Ik heb gezocht naar een centraal topic over kreupelheid, maar kon er geen vinden (kan ook aan mijn zoekskills liggen...). Mijn excuses mocht het verkeerd staan of als ik het in een ander topic had moeten plaatsen.
Sinds een half jaar heb ik mijn eerste eigen paard. Op dit moment is ze kreupel aan haar voorbeen. Ze heeft 2 erg verschillende voorvoeten (1 plat en 1 steil) en ze ontlast het been met de steile voet erg (ze loopt echt op haar teen met die voet). Ik ken haar al een aantal jaar en ze heeft nooit eerder kreupel gelopen op het been met de steile voet, maar ze stampte altijd wel meer met de platte voet dan met de steile voet. Nu loopt ze duidelijk kreupel op dat been. Vooral in draf in de bak is het goed te zien dat ze niet goed loopt, maar in stap zie je ook een verschil tussen links en rechts.
Ze heeft altijd op ijzers gelopen, maar sinds ze van mij is heeft ze die niet meer (voor buiten heb ik hoefschoenen met padding). De bekapper is telkens de steile voet iets aan het corrigeren. Ze loopt direct daarna even niet helemaal fijn, maar dat wordt wel minder.
Volgende week ga ik met mijn paard naar een kliniek voor een kreupelheidsonderzoek en ik ben daar echt ontzettend nerveus voor. Ik kan niet zo goed omgaan met dit soort onzekerheden en ik heb telkens allerlei rampscenario's in mijn hoofd (bijvoorbeeld dat het niet behandelbaar is). Ik weet dat ik gewoon moet afwachten tot volgende week, maar ik vroeg me af of jullie me misschien een beetje vooraf gerust kunnen stellen. Natuurlijk is het voor jullie ook koffiedik kijken en ik snap dat jullie geen diagnose kunnen geven, maar misschien hebben jullie een idee van wat het kan zijn? Ik lees liever geen rampverhalen van mensen die paarden hadden met dezelfde symptomen. Ik heb een beetje een "het komt wel goed, schatje"-roosvicee nodig
Nog een paar andere feitjes: In januari en februari heb ik haar niet gereden, omdat ik geen goed passend zadel had. Halverwege maart ben ik licht wat werk weer gaan opbouwen, maar toen liep ze eigenlijk gelijk al niet helemaal 100%. Ze is dus wel al even kreupel en rust heeft het niet beter gemaakt. Het kan geen stijfheid zijn, want ze loopt 24/7 buiten en het is erger na het rijden dan ervoor. Haar tanden zijn eind vorig jaar gedaan, ze is door een ostheopaat behandeld en het zadel is nieuw en op maat voor haar gemaakt.
Bedankt voor het lezen =)