Wie stelt mij gerust? Rotstraal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aaronj2015

Wie stelt mij gerust? Rotstraal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 20:40

Hoi,

Ik weet dat er al wat topics zijn aangemaakt over rotstraal. Maar daar waren andere symptomen.
Ik ben bij mijn fjord een paar dagen geleden een gat in zijn straal ondekt, het is niet heel diep maar niet echt oppervlakkig. Ook laat het een beetje los. Het ruikt niet extreem vreemd of vies. Mijn staleigenaar zei dat het gewoon vervellen van de hoef was. De straal is wel gewoon hard maar ook niet extreem hard zegmaar. Hij staat in een droge stal en met dit weer wel op nat paddock maar dat is alleen nat zand en ook geen plassen. Hij staat sinds een maand op een nieuwe stalling en heeft daar altijd in de prut gestaan. De hoefsmit komt de 24e weer, maar hij heeft nooit echt problemen. Hij heeft alleen een schimmel aan de voorkant. Ik kan morgen evt een foto maken. :j Hoop dat iemand mij een beetje kan helpen. Ik stuur morgen ook een foto naar de hoefsmid.

Pallatin

Re: Wie stelt mij gerust? Rotstraal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 20:48

Ruikt het nou wel vies? Of niet? Is het gat zacht? Mocht dat het geval zijn dan kan je misschien hypozin gebruiken....daar heb ik goede ervaringen mee.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 20:49

Het kan inderdaad heel goed het vervellen van de straal zijn, maar zonder foto kunnen wij er weinig zinnigs over zeggen. Wil je wat concreter advies zul je inderdaad morgen die foto moeten plaatsen ;)

aaronj2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 20:50

Pallatin schreef:
Ruikt het nou wel vies? Of niet? Is het gat zacht? Mocht dat het geval zijn dan kan je misschien hypozin gebruiken....daar heb ik goede ervaringen mee.

Het ruikt gewoon naar een hoef dus niet echt heel lekker maar ook niet extreem vies. Het gat is net zoals de straal niet extreem hard maar ook niet week/zacht.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 20:53

Soms zijn stralen nu eenmaal een beetje rommelig, beter ja graag maar niets of niemand is perfect.

Zolang het niet lijkt te verspreiden zou ik me er niet al te druk om maken, kan gebeuren. Je huisvesting klinkt oké.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 20:55

Aan je beschrijving te horen zou ik me maar niet teveel zorgen maken ;)

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 22:46

Kenmerkend aan de rotstraal is toch wel dat het echt stinkt en zacht is. Gewoon even een foto naar je smid sturen, die kan je vast vertellen wat het is :).

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 22:54

Bij mijn paard viel ook een keer zomaar een stuk uit zn straal. Hij heeft wel vaker kloven in zn stralen en neigt ook wel tot rotstraal. Ik heb hem behandeld met van dat witte poeder met koperzouten. Dat werkt wel heel erg goed vind ik. De hoefsmid vraag ik regelmatig om de stralen wat bij te snijden (soms ontstaat onder zo'n klein kloofje een holte en dat ontsteekt natuurlijk wel heel makkelijk. Het was met 2 weken al veel beter met ca 4 x behandelen per week.

aaronj2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 11:47

HannahFrouk schreef:
Bij mijn paard viel ook een keer zomaar een stuk uit zn straal. Hij heeft wel vaker kloven in zn stralen en neigt ook wel tot rotstraal. Ik heb hem behandeld met van dat witte poeder met koperzouten. Dat werkt wel heel erg goed vind ik. De hoefsmid vraag ik regelmatig om de stralen wat bij te snijden (soms ontstaat onder zo'n klein kloofje een holte en dat ontsteekt natuurlijk wel heel makkelijk. Het was met 2 weken al veel beter met ca 4 x behandelen per week.

Oke dankuwel. Ik zal eind vd middag even een foto maken. Maar ik zat ook te denken aan dry feet van cavalor, had daar ook goede verhalen over gehoord.

aaronj2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 18:11

Afbeelding

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 19:01

ik denk dat na een bekapbeurt de hoef er al heen anders uit ziet

zo ziet een normale hoef erui:
https://encrypted-tbn3.gstatic.com/imag ... jy1hhwQAhA

dat gat wat jij beschrijft hoord dus

bij rotstraal ruik je het verschil echt wel, ga er soms zelfs van over me nek en als je langs een paard loopt kun je het zelfs al ruiken

aaronj2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-17 12:08

Nog meer ervaringen?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 12:16

Laat je smid even langs komen. Die kan het live zien en ruiken. En ook meteen adviseren.

Nora_lovely

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 12:17

Dit lijkt op wat mijn pony ook heeft gehad.
Hoefsmid kwam en die heeft het gewoon netjes bij gesneden.
Ik zou ook je hoefsmid laten komen en kijken wat die ervan zegt.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 12:23

Waarschijnlijk hoeft de straal alleen netjes te worden bijgesneden. Dat er af en toe een stukje los laat is niet vreemd. Mijn fjord heeft ook wel eens rotstraal gehad, maar dit stonk echt enorm en daar hoefde ik dus niet over te twijfelen. Ben je toch bang dat er wat is, bel dan gewoon even je smid en laat die eerder komen dan de 24e.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 12:30

Die hoef is sowieso enorm overgroeid, dus gewoon deze week bekappen en dan is de boel weer netjes.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 12:31

Ik vind het inderdaad ook een niet goed verzorgde hoef. Daar eerst eens mee beginnen. Nou ja, de smid er mee laten beginnen

irisdepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 12:34

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 12:35

Een gezonde hoef heeft geen middeltjes nodig.
Je hebt dan juist de kans dat je er een zwakke hoef van maakt door bijvoorbeeld de hoef af te sluiten.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 12:37

Ik haak even aan! Heb sinds december een shetlander en twee weken na de verhuizing gelijk een hoefsmid naar zn voeten laten kijken. Nu komt hij 13 maart weer omdat er een heel 'raar' gat in het zachte zit. Het stinkt niet, hij kreupelt niet, hoeven of benen zijn niet warm maar toch is het een rare gat.
Afbeelding
Niet in de straal zelf maar erboven

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 13:15

Idd mag deze hoef al wel deze week bekapt worden.

Mocht je twijfele over rotstraal.
Of de hoef heel zacht/week zijn.

Paar keer Excellent Hoof & Sole Hardener er op en weg probleem.

Heb dit van mn smid gehad.
Maar is gewoon te koop.
En werkt prima!
Pony liep als een maand met rotstraal.
Andere smid laten komen.
Dit er op moeten spuiten en na een week was het weg.

aaronj2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-17 14:03

Dankjullie wel. Het is dus waarschijnlijk geen rotstraal? Ik zal de hoefsmid bellen en vragen of hij deze week kan komen.

aaronj2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-17 14:05

aaronj2015 schreef:
Dankjullie wel. Het is dus waarschijnlijk geen rotstraal? Ik zal de hoefsmid bellen en vragen of hij deze week kan komen.

Alleen de hoefsmid komt iedere 10 weken en heeft nooit iets gezegd over slechte hoeven ja op dat schimmeltje na dan.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 14:14

Ze staan waarschijnlijk wat nat momenteel? Dan is dit vrij normaal. Dat stinken ruik je direct hoor hoef je niet eens je neus boven te steken. Je kunt de hoeven mooi schoon en droog maken en met een ctc spray insprayen om ze wat op te drogen. Niet noodzakelijk hoor is meer voorzorg

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 14:15

Ik zou een kundige smid laten komen.

De mijne krijgt er elke winter standaard last van. Dit wordt tijdig weggehaald door de smid en voor de rest komt ik er zo weinig mogelijk aan. Zorg ervoor dat ze droog staan en dat de stal schoon is (urine afvoer).

Ik kom er zo weinig mogelijk aan. Ze lopen een stuk over het harde waardoor in stal de hoeven altijd schoon zijn. Ik krab ze ook zo weinig mogelijk tot niet uit, ik check ze altijd wel even.

Die van mij loopt er al jaren mee en dat is in de winter gewoon een terugkerend euvel.