Afgekeurd paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SGorter

Afgekeurd paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-17 17:59

Hoi bokkers,

Ik heb nu sinds een half jaar een verzorgpaard.
Haar naam is Somoya en ze is een 13-jarige Engels Volbloed.
Vandaag kwam ik er dus perongeluk achter dat ze 'afgekeurd' is.

Op andere sites beginnen mensen gelijk over de slacht, of gewoon 24/7 op de wei.
Maar ik rijd Somoya nog gewoon, springen, dressuur en buitenritten.
Ze vindt dit hartstikke leuk, en volgens de eigenaar is dit ook gewoon goed.

Mijn vraag is, wat is een afgekeurd paard precies?
Wanneer wordt een paard afgekeurd, en waar zou het paard dan nog wel geschikt voor zijn?

Ik hoop op een duidelijk antwoord.

Groetjes,
Senna

Ragdollcat

Re: Afgekeurd paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 18:04

Vraag de eigenaar er even naar, waarop is deze paard afgekeurd of is ie gewoon enkel uitgekoerst?

Daar zit nogal een verschil aan.

Licor

Afgekeurd wordt bij dravers en renpaarden vaker gezegd als ze niet meer kunnen koersen.. eigenlijk klopt dat woord niet want vaak zijn het gewoon prima gezonde paarden die alleen niet snel genoeg zijn.. maar voor andere sporten zijn ze dan nog prima geschikt..

Afgekeurd kan ook zijn als er een blessure is.. bijvoorbeeld een paard met artrose dat afgekeurd is voor de sport.. maar nog prima in staat is om zo nu en dan een buitenritje te maken..

Gezien het ras van het paard en de dingen die je gewoon nog met jem kan doen denk ik dat het om het eerste geval gaat.. je paard is niet geschikt voor de koersen maar nog wel prima voor heel veel andere doeleinden en eigenlijk is afgekeurd daarom niet helemaal het juist woord.. ze zijn immers nog volledig gezond

maximuss

"Afgekeurd" dekt een hele grote lading. Het kan gaan om "niet goed genoeg om te racen" tot compleet "onbruikbaar". Daar zit een heleboel tussen.

Als jij dat allemaal doet met haar met toestemming van de eigenaar (die hopelijk op de hoogte is van "afgekeurd") en ze heeft er plezier in en geen last van, dan zou ik me niet direct zorgen maken. Je kunt natuurlijk wel vragen waarvoor ze afgekeurd is.

SGorter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-17 18:06

Hoi, bedankt voor jullie reactie.
De eigenaresse zegt dat ze is afgekeurd voor de dressuur, ze heeft op dit moment geen blessure
maar ik weet dat ze dit wel in het verleden heeft gehad en dat deze blessure af en toe terugkeert.

SGorter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-17 18:07

maximuss schreef:
"Afgekeurd" dekt een hele grote lading. Het kan gaan om "niet goed genoeg om te racen" tot compleet "onbruikbaar". Daar zit een heleboel tussen.

Als jij dat allemaal doet met haar met toestemming van de eigenaar (die hopelijk op de hoogte is van "afgekeurd") en ze heeft er plezier in en geen last van, dan zou ik me niet direct zorgen maken. Je kunt natuurlijk wel vragen waarvoor ze afgekeurd is.

Ja, ze is natuurlijk wel op de hoogte. Waarom ze is afgekeurd, ben ik nog niet achter.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 18:09

Een paard wordt meestal gekeurd als hij verkocht wordt. Een afgekeurd paard betekent niet meteen dat het naar de slacht oid moet maar kan betekenen dat er een grotere kans is op lichamelijke problemen. De dierenarts vindt dan iets in het lichaam wat tot problemen zou kunnen leiden (of al een probleem is), maar dit hoeft natuurlijk niet altijd zo het geval te zijn. Het verschilt natuurlijk waarvoor het paard wordt afgekeurd en hoe groot het 'probleem' is.

Ik lees dat jouw paard is afgekeurd voor de dressuur, dit betekent waarschijnlijk voor de hogere sport en ik neem aan dat ze prima een basis training aan kan als jij haar rijdt. :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 18:11

Officieel is er maar één definitie van afgekeurd, en dat is wanneer een paard door de verzekering wordt overgenomen (en de eigenaar de verzekerde waarde krijgt uitgekeerd). Als de eigenaar het paard niet wil afstaan aan de verzekering (want dan gaat-ie normaalgesproken naar de slager), kan je het paard terugkopen van de verzekering voor de slachtwaarde, en krijgt het paard de status 'afgekeurd'. Met zo'n paard mag je geen (officiele) wedstrijden meer rijden, en je kunt 'm uiteraard ook niet meer verzekeren. Vroeger (40-50 jaar geleden) kregen zulke paarden een A op hun schouder gebrandmerkt.

Afgekeurd wordt echter heel vaak foutief gebruikt ipv 'negatief aankoopadvies van een keurende dierenarts' voor het doel waarvoor een paard gekeurd wordt.

Als een keurend dierenarts (of een behandelend DA) voor dit paard heeft geadviseerd er geen dressuur mee te rijden zou ik er ook niet mee springen overigens.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 18:15

Ibbel, daar heb je wel een punt.

Ik zou ook niet ermee gaan springen als ie afgekeurd is voor de dressuur. Maar wij weten hier echt niet waarop ie precies is afgekeurd en waarom. Hier blijkt dat de eigenaresse het wel weet en het staat toe dat er gesprongen wordt met het dier.........dus ik denk dat het wel meevalt en het dier heeft er plezier in, wordt hier door de TS vermeld.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 18:18

Ibbel schreef:
Officieel is er maar één definitie van afgekeurd, en dat is wanneer een paard door de verzekering wordt overgenomen (en de eigenaar de verzekerde waarde krijgt uitgekeerd). Als de eigenaar het paard niet wil afstaan aan de verzekering (want dan gaat-ie normaalgesproken naar de slager), kan je het paard terugkopen van de verzekering voor de slachtwaarde, en krijgt het paard de status 'afgekeurd'. Met zo'n paard mag je geen (officiele) wedstrijden meer rijden, en je kunt 'm uiteraard ook niet meer verzekeren. Vroeger (40-50 jaar geleden) kregen zulke paarden een A op hun schouder gebrandmerkt.

Afgekeurd wordt echter heel vaak foutief gebruikt ipv 'negatief aankoopadvies van een keurende dierenarts' voor het doel waarvoor een paard gekeurd wordt.

Als een keurend dierenarts (of een behandelend DA) voor dit paard heeft geadviseerd er geen dressuur mee te rijden zou ik er ook niet mee springen overigens.

Dat niet alleen maar het moet ook levenslang bij je blijven tot zijn dood

odilekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 18:19

Mijn vorige pony was door de dierenarts afgekeurd voor de sport, waardoor we hebben besloten haar te verkopen. We hadden haar naar de verzekering kunnen doen, alleen vonden we haar daar nog te goed voor. Nu wordt ze een aantal keer per week gereden; zowel springen en dressuur als buitenritjes en cross. Zolang je paard geen pijn heeft, zal ik me er niet al te veel zorgen om maken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 18:22

paardje1983 schreef:
Dat niet alleen maar het moet ook levenslang bij je blijven tot zijn dood

Hoe kom je daar bij?

Als je een paard koopt, ja óók als je een paard terugkoopt van de verzekering tegen slachtwaarde, ben je daarna gewoon 100% eigenaar en mag je er naar eigen goeddunken over beschikken en dus ook doorverkopen als je dat wilt. Je mag 'm alleen niet als gezond paard/sportpaard/te verzekeren paard verkopen. Doe je dat wel, dan ben je de koper aan het oplichten (en de oorspronkelijke verzekering).
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 26-02-17 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 18:22

Ik heb bij dravers al vaker de gekste 'afkeuringen' voorbij zien komen.. net als dat ze ook vaak ex-dravers genoemd worden.. daar wordt ook ooit van gezegd dat ze niet geschikt zijn voor dressuur terwijl er helemaal geen medische onderbouwing voor is..
Afgekeurd neem ik daarom in de drafsportwereld (ofja eigenlijk het traject na de drafsport) altijd met een korreltje zout.. zeker als er geen medisch rapport bij is.. want 9 van de 10 keer wordt er gewoon bedoeld dat ze niet (meer) geschikt zijn om te koersen..
Ik kan me voorstellen dat dat in de renpaardenwereld hetzelfde is

En verder is afkeuren idd ook afhankelijk van je doel.. maar dan heb je er meestal wel een medische rapport bij

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 18:34

Ibbel: Heb zelf eentje in de verzekering gehad die toen afgekeurd werd wat toen nog Interpolis was. Na aan de verzekering willen geven om verzekerd bedrag te krijgen moest ik nog van de verzekering nog 1 onderzoek te doen en zeiden dat ik het terug kon kopen van de verzekering maar dat het ten alle tijden bij me moest blijven.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 19:36

Dat kan een verzekering niet eisen. Dat kan niemand eisen. Verkocht is verkocht en dat betekent 100% zeggenschap.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 19:50

Ibbel schreef:
Dat kan een verzekering niet eisen. Dat kan niemand eisen. Verkocht is verkocht en dat betekent 100% zeggenschap.

Dat eiste de verzekering toch wel degelijk bij mij. Als ik het paard terugnam van de verzekering mocht ik haar niet meer doorverkopen aan een ander.
Nou speelde dit 13 jaar geleden dus misschien is dat gewijzigd maar dat was toen normaal.
Nou was het in mijn geval ook nog eens de verzekering die besloot dat mijn paard nergens meer voor geschikt was op basis van de rontgenfoto's. Zowel ik als de kliniek waar ze onder behandeling was waren stomverbaasd.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 20:08

Het kan soms al heel snel dat een paard afgekeurd is.
Een van mijn paarden had ik verzekerd voor de sport. Op 3 jarige leeftijd heeft letsel opgelopen en hierdoor niet meer geschikt om in de sport uit te brengen. Ik heb haar teruggekocht van de verzekering maar voor recreatie is het een super paard waar ik nog jaren heel veel plezier van hoop te hebben.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 20:20

nuscaniels schreef:
Ibbel schreef:

Dat eiste de verzekering toch wel degelijk bij mij. Als ik het paard terugnam van de verzekering mocht ik haar niet meer doorverkopen aan een ander.
Nou speelde dit 13 jaar geleden dus misschien is dat gewijzigd maar dat was toen normaal.
Nou was het in mijn geval ook nog eens de verzekering die besloot dat mijn paard nergens meer voor geschikt was op basis van de rontgenfoto's. Zowel ik als de kliniek waar ze onder behandeling was waren stomverbaasd.

Was dat bij Interpolis toen. Werd tegen mij ook gezegd. Is wel 12 jaar geleden.

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 20:53

ik dacht ook dat het was dat verkopen dan niet meer mag...

Wat het paard betreft ik ken ken paard verhaal over hoe en wat is mij ook niet heel helden maar ze was een erg goed renpaard maar wegens blesuren was ze afgeschreven maar nu mag ze dus gewoon rijden en recreatief springen maar die blessure blijft een gevoelig punt als in ze heeft er geen last van maar je kunt niet zomaar alles doen

_Melanietje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 21:15

Als je paard is afgekeurd door de verzekering en je hebt hem teruggekocht mag je hem zeker niet meer verkopen. Dit heb ik zelf meegemaakt in 2015. Ik geloof dat ik zelf iets moest ondertekenen.

Betreffende ts, als de eigenaar het goed vind en paard loopt verder goed en is vrolijk zou ik je hierover niet te druk maken. De eigenaresse zal weten wat je wel en niet kan doen met het paard.

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 21:33

Klopt. Ik hem mijn paard ook teruggekocht van de verzekering maar mag deze niet doorverkopen.
Mijn paard is afgekeurd door ataxie, maar kan gewoon recreatief gereden worden.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 07:46

Als ze een terugkerende blessure heeft dan weet je al heel veel. En kun je er rekening mee houden. Training voorzichtig opbouwen, minder/niet springen, en heel goed blijven opletten. Als je paard wat stijf of ietsie onregelmatig aanvoelt niet doorrijden maar op rust zetten zodat het dier kan bijkomen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 16:41

Klopt, als het is afgekeurd en je koopt het terug van de paardenverzekering mag je het dier nooit meer doorverkopen.

Dat was het geval bij een paard dat ik zeer goed ken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 16:43

Ragdollcat schreef:
Klopt, als het is afgekeurd en je koopt het terug van de paardenverzekering mag je het dier nooit meer doorverkopen.

Dat was het geval bij een paard dat ik zeer goed ken.

Je mag het paard nooit meer op officiele wedstrijden uitbrengen maar wel degelijk verkopen, zolang je maar eerlijk bent en het er bij verteld.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 18:41

Nou dat was niet het geval hoor bij dit paard dat ik zeer goed ken........stond zelfs zwart op wit van de verzekering.