Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
geerke schreef:verstandig dat je met ontwormen begint...wanneer was de laatste ontworming?
ellepel schreef:Hoeveel geef je precies van de pulp,de onderhoudsmengeling, en welk merk is dat
Hoeveel geef je van de lucerne, haver en sportmengeling? En ook welk merk is dat?
Mag ik vragen waarom je voor zoveel verschillende producten hebt gekozen en niet gewoon 1 voer met eventueel een goed gedoseerd vitaminesupplement?
Weet je ook de kwaliteit van het hooi,
Goed verharen hoeft niks over niet ziek zijn te zeggen,
Eventueel bloedonderzoek en kijk ook eens echt kritisch naar je eigen rijstijl.
zou trouwens als je echt het vermoeden hebt dat er iets mis is hem wat lichter in training zetten
ellepel schreef:Nou ja kijk..een grote hand lucerne is op zich niet veel,
1 hand sportmengeling is misschien ook maar 150 gram.
De pulp is verwaarloosbaar kwa voedingswaarde, ik zie het meer dan als maagvulling.
En je zou eens moeten wegen hoeveel er nou eigenlijk aan voer zit in die pot die jij gebruikt.
Misschien ook een idee dat je irmand benaderd die goede voedingsadviezen kan geven die afgestemt zijn op jouw paard.
Is mooi dat je variatie aan bied,maar als het toch eigenlijk net elkaar niet aan vult en je paard er naast het hooi toch niet genoeg uit haalt dan is het wel verstandig om alles ees goed onder de loep te nemen om te kijken wat je aanpassen moet.
SilverS schreef:geerke schreef:verstandig dat je met ontwormen begint...wanneer was de laatste ontworming?
Van in oktober is hij de laatste keer ontwormt. We ontwormen met al onze paarden 2 keer in het jaar met wel ene heel goede tube. Nu is hij vorige zaterdag ontwormt en morgen wordt hij nog is in het bloed ontwormt dus dan zouden ze echt wel moeten weg zijn als hij er heeft.
Shalimar schreef:Jouw voerschema klinkt wel redelijk beperkt qua hoeveelheid als hij vol in training staat. Ik zou inderdaad eens even met een weegschaal aan de slag en eens onderzoeken hoeveel echte energie en vitamines hij nu binnenkrijgt. Net wat Ellepel zegt. En dan eens een rantsoen samenstellen waar hij echt voldoende uit kan halen. Misschien nog even bloed laten checken voor het volledige plaatje. Wormen zouden na ontworming in principe onder controle moeten zijn.
Shalimar schreef:Jouw voerschema klinkt wel redelijk beperkt qua hoeveelheid als hij vol in training staat. Ik zou inderdaad eens even met een weegschaal aan de slag en eens onderzoeken hoeveel echte energie en vitamines hij nu binnenkrijgt. Net wat Ellepel zegt. En dan eens een rantsoen samenstellen waar hij echt voldoende uit kan halen. Misschien nog even bloed laten checken voor het volledige plaatje. Wormen zouden na ontworming in principe onder controle moeten zijn.
monnette1 schreef:Is het hooi van afgelopen zomer? Of van het jaar daarvoor? (Misschien stomme vraag, maar mijn paard heeft ooit een x oud hooi gekregen en werd toen erg sloom). Heeft hij geen jeuk? Luis misschien?
geerke schreef:Shalimar schreef:Jouw voerschema klinkt wel redelijk beperkt qua hoeveelheid als hij vol in training staat. Ik zou inderdaad eens even met een weegschaal aan de slag en eens onderzoeken hoeveel echte energie en vitamines hij nu binnenkrijgt. Net wat Ellepel zegt. En dan eens een rantsoen samenstellen waar hij echt voldoende uit kan halen. Misschien nog even bloed laten checken voor het volledige plaatje. Wormen zouden na ontworming in principe onder controle moeten zijn.
was maar waar....ik ben 1.5 jaar bezig geweest om mijn wormstekige paardje schoon te krijgen
dus dan zou ik eens serieus kijken naar je voer. Onbeperkt hooi is natuurlijk super, maar niet elk paard haalt daar evenveel uit. Op zich is het goed dat je hem al ruwvoer als krachtvoer bijvoert (namelijk de pulp en de luzerne), maar omdat dat ruwvoer is mag de hoeveelheid daarvan ook flink omhoog. Ik las laatst ergens dat luzerne pas echt het beste effect heeft op dikte en bespiering als je daar 1,5 kilo per dag van voert (gecombineerd met zemelen voor de calcium-fosforverhouding). Daar zit jij nog ver onder. Je geeft nu heel veel kleine beetjes, maar heel veel kleine beetjes bij elkaar zijn soms alsnog maar een klein beetje. Ik zou dus de luzerne/pulp sowieso flink omhoog doen omdat je paard nu te mager is, en ook lijnzaadolie bijvoeren als energiebron.
) doen door de hoeveelheid luzerne, pulp en olie te vergroten en te verkleinen xyzutu2 schreef:Als je paard futloos en mager is, en je voert hem in de winter hetzelfde als in de zomer, dan weet je vrij zeker dat hij te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt. Of het nou is omdat hij een slecht gebit heeft, of wormen heeft of omdat hij gewoon te weinig voer krijgt.
Het klinkt alsof alle eventuele wormen nu wel dood zijn,dus dan zou ik eens serieus kijken naar je voer. Onbeperkt hooi is natuurlijk super, maar niet elk paard haalt daar evenveel uit. Op zich is het goed dat je hem al ruwvoer als krachtvoer bijvoert (namelijk de pulp en de luzerne), maar omdat dat ruwvoer is mag de hoeveelheid daarvan ook flink omhoog. Ik las laatst ergens dat luzerne pas echt het beste effect heeft op dikte en bespiering als je daar 1,5 kilo per dag van voert (gecombineerd met zemelen voor de calcium-fosforverhouding). Daar zit jij nog ver onder. Je geeft nu heel veel kleine beetjes, maar heel veel kleine beetjes bij elkaar zijn soms alsnog maar een klein beetje. Ik zou dus de luzerne/pulp sowieso flink omhoog doen omdat je paard nu te mager is, en ook lijnzaadolie bijvoeren als energiebron.
Als je paard 2x 1/2 liter onderhoudsbrok krijgt, dan is de kans groot dat hij hiervan per dag maar 0,5-0,7 kilo van krijgt. Ik ken jouw krachtvoer niet, maar in de meeste gevallen moet je veel meer krachtvoer geven om je paard de juiste hoeveelheid vitamines en mineralen te geven. Ga je op eigen houtje krachtvoer halveren (of zelfs nog verder verminderen) dan loop je dus een grote kans dat je je paard tekorten voert. Als je zeker wilt zijn dat je paard voldoende vitamines/mineralen krijgt maar wel flexibel wilt zijn in de hoeveelheden die je voert, dan is het het overwegen waard om een vitamine/mineralenbrokje te geven puur voor die dingen, en het dikmaken (of misschien later het slankmaken) doen door de hoeveelheid luzerne, pulp en olie te vergroten en te verkleinen