Kogelringband doorsnijden, ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Celine_Famke

Kogelringband doorsnijden, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-17 19:32

Hoi allemaal!

Driekwart jaar terug heeft mijn paard na verkeerd van de trailer te stappen, een peesblessure opgelopen. Aan haar oppervlakkige buiger, bij de kogelringband. De dierenarts op de kliniek (VCHN) gaf toen aan dat als ze deze blessure op een andere plek had gehad, we waarschijnlijk niets gemerkt hadden. Maar doordat het langs de kogelringband schuurde, merkte we het dus wel (kreupelheid).

Ze is toen ingesloten en heeft rust gehad. Daarna hebben we volgens een schema opgebouwd en dat ging allemaal top. Het leek weer goed te zijn. We deden nu al weer flink wat maanden weer 'alles' gewoon. En het ging helemaal goed.

Tot vandaag... Na een week ziek te zijn geweest kom ik weer op stal. En ze is weer kreupel. Precies hetzelfde... Ik baal dus óntzettend!

Nu dacht ik terug aan wat de veearts gezegd had. Hij had het over een operatie gehad toen, een bepaald percentage van de paarden met deze blessure heeft die operatie nodig omdat het anders steeds terugkomt. Bij die operatie wordt de kogelringband doorgesneden omdat die te veel klemt. Dan moet je weer opnieuw revalideren en moet het weer goed zijn.

Nu vroeg ik mij af of hier op Bokt mensen zijn die ervaring hebben met die operatie?
Bijvoorbeeld hoeveel het ongeveer kost? Of het onder plaatselijke verdoving gebeurd of onder volledige narcose? Hoe de revalidatie daarna verloopt? Of je er nog wat van 'merkt' verder?

Ik ga maandag bellen met de kliniek en overleggen over hoe en wat, en ook deze vragen stellen. Maar ik dacht, er zijn vast ook mensen op Bokt met ervaringen hiermee...

Alvast bedankt :)

Ibbel

Re: Kogelringband doorsnijden, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 19:41

Ervaring mee. Gebeurt onder volledige narcose, revalidatie was lang, maar paard loopt alweer 2 jaar goed.
Restverschijnsel: een gal op de kogel. Niet mooi, maar so be it.
Kosten: 2500 euro, inclusief nacontroles.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-17 19:46

Ibbel schreef:
Ervaring mee. Gebeurt onder volledige narcose, revalidatie was lang, maar paard loopt alweer 2 jaar goed.
Restverschijnsel: een gal op de kogel. Niet mooi, maar so be it.
Kosten: 2500 euro, inclusief nacontroles.

Super bedankt voor je reactie.
Hoopte eigenlijk dat het onder plaatselijke verdoving kon, vind volledig onder narcose altijd een beetje eng. Maar goed, wat moet dat moet..
Hoe lang duurde het revalideren ongeveer? Wanneer kon je weer 'alles'?
Een gal of iets maakt inderdaad totaal niet uit, dat is dan maar zo :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 20:05

Schema: eerst 2 weken boxrust, toen hechtingen er uit en nog 4 weken boxrust plus dagelijks 2x 10 minuten stappen, toen controle, daarna 6 weken op een postzegelweitje en dagelijks 2x 10 minuten stappen. Daarna het stappen opbouwen tot 1x 30 minuten per dag, en dat mocht ook onder het zadel.
Daarna draf meepakken, paar minuutjes per keer, en zo steeds meer.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-17 23:10

Hartstikke bedankt voor je informatie!

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 23:57

Is al lang geleden, wat het kostte in guldens weet ik niet meer. Pech gehad met wondgenezing maar verruimen band was gelukt, stapje voor stapje opbouwen en toen gewoon weer kunnen rijden.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-17 00:04

Dat klinkt iedergeval positief!

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 00:14

Ja, mijn paard was toen al 18, en heeft er echt nog wel profijt van gehad!

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 06:41

Ik heb het bij 2 paarden gezien, 1 voorbeen en 1 achterbeen.
Naar mijn mening waren de benen verminkt, een gal was in deze gevallen te zacht uitgedrukt.
Beide paarden hebben het in de sport nog goed gedaan, dus wat dat betreft waren de operatie's geslaagd.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 10:21

Mijn dierenarts was toen trouwens erg duidelijk: opereren of in laten slapen. Het kreupel lopen op een overvulde peesschede verdween met een paar dagen stappen op het harde, belastte ik m weer iets meer begon de onregelmatigheid weer. In de wei zou dit ook zo gaan: even een lollige bui met bokkensprongen en dan kon hij boeten.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 10:48

Laatst meegemaakt bij een 21 jarige. Kosten 2.500 en het gebeurd onder narcose. Dit paard loopt weer goed maar de prognose is afhankelijk van de ernst van de peesblessure zelf (die niet kan hestellen doordat het bandje te strak op de pees schuurt).

In Emmeloord hangt een bord met cijfers. Maar ik ben ze vergeten.

Edit, hier ook het advies. Opereren of inslapen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 10:51

Ik meen dat ze op het moment het paard van een stalgenoot hiervoor behandelen met laser. Iemand daar ervaringen mee?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 11:05

Geen ervaring mee. Maar ze kunnen 1 keer inspuiten maar als het niet werkt moeten ze geopereerd worden. Ik denk niet dat een laser zal helpen. De zwelling moet weg en dat ringbandje houdt dat tegen en blijft tegen die pees aan schuren.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-17 11:18

Bedankt voor alle reacties!

Hier ging alles eigenlijk gewoon super goed een lange tijd, na het inspuiten en revalideren/ opbouwen hebben we weer gewoon kunnen doen wat we anders ook deden. Ik bleef het goed in de gaten houden maar het was gewoon goed.

Echter nu dan echt uit het niets weer kreupel, ze moet zich haast wel verstapt hebben op het land of iets, want de afgelopen 2 weken hebben we amper wat gedaan. Ik baal zo erg...

Maar goed, vandaag even kijken hoe ze loopt en morgen maar de kliniek bellen voor overleg.

M'n paard is bijna 16 trouwens. Vind opereren doodeng bij paarden (onder narcose). Maar wat moet, dat moet.

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 11:42

Hier een vergelijkbare (positieve) ervaring als mijn voorgangers.

Mijn merrie is twee jaar terug geopereerd, zij was toen bijna 22. Ze liep van de één op de andere pas stokkreupel in het bos, en een enorme, pijnlijke, zwelling vlak boven de kogel aan de buitenzijde. Op echo leek er geen schade aan pezen te zijn, dus diagnose was flinke bloeduitstorting in het gewricht. Twee keer ingespoten, rust, voorzichtig opbouwen, maar been werd steeds weer dik, paard bleef af en aan onregelmatig, en problemen met die ringband werden zichtbaar op de echo. Keuze was toen met pensioen en hopen dat ze zonder belasting rad zou worden en blijven (maar kleine kans daarop), of opereren.
Bij de operatie bleek er toch een verticale scheur in de oppervlakkige buiger te zitten. Na de operatie heeft zij 1 week volledige boxrust gehad, daarna 5 weken boxrust met 3x per dag stappen, en daarna maanden op een klein stukje wei en steeds verder opbouwen. Helaas zat het bij ons tegen omdat een oude blessure aan haar voorbeen (checkligament aantal jaar eerder vrijwel volledig kapot getrokken) weer opspeelde, waarschijnlijk door een combinatie van de boxrust na de operatie en het toch ontlasten van haar achterbeen en ze daar onregelmatig op werd. Uiteindelijk na een half jaar heb ik haar een maand naar de aquatrainer gebracht en daarna is ze eigenlijk niet meer onregelmatig geweest. Alleen inderdaad een flinke gal op het been, maar dat is een schoonheidsfout.

Ik vond de operatie en volledige narcose ook doodeng, zeker met zo'n ouder paard, maar gelukkig gaat dat ook heel vaak gewoon goed. Kostenplaatje voor operatie en controles was bij mij ook rond de 2500 euro, revalidatie met aquatraining nog eens 1600 euro.. maar wel een weer goed paard als resultaat :-) In mijn geval inmiddels wel met pensioen, maar dat heeft niet met deze blessure te maken.

Succes en sterkte met je beslissing!

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-17 15:17

Dankjewel! Klinkt allemaal wel positief gelukkig.

Mijn paard is waarschijnlijk flink verstapt omdat de geulen in ons land opnieuw gegraven zijn. Maar ik vraag mij nu dus af of dat vanzelf bijtrekt. Ben bang van niet... Want is weer dik en precies zoals vorige zomer toen het allemaal begon.

Naja morgen in iedergeval de kliniek bellen.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 20:27

Mijn paard heeft een blessure aan deze ringband gehad, zat een gaatje in, bleef kreupel. Na overleg DA na foto's en echo de zomer genomen om te herstellen voordat we operatie zouden doen. Heb toen laser(soft) toegepast van www.magnacare.nl en na 10 dagen was het been geslonken en kon ik stoppen met de pijnstillers.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 20:54

Caballos schreef:
Mijn paard heeft een blessure aan deze ringband gehad, zat een gaatje in, bleef kreupel. Na overleg DA na foto's en echo de zomer genomen om te herstellen voordat we operatie zouden doen. Heb toen laser(soft) toegepast van http://www.magnacare.nl en na 10 dagen was het been geslonken en kon ik stoppen met de pijnstillers.

Wat fijn! Hoop dat het voor mijn stalgenoot ook zo uit gaat pakken!

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-17 21:16

Gelukkig wel vrij goede verhalen hier over de operatie. Weet ik in ieder geval dat dat nog wel een reële optie is. Ik ga morgen de kliniek bellen en kijken wat zij zeggen. Het blijft een rot situatie. Net nu alles weer zo goed ging, pff. Wat een tegenslag.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 13:34

En mijn paard had dit op 21 jarige leeftijd, vandaar dat we in overleg "de zomer" wilde gebruiken voor herstel, via kennis kwam ik toen bij Arja van Magnacare...... Mijn paard is inmiddels 26! Nooit meer kreupel oid geweest, zo blij mee!

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 13:50

Hier helaas geen positief resultaat. Paard was kreupel en na 3 maanden geopereerd omdat het niet beter werd. In het herstel na de operatie heel veel pech gehad (veel ontstekingen) en zwellingen. Het eerste herstel met het opbouwen ging eigenlijk heel erg goed. Helaas bleef ze na goede periodes toch weer kreupel en ook de goede tijden zijn nooit meer geworden als voorheen. Na 2 jaar ploeteren heb ik haar in laten slapen.
De operatie zelf (narcose etc) viel me heel erg mee. Paard was snel weer fit. Kosten over 2,5 jaar...ruim 4000 euro

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-17 13:52

Merel_Brit schreef:
Hier helaas geen positief resultaat. Paard was kreupel en na 3 maanden geopereerd omdat het niet beter werd. In het herstel na de operatie heel veel pech gehad (veel ontstekingen) en zwellingen. Het eerste herstel met het opbouwen ging eigenlijk heel erg goed. Helaas bleef ze na goede periodes toch weer kreupel en ook de goede tijden zijn nooit meer geworden als voorheen. Na 2 jaar ploeteren heb ik haar in laten slapen.
De operatie zelf (narcose etc) viel me heel erg mee. Paard was snel weer fit. Kosten over 2,5 jaar...ruim 4000 euro

Jeetje wat heftig.. Ja het blijft geluk hebben. Helaas kan je niet in de toekomst kijken :(

Caballos schreef:
En mijn paard had dit op 21 jarige leeftijd, vandaar dat we in overleg "de zomer" wilde gebruiken voor herstel, via kennis kwam ik toen bij Arja van Magnacare...... Mijn paard is inmiddels 26! Nooit meer kreupel oid geweest, zo blij mee!

Dat klinkt super goed! Is jouw paard ook nog geopereerd of heb je het alleen met die therapie opgelost?

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 14:01

Celine_Famke schreef:
Jeetje wat heftig.. Ja het blijft geluk hebben. Helaas kan je niet in de toekomst kijken :(

Het is inderdaad geluk hebben, maar de slagingskans is best wel groot. Daarom heb ik haar toen ook laten opereren. Inslapen wilde ik niet zonder het te proberen en laten staan was geen optie. We hebben gewoon veel pech gehad, helaas. Periode geweest met heel veel frustratie en verdriet, achteraf is het makkelijk praten maar sta er nog steeds achter dat ik alles voor haar geprobeerd heb.

Als ze geopereerd moet worden en je daar ook voor kiest kan ik je alleen maar als tip geven heel rustig aan te doen. De herstel periode is best wel lang. En heel veel duimen!!!

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 14:42

Caballos schreef:

Dat klinkt super goed! Is jouw paard ook nog geopereerd of heb je het alleen met die therapie opgelost?[/quote]

Mijn paard heeft geen operatie gehad, het is met de therapie opgelost.......

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 07:22

Ik heb gebeld naar de kliniek en heb komende vrijdag een afspraak. Dan gaan ze kijken hoe en wat. Misschien weer inspuiten. Het trekt sowieso niet vanzelf bij.