Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

xyzutu2 schreef:Los daarvan vraag ik me wel eens af of er tegenwoordig niet heel erg lang doorbehandeld wordt. Toen ik in de paarden begon was een gebroken been een doodsvonnis. Heel simpel. Tegenwoordig is dat gelukkig niet meer zo, maar als ik dan zie wat paarden allemaal moeten doorstaan om van een breuk (of andere bijna terminale blessure) te genezen... Maandenlang niet uit de box mogen en dat soort dingen. Als mens leef je deels in de toekomst (als ik dit nu doe, dan kan ik straks dat en dus moet ik gewoon even de tanden op elkaar zetten...) maar een paard leeft in het nu. En als het nu maandenlang anti-paards is (zoals in mijn ogen bijvoorbeeld het geen contact kunnen hebben met soortgenoten, niet kunnen bewegen), dan denk ik dat ik toch voor een voortijdig einde zou kiezen. Maar goed, dat is makkelijk gezegd zolang je nog niet voor die keuze staat.
Dreamy schreef:Ik moet vandaag een beslissing maken.
Nog geen 7 jaar oud, maar een heel moeilijk lichaam en continue klachten. Door laten lichten bij de kliniek, blessure is weg maar nu weer andere klachten. Ben ondertussen 3,5 jaar bezig met vanalles om hem maar goed te krijgen/houden, maar als het vandaag niet goed is dan houdt het echt op.
Financien speelden nooit een rol, heb nooit op zorg voor hem bespaard, maar dat speelt nu toch ook wel echt een rol aangezien het geld maar blijft stromen en er geen verbetering te zien is.
Emotioneel ben ik er klaar mee en wil ik er ook niet mee verder als we na deze controle weer (nogsteeds) de medische molen in moeten. Een kapot paard doe ik niet de handel in en pijn laten lijden is ook geen optie. Dus dan is voor mij de keuze eigenlijk wel heel erg duidelijk..
Maar ieder heeft zijn eigen grenzen daarin en ik begin nu beide kanten te snappen (dus de financieeen en het emotionele gedeelte). Ik vind, zolang je alles hebt gegeven wat jij kon geven en je paard is gewoon niet gezond (die doe je niet zo de handel in imo), dat je best de keuze mag maken tot euthanaseren.
Citaat:Nu vraag ik me af wat mensen hun overwegingen nou echt zijn?
*Ga je echt tot het uiterste?
*Kijk je naar het paard of denk je ook aan je eigen belangen en mogelijkheden?
*HOevaak spelen financiele mogelijkheden mee?
En dan denk ik zelf; kun je altijd alles bieden op een pensionstal? Ga je ervoor verhuizen of plaats je dan je paard op bijv een pensioenstal? Hoeveel meerwaarde heeft dat voor iemand?