Subli seniores priores

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fjordengek93

Subli seniores priores

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-17 13:29

Mijn paardje komt op een kaal landje te staan van de zomer zonder hooi. Zou ik dit kunnen voeren? Ze word heel licht gereden (lees paar rondjes draven hooguit)

Ze is nog pas 8 kan dat geen kwaad?

tanjaatjuhh

Re: Subli seniores priores

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 13:33

Kaal land zonder hooi? Wat moet ze eten dan? Zand?

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 13:36

Je kan dit idd gaan voeren, maar eigenlijk wel met goed ruwvoer...
En goed laten weken, ik laat het 6 ipv 4 uur weken.

Fjordengek93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-17 13:40

tanjaatjuhh schreef:
Kaal land zonder hooi? Wat moet ze eten dan? Zand?

Zo kaal nou ook weer niet maar wil een alternatief voor hooi bijvoeren

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 13:46

Het is een alternatief, maar niet een echt goede. Niks is beter dan hooi, ook voor de tanden ed.
Ik voer het bij, omdat mijn paard veel heeft ingeleverd na zijn slokdarmverstopping.
Maar geen hooi zou alleen een optie zijn als hij geen tanden heeft....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 13:47

Als paard hooi kan eten, is dat de beste keus om bij te voeren als er gras tekort is. Ze doen er het langste mee en het doet het meeste voor de kauwbehoefte van een paard, waardoor ze minder snel op ongezonde dingen gaan kauwen om bezig te blijven.

Fjordengek93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-17 13:52

Is er dan geen ander alternatief zoals bijvoorbeeld compact grass? Ik moet alles opslaan in de woonkamer..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 13:54

?? Er kan geen baal achter een stroomdraadje in die wei? Zat boeren die zo elke 10 dagen/2 weken oid er 1-2 komen brengen voor je.

Fjordengek93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-17 13:57

Dat gaat de staleigenaar niet doen helaas

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 14:00

Dan kun je daar geen paard zetten.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 14:06

Dit lijkt me inderdaad echt geen doen. Met een kaal landje en geen hooi werk je echt zandkoliek in de hand. Seniores priores is vooral bedoelt voor oudere paarden die niet goed meer eten. Een jong paard moet ook gewoon ruwvoer kunnen eten zodat de tanden ook goed afslijten. Staan er wel andere paarden bij?

Fjordengek93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-17 14:28

Afbeelding

Landje ziet er zo uit dus ze red het wel voor iedereen die gelijk denkt dat ze niets te eten krijgt

Ze staat uiteraard in een kudde.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 14:30

En alle andere paarden hoe worden die gevoerd?
Hoe groot is de wei en hoeveel paarden?

Fjordengek93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-17 14:40

2 voetbalvelden grove schatting
Denk met zijn 6e

Swinters onbeperkt hooi zomers alleen gras

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 14:46

Oef, een hele zomer zonder hooi? Zou wel goed nadenken of dat een fijne plek is voor m'n paard.
Ik vind Seniores echt superfijn voer, mijn oudje krijgt het ook maar wel naast 24/7 gras (geen hele volle wei) en onbeperkt hooi.. Ze kan het hooi niet meer helemaal goed verteren (leeftijd, slechte tanden) dus dan is Seniores een hele fijne aanvulling. Liefst bouw ik de slobber weer af deze zomer, als ze het goed doet op gras en hooi. Maar als volledige vervanger van hooi..? Ik zou hier echt niet blij van worden!

Fjordengek93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-17 14:54

Ik ken geen stal in de buurt waar ze 24/7 buiten staan en hooi bijgevoerd krijgen hoor..

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 16:37

Ik verplaats dit topic naar Voeding en supplementen waar het hoort.

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 16:43

Fjordengek93 schreef:
Ik ken geen stal in de buurt waar ze 24/7 buiten staan en hooi bijgevoerd krijgen hoor..

Nou hier staan ze 24/7 buiten en 1 krijgt onbeperkt hooi erbij en de ander wat ze nodig heeft.

Juist omdat de 24/7 buiten staan is je land zo kaal.
En bij een kaal land gaan paarden vaak graven om de wortels uit de grond te halen als eten. Hierbij zal hij of zij behoorlijk wat zand binnen krijgen.
Ik zou toch echt kijken voor een oplossing om genoeg hooi bij te voeren.

Fjordengek93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-17 16:58

Dustyenmax18 schreef:
Fjordengek93 schreef:

Nou hier staan ze 24/7 buiten en 1 krijgt onbeperkt hooi erbij en de ander wat ze nodig heeft.

Juist omdat de 24/7 buiten staan is je land zo kaal.
En bij een kaal land gaan paarden vaak graven om de wortels uit de grond te halen als eten. Hierbij zal hij of zij behoorlijk wat zand binnen krijgen.
Ik zou toch echt kijken voor een oplossing om genoeg hooi bij te voeren.

Aan de andere kant van het land noem ik niet in de buurt.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 17:00

Is dit de Fjord waar je in het zomereczeem topic ook e.e.a. over gevraagd heb?

Zo ja, dan is je plan om de Fjord 24/7 op kort gras te zetten een grote trigger om de jeuk te verergeren.
Paarden hebben ruwvoer nodig en het liefst een beetje stengelig en wat langer gras van structuur.

Ik zou dan sowieso een vitamine en mineralenbrokje bijgeven want alleen van dat gras waar jij je Fjord op wilt zetten kom je er niet. Desnoods ergens een slowfeeder net ophangen met grof hooi zodat je Fjord wat meer structuur in de vorm van hooi tot zich kan nemen.

Besef wel dat dat korte gras stikt van onvolledig verteerbaar eiwitten en geregeld flink fructaan met als gevolg naast jeuk ook mogelijk hoefbevangenheid.

Door de regel zijn Fjorden niet geschikt om 24/7 in het gras te staan.
Ik heb zelf jarenlang Fjorden gehad en nu kruisingen met Fjorden, ook super sobere paarden qua voeding dus spreek uit ervaring :)

Bovendien wel zo'n stuk grasland bemesten want anders krijg je gestressed gras waardoor nog meer kans op hoog fructaan.
Liefst natuurlijke bemesting want kunstmest e.d. jaagt het gras teveel op.

Fjorden lijken hele makkelijke paardjes maar juist door hun soberheid zijn ze best veeleisend aan hun voeding.

Fjordengek93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-17 17:07

henny_w schreef:
Is dit de Fjord waar je in het zomereczeem topic ook e.e.a. over gevraagd heb?

Zo ja, dan is je plan om de Fjord 24/7 op kort gras te zetten een grote trigger om de jeuk te verergeren.
Paarden hebben ruwvoer nodig en het liefst een beetje stengelig en wat langer gras van structuur.

Ik zou dan sowieso een vitamine en mineralenbrokje bijgeven want alleen van dat gras waar jij je Fjord op wilt zetten kom je er niet. Desnoods ergens een slowfeeder net ophangen met grof hooi zodat je Fjord wat meer structuur in de vorm van hooi tot zich kan nemen.

Besef wel dat dat korte gras stikt van onvolledig verteerbaar eiwitten en geregeld flink fructaan met als gevolg naast jeuk ook mogelijk hoefbevangenheid.

Door de regel zijn Fjorden niet geschikt om 24/7 in het gras te staan.
Ik heb zelf jarenlang Fjorden gehad en nu kruisingen met Fjorden, ook super sobere paarden qua voeding dus spreek uit ervaring :)

Bovendien wel zo'n stuk grasland bemesten want anders krijg je gestressed gras waardoor nog meer kans op hoog fructaan.
Liefst natuurlijke bemesting want kunstmest e.d. jaagt het gras teveel op.

Fjorden lijken hele makkelijke paardjes maar juist door hun soberheid zijn ze best veeleisend aan hun voeding.

Dankjewel voor deze nuttige reactie _/-\o_
Inderdaad hetzelfde paardje.. vitamine korrel krijgt ze al samen met puur Culico allergie en drainage.

Ze heeft vorig jaar op lang gras gestaan maar toen werd ze erg dik. Wil dus echt graag het op een andere manier proberen ze staat op een groot land en vanaf volgende week nog maar met zijn 2e verweiden is wel een optie als er te weinig gras staat.

Fjordengek93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-17 17:12

Wat betreft de jeuk ze is ineens weer jeukvrij en de andere dag schuurt ze zich kapot.. dus of het nou een eczemer is geen idee

Dierenarts komt er ook niet uit. Bloedtesten en alles zijn gewoon in orde

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 17:17

Fjordengek93 schreef:
Inderdaad hetzelfde paardje.. vitamine korrel krijgt ze al samen met puur Culico allergie en drainage.

Ze heeft vorig jaar op lang gras gestaan maar toen werd ze erg dik. Wil dus echt graag het op een andere manier proberen ze staat op een groot land en vanaf volgende week nog maar met zijn 2e verweiden is wel een optie als er te weinig gras staat.

Dan kan je beter proberen ergens op dat land een stukje paddock te maken wat echt kaal wordt en waar ze een deel van de dag kan staan. Dan kun je de rest van het land wat laten groeien en je Fjord daar bijv. overdag of een gedeelte ervan laten grazen.

Of ... een soort van Paddock Paradise maken. Een brede rand om het graasgedeelte maken wat echt kort mag worden en waar je dan event. ook nog hooi bij geeft. Binnenin kun je dan gecontroleerd laten grazen.

Ik vrees dat bij 24/7 op kort gras de Puur Cullico en Drainage weinig uithalen.
Enerzijds wil je met middelen de jeuk verminderen en aan de andere kant bevorder je de jeuk door 24/7 op kort gras te laten grazen :?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 17:22

Trailer neerzetten en daar een paar balen hooi in die je kunt voeren.
Als de andere paarden ook hooi eten kunnen jullie het samen doen en voer je ze sóchtend en s'avonds een paar plakken bij.

Dit weiland is binnen no time helemaal kaal met 6 paarden.
Wil je volledig op de SP zul je al om de 4 a 5 uur een emmer moeten geven...iets met maagzweren :)*
Daarnaast is mijn ervaring dat jonge fjorden mega vet worden van SP zeker in de zomer. Die van mij is al van de SP af...alleen hooi, handje lucerne met vit brokje.
Wel eens aan strook begrazing gedacht? Of de wei in stukken opdelen zodat het ene deel weer kan aangroeien als de paarden op een ander stuk staan.

En ja als het niet mogelijk is zou ik op zoek gaan naar een andere stal.
Dan maar niet 24/7 buiten , paard moet wel gewoon te vreten krijgen.

Fjordengek93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-17 17:25

henny_w schreef:
Fjordengek93 schreef:

Dan kan je beter proberen ergens op dat land een stukje paddock te maken wat echt kaal wordt en waar ze een deel van de dag kan staan. Dan kun je de rest van het land wat laten groeien en je Fjord daar bijv. overdag of een gedeelte ervan laten grazen.

Of ... een soort van Paddock Paradise maken. Een brede rand om het graasgedeelte maken wat echt kort mag worden en waar je dan event. ook nog hooi bij geeft. Binnenin kun je dan gecontroleerd laten grazen.

Ik vrees dat bij 24/7 op kort gras de Puur Cullico en Drainage weinig uithalen.
Enerzijds wil je met middelen de jeuk verminderen en aan de andere kant bevorder je de jeuk door 24/7 op kort gras te laten grazen :?

Dat mag niet helaas