Vervoeren met artrose, hoe lang maximaal in de trailer??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mo1973

Vervoeren met artrose, hoe lang maximaal in de trailer??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 20:36

Goedendag,

Ik heb het perfecte paard voor mij gevonden...
We hebben beide een beperking dus ideale match..
Probleem is dat ik in Den Haag woon en het paard in Roermond..
Graag wil ik advies, ik beslis niets als ik niet weet of zij zo een lange reis mag maken..
Ze doet t verder goed op de trailer maar persoonlijk vind ik t te ver..
Graag jullie advies/mening of eigen ervaring

Vriendelijke groeten Mo

Esaqar

Re: Vervoeren met artrose, hoe lang maximaal in de trailer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 20:41

Mijn oude verzorgpaard had artrose... ik heb er eigenlijk nooit over na gedacht dat het niet slim was om te vervoeren.
Zij liep zonder problemen de trailer in trouwens, je hoefte maar een trailer te laten zien en ze wilde er in, dus ik denk niet dat zij er last van had dat ze in de trailer stond...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 20:44

waarom zou je een paard met artrose niet kunnen vervoeren? Normaal ligt ie toch ook niet de hele dag mag ik hopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 20:59

Waarom zou je een paard met artrose willen kopen? Als je het al te ver vind, hoe erg heeft ze het dan? Lijkt me dat je daar alleen maar ellende mee krijgt?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 21:02

Artrose is vooral een kwestie van goed management. (Ik heefd het als mens al 34 jaar.)

Stilstaan is idd niet best, maar in de trailer staan is een 'actieve' vorm van staan, dus geeft het minder problemen dan 3 of 4 uur boxrust.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 21:03

Polly schreef:
waarom zou je een paard met artrose niet kunnen vervoeren? Normaal ligt ie toch ook niet de hele dag mag ik hopen.

Tussen twee uur in de wei staan en twee uur op de trailer staan zit natuurlijk wel een verschil.

Hoe erg heeft het paard artrose? Ik ben net als Joolien wel benieuwd waarom je een paard waarbij artrose is vastgesteld wilt kopen?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 21:04

Als een paard niet meer in staat is om comfortabel in een trailer te reizen vanwege arthrose, dan lijkt het me dat dat paard ook niet meer in staat is om comfortabel te leven, dus wordt het tijd om afscheid te nemen als in definitief er een einde aan te maken.

Als paard lichte arthrose heeft en er niet veel last van heeft hoeft het geen problem te zijn, maar vraag, waarom en paard met arthrose er zijn zat gezonde paarden te vinden die ook niet allemaal keihard willen werken en blij zijn met een relaxt leven, waarbij je zelf langer plezier kan hebben van je nieuwe aanschaf en je niet meteen met eventuele extra kosten zit, van bv aangepast beslag, supplementen, pijnstillers of wat niet al meer.
Hou er rekening mee dat juist een paard met arthrose gebaat is bij constant netjes en licht in beweging gehouden worden, wat soms meer werk is dan een gezond paard dat als jij zelf een dag in de vernieling ligt en er echt niets mee kan niet een dag later loopt als oud hout. Niet alle paarden die buiten staan in een wei of paddock bewegen voldoende om zelf te regelen dat ze soepel blijven met aantal ervan zul je ook activiteiten moeten ontwikkelen.

Mo1973

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 21:49

Waarom zou ik niet een paard met artrose willen kopen...
Dat was de vraag niet..
Ieder dier , net als mensen met een beperking, verdient een kans..
Ze is nog niet oud, ze kan nog een ritje maken, zij t rustig, en ik kan niet iedere dag, door mijn beperking, aan t werk dus...waarom niet??
Maar goed, het is niet de vraag waar ik mijn centjes aan besteed , de vraag is of je een paard met artrose een paar uur in een trailer kan zetten voor mijn plezier, zeg maar..
Ik wil dat van te voren weten..

Leoniedek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 22:05

Mijn pony heeft artrose maar wordt gewoon vervoerd in de trailer. Moet wel toegeven dat ik bij hem er vrij weinig van merk in het algemeen.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 22:05

Ja hoor kan prima, anders als je het zelf niet fijn vindt dan misschien halverwege overnachten dat je een 2 uurs trailer rit opdeelt in 2x een uur maar ligt er ook aan hoe stress gevoelig je paard is. Mijne kan je alles wijs maken, hem maakt het allemaal geen bal uit maar dat verschild per paard

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 22:10

Mijn haflinger van nu 29 en met wat artrose in de benen is vorig jaar nog een lang weekend mee geweest naar Texel (donderdag vertrek, zondag terug).
Enkele reis bijna 5 uur op de trailer (inclusief wachttijd voor en op de boot).
Dit was, in combinatie met de strandrit op Texel en de terugreis een beetje het matje.
Hij kon gelukkig de hele zaterdag lekker luieren en uitrusten en de week erna heb ik ook alleen maar met hem gewandeld, om hem weer te laten herstellen.

Maar zijn enthousiasme tijdens de strandrit staan in mijn geheugen gegrift. Zoveel lol en plezier, hij vond het geweldig.

Ik heb na dit weekend wel besloten om deze strandrit met veel liefde te koesteren en dat dit zijn allerlaatste vakantie is geweest. Al met al op zijn leeftijd is dat nu genoeg geweest.

In jouw geval zal het een eenmalige reis zijn en hoef je niet zo nodig meteen met hem aan het werk.
En ik denk dat de reis ook korter zal zijn dan die bijna 5 uur bij mij.
Gewoon lekker rustig aan rijden, wel in 1X door, dan kan hij daarna meteen op zijn nieuwe stek uitrusten en wennen, ipv eerst nog weer op een logeeradres.
Daarna lekker de tijd geven om aan zijn nieuwe stek en baas te wennen, dan verwacht ik wel dat het helemaal goed komt.

Mo1973

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 22:13

Bedankt voor de informatie, volgens mij is de rit op zich dus geen probleem als ik de ervaring zo hoor..
Nogmaals dank

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 23:42

Mo1973 schreef:
Waarom zou ik niet een paard met artrose willen kopen...
Dat was de vraag niet..
Ieder dier , net als mensen met een beperking, verdient een kans..
Ze is nog niet oud, ze kan nog een ritje maken, zij t rustig, en ik kan niet iedere dag, door mijn beperking, aan t werk dus...waarom niet??
Maar goed, het is niet de vraag waar ik mijn centjes aan besteed , de vraag is of je een paard met artrose een paar uur in een trailer kan zetten voor mijn plezier, zeg maar..
Ik wil dat van te voren weten..

Een paard dat goed genoeg is om werk te verrichten kun je ook prima vervoeren. Uit je openingspost blijkt niet dat het paard goed genoeg voor werk is. Als iemand dan met de vraag komt of het paard nog wel vervoerbaar is omdat het artrose heeft is het (m.i.) een bijna logische conclusie dat het paard er beroerd aan toe moet zijn omdat je anders zo'n vraag niet zou stellen. Dan vind ik het niet raar dat mensen (incl ikzelf) zich afvragen of je zo'n paard wel moet kopen. Maar goed, het paard blijkt gezond genoeg om te kunnen werken dus dan ligt de zaak wat anders.

Ik hoop dat je veel plezier met haar hebt!

Mo1973

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 23:59

Het paard is niet meer goed genoeg om intensief mee te werken..
Af en toe een ritje...
De vraag was of ik een paard met artrose een lange rit kan laten maken in een trailer..
Dat wie dan ook zich afvraagt of ik haar moet kopen vind ik wel vreemd..
Dat was nml de vraag niet..
Gelukkig heb ik dankzij de mensen die wel mijn vraag begrepen een antwoord gehad..
Verder wie wat waar en waarom ik een paard met artrose zou kopen is mijn zaak, een goede zaak welteverstaan..
Anders was mijn vraag wel, moet ik een paard met artrose kopen..
Zoals u misschien heeft gezien is een beperking voor mij niet belangrijk, aangezien ik zelf ook een beperking heb..
Het gaat mij er niet om of ik haar zou kopen, dat is de vraag ook niet..

Dus , bedankt voor de serieuze antwoorden, en de rest, mijn centjes..mijn verantwoordelijkheid...mijn groot hart en mijn keuze
Dank u wel

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 00:06

Mo1973 schreef:
De vraag was of ik een paard met artrose een lange rit kan laten maken in een trailer..

Als je een serieus gedegen antwoord verwacht zul je meer info dan dit moeten geven (bv iets over de graad van artrose). Maar je hebt het antwoord op je vraag al dus dat doet niet meer ter zake.

Verder heb je je punt wel gemaakt. Dank u.

Mo1973

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 00:26

Alsjeblieft, dan had dat gevraagd kunnen worden...ben ik nou zo slim , of bent u nou zo dom??? Het ging alleen maar over waarom ik haar zou moeten kopen...

De mensen die het wel hebben begrepen konden wel gwn antwoord geven..

Punt zeker gemaakt..
Dank u pffff

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 00:54

Mo1973 schreef:
Alsjeblieft, dan had dat gevraagd kunnen worden...ben ik nou zo slim , of bent u nou zo dom??? Het ging alleen maar over waarom ik haar zou moeten kopen...

De mensen die het wel hebben begrepen konden wel gwn antwoord geven..

Punt zeker gemaakt..
Dank u pffff

Jemig wat een reactie zeg.
Denk dat de mensen die met de vraag kwamen waarom paard kopen die actrose heeft je alleen willen waarschuwen. Vooral omdat jij met de vraag kwam hoelang paard op de trailer kan dan komt het over dat paard in zeer ernstige vorm heeft.( want meestal laat je dan zo dier inslapen maar goed.)
Anders had je toch zelf ook wel kunnen na denken dat zo rit geen probleem is

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 01:29

Dit dus. Door gebrekkige informatie uit de openingspost, worden er aannames gemaakt (logisch), in dit geval dat het paard zeer ernstige artrose heeft. En daar zijn een aantal reacties naar.
Niet boos worden... Iedereen hier probeert te helpen.

Fijn dat je vraag daarnaast ook beantwoord is. Heel veel plezier met je toekomstige paard!

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 07:13

Als je zelf al twijfelt of het paard een lange trailer rit aankan Zal het niet heel best gesteld zijn met de gezondheid van het paard! Jij hebt het paard tenslotte al zelf gezien! Ik zou het paard dan ook niet vervoeren

Je zegt dat het paard nog niet oud is Hoe oud is niet oud?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 08:07

Waar zit de artrose? In de benen, in de hals, in de rug,, in welk gewricht? Artrose is een slijtage /woekering aan een gewricht. Als het paard stil staat op de trailer zal het paard bijv. Minder last hebben dan in beweging. Ik zou me over de trailer rit niet zo'n zorgen maken.
Op de trailer is het zwaarder voor de spieren om in balans te blijven dan de gewrichten.

En als je je toch zorgen maakt, neem contact op met de behandelend arts, hij weet waar de artrose zit en of speciale actie nodig is voor het vervoer

Mo1973

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 08:27

Nogmaals het ging mij er niet om of ik een paard zou kopen met artrose, ging mij om de lange rit..
Dan vraag ik advies daarover, omdat er meer mensen zijn met paarden met artrose, krijg ik antwoord zoals zou je dat wel doen, een paard kopen met artrose...
Dat was de vraag niet en ik heb daar geen ervaring mee, vandaar de vraag..
Zo komen de eindeloze discussies in de wereld omdat mensen de vraag omdraaien naar iets anders..
Sterker nog, ik heb nog niet eens besloten of ik t paard koop..
Jullie hebben allemaal een punt, maar die heb ik ook..
De vraag was niet of ik haar zou kopen, dat is geheel aan mij..
En dat jullie er zorgen om hebben, dat snap ik niet helemaal omdat ik denk dat een paard geen broodje is en als ik een paard koop , is het voor altijd..
Als medepaardenliefhebber hoop ik dat jullie begrijpen dat ik sws nooit zomaar een paard met artrose zou kopen, zomaar...
Ik begrijp jullie punt , ik hoop dat jullie ook mijn punt begrijpen..zeker omdat zij perfect is en t dan lastig is om dat te beslissen..
Dan wil je geen negatieve reacties op de artrose maar alleen antwoord op je vraag..
Ik ga er iig over nadenken , niet alleen t vervoer maar ook of t allemaal wel mogelijk is..
Dank jullie wel

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 08:36

Juist super leuk TS dat je dit paard wil kopen. En vind de redenatie wel heel lief, ik heb wat, en zij ook.. en als ze nog geschikt is voor een rustig ritje, prima toch? :) dat ritje in de trailer zal zeker geen problemen geven met haar artrose. Dat komt wel goed. Artrose is niet te genezen, maar er zijn zat middelen om het proces te vertragen en pijn weg te nemen. Veel plezier met je nieuwe paard!

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 08:47

lijkt mij dat je voorbarige conclusies trekt, net zoals de mensen met een antwoord hier trouwens. Zonder de plaats van de artrose en de ernst van de artrose kun je er niks over zeggen namelijk. Misschien kun je het de dierenarts vragen die de artrose vastgesteld heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 11:47

Het was niet mijn bedoeling om je aan te vallen, maar ik maak me oprecht zorgen als iemand een paard met artrose koopt. Dan is de redenatie wel leuk, ik mankeer wat, dus mag zij dat ook. Maar dat is niet helemaal te vergelijken. Mensen kunnen namelijk voor zichzelf zorgen, paarden niet. Paarden zijn overlevingsdieren, die zullen doorlopen met pijn totdat ze echt niet meer verder kunnen. Daarnaast komen er ook extra kosten bij kijken, zoals dierenartsbezoekjes maar ook evt speciaal beslag, medicatie etc. Het zou zonde zijn als je een paard koopt waar je meteen veel kosten aan kwijt bent.
Dus het is misschien een beetje bemoeierig, maar met een goede reden. :) Er is vast nog een leuk dier te vinden die niet iets mankeert :)

Mo1973

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 12:16

Ik snap het ook, daarom neem ik zeker ook de tijd om hier goed over na te denken...
Ik zal idd ook dan uit moeten laten zoeken door mijn eigen da hoe ernstig het is, en op doe afstand is dat zeer lastig..
Mijn eerste gedachte was, ze moet zo lang in de trailer en hoe is dat voor haar ....
Ik dacht , als dat kan, dan ga ik weer verder denken aan hoe krijg ik een beeld vd artrose, via een da..
Ik doe alles in stappen, wil niet over een nacht ijs, maar ze lijkt me perfect ivm onze beide beperking...
Bedankt voor alle informatie iig...