hoevaak en hoelang rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

silvericathy

hoevaak en hoelang rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-17 09:06

Hallo,

even een korte situatieschets:

paard van bijna zes
nog niet zo'n goede conditie
24/7 buiten in kudde verband
voorlopig nog geen bak, dus alleen buitenritten mogelijk.
goed verkeersmak en prettig te rijden buiten.

Hoe vaak en hoe lang zouden jullie dit paard rijden?

ik zit zelf te twijfelen, vandaag ga ik een buitenrit met haar maken van ongeveer anderhalf uur... dit zal voornamelijk uit stappen bestaan, en als het pad het toelaat ook een beetje draven en galopperen.
eigenlijk wil ik haar morgen rust gunnen, en maandag weer proberen te rijden als het weer het toelaat.
Nu gaat een vriendin van mij morgen rijden, en ze wil graag mijn paard meenemen zodat ze met zn drieën kunnen gaan.

Gaat dit "slecht" zijn voor mijn paard of kan dit wel.

ik heb haar nu gezegd dat ik haar morgen eigenlijk rust wil geven... maar vriendin zit al jaren in de paardenwereld en zegt dat het geen kwaad kan. Ze geeft aan dat ik me geen zorgen moet maken en dat ze echt wel weet wat ze doet en niet te lang gaan rijden.

Zouden jullie toestemming geven om je paard mee te nemen? of toch rust gunnen.
Laatst bijgewerkt door silvericathy op 18-02-17 09:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Re: hoevaak en hoelang rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 09:08

Als een paard echt een slechte conditie heeft en zelden gereden word bouw ik heel langzaam op om het lichaam de tijd te geven weer de juiste spieren te kweken. Eerst een kwartier stappen en dan na een paar keer een minuut draven erbij etc.
Meteen een stevige buitenrit zou ik niet durven.

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-17 09:16

Azmay schreef:
Als een paard echt een slechte conditie heeft en zelden gereden word bouw ik heel langzaam op om het lichaam de tijd te geven weer de juiste spieren te kweken. Eerst een kwartier stappen en dan na een paar keer een minuut draven erbij etc.
Meteen een stevige buitenrit zou ik niet durven.

Was niet helemaal duidelijk in mijn openingstekst.

we zijn al een paar weken aan het opbouwen. eerst stappen aan de hand, vervolgens kleine rondjes stappen onder het zadel.
ze is altijd buiten gereden maar doordat ze de afgelopen tijd wat vaker verhuisd is is haar conditie wat achteruit gegaan.

die verhuizingen zijn trouwens niet mijn schuld. ik heb haar nu net iets langer dan een maandje.

JosjeDZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 09:25

Ik zou haar morgen niet meegeven. Je bent nog aan het opbouwen. Luister naar je gevoel... Dagje rust lijkt me wel op zijn plaats.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 09:29

Naast het feit of je paard het aankan zou ik sowieso mijn paard niet zo maar meegeven met iemand die schijnbaar zo over jouw mening heenloopt alleen maar zodat zij met z'n drieën kunnen rijden.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 09:29

Conditie of niet, als jouw gevoel zegt rust krijgt je paard toch lekker rust? Ik zou dan zeker mijn paard niet meegeven aan een ander omdat die graag wilt buiten rijden.

2IJsjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 09:31

Wanneer je je paard pas een maand hebt, zou ik er een ander niet op wegsturen. Heeft niets te maken met de rijkwaliteiten van die ander maar gewoon met wennen, gewennen, elkaar leren kennen en tot rust komen op de nieuwe plek. Maak inderdaad een schema voor jezelf om je paard beweging te geven en doe het rustig aan. 6 jaar is nog iet zo oud hoor, geef haar en jezelf de tijd en vooral geniet van elkaar /3

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 09:34

Het is heel goed om een dag rust in te bouwen na iedere rit. Dat geeft spieren en pezen de kans om kleine beschadigingen te repareren. Af en toe juist wél twee dagen achter elkaar gaan rijden is in een later stadium van opbouw juist ook goed, omdat je daarmee je paard kunt 'leren' spierpijn/milde verzuring te verwerken.

Al met al zou ik in dit stadium geen twee dagen achtereen trainen, hoe rustig ook. Maar ikzelf zou sowieso mijn paard niet aan een ander meegeven naar buiten zonder dat ik er zelf bij ben. En met 3 mensen/paarden rijden (wat het plan dan kennelijk is voor morgen) kan al snel betekenen dat het tóch allemaal wat pittiger wordt dan de bedoeling. En dan zit jij en je paard met de gebakken peren.

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-17 09:39

lizy29 schreef:
Naast het feit of je paard het aankan zou ik sowieso mijn paard niet zo maar meegeven met iemand die schijnbaar zo over jouw mening heenloopt alleen maar zodat zij met z'n drieën kunnen rijden.

dit klopt inderdaad wel... vorig week ging ik een weekendje weg en ik wilde eigenlijk ook niet dat ze gereden werd.... maar ze liep inderdaad gewoon over mijn mening heen. ik ben toen eerst boos moeten worden voordat er naar me geluisterd werd. ik heb haar daarop aangesproken, dat het mijn paard is en ik bepaal. Dacht dat het in orde was.
maar nu krijg ik inderdaad ook weer teruggekoppeld dat beweging juist goed is, zodat ze ook niet stijf wordt, goed haar spieren kan trainen etc etc...
ze heeft het ook de hele tijd over doorrijden van mijn paard omdat ze nog zo jong is.

maar ik als beetje onzekere ruiter kan er in mijn eentje mee naar buiten zonder problemen... en dat was ook mijn hoofddoel.

ik ga haar proberen om vandaag maar weer duidelijk te maken dat het mijn paard is.

en even heel extreem gezegd: als ik haar een hele maand in de weide wil laten staan, dat dit dan mijn keuze is en dat ze die maar te accepteren heeft.
Uiteraard zal ik dit niet doen ;-) voordat ik half bokt over me heen krijg

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 09:46

Hey mijn paard staat al drie jaar gras te maaien met zo'n 4 keer per jaar een ritje. Worden ze ook niet slechter van.

HopeDreamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 09:48

Ik zou je paard gewoon een dagje rust geven. Het verschilt per paard. En als het echt je vriendin is zal ze het wel begrijpen, je denkt immers goed na over je keuze. Verder ken jij je paard het beste en weet jij wat het beste voor je paard is.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 10:26

Ik vind haar houding een groter probleem dan de keuze of jouw paard nog een dag extra zou bewegen. Uit jouw bericht betwijfel ik hoe rustig aan ze zal gaan doen en idd, het is jouw paard, dus jouw keuze. Jammer voor haar, maar houd je poot stijf, ze heeft hier niets over te zeggen.

Voordeel van 24/7 vrije beweging vind ik altijd dat ze zelf rustig kunnem bepalen hoe ze eventuele spierpijn eruit lopen de volgende dag en ik heb ook het idee dat de basisconditie al hoger is wanneer ze de hele dag kunnen lopen. Vooral op de weide, dan maken ze uit zichzelf al wat km's.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 10:36

Hoe dan ook, als het niet goed voelt niet doen.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 10:39

silvericathy schreef:
lizy29 schreef:

dit klopt inderdaad wel... vorig week ging ik een weekendje weg en ik wilde eigenlijk ook niet dat ze gereden werd.... maar ze liep inderdaad gewoon over mijn mening heen. ik ben toen eerst boos moeten worden voordat er naar me geluisterd werd. ik heb haar daarop aangesproken, dat het mijn paard is en ik bepaal. Dacht dat het in orde was.
maar nu krijg ik inderdaad ook weer teruggekoppeld dat beweging juist goed is, zodat ze ook niet stijf wordt, goed haar spieren kan trainen etc etc...
ze heeft het ook de hele tijd over doorrijden van mijn paard omdat ze nog zo jong is.

maar ik als beetje onzekere ruiter kan er in mijn eentje mee naar buiten zonder problemen... en dat was ook mijn hoofddoel.

ik ga haar proberen om vandaag maar weer duidelijk te maken dat het mijn paard is.

en even heel extreem gezegd: als ik haar een hele maand in de weide wil laten staan, dat dit dan mijn keuze is en dat ze die maar te accepteren heeft.
Uiteraard zal ik dit niet doen ;-) voordat ik half bokt over me heen krijg

Als ik op vakantie ga staat mijn paard gewoon op de weide hoor, 3 weken of niet :D

Het is inderdaad goed dat je naar je eigen gevoel luistert, plus: het is jouw paard. Daar mag ze banketstaaf over wat ze wil maar jij beslist.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 13:27

Ik denk niet dat het kwaad zou kunnen maar als jij wil dat je paard morgen rust heeft dan heeft die gewoon rust. Zelf gaat mijn voorkeur er ook niet naar uit om een paard 3 dagen achter elkaar te laten lopen. Zelf vind ik het prettig om na 1 á 2 dagen werk/beweging de volgende dag rust te houden. Ik zou in ieder geval niet je eigen plannen in de soep laten lopen en dus gewoon de rustdag behouden. Zodat je zelf maandag weer lekker kan rijden. Want ik zou nu met opbouwen geen 3 dagen achter elkaar trainen. En om nu zelf een dag in te leveren. Dat kan wel een keer maar ik lees in je andere bericht dat het niet de eerste keer is. Dus zeker op je strepen staan. Als het niet goed voelt gewoon niet doen. Kom voor je paard en jezelf op!

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 13:36

Jou paard jou keuze!

Maar.. als jij zegt dat ze je paard niet mee mag, weet je dan ook zeker dat ze het niet doet? Het klinkt mij als een behoorlijk dominant persoon.

Ik rijd mijn pony door omstandigheden misschien 1x in de twee weken. Ze zit misschien niet optimaal in bespiering, maar ze voelt zich goed en daar gaat het mij om.
Ik vind jou idee om een dag rust te geven aan je paard erg verstandig. Een groot deel van spieropbouw is namelijk ook rust en herstel.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 14:53

Jouw paard, jouw trainingsschema en dus jouw beslissing.
Ik weet niet hoe de stalling afspraken zijn en wat de positie van die vriendin hierin is, maar je hebt dit paard voor jezelf kocht, niet om vriendin een gratis reservepaard te geven lijkt mij.

Het is niet de eerste keer dat ik dit soort verhalen hoor, wat is het toch dat mensen denken van andermans beesten gebruik te mogen maken?

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 15:37

Gewoon doen waar jij je het prettigste bij voelt en dat is denk ik gewoon een dagje rust wat je in gedachte had, dus dat gewoon doen. Tenslotte is het jouw paard en kan een ander het onzin vinden, jouw paard, jouw keuzes.. (je vriendin klinkt als iemand die het roer straks volledig over neemt wat je paard betreft, dus ik zou daar heel duidelijk in zijn)

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 16:21

x
Laatst bijgewerkt door Dropveter101 op 29-09-23 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 16:30

Als het een stap en draf rit word ach waarom niet. Dat kan makkelijk en zou ik ook niet te pietluttig over doen. In die zin snap ik wel wat je vriendin bedoeld met dat ze best gereden kan worden.

Gaan ze bos crossen dan zou ik het zeker niet doen.
Maar als jullie het al niet eens zijn hoe je met een jong paard om gaat dan moet je het niet doen, je gaat je dan alleen maar zorgen maken.
Vertrouw je haar genoeg dat je er vanuit kan gaan dat ze je paard niet over de kop jaagt?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 16:42

Iemand die zo praat zou ik niet vertrouwen. Stappen en draven? Daar zou ik niets van geloven in dit geval.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 18:14

Sowieso beter in de opbouw om een dag trainen en dan de dag erop herstel.
Als je nu rustig opbouwt, heb je atraks een goed getraind paard dat meer qerk aan kan zonder blessures

En je hoeft je vriendin niets uit te leggen of te overtuigen.
Nee is gewoon nee

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-17 18:35

ik vertrouw haar wel in dat ik mijn paard mee kan geven. maar heb mijn paard inderdaad voor mezelf gekocht.

heb haar vandaag nog even duidelijk gemaakt dat mijn paard morgen niet gereden gaat worden.
daar ging ze gelukkig wel mee akkoord.
ik ben benieuwd of er volgende week beter naar mijn mening geluisterd wordt. We gaan dan namelijk een weekendje weg.
ik geef haar dan afhankelijk van hoe deze week verloopt de keuze om zaterdag of zondag te rijden en dan maximaal anderhalf uur.
mits ze haar mening niet weer doorduwt.... anders wordt er gewoon niet gereden.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 18:37

Zolang je rustig aan doet kan het makkelijk 1,5 uur lang hoor, zolang je maar veel stapt en niet teveel vraagt.
Lekker om de dag gaan rijden. :)

Over of je je paard aan je vriendin mee zou geven...
Ik begrijp hier uit: Jou eigen paard waar iemand anders op gaat rijden op buitenrit, zonder jou toezicht.
Dit zou ik niet doen. Wie weet gebeurt er wat en is je paard kreupel oid... verder zou ik het qua verzekering etc. ook niet aandurven.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 19:00

silvericathy schreef:
heb haar vandaag nog even duidelijk gemaakt dat mijn paard morgen niet gereden gaat worden. daar ging ze gelukkig wel mee akkoord.
Beste TS, hoezo gaat ze hiermee akkoord? Er valt voor haar niets mee akkoord te gaan. Je hoeft niet eens uit te leggen dat het jouw paard is, dat weet ze echt wel.
Ze kan hooguit vriendelijk aan jou vragen of ze je paard zou mogen lenen en dan kun jij volstaan met een kort antwoord waarom wel of niet.

Als er verder rustig gereden wordt, kan het voor jouw paard echt geen kwaad. Maar dat lijkt mij in dit verhaal niet echt het probleem.
Wil jij je paard wel uitlenen? En wil je dit voor een keer omdat je het diegene gunt of omdat je niet goed nee durft te zeggen?