Ik heb drie shetlanders: Amaretto, Chester en Winnethou.
Winnethou, ruin, heb ik het langste en heb ik nog nooit problemen mee gehad qua gezondheid.
Chester en Amaretto, beide hengstjes, heb ik nu beide anderhalf jaar. Over tien dagen worden ze beide 3.
In ons weiland is nogal veel plekken met zand. Momenteel is er - zoals bij waarschijnlijk velen - vrij weinig gras te knabbelen. Iedere week geven we ze een stukje weiland bij, terwijl we een deel van het weiland laten rusten. Verder krijgen ze onbeperkt hooi en onbeperkt water. Ze staan 24/7 buiten met een mooie ruime schuilstal.
De dierenarts kwam laatst langs omdat ik mij toch wel zorgen maakte over de hengstjes. Chester wordt namelijk steeds dunner en dunner en Amaretto zat zwaar aan de diarree. Mestonderzoek gehad: helemaal niets. Volgens de dierenarts lag het aan het zand, want ondanks het onbeperkte hooi en amper gras blijven zij toch kauwen. 'Steppedieren' (

Nu hebben we het netjes tweemaal op een dag gegeven door de muesli. Amaretto is ontzettend erg opgeknapt en heeft geen diarree meer. Maar Chester daarentegen laat geen enkele verbetering zien. Hij speelt niet meer met de anderen (doet hij al een poos niet meer) en laat zn koppie maar wat hangen. Hij krijgt evenveel als de rest. Winnethou is eerder te dik dan op goed gewicht, dus aan het voer kan het niet liggen.
Vanochtend heb ik de dierenarts toch maar weer even gebeld. De vrouw aan de telefoon zei dat er dan waarschijnlijk bloedonderzoek zou moeten worden afgenomen. Toen ik vroeg om de prijs werd ik doorverwezen naar de dierenarts zelf, hij zou mij terugbellen. Net heeft hij teruggebeld en hij had het niet over een bloedonderzoek maar over haken op de kiezen. Het is inderdaad zo dat Chester een haakje heeft, maar ik kan mij niet voorstellen dat het dáár aan ligt dat hij mager is geworden. Want hij eet álles op. En hij eet niet met moeite. (Even door de duidelijkheid: ik laat de paardentandarts sowieso komen).
Heeft iemand hier ervaring mee? Wat moet ik doen?

Mei 2016

April 2017
EDIT: Het lijkt misschien niet zo duidelijk, maar ik kan zijn ruggengraat echt vastpakken.