Driekwart jaar terug heeft mijn paard na verkeerd van de trailer te stappen, een peesblessure opgelopen. Aan haar oppervlakkige buiger, bij de kogelringband. De dierenarts op de kliniek (VCHN) gaf toen aan dat als ze deze blessure op een andere plek had gehad, we waarschijnlijk niets gemerkt hadden. Maar doordat het langs de kogelringband schuurde, merkte we het dus wel (kreupelheid).
Ze is toen ingesloten en heeft rust gehad. Daarna hebben we volgens een schema opgebouwd en dat ging allemaal top. Het leek weer goed te zijn. We deden nu al weer flink wat maanden weer 'alles' gewoon. En het ging helemaal goed.
Tot vandaag... Na een week ziek te zijn geweest kom ik weer op stal. En ze is weer kreupel. Precies hetzelfde... Ik baal dus óntzettend!
Nu dacht ik terug aan wat de veearts gezegd had. Hij had het over een operatie gehad toen, een bepaald percentage van de paarden met deze blessure heeft die operatie nodig omdat het anders steeds terugkomt. Bij die operatie wordt de kogelringband doorgesneden omdat die te veel klemt. Dan moet je weer opnieuw revalideren en moet het weer goed zijn.
Nu vroeg ik mij af of hier op Bokt mensen zijn die ervaring hebben met die operatie?
Bijvoorbeeld hoeveel het ongeveer kost? Of het onder plaatselijke verdoving gebeurd of onder volledige narcose? Hoe de revalidatie daarna verloopt? Of je er nog wat van 'merkt' verder?
Ik ga maandag bellen met de kliniek en overleggen over hoe en wat, en ook deze vragen stellen. Maar ik dacht, er zijn vast ook mensen op Bokt met ervaringen hiermee...
Alvast bedankt