Slappe natte mest

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bralindy

Slappe natte mest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-17 20:34

Hoi Bokkers,

Al een aantal maanden (vanaf de zomer) zit ik met een paard met slappe mest. Het vocht loopt er zo uit bij wijze van. Haar billen worden vies, staart is soep van te koken, maar ik weet niet wat de reden is. Ik bel sowieso morgen de DA om te sparren en het voor te leggen, maar ik dacht misschien krijg ik ook input via bokt.

Moor eet:
goede kwaliteit hooi
1 Schepje mix van knoflook, foenegriek en zeewier (deze mix is voor dagelijks gebruik)
1/5 schep Pavo Nature's Best
100 gram Equillin balancer
en 50 gram lijnzaad
Per dag.

Paard is gezond, geen koorts en uitstekende conditie. Alleen na het weideseizoen (waarop haar mest altijd al wat natter is) is haar poep er niet droger op geworden en is Moor nog steeds met momenten gassig. Ik ben nu al een week gestopt met lijnzaad geven, misschien dat dat een trigger was van een overactieve darm, maar er is geen verschil merkbaar.

In november een wormenkuur gegeven (+/- 750 geteld), ik ga voorstellen om opnieuw te laten checken
In december een preventieve zandkuur gegeven. Nu eet zij nog nauwelijks zand.

Hebben mensen hier meer last van? Zo ja, wat was het bij jullie en hoe losten jullie dat op? Of is het iets chronisch?

Bedankt alvast

Vicky_88

Re: Slappe natte mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 20:40

Je kunt een potje algea vitalis proberen van Equi Protecta. Hiermee breng je de darmflora weer tot correcte werking en worden voedingsstoffen beter opgenomen.
Paard bij ons op stal had ook platte mest en nu na wat AV mooie mestballen.

https://www.ruitershoponline.nl/Equi_Pr ... ch=Vitalis

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 22:50

Was de lijnzaad gekookte lijnzaad? En bij die van mij hielp het wel eens om yakult te geven dat vond hij nog lekker ook xD maar paarden poep bestaat sowieso al voor 65 % of miss was het zelfs meer, uit vocht. Met al iets verandering is je paard dus al aan de diarree. In principe niet iets om je snel druk om te maken maar het is natuurlijk wel vervelend..

Ik geef idd dan gekookte lijnzaad 1 x en dan is hij ervan af. Maar vroeger gaf ik hem toen hij regelmatig diarree had yakult en groene leem (?) Werkte super goed

Maitu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 22:56

Onze pony kreeg ook dunne mest van nature's best. Nu gewoon simpele brok en een handje droge zemelen, en alles is weer prima.

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 22:57

Staat je paard op zand?
Ik heb het met een paard gehad dat hij ongemerkt zand at. Hierdoor kreeg hij ook natte mest. De dierenarts wees me erop dat hij waarschijnlijk toch teveel zand binnenkreeg.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 23:00

Roosje_ schreef:
Staat je paard op zand?
Ik heb het met een paard gehad dat hij ongemerkt zand at. Hierdoor kreeg hij ook natte mest. De dierenarts wees me erop dat hij waarschijnlijk toch teveel zand binnenkreeg.

Ja klopt dan blijft het zand in de darmen liggen en kunnen bepaalde voedingstoffen niet meer opgenomen worden in de darmwand waardoor je dan onder andere diarree krijgt. Maar dat is ook de reden dat ik gekookte lijnzaad geef als die van mij aan de diarree zijn want dat is zo kleverig spul dat het het zand uit de darmen mee neemt.. (is mij ooit verteld) maar klinkt logisch en werkt ook goed

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 23:01

Mestonderzoek heeft nu geen zin. Nu zijn er geen eitjes namelijk. Sowieso doe je er trouwens verstandig aan om in het najaar/na eerste vorst te ontwormen.

Hoeveel hooi krijgt je paard trouwens?

Figo6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 23:15

Mijn pony is het chronisch dierenarts kunnen niks vinden zodra ze op het land staan is er niks aan de hand moet wel zeggen nu redelijk onder controle

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 23:24

Jouw pony eet te goed voer. Waarschijnlijk is het hooi/voordroog van de eerste snede en te eiwitrijk. Probeer eens een weekje tweede snede hooi. Dit hooi is korter, groeniger, het ziet er minder mooi uit, maar zou dus wel eens beter kunnen zijn voor jouw pony. Sommige paarden zijn er erg gevoelig voor, dus de buurman kan het prima verwerken en jouw pony niet...

Vorig jaar is er tijdens het groeien van de eerste snede heel veel regen gevallen. Het gras is snel gegroeid en bevatte veel voedingstoffen. Bij de tweede snede was het droog en dus veel minder overladen met voedingstoffen

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-17 23:26

Paard krijgt een vol hooinet omdat zij anders de boel schrokt en geen biks krijgt zoals de rest :) soms is het op. Soms is de helft leeg. Geen idee hoeveel kilo. Hoeveelheid hangt af hoeveel zij gegeten heeft.

Ik geef lijnzaad zo, ongekookt. Volgens meerdere bronnen (oa DA) kan ik het gewoon zo geven. Op stal is bij ons veel sociale controle en iedereen verteld mij dat Moor geen zand meer eet (vorig jaar wel extreem vandaar de Equillin ). Hoewel een extra kuurtje nooit kwaad kan denk ik.

Maar het is vreemd dat zij nu natte mest heeft van de Nature's Best aangezien zij die al bijna 4 jaar krijgt.. en niet eens in grote hoeveelheden.

Het hooi is echt droog. Zeker geen voordroog en als dat het al zou zijn is iets anders is geen optie.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 23:58

lissie_zigor schreef:
Was de lijnzaad gekookte lijnzaad? En bij die van mij hielp het wel eens om yakult te geven dat vond hij nog lekker ook xD maar paarden poep bestaat sowieso al voor 65 % of miss was het zelfs meer, uit vocht. Met al iets verandering is je paard dus al aan de diarree. In principe niet iets om je snel druk om te maken maar het is natuurlijk wel vervelend..

Ik geef idd dan gekookte lijnzaad 1 x en dan is hij ervan af. Maar vroeger gaf ik hem toen hij regelmatig diarree had yakult en groene leem (?) Werkte super goed

Een paard aan de diarree is wel iets waar je je druk over moet maken. Diarree betekent dat de darmen veel voedingsstoffen niet op nemen en kunnen tekorten zich snel (binnen een week) opbouwen. Persoonlijk zou ik mijn paard ook geen yakult voeren. Als je de ingrediënten leest dan snap je wel waarom.

TS, goed dat de DA komt en hopenlijk komen jullie samen tot een behandel plan. Als je voerschema al jaren niet gewijzigd is, is het logisch om het hooi als boosdoener aan te wijzen. Maar er kunnen ook genoeg andere redenen zijn. Wormen, slecht werkende darmflora, maagzweren, eiwitallergie. Zou eerst oordeel van de DA afwachten eer je allerlei pro en prebiotica gaat kopen.

Succes

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 00:19

Bij mij helpt het permanent voeren van Algae Vitalis echt heel goed. Mijn jaarling produceert nu nog maar eens per etmaal 1 slechte hoop en de rest lijkt al steeds meer op die van Alex. Eiwit krijgt hij niet, op luzerne na. Dat bliefte meneer een week à twee weken terug ineens niet meer en prompt werd zijn mest weer natter. Nu eet hij met lijnzaadolie erover wel braaf zijn luzerne. Wormen heeft hij ook niet meer, wel gehad. Dus die wormen die hadden ervoor gezorgd dat ie natte mest kreeg en het ging maar niet over, maar het is nu stukken beter. Hij knapt nu ook op qua gewicht.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 00:20

Mijn ouwe had zodra die niet meer op de weide mocht ook altijd diarree. Ik heb geëxperimenteerd met voer, een boel verschillende soorten. De enige oplossing is hem een aantal uren op de weide te zetten... al was het maar een uurtje, dat bracht al verbetering. Ik heb daar vaak met pensioneigenaren een goede oplossing voor kunnen vinden. Sinds kort staat hij aan huis en nu afhankelijk van het weer staat hij 3-7 uur buiten en geen diarree meer.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 00:30

Ik heb niet alles in detail gelezen maar ik raad je aan een bloed onderzoek door de DA te laten doen, de oorzaak komt daaruit wel eens aan het licht.

Zandtest heb je al gedaan neem ik aan?

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 09:11

Fennadev schreef:
Bij mij helpt het permanent voeren van Algae Vitalis echt heel goed. Mijn jaarling produceert nu nog maar eens per etmaal 1 slechte hoop en de rest lijkt al steeds meer op die van Alex. Eiwit krijgt hij niet, op luzerne na. Dat bliefte meneer een week à twee weken terug ineens niet meer en prompt werd zijn mest weer natter. Nu eet hij met lijnzaadolie erover wel braaf zijn luzerne. Wormen heeft hij ook niet meer, wel gehad. Dus die wormen die hadden ervoor gezorgd dat ie natte mest kreeg en het ging maar niet over, maar het is nu stukken beter. Hij knapt nu ook op qua gewicht.

Wat leuk om zoveel positieve verhalen over Algea Vitalis te lezen.

Het is natuurlijk spul en baad het niet dan schaad het niet, dat vind ik het mooie eraan

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 09:23

Toen de mijne er last van had, heb ik hem even de sand off extra van paardendrogist gegeven. Toen de kuur op was, was alles ook mooi terug netjes normaal zoals het zou moeten zijn :) Hij had toen ook een periode op een weide gestaan waar iets minder gras (en vooral kort gras) aanwezig was. Misschien toch eens kijken voor zand?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 09:26

Zeker wel een eitelling doen.
Gisteren hoorde ik van iemand dat er paarden waren met hele hoge besmettingen. En de juiste wormenkuur geven. Daar gaat ook wel eens het een en ander mis.
Hier een tweejarige mest onderzoek laten doen, had ook een spoelwormen besmetting. Het kan dus wel, al is het niet geheel betrouwbaar maar als er eitjes te zien zijn, dan zijn er dus echt wel wormen.

Is bietenpulp iets om te voeren? Is een gezonde vezel bron en helpt de darm herstellen.
En zandtestje inderdaad even doen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 11:02

Als het paard nog niet ontwormd is in het najaar zou ik gewoon aan de da vragen of je sowieso een ontworming junt krijgen (equest pramox). En als je een bloedonderzoek laat doen zie je daaf eventuele besmettingen ook in terug.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 11:18

Ik zou voer geven met hoog gehalte aan ruwe celstof zoals fiber force en ik heb goede ervaringen met gastro reset van Floris.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-17 18:41

Ik zeg niet dat zij diarree heeft :) aub post lezen. Maar natte drollen
@Maartje Moor is in November ontwormd.

Bietenpulp eerder geprobeerd maar vind zij niet lekker.
Ik ga dan zeker onderzoek doen naar Algea Vitalis!

DA heb ik nog niet kunnen bellen helaas. Ben net thuis van het werk en ik vind het niet dringend genoeg voor het weekend. Maandag nog een kans.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-17 13:22

Morgen komt de DA. Ben benieuwd. Blijkbaar vinden hun het wel dringend :')

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 16:48

fijn dat ze langs komen. Is ook moeilijk om een beeld van de Ernst te vormen als je niet de substantie van de mest kunt zien. Hopelijk vind je snel de oorzaak. Is je paard ook gevoelig als je op de darmen drukt of singelgebied? Mijn paard heft altijd water bij de mest bij overgang land-stal en als ze last van haar maag heeft.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 17:59

Je kunt gastro plus van Havens proberen, werkt hier erg goed bij een merrie die ook dunne mest had,

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-17 00:30

Nooit gevoelig op singel plek of buik net aanraken of drukken. Hoewel ik wel merk dat zij haar buik ineens uitzet en naar mij kijkt als ik hem al vast maak (niet aansingel).

Normaliter is haar mest vanzelfsprekend natter in het weide seizoen door het gras. Dit is alleen niet overgegaan zoals normaal wel het geval was vandaar mijn verontrusting.

Ik ben niet iemand die zomaar van alles voert of gaat geven. Ik houd gastroplus wel in mijn achterhoofd ;)

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 00:37

Bij mij heeft probiotica wonderen gedaan paard had langere tijd niet echt diarre maar ook Zeker niet mooie mest