Chipje in de sprong

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gertjan1234

Chipje in de sprong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-17 00:28

Hayy iedereen!
Ik ben opzoek naar een nieuw sportpaard, nu heb ik eentje gevonden alleen heeft deze een klein chipje op de sprong... Nu slaat de twijfel natuurlijk toe als je sommige verhalen op het internet leest. Het gaat om een paard van inmiddels al 7 en heeft dus een kleine chip op de sprong in het achterbeen. Mijn vraag is dus keopen of laten staan en stel dat ik hem koop, opereren of gewoon zo laten. Er is immers kans dat er niks mee gaat gebeuren.. Ik wil natuurlijk geen paard kopen, wat al genoeg kost, waarna een grote en dure operatie moet volgen. Het paard heeft er echter nog nooit last van gehad (zegt de eigenaar, is natuurlijk maar de vraag). Ik hoop op een snel antwoord van jullie en ook jullie eigen ervaringen :)

rien10

Re: Chipje in de sprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 00:31

Lees even je eerste zin.
Je zoekt een sport paard.
Je vind er een waar iets mee is.
Dus: nee. Laten staan

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 00:33

Ben wel heel benieuwd om welk paard het gaat :) Ik heb laatst een paard te koop zien staan van 7 met een chip in de sprong en dat is zeg maar geen zuivere koffie.

gertjan1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-17 00:38

rien10 schreef:
Lees even je eerste zin.
Je zoekt een sport paard.
Je vind er een waar iets mee is.
Dus: nee. Laten staan

Ik ben van plan de sport in te gaan inderdaad, niet hoger dan niveau L/M. Dit zou een paard met een chip makkelijk aan kunnen volgens velen. dit is precies de reden waarom ik twijfel, rotinternet haha.. Heb jij ervaring met paarden met chips dat je er zo stellig over bent om het niet te doen?

gertjan1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-17 00:40

Maureen95 schreef:
Ben wel heel benieuwd om welk paard het gaat :) Ik heb laatst een paard te koop zien staan van 7 met een chip in de sprong en dat is zeg maar geen zuivere koffie.

Haha hij staat sinds gister op marktplaats onder: 7 jarige KWPN merrie PhinPhin x Lux x Voltaire. Ik ben al heel lang op zoek naar zo'n soort paard, zou alleen fijn zijn als er geen kleine 'beperking' aan zat _/-\o_

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 00:50

Nou ja het ligt er helemaal aan. Een chip hoeft geen problrmen te geven. Ligt eraan hoe groot, waar het zit, kunnen ze er makkelijk bij, etc. Gewoon laten keuren en da laten adviseren

Gentle_Touch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 04:25

Ja ik ben het eens met Babootje. Ook kan je kijken naar het gewricht zelf, zit hier vocht in? Dan heb je kans dat het paard er al last van heeft. Ik zou dus zeker foto's laten maken en als de da zegt dat hij beter weggehaald kan worden, want het zit op een ongunstige plek dan zou ik ook zeker kijken naar wat het paard van in rijden tot nu allemaal heeft gedaan. Heeft het paard ''veel'' moeten doen met een chip op een verkeerde plek dan heb je kans dat er al schade is aan het gewricht.
Aan de andere kant is het een standaard operatie en zelfs bonfire had OCD, en die is toch behoorlijk ver gekomen :).
Ik zou dus echt eerst foto's laten maken en met je da naar het totaal beeld kijken.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 07:52

Houd er wel rekening mee dat als je je paard wilt verzekeren, ze dit been hoogst waarschijnlijk zullen uitsluiten. Dat betekent dat als zij er iets aan mocht krijgen de verzekering het niet vergoed.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 08:04

Als de chip ingekapseld is en het dier is 7 en loopt er al jaren prima mee..dan zou ik me er niet druk om maken. Maar vraag de foto's op en laat ze beoordelen door je eigen dierenarts of laat nieuwe foto's maken dan hoor je of het dier wel of niet geschikt is als sportpaard.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 08:08

Chip hoeft niet altijd meteen slecht te zijn. Vraag raad aan je DA, die kan perfect zien hoe hij zit.

Ik heb zelf ook eentje met een chip. Zit perfect ingekapseld, dus de kans is klein dat ze hier ooit last van zal hebben. Áls ze last zou hebben is het perfect te opereren. Paard loopt dik M en is 8 jaar ondertussen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 09:30

Sim schreef:
Houd er wel rekening mee dat als je je paard wilt verzekeren, ze dit been hoogst waarschijnlijk zullen uitsluiten. Dat betekent dat als zij er iets aan mocht krijgen de verzekering het niet vergoed.

Behalve als je klinisch keurt en hij is goed. :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 09:32

Sxnnelenix schreef:
Ik ben van plan de sport in te gaan inderdaad, niet hoger dan niveau L/M. Dit zou een paard met een chip makkelijk aan kunnen volgens velen. dit is precies de reden waarom ik twijfel, rotinternet haha.. Heb jij ervaring met paarden met chips dat je er zo stellig over bent om het niet te doen?

dan heb je je verkeerd voor laten lichten. Een paard met een chip heeft 2 kansen: hij wordt er kreupel op of niet. Dat heeft niets met belasting of niveau te maken.
Een paard dat kreupel wordt op een chip is ook voor recreatie niet geschikt.

gertjan1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-17 09:36

Het paard is pas laat beleerd en heeft nog niet extreem zwaar werk hoeven te verichtten, in 2016 is het paard rontgenologisch wel goedgekeurd en zijn er dus al fotos gemaakt. De foto heb ik ook gezien en het ziet er niet uit alsof ze er last van gaat krijgen. Of de huidige eigenaar van het paard een verxekering heeft weer ik niet. Meestal mag je deze dan gewoon overnemen toch? Ik zal in iedergeval mijn eigen dierenarts benaderen maar ook die van hun! Dankjewel voor de hulp

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 09:41

Goedgekeurd met een chip? Inderdaad even richting je eigen DA en daar kijken wat hij zegt.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 09:42

Wat is er dan gebeurt dat ze in 2016 wel goed was en nu niet meer?
Een klap er op gehad of ander ongeluk?

Edit:
Ik heb de advertentie gevonden en in 2016 is ze inclusief chip goed gekeurd.
Dan verwacht de dierenarts dat de chip op een plaats zit waar het zelden problemen gaat geven.

Vraag een kopie van de foto's en ga bij je eigen dierenarts een second opinion aanvragen.
Als die groen licht geeft laat je voor aankoop van die sprong nog een keer een nieuwe foto maken. Dan zie je of er verschil is.

Wel op vallend dat ze in december goedkoper was. :)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 09:50

Sxnnelenix schreef:
Het paard is pas laat beleerd en heeft nog niet extreem zwaar werk hoeven te verichtten, in 2016 is het paard rontgenologisch wel goedgekeurd en zijn er dus al fotos gemaakt. De foto heb ik ook gezien en het ziet er niet uit alsof ze er last van gaat krijgen. Of de huidige eigenaar van het paard een verxekering heeft weer ik niet. Meestal mag je deze dan gewoon overnemen toch? Ik zal in iedergeval mijn eigen dierenarts benaderen maar ook die van hun! Dankjewel voor de hulp

Ze keuren niet meer goed of af. Ze zetten erop wel of geen bemerking.

Ik heb die röntgenfoto bekeken op Marktplaats en ik ben geen dierenarts maar volgens zie ik ook een haakje zitten.

Ik zou in elk geval wel jouw eigen dierenarts die foto overnieuw laten maken en hem laten beoordelen.

Het lijntje is best mooi maar in feitelijk heb je hier een 7 jarig paard dat net zadelmak is en een chip heeft. En dan is ze eigenlijk te duur.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 09:51

Jan, ze krijgen een positief of negatief advies voor de sport. (als je ze voor dat doel laat keuren)
In de volksmond nog steeds goed of afgekeurd.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 09:54

bruintje123 schreef:
Jan, ze krijgen een positief of negatief advies voor de sport. (als je ze voor dat doel laat keuren)

Geen dierenarts geeft een paard met een chip een positief advies. Dan is hij aansprakelijk.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 10:00

janderegelaa schreef:
bruintje123 schreef:

Geen dierenarts geeft een paard met een chip een positief advies. Dan is hij aansprakelijk.

Dan is er bij mij toch een aansprakelijk geweest.

Ik had een 4,5 jarige staan met een chipje in de kogel achter.
En deze kreeg een positief advies voor de sport.

Een chipje op die plek kwam vaker voor en gaf zelden tot nooit problemen.
Het was te opereren, maar daar gaf hij duidelijk geen voorkeur in. Juist omdat op die plek de chip toch zelden opspeelde.

Paard is ondertussen 13 zonder problemen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 10:04

Nu krijgt diezelfde 4,5 jarige dat advies niet meer.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 10:05

Is dat dan ineens zo veranderd dan in die paar jaar die beoordeling?

Dat zou dan ook totaal niet terecht zijn.
De ervaring van die dierenarts was dus juist. Paard gaat geen last krijgen.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 10:06

Babootje schreef:
Sim schreef:

Behalve als je klinisch keurt en hij is goed. :D

Zou ik toch mee uitkijken, want verzekeringen zijn gehaaid. Als dat chipje wel gaat opspelen kunnen ze alsnog moeilijk doen en ik spreek uit ervaring.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 10:11

bruintje123 schreef:
Is dat dan ineens zo veranderd dan in die paar jaar die beoordeling?

Dat zou dan ook totaal niet terecht zijn.
De ervaring van die dierenarts was dus juist. Paard gaat geen last krijgen.

De standaard is nu heel anders.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 10:23

Tegenwoordig worden ze goedgekeurd voor de sport maar met een bemerking.
Rede zal wel zijn dat tot ze er last van ze dus prima de sport in kunnen.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 10:52

Ik snap zelf niet waarom je het risico zou nemen... Natuurlijk hoeft er niks te gebeuren en kan een gezond paard ook van alles en nog wat krijgen maar waarom zou je dit risico al willen lopen? Ik heb zelf ook voor die keuze gestaan en ben blij dat ik het niet gedaan heb. Zou me dan constant zorgen maken met arbeid of het niet het chipje actief maakt etc.