Bijvoeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Samblabla

Bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 21:04

Hallo,

Mijn fjord wordt sinds een tijdje weer wat intensiever gereden. Het is een flinke dame die overdag buiten staat met hooi. Zodra ze rond een uur of 3 binnen wordt gezet heeft ze ook weer hooi. Ze krijgt geen brokken of andere voedingsmiddelen als extra alleen een zoutblok.

Omdat ik laatst wat had gelezen dat zodra ze meer werk gaat verrichten ik haar voedingspatroon moet gaan aanpassen maar weet niet waar ik moet beginnen? Ze heeft namelijk lichte zomer eczeem en wil de suiker inname beperken.

Ze werd eerst 2 dagen in de week gereden maar inmiddels is dat 5 keer geworden. Ze is in de les wel nog fit en als ze na het rijden in haar stal komt heeft ze ook weer hooi.

Iemand enig idee wat ik kan geven? zodra ze de zomerweide weer opgaat stop ik met het bijvoeren omdat ze dan groen gras krijgt.

Alvast bedankt. :)

Azmay

Re: Bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 21:05

Een vitaminebrokje misschien?
Als je merkt dat ze te schraal word kan je ook kijken of lucerne wel gaat met haar ZE.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 21:14

Wat voor soort vitaminebrok raad je aan? Pavo voer ik liever niet, merk toch dat ze dan gauw jeuk krijgt.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 21:18

Samblabla schreef:
Wat voor soort vitaminebrok raad je aan? Pavo voer ik liever niet, merk toch dat ze dan gauw jeuk krijgt.

Die van mij hebben ook meteen jeuk met pavo, komt denk ik door het suiker en zetmeel.

Ik voer zelf Vitalbix daily complete. Bietenpulp schuren ze ook niet van maar dat krijgen ze alleen als ze te dun zijn. Lucerne is dan weer goed voor de spieren.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 21:22

Ik ben ook geen fan van pavo.
Kijk eens naar metazoa, vitalbix, marstall force.
Metazoa heb ik naar tevredenheid gevoerd. Marstall force ga ik op afvies van ern vriendin proberen.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 21:23

Bietenpulp voerde ik ook 1,5 jaar geleden maar op de een of andere manier heeft ze daar vorig jaar koliek van gekregen ookal had ik het goed geweekt. Hoeveel van die vitalbix daily geef jij op een dag?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 21:24

Vitalbix inderdaad of ander goed vitamine brokje

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 21:26

En lucerne zoals azmay zei? is dat een goede bijvoeding?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 21:28

Samblabla schreef:
Bietenpulp voerde ik ook 1,5 jaar geleden maar op de een of andere manier heeft ze daar vorig jaar koliek van gekregen ookal had ik het goed geweekt. Hoeveel van die vitalbix daily geef jij op een dag?

Zeker dat het van de pulp kwam? Nog niet meegemaakt (gelukkig).

Ik geef zelf 100g per paard per dag maar ze adviseren wat meer. Als ik denk dat ze te kort komen krijgen ze dan ook wat extra.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 21:30

Als je paard meer traint maar niet invalt dan zou het goed kunnen dat hij energie genoeg haalt uit hooi. Wel zou ik ook kijken naar een vitamine/mineralenbrok want als spieren meer gebruikt worden en groeien dan hebben die ook een verhoogde behoefte aan vitamines en mineralen. Hier loopt een heel topic over alle verschillende vitamine/mineralenbrokjes: [VS] Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Als je pony dunner wordt dan zou ik bijvoeren met ruwvoer in plaats van krachtvoer voor meer eiwitten. Bietenpulp is een optie, maar luzerne(brok) hoef je niet te weken. Esparcette is de 'verbeterde' versie van luzerne met meer eiwitten die ook beter toegankelijk zouden zijn door het looizuur. Mijn paard maakte in elk geval geen spieren aan op luzerne, maar gelukkig wel op esparcette.
Als je tijdens het werk meer energie wilt dan kun je olie bij gaan voeren, tot 300 ml per dag. Dit kunnen paarden heel goed verteren en het geeft door de hele dag door extra energie, dus geen energiepiek/explosie zoals je bij zetmeel/granen/suiker hebt.

Op die manier kom je een heel eind zonder krachtvoer, granen, suikers en dat soort dingen. :)

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 21:31

Ja helaas wel, ze zuigt het vocht uit de bietenpulp en eet het uren daarna pas op. De dierenarts raadde me aan dit niet meer te voeren. Maar ik zal me eens gaan inlezen over de vitalbix. Hoelang doe je met zo'n emmer en wat kosten deze?

xyzutu2, ze gaat om 7 uur de wei op waar een hele grote ruif staat met een baal hooi waar ze onbeperkt van kan eten, om 3/4 uur komt ze binnen waar weer een hele berg hooi ligt, dan wordt ze gereden en wordt op die hele berg hooi nog een berg hooi gegooid. Ze heeft tot de volgende ochtend altijd nog hooi. Ik ben bang dat ze te weinig krijgt, althans dat las ik laatst. Dat als ze meer gaan doen je ook hun voeding moet gaan aanpassen en als ze stil staan je ook weer hun voeding moet aanpassen.

Peetje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 21:44

een vriendin gaf haar fjord ( met flinke eczeem) altijd de PAVO Summerfit blokken en verder schraal houden.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 21:47

Vitalbix is idd een fijn brokje eten ze ook graag. Marstall force eten ze minder goed is mijn ervaring. Als je paard reageerde op pavo dan zeker de summerfit niet geven. Mijn tinker werd gek van de jeuk van de summerfit. En vitalbix ging prima. Heb hem ook een hele tijd fibra gevoerd dat beviel supergoed

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 21:51

Mijn fjord reageerde idd best wel heftig van de summerfit blokken.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 21:57

Vitalbix kan je opzoeken ik doe 3 maanden met een zak met 2 paarden dus kost uiteindelijk bijna niets.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 21:58

Oh dat valt idd reuze mee! hartstikke bedankt. :D

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 22:01

Ik zou gaan voor Marstall Force (100g) of Vitalbis daily complete (400g), vanuitgaande dat het paard 7.5-10kg hooi eet en ongeveer 500kg hoort te wegen.

Ieder paard in Nederland heeft eigenlijk een mineralenkorrel nodig om in optimale conditie te zijn. Hooi bevat te weinig vitamine E en selenium, te veel ijzer, te weinig koper, te weinig zink en veel te weinig zout. Een paard moet voor voldoende natrium minimaal 20g zout eten per dag, voor voldoende chloor 90g zout en voor een kloppende kalium-natriumverhouding 60g per dag. Er zijn maar heel weinig paarden die zoveel zout opnemen via een liksteen, zelfs de 20g zout wordt door veel paarden al niet gedaan. Zowel de Vitalbix als de Force dekken het natrium, maar geven niet voldoende natrium om de K:Na-verhouding terug naar 5 te krijgen. Force bevat onvoldoende chloor, Vitalbix geeft geen analyse voor chloor. Toch lijken er weinig paarden te zijn met zichtbare chloortekorten. Verder zijn alle tekorten gedekt, alleen de ijzer:koper:zink:mangaan-verhouding blijft wat uit balans maar is al wel een stuk verbeterd.

Voor paarden met IR lijkt de K:Na-verhouding wel een rol te spelen. Het voeren van 50g (dus 10g per 100kg paard) keukenzout (zonder jodium) kan dan een grote toegevoegde waarde hebben. Met zomerexceemklachten weet ik nog niet of het helpt, maar een paard dat beter in balans krijgt over het algemeen wel minder snel klachten.

Edit: ik ben me ervan bewust dat de hoeveelheden korrel meer zijn dan dat de sites adviseren. Maar hiermee worden de tekorten veel verder gecorrigeerd en dit heeft voor mij de voorkeur. Het seleniumgehalte blijft ruimschoots onder de grenswaarde van 1mg/100kg paard met bij de Force 2.1mg (dus 0.42mg/100kg paard) en de Vitalbix 1.7mg (dus 0.34mg/100kg).

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 22:18

Mizora, bedankt voor je uitgebreide uitleg. Ik heb me zojuist een proef verpakking van de vitalbix daily complete besteld, kijken hoe ze het eet. En met dat keukenzout, is het dan niet beter zeezout te voeren? Ze heeft wel een zoutblok en daar maakt ze erg veel gebruik van, wordt het dan niet teveel qua zout?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 22:26

Nee, juist keukenzout (in plaats van zeezout) is dan prima. Je moet namelijk natrium en chloor toevoegen en keukenzout bestaat uit enkel natrium en chloor. Als ze erg veel gebruik maakt van haar zoutblok zou je het zoutblok een aantal weken achter elkaar moeten wegen (eens per week). Dan krijg je inzicht in hoeveel zout ze werkelijk opneemt. Het kan zijn dat zij haar eigen zoutopname al goed reguleert, er zijn wel paarden bij die dat doen. Maar het zijn er niet zo veel. Als ze al voldoende zout opneemt, hoef je het er inderdaad niet meer bij te voeren.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 22:28

Dan zal ik eerst haar zoutblok wegen iedere week een maand lang, goed idee!
Mocht ze dan alsnog te weinig ervan innemen dan zal ik keukenzout bijvoeren.
Bedankt! :)

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 00:06

Mizora schreef:
Nee, juist keukenzout (in plaats van zeezout) is dan prima. Je moet namelijk natrium en chloor toevoegen en keukenzout bestaat uit enkel natrium en chloor. Als ze erg veel gebruik maakt van haar zoutblok zou je het zoutblok een aantal weken achter elkaar moeten wegen (eens per week). Dan krijg je inzicht in hoeveel zout ze werkelijk opneemt. Het kan zijn dat zij haar eigen zoutopname al goed reguleert, er zijn wel paarden bij die dat doen. Maar het zijn er niet zo veel. Als ze al voldoende zout opneemt, hoef je het er inderdaad niet meer bij te voeren.

Wat is voldoende?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 09:18

Dat hangt af van wat je bijvoert en wat je doel is. Voor nu (maar voor de ideale hoeveelheid ben ik nog zoekende) zou ik zeggen zo'n 10g per 100kg paard. Meer geeft niet want de chloorbehoefte dek je nog niet met deze hoeveelheid en in principe is een zoutvergiftiging heel lastig op te lopen bij vrijwillige inname als er onbeperkt water is.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 15:46

Voert iemand hier de daily complete en lucerne van vitalbix samen :) ?
En hoe groot is die verpakking van de Lucerne? Even kijken hoe veel ik er kwijt kan haha.

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 15:58

Ik zou marstall force bijvoeren. Heb ik goede ervaringen mee en prijs is ook nog eens gunstig

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:48

Heukeltje schreef:
Ik zou marstall force bijvoeren. Heb ik goede ervaringen mee en prijs is ook nog eens gunstig

Ik zit toevallig te wachten op mijn eerste levering marstall force!!