Voeding voor meer pit, met weinig suikers / zetmeel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Voeding voor meer pit, met weinig suikers / zetmeel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-17 11:27

Goedemorgen,

Voor mijn IJslander merrie ben ik aan het rondkijken voor krachtvoer waar ze wat heter van word. Liefst zonder al teveel suikers / zetmeel omdat ze daar jeukerig van wordt.

Ze is ook snel te dik dus daar moet ik wel rekening mee houden. Hierdoor staat ze zomers op een kleiner stuk wei met de shetlanders ( wel 24/7 uur buiten)

Wat ik absoluut niet voer is PAVO. Meerdere dingen van dat merk geprobeerd en daar gaat ze direct op schuren.

Momenteel krijgt ze 3 tot 4 keer per dag voordroog hooi, gaat overdag een paar uur op de wei.
1x per dag krijgt ze Marstall force vitamine brokjes en na het werk een kwart Robüst muslie van Martstall.

Ze doet nu in de winter niet zoveel, ook omdat ik niet zoveel kan ivm lichamelijke klachten van mijzelf. Maar over een paar weken gaat de temperatuur weer wat omhoog en kunnen we de echte training weer op pakken.

Hebben jullie misschien nog opties waar ik niet aan gedacht heb?

Letizia

Re: Voeding voor meer pit, met weinig suikers / zetmeel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 12:10

Olie?

Rustig opbouwen, werkt als duur energie, geen piekenergie :)

renatemh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 12:15

Misschien de nieuwe voer van Vitalbix: Vitalbix Active?
Ik geef mijn jonge ijslanderruin nu ook deze voer met erbij lijnzaadolie.
Zijn ijslandse vuur was een waakvlammetje toen hij bij mij kwam, en moet zeggen, het is goed aangewakkerd. In periodes (zoals nu) dat hij minder doet, dan krijgt hij alleen weer hooi en "gewone" Vitalbix en lijnzaadolie.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 13:07

Ik geef de Marstall Optimal, met 400 gram per dag krijgen ze alles binnen en het geeft voldoende energie. Zit wel wat meer zetmeel in maar omdat je maar zo weinig geeft is dat niet zo erg. Ik gaf eerst Marstall Vito maar dat at hij niet meer.

Daarnaast nog een handvol Havens Mix door de muesli.

Just_bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 13:14

Vitalbix Active+, eventueel aangevuld met (lijnzaad)olie? :) staat heel veel info over op de Vitalbix site

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 13:47

Vitalbix Active wilde ik ook al zeggen :-)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-17 13:59

Vitalbix is lastig te verkrijgen voor mij en ik weet niet wat ik van dat voer moet vinden ( nogal een hype).

Heb nog cavalor Endurix als advies gekregen. Kan daar niet zoveel over vinden. Is wel in de buurt verkrijgbaar dus ik binnenkort eens langs de winkel.
Iemand van jullie misschien daar ervaring mee?

Peetje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 14:17

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 16:26

Ineke2 schreef:
Vitalbix is lastig te verkrijgen voor mij en ik weet niet wat ik van dat voer moet vinden ( nogal een hype).

Vitalbix kun je gewoon online kopen :-)
Wat bedoel je met een hype? Het is gewoon goed voer dus ik snap dat niet zo

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 16:27

IngridM schreef:
Ineke2 schreef:

Vitalbix kun je gewoon online kopen :-)
Wat bedoel je met een hype? Het is gewoon goed voer dus ik snap dat niet zo

Inderdaad, online bestellen en het wordt thuis bezorgd.
Ik heb er hele goede ervaringen mee! :)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-17 16:35

Online bestellen doe ik niet :)
Kost teveel aan verzendkosten voor dit toch al dure voer.

Een hype bedoel ik mee dat het net als metazoa verloopt. Eerst iedereen lyrisch erover en nu zie je daar heel veel mensen van terugkomen. Dat zie ik ook bij Vitalbix momenteel gebeuren. Tevens loopt er een topic over eventueel vergiftiging waarbij Vitalbix betrokken is... als ik dan online moet bestellen en geen echt aanspreek punt heb mocht er iets zijn dan ben ik daar toch huiverig voor.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 16:47

Duur is vitalbix niet
En de verzemdkosten zijn maar €2,95. ;)

En aanspreekpunt is online of eventuele verkooppunten. Dus jou redenering klopt totaal niet. Maargoed.
Er wordt gezegd dat vitalbix er bij betrokken is ja, maar bewijs is er niet of nooit getoont.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 16:49

Die vergiftiging is nog lang niet duidelijk dat dat om vitalbix gaat. Alle paarden die het krijgen doen het er geweldig op.

Maar doe het vooral niet als je je er niet goed bij voelt.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-17 17:07

Stamper schreef:
Duur is vitalbix niet
En de verzemdkosten zijn maar €2,95. ;)

En aanspreekpunt is online of eventuele verkooppunten. Dus jou redenering klopt totaal niet. Maargoed.
Er wordt gezegd dat vitalbix er bij betrokken is ja, maar bewijs is er niet of nooit getoont.

Hoe kun je nou zeggen dat Vitalbix niet duur is? 14 kilo voor 19,95 euro + 2,95 euro verzendkosten is niet plots goedkoop hoor :')

Blijft inderdaad mijn mening, vertrouw het gewoon niet zo momenteel. Dat mag toch :)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 17:19

Ik ben met mijn Ijslander om dezelfde reden (meer pit) begonnen met Metazoa. Ik voer het nu een weekje, nog deels gemengd met de pavo Liga om langzaamaan over te gaan.
Hij lust het in ieder geval heel graag!

Of ik nu al reactie zie op het voer is niet echt te zeggen.. hij was aan de longe onverwachts heet de dag nadat ik er mee startte, maar dat kan ook de sneeuw zijn geweest.
Ik heb van meerdere Ijslander eigenaren gehoord dat zij in ieder geval ook meer pit krijgen door het voer.

Je hebt overigens een probeeremmer van 4 kg. Ideaal.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-17 17:58

Metazoa hebben meerdere paarden in mijn omgeving leverproblemen door gekregen. Helaas valt dat dus zeker af.

Na met mijn instructrice te hebben overlegd ga ik de Cavalor Endurix proberen met lijnzaad olie als ze werkt en op rustdagen geef ik dan Marstall force met eventueel wat slobber van Marstall wat ik toch al in huis heb.

Pas als mijn huidige voer op is, dat zal dus over ongeveer 3 weken zijn :)

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 15:19

Vergiftiging vitalbix is niet bewezen, en is waarschijnlijk van iets anders.

Ik voer nu zelf metazoa, ga over op de vitalbix active.
Ik geef er subli 369 bij, vinden ze erg smakelijk en ze glimmen mooi! Subli bij de welkoop verkrijgbaar of daar bestellen.

Ook heb je van Bk sport een vetbrokje, dus zonder melasse en granen. niet duur, €9.95 per 20 kg, maar moet maar net leverbaar zijn in jouw omgeving.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 15:20

Ineke2 schreef:
Metazoa hebben meerdere paarden in mijn omgeving leverproblemen door gekregen. Helaas valt dat dus zeker af.

Na met mijn instructrice te hebben overlegd ga ik de Cavalor Endurix proberen met lijnzaad olie als ze werkt en op rustdagen geef ik dan Marstall force met eventueel wat slobber van Marstall wat ik toch al in huis heb.

Pas als mijn huidige voer op is, dat zal dus over ongeveer 3 weken zijn :)

Klopt, in metazoa zit veel ijzer, ik ben er ook huiverig voor geworden. Daarom ga ik over op vitalbix, dat scheelt nogal...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 17:55

Utrolig schreef:
Ook heb je van Bk sport een vetbrokje, dus zonder melasse en granen. niet duur, €9.95 per 20 kg, maar moet maar net leverbaar zijn in jouw omgeving.

Dat klinkt ook interessant. Ik ga dat ook even onderzoeken. Thanks :)

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 18:00

Als je meer pit wil hebben, maar geen suikers en zetmeel, waarom neem je dan geen rijker ruwvoer? Wij hebben hier steevast meerdere soorten hooi en voordroog, waaronder spul dat bijna licht geeft zo gelp is het :D

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 18:57

Gelp?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 19:51

Gelp ken ik niet, wat betreft ruwvoer ben ik afhankelijk van de stalhouder. Die heeft prima voordroog van eigen land.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 19:55

Gelp betekent rijk (is natuurlijk een buitenlands woord voor jullie westerlingen :o )

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 20:08

hoogendroog schreef:
Gelp betekent rijk (is natuurlijk een buitenlands woord voor jullie westerlingen :o )

Maar u weet dan vast wel dat heel rijk voordroog, zo rijk dat wij dat koeienkuil noemen boordevol met juist suiker zit wat ik dus niet wil?
Teveel risico op hoefbevangenheid en / of schuren daarmee en dan heb ik het nog niet over diarree :)

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 20:17

Koeienkuil is voor koeien, wij hebben gewoon heel rijk hooi. O ja, koeienkuil is rijk aan eiwit, maar dat even terzijde.
Succes met je zoektocht!