Wie heeft tips bij vermagering maagzweer/dunne darm ontstek?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maryke79

Wie heeft tips bij vermagering maagzweer/dunne darm ontstek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 16:02

Ik zit even met mijn handen in het haar. Hopelijk heeft iemand tips...
Bij mijn paard zijn voor de tweede keer maagzweren ontdekt. Na verder onderzoek bleek ook dat haar dunne darm ontstoken was en het weefsel afwijkend. Er is een gluten allergie test gaande. Voor de maagzweer staat ze op pepticure en voor de dunne darm ontsteking op prednisolon. Ik ben vandaag voor controle geweest en het bleek dat de maagzweren er nog zitten.
Mijn paard weegt inmiddels nog 480 kg. Zon 70 kg afgevallen. Ze eet ongeveer 9 aan 10 kg hooi per dag. Krachtvoer kreeg ze 3x1/2 kg fiber force met 2 handen grasmix en vitamine korrels. Helaas krijg ik het krachtvoer met geen mogelijkheid naar binnen. Ook andere voer eet ze niet. Meer afvallen mag niet, maar ik weet niet wat ik nog kan doen. Wie?

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 16:10

Olie misschien? Over de fiber force? En meer fober force geven 3/4 schep over de dag is vrij weinig. Zou eerder 2 scheppen per dag doen

Daarnaast kan je veel meer gras mix geven dan dat handje.

Maryke79

Re: Wie heeft tips bij vermagering maagzweer/dunne darm ontstek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 16:28

Olie heb ik altijd erover heen gedaan. Het lastige is nu dat ze niks eet. Ik kan meer krachtvoer geven, maar de volgende dag ligt alles onaangeroerd in de bak.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 16:32

Seniores priores wel eens geprobeerd?

Newallure

Meer hooi? Bietenpulp?

Daphneeeej

Gastro plus van Havens is hele goede brok om te voeren aan paarden die snel last hebben van maagzweren en gevoelig zijn op het maag-darmstelsel. Misschien een idee om dat te gaan voeren naast het hooi. Werkt bij mijn paard heel goed die elke keer maagzweren en slappe mest heeft.

Lotusbloemm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 16:33

Fiberforce bevat gehakseld lucerne dat prikt de maag, niet doen.
Ik heb goede ervaring met bietenpulp en coolstance copra.
Mijn paardje had hetzelde.
En op de wei zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 16:35

En als je het aanbiedt in de vorm van slobber?
Desnoods de gewone pavo/subli slobber met zetmeel en suikers? Die zijn niet echt goed voor de maag en darmen, maar stel dat ze dat eet dan zou je er misschien na een paar dagen ook gezondere dingen doorheen kunnen mengen. Het kan zijn dat brokjes & co te hard zijn en dat ze die niet vertrouwt. Luzerne is berucht om zijn harde stengels en de schade die dat aan maag en slokdarm aanricht, dus als je luzerne wil voeren voor de calcium/maagzweren dan zou ik dit in de vorm van geweekte luzernebrok geven.
Wel een enorm lastig probleem als ze nog maar zo weinig mag eten en ook dat niet wil... :(:)

Zijn de tanden gecontroleerd zodat zeker is dat alles echt kapotgekauwd in de maag terecht komt?

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 16:46

Daphneeeej schreef:
Gastro plus van Havens is hele goede brok om te voeren aan paarden die snel last hebben van maagzweren en gevoelig zijn op het maag-darmstelsel. Misschien een idee om dat te gaan voeren naast het hooi. Werkt bij mijn paard heel goed die elke keer maagzweren en slappe mest heeft.

Hier idem , zag na een week al resultaat

bliksem38

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 16:58

Gras is het allerbeste bij maagzweren. En de meeste paarden komen aan van gras, het weer is goed, dus ik zou denken: de wei op?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 17:15

Wil ze ook niet meer hooi? Ik zou sowieso de hoeveelheid hooi verhogen.

Mijn paarden staan ook op Gastro Plus. Ik weet niet of je bij mij in de buurt woont, maar je kan een emmer Gastro komen halen om te kijken of ze het lust.

Appelsap over het voer wil ook wel helpen om tot eten aan te zetten.

Maryke79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 18:01

Bedankt voor het meedenken allemaal! Gastro + heb ik ook gehaald. Eet ze ook niet meer. Extra hooi geven heb ik ook geprobeerd, maar ze laat heel veel hooi liggen Door haar stal heen. Misschien dat afstappen van luzerne in fiber force wel invloed heeft.

Maryke79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 18:03

Coolstance ken ik niet.... Wat is dat?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 18:04

Weet je ook wat de reden is van de maagzweren? Staat ze bijvoorbeeld veel op stal waar ze stress van heeft? Of iets anders mbt huisvesting?

Maryke79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 18:04

Maryke79 schreef:

Appelsap nog niet geprobeerd. Kan dat geen kwaad met de suikers?
Bietenpulp ook geprobeerd, maar eet ze ook niet.
Ze staat nu 2 uurtjes per dag op de wei. Hopelijk helpt dat.

Maryke79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 18:06

Oorzaak is waarschijnlijk de ontstoken dunne darm. En misschien een gluten allergie.
Ze staat op een rustige stal en staat met soortgenoten in de bak. Nooit langer dan 2 uurtjes achter elkaar. Ook krijgt ze met voeren eerst hooi en daarna voer
Tandarts is in januari geweest. Ze wordt ook altijd netjes ontwormd

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 18:09

je bedoelt 22 uur op stal?

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 18:13

Maryke79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 18:16

Nee, ze staat ongeveer 7 uur per dag buiten met soortgenoten. Maar niet langer dan 2 uurtjes achter elkaar. Zodat ze niet te lang zonder ruwvoer staat

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 18:19

Schindeles mineralen/vertargil groene leem super fijn of zeolyte gaan geven. Mijn chronische dud ontstekingen zijn allemaal weg. Zelfs bij oude van 41 heeft er bij mij zeker 10 jaar mee gelopen en daarvoor al diaree. Zij eet nu enkel onbeperkt wiesen fasern en soms kuurtje van een of ander niets aan krachtvoer meer. Ze wordt serieus gewoon weer dik en gespierd.
Afbeelding ziet er nu nog beter uit wat betreft conditie en verhaart als een malle

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 18:40

Ik zou seniores priores proberen. Mijn oudje had afgelopen winter een darmontsteking en mocht maar weinig hooi en veel slobber. Hij kreeg 7 kg SP (waarbij dus nog per kg 3 L water moet). Hij is er enorm van aangekomen. Eindelijk ziet hij er goed uit.
Ook gras is goed voor zowel darmen als voor zijn gewicht.

Sterkte, het is vreselijk om je maatje zo te moeten zien...
Die van mij was uiteindelijk meer dan 100 kg afgevallen en hij was al aan de dunne kant. Maar uiteindelijk weegt hij meer dan voorheen.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 18:41

Zou krachtvoer gewoon voorlopig achterwege laten en eerst zorgen dat ze minder last van maag en darmen krijgt. En inderdaad gras, daar komen ze lekker van aan. Waarschijnlijk heeft ze te veel maagpijn en laat ze daarom brok staan. Als ze 10 kilo hooi overdag eet, en ook 10 kilo savonds? Dan krijgt ze genoeg binnen. Daar zal ze voorlopig geen te korten van op bouwen tenzij de darmen verminderd werken en weinig opnemen, maar dat ga je met krachtvoer dan niet oplossen. Heeft je DA het ook over pro biotica gehad?

Maryke79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 19:04

Ze eet inderdaad waarschijnlijk niet vanwege maagpijn. Ze krijgt overdag 2x 3 kilo en in de avond nog een hooinet van 3,5 kilo en een krat van 3 kilo.
Probiotica niet over gehad. Ze krijgt wel sucralan erbij.... Daar ervaring mee?
Schindeles mineralen/zeolyte ga ik googelen. Bedankt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 19:08

Ik zou eens beginnen met weidegang, het jonge gras zet prima aan.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 01:39

Hoe lang gebruik je al pepticure? Na een paar dagen moet je verschil zien.

En maagzweren merkte ik bij mijn paard ook snel aan hoever hij krachtvoer liet staan. Eerst de haver en daarna de haverschilpellets (soort fiber force ook dacht ik) lucerne at hij dan nog wel aardig en verder echt liefst alleen hooi.

Pas verder op met andere soorten voer willekeurig proberen. Als het icm gluten en dunne darmontsteking is wordt het oa niet beter met heel veel wisselend voer met bv tarwe en andere ingredienten. Gras had mijne juist moeite mee. Goed voor de maagzweren maar dan juist darmproblemen. Het kan echt nog wel even een zoektocht worden voor je denk ik. Succes!