Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
stefje schreef:Bij mijn merrie van 29 zie ik dat ook weleens. Die houding heeft ze ook vaak, neus laag. Ook zij ligt zelden, buiten nooit, op stal de ene nacht wel een keer, de andere niet (sinds kort een stalcamera). Dat wankelen doet ze af en toe, maar ook nog nooit gevallen.
Hoogstwaarschijnlijk was hij 'op tijd' alert geworden en niet gevallen. Je kan het even checken bij je veearts voor de zekerheid.
Edit: ik zie bij mij thuis dat het ene paard veel meer ligt dan het andere. Mijn merrie dus weinig, terwijl ze wel graag rolt, dat doet ze vaak en gaan liggen en weer opstaan is geen probleem dus daar kan het niet aan liggen.
Grit schreef:Ik herken het van een friese merrie op onze vorige stal. Die sliep ook nooit liggend.
Staand raakte zij in zo'n diepe rust, dat ze eerst met haar hoofd bijna op de grond hing, dan inderdaad ging wankelen. Soms dan al wakker schrok, maar soms ook door haar voorbenen zakte en bijna viel voor ze wakker schrok.
Was daarna ook verder niks aan de hand, stond dan weer gewoon te kijken, ging lopen of eten. Ze heeft zich er verder nooit bij bezeerd. Eigenaar maakte niet de keuze om haar verder te laten onderzoeken, dus ik weet geen oplossing.
Hilary schreef:Ik heb dit gezien bij een casus die gepresenteerd werd tijdens een rondleiding bij het New Bolton Center (University of Pennsylvania). Dat paard bleek ernstige maagzweren te hebben, waardoor liggen erg pijnlijk was. Het paard ging dus niet liggen, kwam daardoor niet in een REM-slaap en was daardoor dus oververmoeid.
Setteli schreef:Ons oudje van 24 deed dit ook. Dit kwam bij haar door de ziekte van Cushing.
ze leek soms bijna helemaal weg, ze had ook niet in de gaten als je naast haar stond. Als je haar dan aanraakte schrok ze zich de pleuris.
Lethargie is een symptoom van Cushing. Omdat jouw paard ook wat op leeftijd is, zou je hem op Cushing kunnen laten testen.
Nadat wij onze merrie op medicijnen hebben gezet (Prascend/Pergolide) is het sterk verbeterd en heb ik het niet meer gezien.
Dan slaapt ze ook rustig liggend verder...