Rugwervel omhooggekomen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

noorbeek1234

Rugwervel omhooggekomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-17 20:14

Hoi bokkers,

Sinds een week of 2 valt me op dat mijn paard 1 rugwervel meer omhoog heeft staan dan de andere. Als ik erop druk met mijn vinger geeft hij geen reactie, maar ben er niet gerust op! In het rijden merk ik niks, soms vindt hij de buiging moeilijk maar doet alles braaf en is fijn voorwaarts en nageeflijk. Het gaat hier om een 4 jarige ruin.
Dit had hij absoluut niet toen ik hem kocht en tot 2 weken geleden ook niet! Moet er wel bij vermelden dat hij 3 weken geleden vast heeft gelegen in de stal. A.s. (paas)maandag komt sowieso de zadelpasser, die afspraak stond al.
Moet ik hier foto's van laten maken? Masseur is vrijdag geweest en die stuurt de paarden door naar een osteopaat als zij zelf de spieren niet soepel genoeg krijgt, maar deze zei dat dat niet nodig was. Zij noemde het een karperrug, maar dit had hij echt absoluut niet voorheen! Naast hem op stal staat een paard met zo'n rug en zo kan ik het niet noemen.
Moet ik de rug op foto laten zetten?

Ik zal een foto meesturen!

Groetjes

Afbeelding

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 20:19

Die van mij heeft dat ook wel eens gehad. Meestal zit het dan meer in het midden en is het een werveltje dat niet helemaal goed ligt. De fysio heeft dat dan zo weer voor elkaar. Ik merkte daar eigenlijk weinig van tijdens rijden/longeren. Maar bij jouw paard is het misschien wel wat anders.

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-17 20:23

Debbie00 schreef:
Die van mij heeft dat ook wel eens gehad. Meestal zit het dan meer in het midden en is het een werveltje dat niet helemaal goed ligt. De fysio heeft dat dan zo weer voor elkaar. Ik merkte daar eigenlijk weinig van tijdens rijden/longeren. Maar bij jouw paard is het misschien wel wat anders.

Het zit ook in het midden! Foto is van zijkant gemaakt maar het zit idd echt "op" de wervel. Ja ik wilde liever een osteopaat erbij. Maar ik ging natuurlijk opzoeken op internet en meteen kreeg ik kissing spines. Toen schrok ik wel! Nee met rijden geen verschil ofzo.

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 20:24

Het kan ontstaan door lichamelijk ongemak. Mijn vorige paard had het ook "ineens" zo'n bult op zijn lendenen als een karperrug.

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-17 20:25

smiley schreef:
Het kan ontstaan door lichamelijk ongemak. Mijn vorige paard had het ook "ineens" zo'n bult op zijn lendenen als een karperrug.

En wat versta jij precies onder lichamelijk ongemak? Vanuit organen of bedoel je vanuit de botten/wervels?

Debbie00

Re: Rugwervel omhooggekomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 20:37

Ik bedoelde dat het meer in het midden van de rug zat. Bij jou lijkt het wat meer aan het eind van de rug te zitten. Wel op de wervel idd.

Die van mij heeft het een keer gehad nadat ze een rare draai maakte terwijl ze vaststond om te poetsen. De laatste keer was in oktober 2016 en waardoor het toen kwam weet ik niet. Ze kunnen dat zomaar krijgen. Misschien raar gedaan in de wei ofzo.

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-17 20:38

Debbie00 schreef:
Ik bedoelde dat het meer in het midden van de rug zat. Bij jou lijkt het wat meer aan het eind van de rug te zitten. Wel op de wervel idd.

Die van mij heeft het een keer gehad nadat ze een rare draai maakte terwijl ze vaststond om te poetsen. De laatste keer was in oktober 2016 en waardoor het toen kwam weet ik niet. Ze kunnen dat zomaar krijgen. Misschien raar gedaan in de wei ofzo.

Hij heeft vastgelegen in stal! Dus misschien daarvan? Geen idee....

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 20:41

De mijne heeft dit ook nog gehad, viel bij haar samen met een overbelaste lever door haar vraatzucht. Als osteo niets merkt, en zadelpasser ook niet (zadel zal wss niet zo ver op de rug komen), zou ik eventjes afwachten (mss reactie op eerste voorjaarsgras?), eventueel wat leverondersteunende supplementen of kruiden geven.

Als het is van vastliggen in de stal, zou osteo dat moeten merken, checken kan natuurlijk geen kwaad.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 20:44

noorbeek1234 schreef:

Dat klinkt heel aannemelijk. Ik zou er een goede osteopaat (of fysio) bij halen. Vreemd verhaal dat je masseur dit een karperrug noemt (vreemd verhaal obv de gegevens die hier staan).

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 20:46

Ik vind het bijzonder om de fysio bezig te zien en hij verteld ook veel over het lichaam. Als hij klaar is is de rug weer helemaal recht. Ook weet hij altijd waar het ongemak zit en reageert mijn paardje daarop. Terwijl ik dan over de rug ga en ze geen reactie geeft. Ik heb Wim de Jong als fysio. Hij komt uit Duitsland.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 20:46

Weet je zeker dat dit niet gewoon de overgang van de buik naar de lendewervels is? Daar zit namelijk wel vaker een bobbel omdat de wervels daar van richting veranderen.

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-17 20:49

Ir111 schreef:
noorbeek1234 schreef:

Dat klinkt heel aannemelijk. Ik zou er een goede osteopaat (of fysio) bij halen. Vreemd verhaal dat je masseur dit een karperrug noemt (vreemd verhaal obv de gegevens die hier staan).

Ja! Maar het lijkt nu wel een beetje op een karperrug dus heel gek vind ik het niet dat ze het zo ziet. Ik zal hier een foto plaatsen bij aankoop: hier had hij dit absoluut niet!
Afbeelding

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-17 20:50

Sizzle schreef:
Weet je zeker dat dit niet gewoon de overgang van de buik naar de lendewervels is? Daar zit namelijk wel vaker een bobbel omdat de wervels daar van richting veranderen.

Nee andere paarden op stal hebben dit ook niet!

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-17 20:52

Debbie00 schreef:
Ik vind het bijzonder om de fysio bezig te zien en hij verteld ook veel over het lichaam. Als hij klaar is is de rug weer helemaal recht. Ook weet hij altijd waar het ongemak zit en reageert mijn paardje daarop. Terwijl ik dan over de rug ga en ze geen reactie geeft. Ik heb Wim de Jong als fysio. Hij komt uit Duitsland.

Waar in Duitsland? Kun je me meer info doen per pb?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 20:56

@TS; ik druk me ook niet helemaal goed uit. Een karperrug is een rug waarbij de wervel(s) in de lendenen meer omhoog staan. Dus in die zin klopt het. Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom ze het niet nodig vindt je door te sturen.

Op basis van de foto hier met het verhaal van het vastliggen en het feit dat het pas sinds 2 weken zo is zou voor mij wel reden zijn om de osteo te bellen namelijk. :)

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 20:57

Die van mij was op dat moment helemaal niet fit (oa seleniumgebrek en slecht passend zadel)

Afbeelding

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-17 21:00

Ir111 schreef:
@TS; ik druk me ook niet helemaal goed uit. Een karperrug is een rug waarbij de wervel(s) in de lendenen meer omhoog staan. Dus in die zin klopt het. Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom ze het niet nodig vindt je door te sturen.

Op basis van de foto hier met het verhaal van het vastliggen en het feit dat het pas sinds 2 weken zo is zou voor mij wel reden zijn om de osteo te bellen namelijk. :)

Ze vond geen blokkades. Oh, afspraak bij osteo is gemaakt haha. A.s. dinsdag al gelukkig! Eentje die op www.icreo.com staat, daar heb ik haar gevonden. Ze is humaan osteopaat als osteopaat voor paarden en honden. Dus ik hoop dat zij iets kan ontdekken.

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-17 21:01

smiley schreef:
Die van mij was op dat moment helemaal niet fit (oa seleniumgebrek en slecht passend zadel)

[ [url=m/xm1BGa.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ziet er idd ook iets afwijkend uit, maar ik zie geen omhooggeschoven wervels oid. Dit ziet er eigenlijk nog wel "mooi" uit :9

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 21:04

noorbeek1234 schreef:
Oh, afspraak bij osteo is gemaakt haha. A.s. dinsdag al gelukkig! Eentje die op http://www.icreo.com staat, daar heb ik haar gevonden. Ze is humaan osteopaat als osteopaat voor paarden en honden. Dus ik hoop dat zij iets kan ontdekken.

Leuk! Laat je ons weten wat zij er van vond? Ik ben wel benieuwd. :)

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-17 21:06

Ir111 schreef:
noorbeek1234 schreef:
Oh, afspraak bij osteo is gemaakt haha. A.s. dinsdag al gelukkig! Eentje die op http://www.icreo.com staat, daar heb ik haar gevonden. Ze is humaan osteopaat als osteopaat voor paarden en honden. Dus ik hoop dat zij iets kan ontdekken.

Leuk! Laat je ons weten wat zij er van vond? Ik ben wel benieuwd. :)

Ja zeker! Ben zelf ook benieuwd daar ik me zorgen maak om KS of zoiets vreselijks!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 21:53

Mijn pony heeft het ook. Op de röntgen zie je er niets van.
Je ziet het met name als er minder vlees op de rug zit is mijn ervaring.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 21:59

Dyonne schreef:

Dat denk ik eigenlijk ook.
Het is verhaar tijd en dan vallen de meeste paarden wat af. Dan is die overgangswervel soms beter zichtbaar.
Maar controlleren kan nooit kwaad. Ik zou niet direct voor een röntgenfoto gaan als er verder geen klachten zijn.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 22:05

Mijn tinker heeft dat gehad! Plots opeens en had er verder ook geen last van. Wel was haar lever niet in orde en heeft ze last van blaasgruis dus ik denk dat het met lever/nieren te maken heeft gehad.
Zo plots hoe het er opeens was zo plots was t ook ineens weer weg!
Ze heeft er weken lang mee gelopen d.a kon er ook niks interessants over zeggen.

Grote kans dat het bij jouw paard ook vanzelf weer weg trekt.
Ben wel blij met dit topic want ik kon er ook niks over vinden en maakte me flink zorgen.

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-17 22:11

funnyhorses schreef:
Mijn tinker heeft dat gehad! Plots opeens en had er verder ook geen last van. Wel was haar lever niet in orde en heeft ze last van blaasgruis dus ik denk dat het met lever/nieren te maken heeft gehad.
Zo plots hoe het er opeens was zo plots was t ook ineens weer weg!
Ze heeft er weken lang mee gelopen d.a kon er ook niks interessants over zeggen.

Grote kans dat het bij jouw paard ook vanzelf weer weg trekt.
Ben wel blij met dit topic want ik kon er ook niks over vinden en maakte me flink zorgen.

Snap ik! Ja dan schrik je he! Ik zag het ook zo opeens met poetsen. En ik dacht bij mezelf, dit was mij ECHT wel opgevallen als hij dit al had voor aankoop. Ben redelijk perfectionistisch als het op rug en benen van een paard aankomt, mede door ervaringen in 't verleden.
Ik hoop inderdaad dat het vanzelf overgaat, maar bezoekje aan osteopaat en zadelmaker staan gepland, just in case!

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-17 22:13

Dyonne schreef:

Ja dat dacht ik dus ook, maar dit gaat over een 4 jarige die alleen maar aan 't bijkomen is nu. Haha