Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Fjordengek93 schreef:Ik ken geen stal in de buurt waar ze 24/7 buiten staan en hooi bijgevoerd krijgen hoor..
Dustyenmax18 schreef:Fjordengek93 schreef:Ik ken geen stal in de buurt waar ze 24/7 buiten staan en hooi bijgevoerd krijgen hoor..
Nou hier staan ze 24/7 buiten en 1 krijgt onbeperkt hooi erbij en de ander wat ze nodig heeft.
Juist omdat de 24/7 buiten staan is je land zo kaal.
En bij een kaal land gaan paarden vaak graven om de wortels uit de grond te halen als eten. Hierbij zal hij of zij behoorlijk wat zand binnen krijgen.
Ik zou toch echt kijken voor een oplossing om genoeg hooi bij te voeren.
henny_w schreef:Is dit de Fjord waar je in het zomereczeem topic ook e.e.a. over gevraagd heb?
Zo ja, dan is je plan om de Fjord 24/7 op kort gras te zetten een grote trigger om de jeuk te verergeren.
Paarden hebben ruwvoer nodig en het liefst een beetje stengelig en wat langer gras van structuur.
Ik zou dan sowieso een vitamine en mineralenbrokje bijgeven want alleen van dat gras waar jij je Fjord op wilt zetten kom je er niet. Desnoods ergens een slowfeeder net ophangen met grof hooi zodat je Fjord wat meer structuur in de vorm van hooi tot zich kan nemen.
Besef wel dat dat korte gras stikt van onvolledig verteerbaar eiwitten en geregeld flink fructaan met als gevolg naast jeuk ook mogelijk hoefbevangenheid.
Door de regel zijn Fjorden niet geschikt om 24/7 in het gras te staan.
Ik heb zelf jarenlang Fjorden gehad en nu kruisingen met Fjorden, ook super sobere paarden qua voeding dus spreek uit ervaring![]()
Bovendien wel zo'n stuk grasland bemesten want anders krijg je gestressed gras waardoor nog meer kans op hoog fructaan.
Liefst natuurlijke bemesting want kunstmest e.d. jaagt het gras teveel op.
Fjorden lijken hele makkelijke paardjes maar juist door hun soberheid zijn ze best veeleisend aan hun voeding.
Fjordengek93 schreef:Dankjewel voor deze nuttige reactie![]()
Inderdaad hetzelfde paardje.. vitamine korrel krijgt ze al samen met puur Culico allergie en drainage.
Ze heeft vorig jaar op lang gras gestaan maar toen werd ze erg dik. Wil dus echt graag het op een andere manier proberen ze staat op een groot land en vanaf volgende week nog maar met zijn 2e verweiden is wel een optie als er te weinig gras staat.
henny_w schreef:Fjordengek93 schreef:Dankjewel voor deze nuttige reactie![]()
Inderdaad hetzelfde paardje.. vitamine korrel krijgt ze al samen met puur Culico allergie en drainage.
Ze heeft vorig jaar op lang gras gestaan maar toen werd ze erg dik. Wil dus echt graag het op een andere manier proberen ze staat op een groot land en vanaf volgende week nog maar met zijn 2e verweiden is wel een optie als er te weinig gras staat.
Dan kan je beter proberen ergens op dat land een stukje paddock te maken wat echt kaal wordt en waar ze een deel van de dag kan staan. Dan kun je de rest van het land wat laten groeien en je Fjord daar bijv. overdag of een gedeelte ervan laten grazen.
Of ... een soort van Paddock Paradise maken. Een brede rand om het graasgedeelte maken wat echt kort mag worden en waar je dan event. ook nog hooi bij geeft. Binnenin kun je dan gecontroleerd laten grazen.
Ik vrees dat bij 24/7 op kort gras de Puur Cullico en Drainage weinig uithalen.
Enerzijds wil je met middelen de jeuk verminderen en aan de andere kant bevorder je de jeuk door 24/7 op kort gras te laten grazen