Kapotte mondhoek.. alweeeer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xJoJo

Kapotte mondhoek.. alweeeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 11:45

Help!
Emira heeft een aantal weken geleden met het longeren haar mondhoek echt lelijk open gehaald. Ze was geshrokken waardoor ze zichzelf kapot heeft getrokken.
Nou goed dat goed laten herstellen. Geen korst meer en ben er weer opgeklommen. Was klaar hop weer open. Weer anderhalve week laten herstellen. Weer erop geklommen. Weer kapot en zo gaat het nu al een aantal weken.

Ik heb gel bijtringen effol maul butter bustrens ipv watertrens geprobeerd maar niks lijkt te helpen.
Heeft iemand een gouden tip.
Ga denk ik sowieso kijken voor een bitloos hoofdstel maar wil natuurlijk zsm weer normaal kunnen rijden want we gingen net zo geweldig fijn!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:48

Bitloos kun je ook gewoon normaal rijden hoor...
Ik zou zeker bitloos gaan rijden en het even de tijd geven om te genezen.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:00

Helaas duurt erg lang zou de tijd nemen. Ik heb nu een appelbit erin hangen en gaat dan beter.

Verder zou ik idd bitloos gaan rijden mijn paard loopt daar ook prima op was wel even wennen voor beide..

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:00

En een dikke laag uierzalf erop (als het geneze is) en je gaat weer met bit rijden?

Waarschijnlijk zijn de mondhoeken gewoon nu nog te gevoelig doordat ze zijn stuk gegaan. Geef het de tijd en rij voorlopig bitloos. Dan kan het mooi helen en weer ren sterke huid worden

amboewella

Re: Kapotte mondhoek.. alweeeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:04

Sudocreme erop kan ook helpen.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:06

Hetzelfde probleem gehad bij mijn ruin. Klinkt heel raar, maar wij hebben toen aambeien creme gehaald. Dit is ook genezend en daardoor ging het sneller. Wanneer het genezen was vaseline erop voor het rijden en zo ging het veel beter. Had ook eentje waarbij elke keer de mondhoek open lag... Appelbit haalde bij mij niks uit :)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:08

De mijne had een aantal maanden terug zijn lip open gehaald toen die met een ander paard stond te spelen. Even twee weken met halstertje gereden met een onderliggertje eronder op de neus en zijn lip gesmeerd met honingzalf wat ook ontstekingen tegen gaat. Na een week zal je al bijna niets meer en het was toch echt wel een flinke snee die nèt niet gehecht moest worden.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:53

Een ongebroken trens en ze helen gewoon terwijl je rijdt.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:59

ambre schreef:

?????
Dit meen je toch niet serieus he?

IncelloAndMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 13:06

Mijn paard had dit ook tijdens een maand training door een dressuurruiter. Heel lastig want ik wou natuurlijk niet dat hij pijn had, dus een uitloos hoofdstel gaan halen en dat even uitgeprobeerd. Ging best wel goed maar de ruiter weigerde er verder mee te rijden dus heb ik de training dan maar stop gezet zodat hij kon helen terwijl ik even de bitloze toer op ging :) na een tijdje bit er weer in maar héééél zacht gereden en zo terug opgebouwd, nooit nog last van gehad.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 13:17

Als het telkens kapot gaat zou ik zeker voor bitloos gaan tot het echt helemaal genezen is. Meestal helpt goed insmeren om de genezing te versnellen. Op wondjes gebruik ik zelf altijd aloë vera met propolis. Verzacht en helpt met herstel.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 13:36

mirim schreef:
ambre schreef:

?????
Dit meen je toch niet serieus he?

Jazeker, bit geeft druk op de tong en niet in de mondhoeken.
Daarom kan het helen en hebben ze er ook geen last van met rijden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 13:41

ambre schreef:

Sorry maar dit is dus echt onzin.
Een ongebroken trens werkt in op de mondhoeken (dat doet elk bit) en op de tong.

Het enige wat voor ts lijkt te werken is toch pas een bit gaan gebruiken als de hele mond is genezen.
En past je huidige bit goed?
Komt bijvoorbeeld ook de neusriem niet klem te zitten in de mondhoek, dat geeft ook wel eens kapotte mondhoeken.

xJoJo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 14:03

En hoe zie ik dat het helemaal genezen is. Want alle keren dacht ik dat het helemaal genezen is?

xJoJo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 14:04

M'n huidige bit past, ik heb er voor dr "ongelukje" nooit last van gehad of problemen met t bit. Ze loopt ook heel fijn. Ook vandaag toen ze dus oom dr wondje had. Nu wil dus niet rijden met maar om aan te geven dat ze heel fijn op dr huidige bit loopt

Wat voor bitloos hoofdstel isgoedkoop, snel binnen en werkt naar behoren? Las ergens gewoon teugels aan neusriem bevestigen maar zie dat niet zo zitten
Laatst bijgewerkt door xJoJo op 14-03-17 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 14:05

Ik volg. Hier helaas hetzelfde probleem.
Overgegaan op een watertrens en ineens plekjes. Laten helen, d trens gekocht (hadden een myler) en weer een plekje. Nu heb ik purol geel zalf voor lippen met scheurtjes en kloven en ik ga proberen bitloos te rijden met mijn rambo multi. En de mondboter besteld voor als het geheeld is.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 14:07

Citaat:

Sjeeee...nog nooit zulke onzin gehoord!
Zelfs al zouden de mondhoeken geen druk ondervinden van het bit ( dit dan nog in stilstand, tijdens het rijden geeft het bit altijd druk ook op de mondhoeken) dan is een wond(je) heel gevoelig .
Als het paard hard genoeg is om hier doorheen te rijden is het nog niet fijn voor het dier.
Paardrijden is nog altijd ( op welk niveau ook ) een teamsport...je doet het samen, het mag voor beiden prettig zijn en zeker geen kwelling voor het paard !

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 15:31

Ooit een paard gekend die dit ook had. Bit niet ingedaan tot het genezen was maar iedere keer na 1 x rijden weer open. Dierenarts dacht eerst metaalallergie dus allerlei materialen geprobeerd, niks hielp. Tijd met Hackamore gereden, was het weer dicht maar zodra je weer met bit ging rijden was het weer open. En het was echt geen trekkoe.

Op bokt is er ooit een topic geweest van iemand die het paard zelfs heeft laten opereren hieraan. Wat er precies gebeurd is weet ik niet meer.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 15:59

Hoe lang heeft de vorige keer de heling geduurd, of eigenlijk: hoe lang heb je toen geen bit gebruikt?

Je bit ook goed controleren op speling zodat je zeker bent dat er geen punten kunnen ontstaan waar vel tussen kan komen. Je bit dus echt goed proberen heen en weer te wrikken om te kijken of er ergens ruimte komt.

Verder zodra je weer een bit gaat gebruiken ook goed blijven smeren, en dat ook wel echt nog weken lang. Nieuwe huid is heel kwetsbaar en gaat daardoor weer snel kapot. Het moet weer een beetje stugger, maar vooral dikker worden voordat het weer wrijving (een bit geeft altijd wrijving) kan hebben.

xJoJo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 16:10

ik heb dus nu van die gel bitringen die wat naar binnen doorlopen zeg maar zodat het bit stiller ligt en er geen velletjes tussen het bit kunnen komen. en ik smeer inderdaad heel veel zodra ik wel weer een bit in doe, om het zo soepel mogelijk te houden. wanneer er een wondje zit smeer ik eigenlijk niks omdat ik de wond droog wil houden. als ik smeer blijft t langer week en nat wat voor mijn gevoel niet echt bevorderend werkt..
ik ben zelf absoluut geen trekkoe dus ik heb ook niet t idee dat het door mij komt. heb nu een bitloos hoofdstel besteld, dit ga ik ook proberen om het nog langer te laten herstellen en dat ik wel kan blijven rijden. ik wil uiteindelijk wel weer met bit gaan rijden. want ik heb hiervoor ruim een jaar gereden zonder deze wondjes, dus het is gewoon een zwakke plek gok/hoop ik.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 19:34

Jullie kunnen het onzin vinden maar als er een plekje aan de binnenkant vd mondhoek zit en je rijdt met een ongebroken trens dan zul je zien dat na het rijden er niets veranderd is aan het wondje.
Sterker nog: na 3 dagen is het helemaal weg.
Maar ik weet natuurlijk totaal niet waar ik over praat want ik heb geen enkele ervaring met paarden. :wave:

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 19:36

ambre schreef:
Jullie kunnen het onzin vinden maar als er een plekje aan de binnenkant vd mondhoek zit en je rijdt met een ongebroken trens dan zul je zien dat na het rijden er niets veranderd is aan het wondje.
Maar ik weet natuurlijk totaal niet waar ik over praat want ik heb geen enkele ervaring met paarden. :wave:

Ik moet toch echt zeggen dat dat bij mijn ruin niet werkte :( Hij liep altijd op een ongebroken appeltrens.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 19:37

ambre schreef:

Dat maakt toch ook echt alleen verschil als je de schanierpunten normaal de mondhoek in sleurt?

Ik zou inderdaad even wat langer rust geven aan de mond en daarna een cremepje proberen.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 21:01

Ik zou het toch een maand de tijd geven om goed te helen. Mondhoeken zijn kwetsbaar. Inderdaad lekker bitloos gaan rijden. Ieder paard met een goede basis zou ook bitloos op niveau gereden kunnen worden. Lievereven geduld dan door blijven sukkelen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 21:08

Hangt je neusriem dan niet te laag? Misschien voorlopig best bitloos gaan. Creme op de mondhoeken doen en je hoofdstel en bit eens goed schoonmaken.