5 jarig paard bijna uitbehandeld....wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gentle_Touch

5 jarig paard bijna uitbehandeld....wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-17 21:44

Hoi, even een korte samenvatting.
Mijn paard van 5 liep enige tijd onregelmatig. We zijn met haar naar de kliniek gegaan om foto's te laten maken. Alle benen waren helemaal goed op 1 voorbeen na. Hier had ze bij haar kogel een los fragment zitten (mogelijk door trauma). Dit hebben ze met een operatie verwijderd. Tijdens deze operatie zag haar kogel er alleen slechter uit dan we hadden gehoopt. Ze hebben helaas ook veel meer bot weg moeten halen. We zijn begonnen met stappen en na 2 weken boxrust en 6weken rustig stappen mochten we beginnen met draven. Dag 1 ging super maar daarna was ze voor haar doen te rustig en ging ze als snel onregelmatig lopen. Weer stil gezet en vandaag da weer laten kijken. Da is nu niet meer zo heel positief en heeft aangegeven dat er een kans is dat het niet goed komt. Ze is vandaag nog een keer ingespoten en na 10 dagen mogen we nog een keer gaan draven. Mocht dit weer fout gaan dan kunnen we nog een keer inspuiten en dan geef ik haar een paar maanden vrij en hopelijk kan ze snel lekker het land op.
Maar wat als ze niet beter wordt.....wat doe je dan? Zolang ze geen pijn heeft mag ze van mij genieten van een levenslange vakantie, maar het is wel een enorm werklustig paard....en tot hoe ver moet je gaan? Zeker omdat ze nog maar 5 jaar is.

Lukasje

Re: 5 jarig paard bijna uitbehandeld....wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 21:49

Pfff, wat triestig zeg! Hopelijk komt het toch nog goed.

Een goed jaar geleden heb ik mijn 5jarige laten inslapen omwille van een niet te genezen blessure. Dat hakt er wel in. Ik heb het nog steeds moeilijk, kan het niet plaatsen.. Dus ik hoop van harte dat het met jouw paardje goed komt.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 21:49

Laten dekken is een optie..
Maar een paard van 5 kan ook nog wel 20 Jr leven..
Moeilijke beslissingen..
Second opinion?

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 21:53

Hoe is ze gestald? Een paard met een dergelijk probleem zou ik ergens 24/7 buiten willen: geen kort gedraai in een box of gekkigheid als ze dan wel naar buiten kan.
Moest het mijn paard zijn dan ging ze minstens tot na de zomer in een kudde naar buiten (desnoods bij een opfok) en daarna evalueren.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 21:54

Zoals ik in je andere topic ook als tip gaf, eens contact op te nemen met Tom Marien van Equitom.
Hij zit wel in Belgie, maar hij heeft o.a. een aantal paarden waar ik mee gewerkt heb weer gewoon de sport in gekregen terwijl andere ze afgeschreven hadden.

Gentle_Touch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-17 21:59

maximuss schreef:
Hoe is ze gestald? Een paard met een dergelijk probleem zou ik ergens 24/7 buiten willen: geen kort gedraai in een box of gekkigheid als ze dan wel naar buiten kan.
Moest het mijn paard zijn dan ging ze minstens tot na de zomer in een kudde naar buiten (desnoods bij een opfok) en daarna evalueren.

Ze staat sinds 2 weken weer in een kleine paddock en ze mag vanaf zondag weer in haar groep staan. Ze staan dan 4u overdag in de paddock. Wanneer het land weer goed is gaat ze 24/7 het land op, wat ik ook zeker van plan ben nu. En dan kan ze de hele zomer haar gang gaan op het land.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 22:00

pol1 schreef:
Moeilijke beslissingen..
Second opinion?

chip heeft erfelijkheidsfactor + dracht is meer belasting van de benen door het extra gewicht. Er mee gaan fokken is dus juist geen optie.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 22:02

Het gaat vooral om de belasting van het slechte voorbeen: die is een pak groter/ hoger als ze op een kleine oppervlakte staat.

Gentle_Touch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-17 22:04

tamary schreef:
pol1 schreef:
Moeilijke beslissingen..
Second opinion?

chip heeft erfelijkheidsfactor + dracht is meer belasting van de benen door het extra gewicht. Er mee gaan fokken is dus juist geen optie.

Ze heeft geen ocd, het komt vrijwel zeker door een trauma dus erfelijkheid speelt hierin geen rol.
Ik heb er zeker over nagedacht maar idd omdat er extra gewicht bij komt vind het niet eerlijk naar haar toe.

Gentle_Touch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-17 22:05

maximuss schreef:
Het gaat vooral om de belasting van het slechte voorbeen: die is een pak groter/ hoger als ze op een kleine oppervlakte staat.

Ja, alleen toch moet ze ook rustig aan doen en is met een koud been hard galopperen ook niet goed op dit moment.
Maar voor deze tijd van het jaar krijgt ze de ruimte die ze bij ons in de omgeving kan krijgen. Hoop dat ze snel lekker het land op kan.

Gentle_Touch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-17 22:06

kiwiwitje schreef:
Zoals ik in je andere topic ook als tip gaf, eens contact op te nemen met Tom Marien van Equitom.
Hij zit wel in Belgie, maar hij heeft o.a. een aantal paarden waar ik mee gewerkt heb weer gewoon de sport in gekregen terwijl andere ze afgeschreven hadden.

Ja klopt, ik heb ook zeker andere dierenartsen hierover benadert. Het vervelende is dat het hele stuk bot echt weg is en niet meer aan zal groeien helaas. Tot nu toe heb ik van iedereen gehoord dat we niet veel meer kunnen doen dan dit.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 22:10

Jeetje wat een rotnieuws is dat. Ik heb toevallig ook net een chip laten verwijderen (ik wist dat ie er zat). Eigenlijk adviseren ze inmiddels chips er eigenlijk maar meteen uit te laten halen, beter voorkomen van schade).
Mogelijk heeft de chip al te veel schade gedaan in het gewricht en als kraakbeen eenmaal al stuk is....
Misschien is er toch nog wat mogelijk met PRP.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 22:11

kiwiwitje schreef:

Gentle_Touch schreef:
Ja klopt, ik heb ook zeker andere dierenartsen hierover benadert. Het vervelende is dat het hele stuk bot echt weg is en niet meer aan zal groeien helaas. Tot nu toe heb ik van iedereen gehoord dat we niet veel meer kunnen doen dan dit.

Hoe moet ik dat zien een stuk bot weg. Heeft hij dan nu een afvlakking o.i.d.?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 22:12

Gelukkig hoef je nu nog niet te beslissen. Ik raad vooral aan om het af te wachten. Je merkt vlug genoeg of ze pijn heeft of last heeft van het niks doen.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 22:14

Een paard dat 24/7 buiten staat op een ruime wei gaat eigenlijk nooit "koud" staan en galopperen doen ze dan uit zichzelf ook niet veel. Hoe meer buiten, hoe rustiger ze zijn.
Het is niet dat mijn plaat blijft hangen of dat ik je iets wil opdringen maar ik wil graag een paar misvattingen verduidelijken :-).

Gentle_Touch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-17 22:19

maximuss schreef:
Een paard dat 24/7 buiten staat op een ruime wei gaat eigenlijk nooit "koud" staan en galopperen doen ze dan uit zichzelf ook niet veel. Hoe meer buiten, hoe rustiger ze zijn.
Het is niet dat mijn plaat blijft hangen of dat ik je iets wil opdringen maar ik wil graag een paar misvattingen verduidelijken :-).

Ja snap ik maar ze kan nu gewoon nog niet het land op. Als het nu kon had ik zeker gedaan.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 22:19

Neem eens contact op met leendert Jan Hofman ( veel ervaring met dit soort blessures )..

Gentle_Touch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-17 22:21

Babootje schreef:
kiwiwitje schreef:

Gentle_Touch schreef:

Hoe moet ik dat zien een stuk bot weg. Heeft hij dan nu een afvlakking o.i.d.?

Het losse fragment is helemaal weg en ze zijn door gegaan totdat er alleen nog gezond bot aanwezig was. Ze hebben geprobeerd het zo goed mogelijk af te vlakken maar door meer af te vlakken zou ze daar ook last van kunnen krijgen omdat het nu als op de grens van haar beweging zit.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 22:23

Gentle_Touch schreef:
kiwiwitje schreef:

Ja zoals ik al zei, mijn ervaring is dat er toch bij hem veel paarden die afgeschreven waren ''gewoon'' verder kunnen. Hij
Of dat is door andere methodes of grotere kennis en meer ervaring of omdat hij eerder dingen geprobeerd heeft is iets wat hij alleen zelf kan beantwoorden denk ik. Maar ik ben heel eerlijk, momenteel ben ik paardloos, maar mijn toekomstige paarden gaan alleen nog maar daarheen.

http://www.equitom.nl/
Ik zou zeggen lees de website eens goed door. En je kan natuurlijk gewoon vrijblijvend contact opnemen.. Daar verlies je niks meer mee..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 22:24

ik geloof nooit dat dit soort ellende in 6 weken bekeken is....Een gemiddelde spierblessure bij een mens duurt al langer,en dit paard is geopereerd.Ik zou er nog helemaal niet op gaan zitten en haar op zijn minst een half jaar rust en weidegang geven

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 23:08

Ik sluit me aan bij geerke,6 weken is best kort. Persoonlijk zou ik het paard tot septemer lekker vrij geven. Rond juli een goede osteopaat erbij en dan nog eens kijken hoe het paard loopt.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 08:43

Ik zou haar tot het weideseizoen begint rust geven, dan een hele zomer rust in de wei tot ze van de wei af moeten en dan kijken. Is het dan nog niet goed en ook geen vooruitzicht op goed dan zou ik afscheid nemen.

Een paard heeft geen besef van morgen of volgende week, dier heeft een prachtige zomer gehad en daarna is het dan klaar. Klinkt misschien hard maar heb je een paard gekocht om er misschien nog wel 20 jaar naast te lopen of ernaar te kijken? Nee toch? Ik neem aan dat het dier is aangeschaft met een toekomst om te rijden, te sporten en leuke dingen te doen. Ik weet dat er mensen zijn die menen dat je een vriend voor het leven koopt en daar tot het einde der tijden voor moet zorgen, dat vind ik ook als je daar de mogelijkheid voor hebt.

Ik heb zelf ook een pony die 'stuk' is en ik had toen al een tweede pony waar ik nog wel mee kan hobbyen. Had ik die niet gehad had ik waarschijnlijk afscheid genomen van pony 1 hoe dierbaar ze me ook is. Inmiddels is ze ook al bijna 10 jr. 'stuk' en het is een prijzige aangelegenheid om een dergelijk dier aan te houden als je er verder niks mee kan.

Ik wens je veel wijsheid toe.

Gentle_Touch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-17 08:49

nova_zodiax schreef:
Ik sluit me aan bij geerke,6 weken is best kort. Persoonlijk zou ik het paard tot septemer lekker vrij geven. Rond juli een goede osteopaat erbij en dan nog eens kijken hoe het paard loopt.

geerke schreef:
ik geloof nooit dat dit soort ellende in 6 weken bekeken is....Een gemiddelde spierblessure bij een mens duurt al langer,en dit paard is geopereerd.Ik zou er nog helemaal niet op gaan zitten en haar op zijn minst een half jaar rust en weidegang geven

Met 6 weken is het zeker ook niet over maar dan kan je wel een stapje verder met opbouwen. Hoe het nu vaak met ocd operaties gaat is (bij een gunstige operatie) 2 weken boxrust, dan 3 weken 2x per dag stappen en duur van stappen opbouwen en daarna draven. Ook bij mensen wordt juist bewegen geadviseerd itt stil zitten (vergeleken met vroeger). En hoe kan je een druk paard het beste gecontroleerd laten draven....dat is idd onder de man. Bij een ocd operatie wordt een bot fragment weggehaald dus geen schade aan pezen ect. Daarom is het niet erg om erop te zitten, zeker niet als je paard daardoor rustiger wordt en gecontroleerder kan stappen en draven.
Aangezien het landseizoen nog niet is aangebroken kan ze niet het land op. Anders had Ik dat zeker gedaan. Als vervanging van het land mag ze nu in de paddock en stappen. Aangezien ik een heel werk willig paard heb die je niet makkelijk stil kan zetten knapt ze er juist enorm van op als ik er af en toe op ga zittem, en dit kan dus totaal geen kwaad!

Gentle_Touch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-17 08:51

Polly schreef:
Ik zou haar tot het weideseizoen begint rust geven, dan een hele zomer rust in de wei tot ze van de wei af moeten en dan kijken. Is het dan nog niet goed en ook geen vooruitzicht op goed dan zou ik afscheid nemen.

Een paard heeft geen besef van morgen of volgende week, dier heeft een prachtige zomer gehad en daarna is het dan klaar. Klinkt misschien hard maar heb je een paard gekocht om er misschien nog wel 20 jaar naast te lopen of ernaar te kijken? Nee toch? Ik neem aan dat het dier is aangeschaft met een toekomst om te rijden, te sporten en leuke dingen te doen. Ik weet dat er mensen zijn die menen dat je een vriend voor het leven koopt en daar tot het einde der tijden voor moet zorgen, dat vind ik ook als je daar de mogelijkheid voor hebt.

Ik heb zelf ook een pony die 'stuk' is en ik had toen al een tweede pony waar ik nog wel mee kan hobbyen. Had ik die niet gehad had ik waarschijnlijk afscheid genomen van pony 1 hoe dierbaar ze me ook is. Inmiddels is ze ook al bijna 10 jr. 'stuk' en het is een prijzige aangelegenheid om een dergelijk dier aan te houden als je er verder niks mee kan.

Ik wens je veel wijsheid toe.

Ik snap je helemaal. Ik was dat ook van plan maar de dierenarts wilt het nog 1x proberen met draven na het inspuiten dus over een paar dagen. Mocht dat niet lukken dan idd lekker vrij en het land op wanneer het kan!
Als ze dan nog niet goed loopt moet ik nadenken wat ik wil. Ik heb zo'n sterke band met haar, en wil haar echt nooit kwijt....enige voorwaarde vind ik dat ze een paard waardig en pijnvrij leven kan hebben. Wordt ze ongelukkig of heeft ze pijn dan wordt het een ander verhaal.
Bedankt voor je bericht!!
Laatst bijgewerkt door Gentle_Touch op 17-02-17 08:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 08:53

Daar heb je helemaal gelijk in! Mijn vader heeft idd vorig jaar een nieuwe knie en 2 dagen later liepen we al buiten (eerder kon niet ivm het weer) en nu 8wkn na de operatie loopt ie weer als een kiviet.

Ik denk dat je heel goed bezig bent!

edit: graag gedaan. Het klinkt misschien hard en ik lees hier vaak mensen die zeggen dat je tot het gaatje moet gaan maar het is geen mens en op is op zeg maar. Hoe moeilijk dat dan ook is.