het paard de biks niet zo lekker (meer) vindt. Ik heb zelf toevallig twee van die prinsessen staan die zomaar kunnen besluiten dat ze iets niet lusten.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 08:52

Niet zomaar een paard iets anders gaan voeren. Ik zou het bespreken met de eigenaar van de manege als je je zorgen maakt om het paard.

elinexlevi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-17 09:06

Nies_ schreef:
troi schreef:

Dan zou het paard toch juist problemen moeten hebben met het hooi.. Neemt niet weg dat gebit laten controleren op die leeftijd nooit een slecht idee is.

Verder kan het gewoon goed dat het paard de biks niet zo lekker (meer) vindt. Ik heb zelf toevallig twee van die prinsessen staan die zomaar kunnen besluiten dat ze iets niet lusten.

dat dacht ik idd ook want ze eet voor de rest wel alles

elinexlevi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-17 09:07

Zeepsop schreef:
Niet zomaar een paard iets anders gaan voeren. Ik zou het bespreken met de eigenaar van de manege als je je zorgen maakt om het paard.

ben ik ook niet van plan. Ik vraag hier om advies zodat ik dat misschien met de eigenaar kan bespreken. En zo tot een oplossing kan bedenken.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 10:33

Sommige paarden zijn kieskeurig en eten soms een tijdje hun krachtvoer prima en dan opeens trekken ze hun neus er voor op..(ik heb er zelf ook zo 1) Muesli gaat meestal wel aardig bij hem, in overleg met de eigenaar zou je best ander voer kunnen proberen natuurlijk.

p.s er hoort in dit geval ook geen 't' achter wil trouwens, het is gewoon wil

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 10:34

gezien de leeftijd gok ik op een gebitsprobleem. Brokken zijn hard

elinexlevi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-17 12:22

flappie28 schreef:
Sommige paarden zijn kieskeurig en eten soms een tijdje hun krachtvoer prima en dan opeens trekken ze hun neus er voor op..(ik heb er zelf ook zo 1) Muesli gaat meestal wel aardig bij hem, in overleg met de eigenaar zou je best ander voer kunnen proberen natuurlijk.

p.s er hoort in dit geval ook geen 't' achter wil trouwens, het is gewoon wil

Ga ik idd even bespreken met haar. Dankjewel! :D

elinexlevi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-17 12:22

tanjaatjuhh schreef:
gezien de leeftijd gok ik op een gebitsprobleem. Brokken zijn hard

Ja klopt maar ze eet wel gewoon wortel enz

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 12:36

elinexlevi schreef:
Zeepsop schreef:

ben ik ook niet van plan. Ik vraag hier om advies zodat ik dat misschien met de eigenaar kan bespreken. En zo tot een oplossing kan bedenken.

Denk dat de eigenaar zelf wel oplossingen weet
Weinig mensen zullen zitten wachten op advies van een gast van de camping. Hoe goed bedoeld ook.

elinexlevi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-17 12:55

elinexlevi schreef:
Zeepsop schreef:

Denk dat de eigenaar zelf wel oplossingen weet
Weinig mensen zullen zitten wachten op advies van een gast van de camping. Hoe goed bedoeld ook.

Ja snap ik maar dit is toch wel anders dan gewoon een gast op de camping. Maar bedankt voor het advies

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 13:02

Er is niets anders aan jou dan aan een "normale" camping gast. Melden aan de eigenaar als je iets ziet wat afwijkt. En daarna je er NIET meer mee BEMOEIEN! De eigenaren kennen hun paard beter dan jij, en weten in z'n geval prima Hoe ze dat moeten oplossen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 13:05

Jezus wat een aangebrande types hier zeg. TS vraagt alleen wat advies. Nergens staat dat ze zomaar even gaat beslissen wat er met dit paard gedaan moet worden. :')

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 13:08

Zal vast goed komen als je het gemeld hebt.
Kan natuurlijk meerdere oorzaken hebben. Wellicht is het een kieskeurig paard en gebeurt het vaker. Zou zelf ook niet direct iets gaan veranderen. Even afwachten. Je zou kunnen vragen natuurlijk hoe lang het paard al minder eet. En het paard in z'n algeheel in de gaten houden maar dat is lastig als je het paard verder niet kent.

elinexlevi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-17 11:53

mvdende schreef:
Er is niets anders aan jou dan aan een "normale" camping gast. Melden aan de eigenaar als je iets ziet wat afwijkt. En daarna je er NIET meer mee BEMOEIEN! De eigenaren kennen hun paard beter dan jij, en weten in z'n geval prima Hoe ze dat moeten oplossen.

Bedankt voor uw reactie maar ik ben het hier zeker niet mee eens met een "normale" camping gast. U kent het verhaal er niet achter. Verder zal ik er niet op ingaan.

elinexlevi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-17 11:55

Tigra_ schreef:
Zal vast goed komen als je het gemeld hebt.
Kan natuurlijk meerdere oorzaken hebben. Wellicht is het een kieskeurig paard en gebeurt het vaker. Zou zelf ook niet direct iets gaan veranderen. Even afwachten. Je zou kunnen vragen natuurlijk hoe lang het paard al minder eet. En het paard in z'n algeheel in de gaten houden maar dat is lastig als je het paard verder niet kent.

We zijn waarschijnlijk achter de oorzaak gekomen. De eigenaar had gevraagd of ik er een handje vitamine doorheen kon doen. Dit vond ze waarschijnlijk niet zo lekker haha.

elinexlevi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-17 11:56

Nies_ schreef:
Jezus wat een aangebrande types hier zeg. TS vraagt alleen wat advies. Nergens staat dat ze zomaar even gaat beslissen wat er met dit paard gedaan moet worden. :')

Ja he jeetje haha nouja ik trek me er maar niks van aan :P Ik weet welk advies ik het beste kan opvolgen en welke niet :D