2 jarige wat schraal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annoya

2 jarige wat schraal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-17 09:45

Ik vind mijn 2 jarige paint hengst wat schraal op het moment. Daarom wil ik graag iets bijvoeren.
Hij krijgt onbeperkt hooi. Een volle kruiwagen in een groot slowfeeder net. Hij kan van de bovenkant met zijn snuit in het net dus het net heeft maar 1 functie dat hij zijn hooi niet door de hele stal versmeerd. Hij eet hier ongeveer de helft van op. Toen krijgt hij altijd een volle portie aangeboden. Hij krijgt van de stalhouder een halve kilo sport brok per dag verdeelt over 2 porties. Overdag gaat hij met 2 vriendje naar buiten. Helaas geen grote weides hier, paddocks met wat kort gras. Hij knabbelt gras. Ik geeft hem geregeld gekookt lijnzaad om zand af te voeren. Verder krijgen ze buiten een volle kruiwagen voordroog in zo'n grote plastic bak.

Ik overweeg een muesli evt met pulp of wiesencobs. Wat denkt bokt?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 10:39

Is hij echt schraal of gewoon wat aan de dunne kant? Ik zou bij een twenter liever wat te dun zien dan al massief... Zeker met het oog op OCD (alhoewel ik niet weet in hoeverre dit speelt in de Paint-wereld) maar ook i.v.m. PSSM of aanverwante gevoeligheden voor suiker, waar dit ras wel gevoelig voor is.

Handig is om te kijken wat je nu daadwerkelijk voert. Hoeveel kilo hooi gaat er in het net en hoeveel blijft er over? Is het hooi getest op voedingswaarde? Hoe zijn de tanden? Maakt hij proppen?

Annoya

Re: 2 jarige wat schraal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-17 12:21

Hij is getest op PSSM negatief. Maart hebben we de tandarts gehad. Wolfskiesjes getrokken en wat haken weggevijld. Hij moet wel weer ontwormd. Hij is wat aan de magere kant. Beetje weinig bespierd maar ik kan er ook nog geen spieren op rijden. Longeren doen we 2x per week 15 tot 20 minuten. Ik weet dat het niet veel is. Maar ik vind 2 jaar ook nog te jong om hem echt aan het werk te zetten.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 12:28

Annoya schreef:
Hij is getest op PSSM negatief. Maart hebben we de tandarts gehad. Wolfskiesjes getrokken en wat haken weggevijld. Hij moet wel weer ontwormd. Hij is wat aan de magere kant. Beetje weinig bespierd maar ik kan er ook nog geen spieren op rijden. Longeren doen we 2x per week 15 tot 20 minuten. Ik weet dat het niet veel is. Maar ik vind 2 jaar ook nog te jong om hem echt aan het werk te zetten.

Sowieso is 2 jaar te jong om 2 keer per week op de volte te laten werken.
Prima dat een 2 jarige af en toe wat doet maar 2 keer per week gaan longeren is natuurlijk ridicuul.

Ik ben het met Focussed eens dat je die jonkies liever wat schraal ziet, bespiering kun je nu simpelweg nog niet verwachten tenzij ze in een bergachtig gebied buiten lopen maar ik gok er zo op dat dit niet het geval is.
Waarom heb je überhaupt een tweejarige al op stal en niet in de opfok?
Ik zou zeggen, komende zomer lekker op het land gooien en dan herken je hem komende herfst niet meer terug.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 12:41

zo eentje moet nu gewoon volop op een goeie,sappige weide gegooid worden.
lekker 24/7 met vriendjes!

longeren op 2j-leeftijd?
waarom?

laat dat,vooral als hij te schraal staat.

zoek hem een grote weide met soortgenoten en binnen hier en 2 maanden staat hij op gewicht.

_Melanietje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 12:51

Misschien grasmix van hartog bijgeven. Vorig jaar bleef die van mij ook schraal quarter van nu 3 en heb toen dat bijgegeven en was zo weer wat dikker. Is eigenlijk gedroogd gras met wat brokken erin.

En die van mij is toen ook overgegaan op merrie brok.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 13:06

Laatste grote groeispurt is vrij waarschijnlijk. Genoeg vit./min. voeren, schraal is niet meteen zorgwekkend gezien tijd van het jaar en leeftijd. Niet teveel voeren, dan groeit hij enkel nog harder ipv wat gewicht vast te houden. Longeren als voorbereiding op werk ben ik niet zo voor, zeker niet zo jong. Ga wandelen als je er iets mee wil doen, dier heeft meer aan leren dat de wereld groter is dan wei/box/bak dan aan rondjes sjouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 13:16

Krijgt hij in de paddock ook hooi bijgevoerd? En hoelang staat hij, als dat niet zo is, dan zonder hooi?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 13:19

Die sportbrok,dat bevalt op zich goed?

Je kunt er ook voor kiezen om in plaats van 2x een kwart schep, 2x een halve schep te geven,
desnoods aangeviuld met een vitaminebrokje zoals vitalbix.
Zou het niet gaan zoeken in aparte voedermiddelen , beetje meer van de brok die er nu gegeven word kan soms ook al voldoende zijn :j

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 13:31

beestje is 2 jaar, winter is net voorbij, schraal is dan helemaal niet zo gek. Ben met voorgangers eens 2 x per week longeren voor een 2 jarige is echt nog te veel van het goede.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 13:41

alleen hooi is nooit afdoende om alle vitamines en mineralen binnen te krijgen wat een dier in de groei nodig heeft.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 13:43

tanjaatjuhh schreef:
alleen hooi is nooit afdoende om alle vitamines en mineralen binnen te krijgen wat een dier in de groei nodig heeft.

een liksteen is uiteraard wel belangrijk :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 13:44

tanjaatjuhh schreef:
Ik ben het hier niet persé mee eens. :)
Dit zal per paard en misschien per ras verschillen.
Hier een koudbloed die al ruim een jaar enkel op hooi en af en toe een liksteen leeft en enorm de lucht in is geschoten en nooit iets tekort is gekomen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 13:45

In een liksteen zit ook niet alles. Plus als e er niet aan likken is het niks.
Ik zou eerder vitamine korrels geven, dan weet je dat ze alles binnen krijgen.

Longeren mee stoppen, totaal overbodig.
Goed ontwormen, dat kan nog wel mee spelen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 13:48

bruintje123 schreef:
In een liksteen zit ook niet alles. Plus als e er niet aan likken is het niks.
Ik zou eerder vitamine korrels geven, dan weet je dat ze alles binnen krijgen.

Longeren mee stoppen, totaal overbodig.
Goed ontwormen, dat kan nog wel mee spelen.

in een goede liksteen zit precies geneog wat ze nodig hebben en als een paard er niet aan likt, hebben ze het ook niet nodig. simpel.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 13:49

Zo simpel is het dus niet.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 13:50

Is je paard al goed ontwormd?

Hoe is zijn temperatuur? Hou je die dagelijks bij?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 13:53

bruintje123 schreef:
Zo simpel is het dus niet.

paard is geen mens. In de natuur vind je ook geen vitaminekorrels.

HIer al 4 jaar, mijn haflinger als 1 jarige gekocht en ze is netjes groot geworden op hooi en liksteen (en 's winters soms bietenpulp). Heeft geen tekorten (doe eens per jaar bloedonderzoek). Overigens, de andere 2 paarden hebben evenmin tekorten.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 14:05

In de natuur vind je meer variatie.
In de liksteen zit x % koper, % magnesium, enz
Heeft hij nu meer behoefte aan koper zal hij aan die steen likken maar krijgt ook ongewild de magnesium mee.
Dus met de natuur kun je helaas nooit vergelijken.

Dat is met vitamine brok niet anders.
Maar ik heb hier dus een paard gehad wat echt een pitser is met eten.
Die heeft zijn hele leven nog geen lik genomen van een liksteen.
En ja die had daarop wel te korten.
Met vitamine korrels is het prima.

En ja hier dus diverse paarden op laten groeien van diverse rassen met vitamine korrels en allemaal rontgen goed gekeurd.
Komt het door de korrels, geen idee. Mar ik ga het zeker niet anders doen.
En me echt niet wijs maken dat ze alles zelf wel aanvullen in onze weides.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 14:14

Een liksteen en Hooi dekt nooit alles af !
Misschien wat meer als ze een gevarieerde Weide erbij hebben .
Ik zou de 2 jarige spoedig 24/7 op de Weide doen .
Eens een maandje afkijken of hij bij wil komen . Anders evt een vit/min korrel erbij geven

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 14:22

Wanneer was de laatste ontworming?Velen zullen het niet met mij eens zijn maar ik ben van mening dat ieder paard dagelijks zijn behoefte aan vitamines en mineralen moet hebben...en die zitten niet in een halve kilo biks.Dus om de behoefte te dekken ga je 3 kilo biks per dag voeren of je stelt zelf wat samen wat gezonder is ,geweekte pulp,zemelen lijnzaad en dan een vitamine en mineralen supplement.En hou de ontworming goed in de gaten!Als een paard schraal word tegen het moment dat hij weer ontwormd moet worden kun je ongeveer bedenken wat er aan de hand is.Het zal niet het eerste paard zijn met een bloedworminfectie.Sterkte met hem!Heb je een foto van hem?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 14:38

Zinzi_jewel schreef:
Eens een maandje afkijken of hij bij wil komen . Anders evt een vit/min korrel erbij geven

Toch knap dat dat hier toch al jaren goed gaat.... ik heb vast vreemde paarden :j

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 14:49

Dus omdat jouw paarden het wel redden, moeten alle paarden het maar redden? Dat vind ik wel heel narrow minded.

Ik ga met Geerke mee, sowieso goede (!!) ontworming erin. Je kunt voeren wat je wilt, maar als de wormen hem leegvreten, schiet je er niets mee op.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 14:53

Rocamor schreef:
Dus omdat jouw paarden het wel redden, moeten alle paarden het maar redden? Dat vind ik wel heel narrow minded.

Ik ga met Geerke mee, sowieso goede (!!) ontworming erin. Je kunt voeren wat je wilt, maar als de wormen hem leegvreten, schiet je er niets mee op.

Dat zeg ik niet maar zinzi beweerde dat dat nooit alles dekt. En dat klopt dus niet

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 15:08

Maartje1990 schreef:
Zinzi_jewel schreef:

Toch knap dat dat hier toch al jaren goed gaat.... ik heb vast vreemde paarden :j

of je bent snel tevreden :+