Hoefschoenen versus ijzers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy_89

Hoefschoenen versus ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 23:42

Na nu ruim een jaar hoefschoenen gehad te hebben heb ik nu de keus gemaakt mijn paard te laten beslaan.

Voor sommige paarden werk het misschien, maar na vele soorten te hebben geprobeerd had ik vorig jaar eindelijk een paar gevonden die bleven zitten. Helaas voor langere ritten gingen ze toch schuren. Dus alleen veel korte ritjes gemaakt.

Het leek mij wel handig om eens een vergelijking te maken qua kosten, en zoals altijd beweerd wordt dat hoefschoenen voordeliger zijn, is dat dus niet zo..

Toen ze hoefschoenen had, moest de smid wel elke 6 weken komen. Want anders pasten ze niet meer.

Dat is dus even kort door de bocht gerekend 8,66 x per jaar de hoefsmid x 35 euro. + het setje hoefschoenen voor a 175 euro (scootboots)
Die hoefschoenen zijn echt op nu, dus ze gaan ongeveer een heel jaar mee. Totaal dus €478 per jaar

Met ijzers kan de smid ongeveer elke 8 weken komen. Dat is dan 6,5x per jaar. X 70 euro. Dat is dan € 455 per jaar.

Reken je rondom dan is hoefschoenen per jaar 653 euro.
En ijzers 650 euro.

Dat is voor mij nu de rekensom. Zal misschien niet voor elk paard gelden. Maar de hoefschoenen luisteren heel nauw qua maat, en de hoef, hoeft maar heel iets bij te groeien en het past niet meer. Met een ijzer heb je dat probleem niet. En zal voor de meeste paarden elke 8 weken prima zijn.

Anoniem

Re: Hoefschoenen versus ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 23:58

De meeste mensen die hoefschoenen gebruiken weten dat je de hoeven van je paard dan zelf extra goed moet bijhouden om ervoor te zorgen dat alles blijft passen. Doordat die paarden over het algemeen elke 2 a 3 weken zelf onderhouden worden hoeft de echte bekapper in veel gevallen minder vaak te komen en is eens in de 8 weken ook voor de bekapper zat.
Een ander punt is dat de hoefgroei voor jou een probleem werd omdat je schoenen niet meer pasten. Voor je paard was de te lange hoefgroei echter sowieso al een probleem. Straks sla je er ijzers onder en dan zijn de te lange hoeven voor jou geen probleem meer omdat de ijzers nog steeds plakken. Voor je paard is die te lange hoef bewegingstechnisch echter nog steeds net zo'n groot een probleem als toen hij op blote voeten stond, alleen merk jij dat nu niet meer zo duidelijk.

Voor de rest moet je zelf weten waar je voor kiest, ik heb het geluk dat ik weinig naar buiten hoef en dat de hoefgroei en slijtage hier netjes in balans zijn zodat we geen schoenen of ijzers nodig hebben, maar voor een paard maakt het niet uit of er een ijzer onder zit of een schoen: een te lange hoefwand zorgt voor (beweging)problemen. Dus ook als je er ijzers onder slaat, laat dan toch elke 6 weken die smid komen zodat hij de te lang geworden hoefwand wel gewoon weg kan werken. Het ijzer gaat misschien 8 weken mee, maar de paardenhoef die daarbovenop staat is na 8 weken toch echt te lang geworden - dat is namelijk ook waarom je elke 6 weken de bekapper erbij haalde.

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 00:16

Voordeel schoen, demping, minder schadelijk. En stand van voet blijft altijd goed.
Nadeel schoen: Aan uit trekken

Ijzer voordeel makkelijk
Nadeel extra glad, slecht voor hoef, geeft extra trilling door op bot. steeds iedere 6 weken stand verandering wat in heel lichaam voelbaar is.

Die van mij loopt super op schoenen, en gaat nouwelijks naar de smid, 1 keer in de 3 maanden ofzo. :)
Ijzers had ie altijd last van, ongeacht welke smid ik ook had. Liep ie altijd 2 weken niet zuiver.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 00:56

Hier een tinker op hoefschoenen. En aankomende zomer wordt de eerste zomer ermee. Dus weet niet hoe ze op lange ritten zich gaan houden.
Maar tot nu toe tevreden ermee.
Hier ziet het financiële plaatje er wel anders uit dan bij jou.
Nu iedere 6 - 7 weken bekappen a 35,--
Tegenover om de 5 - 6 weken rondom beslaan a 102,50.

Tot nu toe doet paard het gelukkig goed op blootsvoets en schoenen. En ik hoop met opbouwen dat het zo blijft gaan.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 01:46

Hier scheelt het wel.
Voor en achter equine fusions, achter draait erg dus gebruik ik niet.
Kosten voor bekappen heb ik haast niet, ik doe alles zelf.
Hij krijgt in juli megasus horserunners voor achter en deels loopt hij blootvoets.
Voor mij kan beslaan niet winnen van blootvoets of goed passende, niet schurende hoefschoenen.
Even aangenomen dat je het geluk hebt dat er iets passends is, en dat je paard niet schuurgevoelig is.
Helaas is mijn pony wel enorm schuurgevoelig én heeft een lastige maat, nu heb ik achter dus niks wat werkt en dat is er ook niet.
Dus nu megasus, maar daar kan ik niet voor beslaan qua kosten hoor.
Nog geen 2 beslagbeurten en ze zijn betaald, ik gok dat ze een jaar mee gaan o.i.d.
Hij heeft elke 6 weken nieuwe ijzers nodig, dus dat scheelt flink.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 06:42

Ik ben 2,5 jaar aan het puzzelen geweest met hoefschoenen. Ook met behulp van een hoefschoenen passer. Niets werkt, zelfs de op maat gemaakte flaotingboots die met een hamer aangeslagen moesten worden, gingen uit. (+nog 5 andere merken en modellen)

Vind het wel spannend dat ze straks ijzers krijgt. Ben heel benieuwd hoe dat gaat, en of die wel eronder blijven.

Hebben er een soort van trauma aan over gehouden.. Mijn paard heeft nu ook nog steeds als we lekker aan het draven zijn op een zandpad en er knakt een takje onder dr voeten ze schrikt en naar beneden kijkt. Omdat dat dus vaak genoeg een hoefschoen wad die dan uit vloog (of bij de easyboots, die nog met de gaiter bleef zitten en om het been slingerende)
Voor mij geen hoefschoenen meer.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 07:04

Dat is je natuurlijk goed recht.

Ik ben wel blij met mijn hoefschoenen, ik ben ook wel goedkoper uit. Doe nu anderhalf jaar met de schoenen en ik verwacht dat ze zeker nog dubbel zo lang mee zullen gaan.

Wat ik een nadeel vind is de tijd/moeite die het kost om ze aan te doen.
Voor de rest ben ik erg tevreden, ik werk de hoeven ook niet bij (behalve soms een rondje zonder op straat)en de smid komt niet vaker dan voor de schoenen.
Mijn andere paard heeft wel op ijzers gestaan, maar dat vond ik ook niet alles. Mijn pony heeft 1x op ijzers gestaan maar vond zowel het beslaan als het lopen op ijzers op straat niet fijn, vandaar ben ik voor haar gegaan voor schoenen.

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 07:19

Als je een maal de goede schoenen voor je paard hebt gevonden en zelf bijhoud dan drukt dat de kosten ook (hier bekapper 1x in de 10). Bij de rekensom van de ijzers heb je niet de kosten meegenomen van extra smid inzetten door afgetrapte ijzers, vernagelen ect ect dus die zou ook wel wat hoger uitkomen. Zou interessant zijn als je een jaar kosten van de ijzers bijhoudt en dan nog een keer vergelijkt.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 07:39

Voor mijn fjord waren schoenen alleen een oplossing als hij op asvalt reedt kwam ik op zand ging t vaak mis.
Ijzers waren precies het zelfde verhaal wat we ook probeerde,zelfs de van nassau's lukte het niet ze eronder te houden.

Mn shet en schoenen gaan top.
Maar wel runners besteld in de hoop dat dit nog fijner gaat werken.
Ijzers waren drama pony had er teveel last van,liep onwijs kort.

Kosten plaatje zou hier ook niet kloppen aangezien alleen voor beslaan al 90€ is.

Hoop voor jou dat je ijzers wel gaan werken natuurlijk maar de tijd zal het leren.

Wel vind ik ijzers makkelijker!

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 07:42

ik heb al jaren hoefschoenen voor al mijn men-pony's. nooit geen schuurplekken o.i.d.
ook niet na ritten van 40km.
de equine fusions en renegade.
ik heb meer dan 2500km met de fusions gereden en ze zijn nog lang niet versleten.
en ik houd de hoeven zelf bij. iedere 2-3 weken worden ze bijgevijld. al zeker 2 jaar geen smid meer geweest.
voor mij geen ijzers. enigste "nadeel" is dat het wat tijd kost om ze aan te doen.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 07:50

Mijn berekening met mijn Cavallo hoefschoenen welke echt super blijven zitten. (Hoefschoenen die uitvallen zijn te groot) In zowel bos, strand, etc. Geen schuurplekken (na ze goed ingelopen te hebben) en heb omdoen rondom duurt nog geen minuut.
Ik ben een echte buitenrijder. Rij ongeveer 5 keer in de week buiten.

Kosten van de hoefschoenen zijn € 160,- per paar. Voor doe ik er 4,5 jaar mee. Achter 3,5 jaar. Is voor beide omgerekend per jaar 80 euro rondom.
Bekappen hou ikzelf goed bij. Ik laat doe hoefsmid 2 keer per jaar komen á 35 euro is 70 euro per jaar.

Hoefijzers deed ze niet lang mee. 6 weken + widiapuntjes.

Omgerekend per jaar:
Hoefschoenen € 150,-
Ijzers € 855,-

Voor mij scheelt het dus echt veel. En geen gedonder meer met sneeuw in de wei.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 08:06

Hier gingen de hoefschoenen alleen aan als hij gevoelig begon te lopen. De bekapfrequentie veranderde niet ivm corrigerend bekappen elke 9 tot 10 weken. Beslaan had eerder gemoeten weet ik van de vorige eigenaar. De grote kostenpost zat bij ons in de biotine omdat het paard op een verharde paddock stond en daar zonder biotine harder sleet dan aangroeide, maar dat was ook direct een extra reden om geen ijzers te nemen.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 12:30

Ik hoop dat ijzers gaan werken. Zolang ik haar al heb zitten we steeds te kloten met de gevoeligheid van haar voeten. Alles geprobeerd, speciale supplementen, ander voer. Maar die gevoeligheid blijft.

Hopelijk kunnen we binnenkort wel kilometers gaan maken. Want ik wil al zolang ik ze heb endurance wedstrijden starten.

Misschien dat het ook komt omdat ze vanaf haar 2e tm haar 5e altijd op ijzers gestaan heeft. (drafcarriere)
Daarna zonder ijzers maar alleen recreatief gereden.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 16:58

HorseTopShop schreef:
Mijn berekening met mijn Cavallo hoefschoenen welke echt super blijven zitten. (Hoefschoenen die uitvallen zijn te groot) In zowel bos, strand, etc. Geen schuurplekken (na ze goed ingelopen te hebben) en heb omdoen rondom duurt nog geen minuut.
Ik ben een echte buitenrijder. Rij ongeveer 5 keer in de week buiten.

Kosten van de hoefschoenen zijn € 160,- per paar. Voor doe ik er 4,5 jaar mee. Achter 3,5 jaar. Is voor beide omgerekend per jaar 80 euro rondom.
Bekappen hou ikzelf goed bij. Ik laat doe hoefsmid 2 keer per jaar komen á 35 euro is 70 euro per jaar.

Hoefijzers deed ze niet lang mee. 6 weken + widiapuntjes.

Omgerekend per jaar:
Hoefschoenen € 150,-
Ijzers € 855,-

Voor mij scheelt het dus echt veel. En geen gedonder meer met sneeuw in de wei.

Hoefschoenen die uitvallen zijn niet altijd te groot. Ik had flaotingboots die helemaal op maat zijn gemaakt en het koste een hoop moeite ze aan te krijgen. Maar die gingen uiteindelijk ook uit.
Ligt aan haar manier van lopen waarschijnlijk. De renegades gingen uiteindelijk ook verdraaien.
Had soms ook het idee dat ze er met achter tegen aan knalde en ze dus op die manier uitschopte.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 17:05

Is het een idee alleen hoefschoenen gebruiken als de slijtage te groot dreigt te worden en verder blootvoets te rijden? Of is het dan te moeilijk de juiste pasvorm te bepalen?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 17:16

Zoolgangster schreef:
Is het een idee alleen hoefschoenen gebruiken als de slijtage te groot dreigt te worden en verder blootvoets te rijden? Of is het dan te moeilijk de juiste pasvorm te bepalen?

zp doe ik dat, ik rij nu al ruim 7 mnd blootvoets
ik stap zo`n 20 min over straat en kom dan op ruiterpad naar strand
en dat stuk heen en terug over de weg red hij prima [ is een artrose paard ,artrose in beide kogels ]
paard is okt 2015 van de ijzers afgegaan hij stond op break-over met leertje en siliconen
maar loopt nu veel beter
als van de zomer blijkt dat de hoeven te kort worden dan heb ik Floatingboots voor voor en Cavallo voor achter

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 17:28

Dat je de hoefschoenen zat bent, begrijp ik. IJzers begin ik nooit meer aan (tenzij medisch noodzakelijk), maar als je je paard toch op ijzers wilt hebben omdat je geen andere optie meer ziet: lees dan nog eens het commentaar van xyzutu2 door. Want dat is echt iets waar je dan wel rekening moet houden. Je hoefsmid zou dus niet minder vaak langs moeten komen dan nu met schoenen. IJzers er onder vandaan, bekappen, ijzers er weer onder. Want die hoeven zijn dan alsnog na 6 weken te lang.

Heb je het nieuwe alternatief al gezien? Megasus Horserunners. Komen dit jaar op de markt. Veel mensen die de hoefschoenen zat zijn door niet goed passen, het niet makkelijk om krijgen, het schuren, het draaien onderweg etc etc hebben ze al besteld. Eigenlijk het idee van je ijzers, maar dan zonder de hoef te beschadigen en afneembaar. Je plakt ze er dus alleen onder als je gaat (buiten) rijden. Je hoefsmid kan er makkelijk bij elke 6 weken om te bekappen. De rest doe je zelf met je horserunners. Misschien het doorlezen waard?

http://horserunners.com/

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 18:00

nadeel van de horserunners is wel dat de klittenband op de hoef geplakt moet worden.
en door de lijm beschadig je op den duur de hoefwand.
zelf ervaren met kunstof plakijzers. goed voor een paar "beslagbeurten" maar daarna niet meer.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 18:45

Nee dus, dat is iets wat hoog op het lijstje stond en ze gebruiken een lijm dat de hoefwand niet beschadigd. Kunststof plakijzers en de bijbehorende lijm kun je hier dus niet mee vergelijken. Geen onzin vertellen natuurlijk.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 19:11

GamblersCup schreef:
Nee dus, dat is iets wat hoog op het lijstje stond en ze gebruiken een lijm dat de hoefwand niet beschadigd. Kunststof plakijzers en de bijbehorende lijm kun je hier dus niet mee vergelijken. Geen onzin vertellen natuurlijk.

I agree.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 19:17

Ben wel benieuwd straks naar de ervaringen. Vooral hoelang het klittenband blijft zitten aan de hoef.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 19:18

Dat klittenband blijft prima zitten op de hoef. Het moet vervangen worden zodra het door het bekappen te laag komt te zitten. Dat doe je dus zelf.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 19:24

Geen kans dat het loslaat met nat weer en het ook modderig in de wei is?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 19:29

Nope. Alles is constant getest en ook extreme omstandigheden in diepe modder, in het water, in mul zand etc. Maar dit geeft aan dat je de informatie niet gelezen hebt, staat er allemaal in, met foto's van het testen :j

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 20:00

@ GamblersCup
Ik heb dit concept van de horserunners een tijd geleden al gelezen toen mijn meisje ook nog gevoelig liep. Na een jaar was het gevoelige en het teveel slijten als sneeuw voor de zon verdwenen, hebben we een goed evenwicht tussen groei en slijtage en hebben we helemaal geen hulpmiddelen meer nodig.
Het enige dat ik er niet uit kon halen: Verwijder je de plakkers op de hoef of vul je bij aan aan de bovenkant zodra het door slijtage lager komt te zitten? Als de lijm echt zo stevig is dat het ook in een modderige wei en extreme omstandigheden tijdens het rijden blijft zitten lijkt het mij niet fijn voor de bovenlaag van de hoefwand als je dat er af moet wrikken om nieuwe te kunnen plakken?