nierfunctie van 25% bij mijn paard geconstateerd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lemonhope

nierfunctie van 25% bij mijn paard geconstateerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-17 17:27

hallo

ik heb zo juist te horen gekregen van mijn dierenarts dan mijn paard een nierfunctie heeft van 25%
en er is dialyse mogelijk.
of geen dialyse.

heeft iemand hier ervaring mee?
gaf het verbetering?
wat waren de kosten?
hoe vaak moet je dialyse doen?
wat is de levens verwachting met dialyse?
wat is de levens verwachting als je geen dialyse doet?

ik ben in ieder geval benieuwd naar jullie ervaringen.
alvast bedankt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 17:39

Geen ervaring mee maar wat is er precies aan de hand, hoe komt de da hier op en weet je een oorzaak??
Ik weet wel dat een nierfunctie van 25% eigenlijk niet leefbaar is voor een paard. Wanneer er twee derde van de nierfunctie uitvalt spreek je eigenlijk over acuut nierfalen.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 20-04-17 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 17:39

Nierdialyse bij een paard :wow: ? Ik wist niet dat dat kon.
Goh, ik heb er geen ervaring mee bij een paard. Valt er met medicatie niets meer op te lossen?
Bij een mens is dat best een flinke opgave, het vraagt wat van je. Indien het er bij een paard hetzelfde aan toegaat als bij een mens weet ik niet of je je paard daarmee gelukkig maakt?

Veel sterkte! Ik kan me voorstellen dat dit hard aangekomen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 17:40

Kan je iets meer informatie geven over je paard?
Waarom is de nierfunctie zo laag? Is het een tijdelijk iets en gaat het verbeteren, of is de verwachting dat het zo blijft?

Ik weet niks over dialyse bij paarden, maar bij mensen is het zo dat je dat bij een slechte nierfunctie regelmatig moet doen. Mijn opa ging geloof ik 2x per week, maar zijn nierfunctie was nog slechter. (ik meen dat ze bij mensen pas beginnen met dialyseren als je nierfunctie minder is dan 15% maar ben niet helemaal zeker).
Je moet dialyse zien als een soort externe kunstnier. Het bloed gaat er doorheen, en in plaats van dat de nieren het bloed schoonmaken, doet het dialyseapparaat dat. Dat betekent ook dat als je wel dialyse nodig hebt maar het niet krijgt dat iemand dan overlijd, en dat je het dus moet blijven doen voor de rest van je leven.

In elk geval veel sterkte met je paard :(:)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 17:46

Ik denk dat je deze vragen echt bij je dierenarts moet stellen... vooral deze vragen:

Lemonhope schreef:
wat waren de kosten?
hoe vaak moet je dialyse doen?
wat is de levens verwachting met dialyse?
wat is de levens verwachting als je geen dialyse doet?

Ik denk dat deze vragen niet beantwoordt kunnen worden met "ervaringen" van andere bokkers. Prijzen zullen verschillen per kliniek en je gaat toch naar de dichtsbijzijnde, dialyse moet regelmatig worden gedaan en steeds een uur extra heen- en terug rijden (meerdere keren per week) omdat het bij de andere kliniek 20 euro goedkoper is doe je ook niet...
Levensverwachting voor jouw paard kan ook alleen jouw dierenarts vertellen.

Als je deze antwoorden hebt gekregen, hoop ik dat je ze met ons wilt delen. Dit komt volgens mij niet vaak voor en ik vind het wel heel interessant.

Ragdollcat

Re: nierfunctie van 25% bij mijn paard geconstateerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 17:57

Voor mij zou het einde paard betekenen.

Niet omdat ik het er niet voor over hebt maar het is een hele aanslag op je leven en dat weet ik van de mensen die zelf aan de nierdialyse moeten.

En je moet steeds met je dier erheen rijden en afwachten tot het klaar is en weer terugrijden en daar mag je niet vanaf wijken..........en het zal wel aardig wat geld en tijd kosten voor de eigenaar van het dier.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 18:02

En niet te vergeten hoe stressvol het voor het paard gaat zijn.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 18:03

Hoi Lemonhope, kun je evt een second opinion elders laten doen? Of is het door onderzoek en oorzaak al heel duidelijk.
Nierdialyse bij een paard lijkt mij behoorlijk belastend. Voor jezelf maar ook voor het paard. Kosten lijken me niet bepaald goedkoop. Je zou in Duitsland kunnen informeren, daar zouden behandelingen een stuk goedkoper zijn. Misschien bij Hochmoor?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 18:13

Duitsland zal helemáál niet te doen zijn voor TS om heen en weer te rijden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 18:17

Hoelang moet zo'n paard dan wel niet aan het apparaat?

Een mens ligt er al een paar uur aan en die heeft maar 5 liter bloed.

Ook hier zou het einde oefening zijn. En eerlijk gezegd vind ik het ook te ver gaan.

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 18:18

Geen idee of ervaring hiermee.
Maar ben wel heel benieuwd hoe je hier achter gekomen bent.
Wat waren de symptomen....?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 18:21

Nierdialyse voor een paard? Volgens mij bestaat dit niet.
Zou het eerlijk gezegd ook mijn paard niet aandoen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 18:23

Ragdollcat schreef:

Niet omdat ik het er niet voor over hebt maar het is een hele aanslag op je leven en dat weet ik van de mensen die zelf aan de nierdialyse moeten.

En je moet steeds met je dier erheen rijden en afwachten tot het klaar is en weer terugrijden en daar mag je niet vanaf wijken..........en het zal wel aardig wat geld en tijd kosten voor de eigenaar van het dier.

dit bovenstaande zou ik dus ook zeker besluiten, dat mag je je paard niet aandoen!.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 18:27

Ragdollcat schreef:

Daarbij voelen menselijke patiënten zich na de dialyse doodmoe en hebben ze dorst, want door de dialyse raakt je lichaam flink uit balans wat zouten betreft en sommigen moeten zelfs achteraf nog een half uur extra blijven ligen omdat ze zo duizelig zijn door een te lage bloeddruk... verder mag je maar heel weinig vocht per dag binnenkrijgen, iets van een halve liter, dus je hebt sowieso altijd dorst.

Wil je dat een paard aan doen, meerdere malen per week... en dat misschien jarenlang...(als dat al gedaan wordt bij een paard en dat betwijfel ik, maar dat kan je dierenarts je beter vertellen of dat gedaan wordt.)

Hier een link waarbij mensen over hun ervaringen met dialyse vertellen...
http://www.trouw.nl/home/nierpatient-altijd-moe-altijd-dorst~a0b7813e/

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 18:30

Is het een acuut of chronisch probleem? Bij een acuut probleem (Afh. van de oorzaak) willen ze nog wel eens geforceerd er zoveel infuus ingooien dat ze hopen dat de boel beetje doorspoeld en ondertussen de oorzaak aan pakken en hopen dat die te verhelpen is.

NIerdialyse zoals bij mensen doen ze niet bij paarden en al zouden ze het doen, gaat denk ik niemand dat zijn paard aandoen week in week uit, maand in maand uit, jaar in jaar uit.... Dat is net ze maf als dat shetlandertje uit de VS met zijn kunstbeen en andere benen die het ook al niet meer goed deden.

Kortom, je DA vragen wat hij precies bedoelt, waarom het kan, hoe het moet, hoe lang, wat het betekend voor je paard en wat het kost... En in hoeveel % van de gevallen het success heeft.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 18:46

Volgens mij bedoelt ze de openingspost meer als een vraag: en is er dialyse mogelijk of geen dialyse?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 18:48

Ts, om wel paard gaat het want je hebt blijkbaar een draver, een spanjaard en een oudje met cushing .

Lemonhope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-17 04:12

het gaat om mijn spanjaard, cushing gaat om het paard van mn moeder voelt ook als mijn paardje deze is inderdaad al wat ouder. mijn spanjaard is 10 jaar en ik heb hem nog maar 8 maanden. hij was zwaar verwaarloosd toen ik hem kreeg. er is vanaf het begin af aan een dierenarts bij geweest maar na van alles geprobeerd te hebben knapte hij niet snel genoeg op maar konden het niet goed plaatsen. sinds een week of 2 plaste hij enorm veel. urine onderzoek laten doen hier kwam niks uit. bloed onderzoek laten doen voor de 2e x en toen bleken zijn nieren niet meer goed te werken. morgen neemt de kliniek contact met mij op. maar het begint mij ook steeds duidelijker te worden dat er niks aan te doen lijkt op een manier dat mijn paard nog echte kwaliteit van leven heeft. ik wacht toch nog even de kliniek af wat die te zeggen hebben. en als hun inderdaad gaan zeggen wat wij denken. ga ik zeker nadenken over een waardig afscheid. ik laat nog weten wat de kliniek te vertellen had. is een beetje rare tijd maar kan niet slapen van het piekeren. ik dacht ik schrijf het even van mij af.

wederom bedankt voor het meedenken en de tips.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 07:05

Ik zou in ieder geval nog voor een second opinion gaan bij een andere kliniek.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 11:06

Lemonhope schreef:
het gaat om mijn spanjaard, cushing gaat om het paard van mn moeder voelt ook als mijn paardje deze is inderdaad al wat ouder. mijn spanjaard is 10 jaar en ik heb hem nog maar 8 maanden. hij was zwaar verwaarloosd toen ik hem kreeg. er is vanaf het begin af aan een dierenarts bij geweest maar na van alles geprobeerd te hebben knapte hij niet snel genoeg op maar konden het niet goed plaatsen. sinds een week of 2 plaste hij enorm veel. urine onderzoek laten doen hier kwam niks uit. bloed onderzoek laten doen voor de 2e x en toen bleken zijn nieren niet meer goed te werken. morgen neemt de kliniek contact met mij op. maar het begint mij ook steeds duidelijker te worden dat er niks aan te doen lijkt op een manier dat mijn paard nog echte kwaliteit van leven heeft. ik wacht toch nog even de kliniek af wat die te zeggen hebben. en als hun inderdaad gaan zeggen wat wij denken. ga ik zeker nadenken over een waardig afscheid. ik laat nog weten wat de kliniek te vertellen had. is een beetje rare tijd maar kan niet slapen van het piekeren. ik dacht ik schrijf het even van mij af.

wederom bedankt voor het meedenken en de tips.

Wel voor een grondig onderzoek van de nieren gaan, indien de da zegt dat er maar een werking van 25% is had hij al dood moeten zijn. Want dan vergiftigd hij zich in rap tempo. Nieren van een paard reinigen ong 6500 liter bloed per dag, dat betekend dus dat er elke dag heel veel bloed niet gereinigd word en daarom toch verder onderzoek doen want hij kan er ook wel eens naastzitten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 11:17

Lemonhope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-17 16:23

Hallo allemaal,

Ik heb vandaag de uitslag van de tests van dierenkliniek roosendaal en dierenkliniek antwerpen gehad. Ze kunnen niks meer voor mij betekenen en geven mijn paard nog 4 tot 8 weken. Hij is al te ver beschadigd en is onomkeerbaar. Omdat dit heel weinig voor komt komen ze vaak in een te laat stadium er achter en is er niks meer te doen. Ik ga hem maar lekker verwennen en een fijne tijd geven en uitzoeken hoe mijn maatje een waardig afscheid krijgt. Second opinion heeft geen zin meer denk ik want er hebben nu 2 klinieken los van elkaar gekeken en concluderen allebei het zelfde.
Bedankt voor het meedenken

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 16:39

Lemonhope schreef:
Hallo allemaal,

Ik heb vandaag de uitslag van de tests van dierenkliniek roosendaal en dierenkliniek antwerpen gehad. Ze kunnen niks meer voor mij betekenen en geven mijn paard nog 4 tot 8 weken. Hij is al te ver beschadigd en is onomkeerbaar. Omdat dit heel weinig voor komt komen ze vaak in een te laat stadium er achter en is er niks meer te doen. Ik ga hem maar lekker verwennen en een fijne tijd geven en uitzoeken hoe mijn maatje een waardig afscheid krijgt. Second opinion heeft geen zin meer denk ik want er hebben nu 2 klinieken los van elkaar gekeken en concluderen allebei het zelfde.
Bedankt voor het meedenken

Vervelend voor je maar ik snap het niet helemaal, gisteren bericht van je eigen da en nu al van twee gerenommeerde klinieken??

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 16:39

Heel triest is dit ;( Waarschijnlijk dan toch teveel schade door die vroegere verwaarlozing ?
Veel sterkte voor de aankomende tijd :(:)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 17:14

GamblersCup schreef:
En niet te vergeten hoe stressvol het voor het paard gaat zijn.

Dat ook en ik vind het ook niet echt dierwaardig buiten de dingen die ik hier eerder had opgesomd.

Gewoon einde paard en zo snel mogelijk afscheid van nemen, om het lijden verder te besparen.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 21-04-17 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt