Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
maximuss schreef:"Afgekeurd" dekt een hele grote lading. Het kan gaan om "niet goed genoeg om te racen" tot compleet "onbruikbaar". Daar zit een heleboel tussen.
Als jij dat allemaal doet met haar met toestemming van de eigenaar (die hopelijk op de hoogte is van "afgekeurd") en ze heeft er plezier in en geen last van, dan zou ik me niet direct zorgen maken. Je kunt natuurlijk wel vragen waarvoor ze afgekeurd is.
Ibbel schreef:Officieel is er maar één definitie van afgekeurd, en dat is wanneer een paard door de verzekering wordt overgenomen (en de eigenaar de verzekerde waarde krijgt uitgekeerd). Als de eigenaar het paard niet wil afstaan aan de verzekering (want dan gaat-ie normaalgesproken naar de slager), kan je het paard terugkopen van de verzekering voor de slachtwaarde, en krijgt het paard de status 'afgekeurd'. Met zo'n paard mag je geen (officiele) wedstrijden meer rijden, en je kunt 'm uiteraard ook niet meer verzekeren. Vroeger (40-50 jaar geleden) kregen zulke paarden een A op hun schouder gebrandmerkt.
Afgekeurd wordt echter heel vaak foutief gebruikt ipv 'negatief aankoopadvies van een keurende dierenarts' voor het doel waarvoor een paard gekeurd wordt.
Als een keurend dierenarts (of een behandelend DA) voor dit paard heeft geadviseerd er geen dressuur mee te rijden zou ik er ook niet mee springen overigens.
paardje1983 schreef:Dat niet alleen maar het moet ook levenslang bij je blijven tot zijn dood
Ibbel schreef:Dat kan een verzekering niet eisen. Dat kan niemand eisen. Verkocht is verkocht en dat betekent 100% zeggenschap.
nuscaniels schreef:Ibbel schreef:Dat kan een verzekering niet eisen. Dat kan niemand eisen. Verkocht is verkocht en dat betekent 100% zeggenschap.
Dat eiste de verzekering toch wel degelijk bij mij. Als ik het paard terugnam van de verzekering mocht ik haar niet meer doorverkopen aan een ander.
Nou speelde dit 13 jaar geleden dus misschien is dat gewijzigd maar dat was toen normaal.
Nou was het in mijn geval ook nog eens de verzekering die besloot dat mijn paard nergens meer voor geschikt was op basis van de rontgenfoto's. Zowel ik als de kliniek waar ze onder behandeling was waren stomverbaasd.
Ragdollcat schreef:Klopt, als het is afgekeurd en je koopt het terug van de paardenverzekering mag je het dier nooit meer doorverkopen.
Dat was het geval bij een paard dat ik zeer goed ken.