Wat geef je een spieropbouwend paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

OneAndOnlyx

Wat geef je een spieropbouwend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-17 19:10

Hoihoi!

Ik ben mijn paard sinds een paar weken wat meer(4 a 5 x per week) gaan rijden en merk dat hij als we zo doorgaan toch aardig wat spier gaat opbouwen.
Ik ben zelf totaal niet thuis in de voeding(s)(supplementen) e.d. en dacht waar kan ik dit beter vragen dan hier op Bokt?

Ik vraag me namelijk af, moet ik hem extra bij gaan voeren, en zo ja, wat is het beste?(niet nu direct bijvoeren, maar zo gauw ik merk dat hij qua spier groter wordt)

Hij krijgt momenteel buiten ruwvoer eigenlijk niks, behalve eens in de zoveel tijd een broodje, worteltje of snoepje. Hij krijgt meer dan voldoende ruwvoer en heeft het tot de dag van vandaag goed hierop gedaan. Maar ik ben bang dat als ik zo doorga met het intensiveren van mijn training(qua keren in de week, maar ook qua inhoud van het rijden) dat hij tekort gaat komen aan iets.

Zoals ik al zei, ik ben hier totaal niet in thuis dus ik weet het echt niet.

Wie kan mij helpen?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 19:20

Creatine kan een handje helpen i.c.m. goede training.
Zelf als mens gebruikt, heel fijn voelt dat.
Het ging gewoon allemaal makkelijker en minder snel verzuurd. :)
Zeker een goed middel vind ik, dat lijkt mij nuttiger als myoplast..

maximuss

Re: Wat geef je een spieropbouwend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 19:23

Ik denk dat je met gewoon eiwitrijk voer al een eind gaat komen...

Annee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 19:23

Ik volg ff, misschien handig om wat tips te lezen, aangezien ik ook een paard aan het opbouwen ben qua conditie en bespiering! O:)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 19:28

Ik zou eerst met een goede sportbrok beginnen. Daarna kun je eventueel creatine toevoegen.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-17 19:39

Moonfish: Die heb ik eerder gehoord maar creatine is ook aan de behoorlijk dure kant. Dat is voor mij toch een afknapper.
Maximuss: Gewoon eiwitrijk voer, zoals? Ik ben echt niet thuis in het voer haha. Ons hooi bevat ook niet heel veel eiwit(ligt ook aan de baal, maar over het algemeen niet)
Janderegelaa: Wat voor merk raad jij aan? Zie echt door de bomen het bos niet meer haha.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 19:41

Ik geef mijn jonkie die schraal is op de bovenlijn nu (geweekte) lucernebrok bij, daar zit bijna geen melasse in. Ben nu een paar weekjes bezig en ik zie echt al een fijn verschil.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 19:43

Spieropbouw is eiwit dus het is misschien niet verkeerd om een bron van goed opneembare eiwitten te zoeken.
Ik ben van mening dat gemiddeld ruwvoer niet de benodigde vitaminen en mineralen bevat, dus een aanvullend vitaminen en mineralen brokje is misschien niet verkeerd. Ik ben het ouderwetse type dus mijn advies zou 1 of 1.5 kilo sportbrok zijn. Maar goed dat advies is misschien niet helemaal bokt proof :+
Je hebt ook verschillende vitaminenbrokjes, ben er niet zo in thuis. Voor eiwit kun je ook kijken naar lucerne, lijnzaad of soja. Voor als je het natuurlijker wilt.
En als het nu goed gaat, kun je het ook even aankijken, die van mij wordt bijv schraal op alleen ruwvoer, je ziet het vaak ook wel als je paard niet genoeg eiwitten binnen krijgt, dan heb je minder spieropbouw, of je paard houdt het werk minder goed vol, zulk soort dingen. Misschien zit er al genoeg in je ruwvoer en heeft hij niet zoveel nodig.

Edit: creatine heeft in dit geval niet zoveel zin. Creatine bouwt geen spieren op in de zin dat er bouwstoffen in zitten voor de spieren. Het zorgt er wel voor dat spieren hun energie snel weer terug geladen krijgt waardoor je net iets zwaarder kan trainen soms. Maar dan nog heb je daar niks aan als je paard daarna geen eiwit op kan nemen uit het voer. Tenzij je topsport gaat doen en je paard schraal blijft in bespiering ondanks goede voeding, dan kun je het overwegen.
Laatst bijgewerkt door Diddykong op 11-04-17 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 19:47

Persoonlijk zou ik zeggen: als ie netjes spieren opbouwt zonder extra's, dan betekent dat dat ie voldoende (eiwitten) uit zijn voeding haalt. Mocht ie extra's nodig hebben, dan zou ie eerder spieren gaan afbreken. Dus persoonlijk zou ik eerder gaan bijvoeren als ie stilvalt of zelfs vermindert qua spieropbouw, tenzij je een echte body builder wilt krijgen.

Persoonlijk ben ik wel voorstander van een basis aan hoog gevitamineerd krachtvoer, maar als ie het er nu goed op doet, zou ik het voorlopig zo houden.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-17 19:54

Azmay: Maar jij geeft je jonkie bij omdat ie mager is op de bovenlijn, begrijp ik dat goed? Die van mij is eerder te dik dan te dun haha.
Ditta: Lucerne heb ik hier staan, zodra hij wat meer spier opbouwt kan ik evt. wat van dat geven. Wel gehoord dat je dat ook niet elke dag moet geven ivm het teveel aan eiwitten wat er in zit?(zijn echte dikmakers overigens, moet ik echt maar even aankijken haha)
Hwn: Ik ben nu twee weken bezig met 4 a 5 x per week trainen, kan nu nog niet goed zien of hij er onvoldoende of voldoende aan heeft. Tot nu toe valt hij geleidelijk af en krijgt hij wat meer een body maar is hij nog steeds een bolbuikje. Dus ik ga het sowieso nog een week of meerdere weken aankijken, maar ik kijk alvast rond voor het geval dat het wel nodig is wat ik hem dan zoals kan voeren en daaruit maak ik dan een keuze denk ik.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 19:55

Als hij te dik is zou ik of helemaal niets bij geven verder of de (suikerrijke) brok vervangen door vitaminekorrel en daarnaast lucerne bijgeven voor de spieren.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-17 20:03

Azmay schreef:
Als hij te dik is zou ik of helemaal niets bij geven verder of de (suikerrijke) brok vervangen door vitaminekorrel en daarnaast lucerne bijgeven voor de spieren.

Hij is nu te dik, maar zoals ik al eerder zei wil ik pas bij gaan geven als hij afgevallen is en een mooie body krijgt.(puur voor de spierbehoud en zijn spieren zelf onderhouden) Hij krijgt buiten ruwvoer om niks, ook geen krachtvoer oid. Welke vitaminekorrel raad jij aan?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 20:07

https://www.pharmahorse.nl/spirulina-paard.html

Spirulina vindt ik zelf altijd erg prettig (het werkzame alg uit myoplast maar dan zonder al de suiker en zout rommel die ze erbij gooien).
Voor eiwitten en vitamines... van pharma horse is het ook zonder toevoegingen.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-17 08:49

c_alsemgeest schreef:
https://www.pharmahorse.nl/spirulina-paard.html

Spirulina vindt ik zelf altijd erg prettig (het werkzame alg uit myoplast maar dan zonder al de suiker en zout rommel die ze erbij gooien).
Voor eiwitten en vitamines... van pharma horse is het ook zonder toevoegingen.

Bedankt voor je tip! Ik ga me er eens in verdiepen!

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 09:15

Equitop Myoplast is echt een fijne spieropbouwer. Verder heb je nog de Pavo Muscle build die je bij zou kunnen geven...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 13:49

Myoplast's zijn enige toevoeging op de pure spirulina (wat op myoplast staat beschreven als zoetwateralg) is druivensuiker en zout... in principe twee dingen waar een paard al te veel van binnen krijgt met regulier voer.
En daarbij is myoplast 3x duurder per dag.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 13:55

Even een vraagje tussendoor over spiruline, maar hoe geef je dat aan een paard, ik heb voor mezelf ook spirulina maar gebruik het nauwelijks want vind het echt heel smerig.

Lymoncello

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 13:55

Ik gaf mijn paard zelf een maand lang muscle build van pavo, ik vond het echt super spul. In feite is het een soort proteïne brok voor paarden.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 13:57

Rena100 schreef:
Even een vraagje tussendoor over spiruline, maar hoe geef je dat aan een paard, ik heb voor mezelf ook spirulina maar gebruik het nauwelijks want vind het echt heel smerig.

Die van mij krijgt het gewoon door zijn meusli heen... maar die eet ook echt alles :+
Maar bij mij op stal zijn er meer die het krijgen en allen eten het makkelijk.

Kelly08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 08:35

c_alsemgeest schreef:
Myoplast's zijn enige toevoeging op de pure spirulina (wat op myoplast staat beschreven als zoetwateralg) is druivensuiker en zout... in principe twee dingen waar een paard al te veel van binnen krijgt met regulier voer.

Wat ik niet begrijp, dat ze zeggen dat het een zoetwateralg is. Spirulina is namelijk de zoutwateralg en chlorella zoetwateralg. Ik heb ze beiden geprobeerd, maar mijn paard eet het echt niet haha. Leken mij wel hele mooie producten voor spieropbouw
Laatst bijgewerkt door Kelly08 op 13-04-17 08:43, in het totaal 1 keer bewerkt

missK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 08:43

Equifyt heeft een heel mooi voer: Quarter, hier zit extra eiwit in speciaal voor de spieropbouw.

Magnesium kan fijn zijn om de spieren te ondersteunen.
Als je echt een supplement wil, kan ik je de Muscle support (Phytonics) aanraden. Aanschaf prijzig maar zuinig in gebruik en absoluut geen troep toegevoegd

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 08:44

Kelly08 schreef:
c_alsemgeest schreef:

Wat ik niet begrijp, dat ze zeggen dat het een zoetwateralg is. Spirulina is namelijk de zoutwateralg en chlorella zoetwateralg. Ik heb ze beiden geprobeerd, maar mijn paard eet het echt niet haha. Leken mij wel hele mooie producten voor spieropbouw

klopt, chlorella is ook wat lichter van kleur... qua verhoudingen voor paarden ook net iets minder werkzaam voor spieropbouw trouwens.

Kelly08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 08:50

Horseflex heeft een nieuw product met spirulina, vit e, magnesium en creatine. Klinkt mooi, maar heb wel een mail gestuurd hoeveel je van alles geeft per dagdosering. Dat staat niet vermeld en vind ik wel belangrijk.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-17 10:29

Iedereen bedankt voor de reacties! Ik ga alles eens goed bekijken en zodra hij het nodig lijkt te hebben ga ik wat bijgeven.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 06:54

Kelly08 schreef:
Horseflex heeft een nieuw product met spirulina, vit e, magnesium en creatine. Klinkt mooi, maar heb wel een mail gestuurd hoeveel je van alles geeft per dagdosering. Dat staat niet vermeld en vind ik wel belangrijk.

Dat je de ingrediënten en vulstoffen niet kan bekijken zegt voor mij meestal al genoeg :+
Er staat alleen Biologische spirulina, vitamine e, magnesium en creatine... maar er zit ook iets in om de boel bij elkaar te houden, aangezien deze stoffen niet hechten/binden. En waarschijnlijk ook iets voor de smaak?