Te dik paard: welk krachtvoer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_BlackPearl_

Te dik paard: welk krachtvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-17 16:42

Een voerprobleempje waar ik graag jullie hulp bij zou hebben:

Mijn paard is te dik.. Dus helaas, hij moet echt aan het afvallen.
Aan beweging ligt het echter niet. We rijden zo'n 4-5x per week en rijden wedstrijden in de M.
Vandaar dat ik wat wil gaan sleutelen aan het voer.
Op dit moment krijgt hij per dag 1,5kilo Besterly Olympic en ongeveer 0,75kilo muesli.
Daarnaast geef ik hem als supplementen Equilin Basic en Balancer.

Met een beetje google-werk kom ik er wel achter dat er verschillende opties zijn om het krachtvoer lager te krijgen in zetmeel en in suikers.
Maar ik zie door de bomen het bos niet meer met alle verschillende opties die alle verschillende merken geven.
Vandaar heel benieuwd naar de opties die jullie weten (en hopelijk ook de ervaringen daarbij).

Azmay

Re: Te dik paard: welk krachtvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 16:43

Gewoon geen krachtvoer meer?
Alleen goed hooi en een vitaminebrokje, eventueel een handje lucerne erbij voor het idee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 16:44

Inderdaad gewoon geen krachtvoer en voldoende mooi droog ruwvoer. :)
Hoeveel komt hij naast het rijden buiten per dag?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 16:45

Waarom krijgt hij ruim 2 kg krachtvoer op een dag? Indien de kwaliteit van het ruwvoer voldoende is zou je met een handje ivm je supplementen ook toekunnen.

LarissaKas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 16:45

ponybrokken misschien?
krijgt wel genoeg voedingsstoffen, maar worden er minder dik van.
vandaar ponybrok ;)

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 16:47

Precies, gewoon geen krachtvoer. Hier krijg mijn paard 1/4 per dag (gelijk aan een handje) en een vitamine brokje en die zit super in z'n vel en wordt 7 keer per week getraind.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 16:51

Is de balancer niet al een vitamine brokje/poeder?
Ik zou ook het krachtvoer schrappen en enkel vitamine en mineralen korrel oid voeren. En je ruwvoer aanpassen, wellicht iets armers gaan voeren?

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 16:53

Ik zou ook ponybrok adviseren. Goede ervaringen mee!

Rijd je alleen dressuur? Als je het aandurft kan eens in de week wat (lage) sprongetjes meenemen in de training echt een wereld van verschil maken in het lichaamsgewicht van je paard.

En zoals genoemd mooi droog ruwvoer. Daarin zou ik aboluut niet minderen.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 16:55

Ik zou voorlopig alleen de Equilin geven. Dat zijn al 2 verschillende vitaminebrokjes.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 16:57

Geen brok, gewoon goede kwaliteit ruwvoer evt mengen met graszaad hooi waar minder in zit, zodat hij wel de hele dag wat kan knabbelen.

Krachtvoer waar minder in zit is bv Fibra.
Mijn pony's staan daar ook op icm 1/4 schepje pony struco van cavalor

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 17:03

Azmay schreef:
Gewoon geen krachtvoer meer?
Alleen goed hooi en een vitaminebrokje, eventueel een handje lucerne erbij voor het idee?

Vitaminebrok is ook krachtvoer. Alles wat geen ruwvoer is is krachtvoer.

TS de tip van vitaminebrokjes vind ik wel een hele goede. Overigens wordt een paard eerder te dik van verkeerd ruwvoer. Dus daar zou ik als eerste naar kijken als ik jou was. Je ruwvoer is denk ik te rijk. Niet minderen in hoeveelheid (daar kunnen ze ook juist dik van worden) maar wel in de voedingswaarde van je ruwvoer. Dat lijkt me de meeste logische eerste stap.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 17:08

Alleen de equilin basic en balencer die hij al krijgt is genoeg. Mits hij genoeg kuil krijgt

Die van mij rij ik ook op M niveau

Hij lust de balancer niet maar wel de basic. En daarom krijgt hij 3x per dag een bodempje krachtvoer mix sportfit/sportbrok.

Ik heb een haflinger en die was ook wat te dik en is nu zelf boommmaat kleiner

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 17:09

Wat voor ruwvoer krijgt je paard? Is het kuil of hooi? Als je voordroog of kuil geeft kan het een heel eind schelen om hem op hooi te zetten met idd een vitamine korrel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 17:20

_BlackPearl_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-17 19:58

Bedankt iedereen voor het meedenken! Ik ben al flink alle opties aan het uitzoeken.

Hij staat op krachtvoer omdat ik hem anders te soft vindt. Flink minderen gaan we sowieso doen.
Benieuwd of ik er dan toch nog een brok is waarvan ik dan beter een klein beetje van bij de equilin kan geven ipv wat ik nu geef.

Zomers staat hij hele dag buiten en als het droog is ook 's nachts (sowieso speciaal voor hem wel op een kaal weilandje waarvan het draadje elke dag verzet wordt). Nu in de winter helaas alleen elke dag paar uurtjes in de bak.
Sprongetjes meenemen in de trainingen is een optie (en eentje waar paard heel blij van wordt), en vind ik een leuke om uit te gaan proberen :)

Ruwvoer kunnen we helaas weinig aan sleutelen, doordat hij een soort stofallergie heeft. Hij krijgt nu (4x per dag) hooi, maar dit hooi is wel heel mooi hooi. Voor hem iets te mooi eigenlijk, nog droger en stugger hooi zou beter zijn voor zijn gewicht. Maarja, zijn luchtwegen moeten natuurlijk goed blijven en uit ervaring weten we al dat ander hooi daardoor geen optie is.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 21:30

Ik zou inderdaad geen gewoon krachtvoer meer geven, maar een goede vitaminebrok zoals vitalbix.
wil je je paard pittiger, kun je vitalbix active plus voeren. Daar zit meer energie in maar worden ze echt niet dik van.
en uiteraard goed hooi.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 21:35

Fiberforce in combi met olie

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 21:39

Dat is wel heel veel krachtvoer voor een paard dat af moet vallen.
Hierboven wordt het al gezegd, van het krachtvoer afhalen en op hooi zetten.
Het hooi kan je van te voren nat maken tegen de stof.
Daarbij kan je hem om de vitamine en mineralen toch binnen te krijgen een mineralen blok ophangen en een PAVO geven. Dit zou ik in mijn geval op deze manier aanpakken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 21:51

_BlackPearl_ schreef:
Bedankt iedereen voor het meedenken! Ik ben al flink alle opties aan het uitzoeken.

Hij staat op krachtvoer omdat ik hem anders te soft vindt. Flink minderen gaan we sowieso doen.
Benieuwd of ik er dan toch nog een brok is waarvan ik dan beter een klein beetje van bij de equilin kan geven ipv wat ik nu geef.

Zomers staat hij hele dag buiten en als het droog is ook 's nachts (sowieso speciaal voor hem wel op een kaal weilandje waarvan het draadje elke dag verzet wordt). Nu in de winter helaas alleen elke dag paar uurtjes in de bak.
Sprongetjes meenemen in de trainingen is een optie (en eentje waar paard heel blij van wordt), en vind ik een leuke om uit te gaan proberen :)

Ruwvoer kunnen we helaas weinig aan sleutelen, doordat hij een soort stofallergie heeft. Hij krijgt nu (4x per dag) hooi, maar dit hooi is wel heel mooi hooi. Voor hem iets te mooi eigenlijk, nog droger en stugger hooi zou beter zijn voor zijn gewicht. Maarja, zijn luchtwegen moeten natuurlijk goed blijven en uit ervaring weten we al dat ander hooi daardoor geen optie is.

Geef hem dan een schep haver.

Je kunt het hooi ook gewoon nat maken dan heeft hij er geen last van.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 21:55

Lastig idd als hij een stofallergie heeft. En eventueel hooi mengen met graszaadhooi wat is gewerkt?

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 22:01

Inderdaad haver, zo houd ik m'n merrie op gewicht en pittig maar niet ril. Daarnaast ook Equilin.

Voor geen olie gaan geven als ze moeten afvallen.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 22:03

Hij kan ook zo sloom zijn omdat hij te dik is :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 22:03

sommige paarden worden ook gewoon dik van hooi

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 22:17

vibabu schreef:
Hij kan ook zo sloom zijn omdat hij te dik is :)

Hier dacht ik ook aan.

Equilin bevat voldoende naast je ruwvoer dus even de kiezen op elkaar.

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 22:22