Paard met plat/brede hoeven (soorten beslag?)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vRhijn

Paard met plat/brede hoeven (soorten beslag?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-17 10:54

Hallo,

Ik ben opzoek naar mensen die wellicht ervaring hebben met paarden met platvoeten.
Momenteel heb ik namenlijk een paard staan (KWPNer) met platvoeten.
Toen het paard kwam stond hij voor op ijzers met dubbele lippen.

Nu ben ik zelf geen voorstander van ijzers dus wilde ik in eerste instantie kijken hoe het ging zonder ijzers. In het begin liep hij erg gevoelig (uiteraard).
Inmiddels is hij wel een stuk minder gevoelig op het harde, maar vind hem afentoe nog vrij voorzichtig lopen.

Ook heeft hij snel last van zachte stralen (ondanks altijd uitkrabben en een schone stal). Verder staat hij een aantaal uuur per dag in de wei waarvan alleen het stuk bij de ingang blubberig is, de rest is vrij ''droog''.

Inmiddels krijgt het paard ander voer waar hij het nu heel goed op doet.
(Daarbij krijgt hij ook biotine supplement om zijn hoeven te versterken.)

Nu zat ik te denken wat zijn jullie ervaringen? met bijvoorbeeld verschillende type beslag etc. :)

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 10:59

Wat is te plat? Veel hoefsmeden roepen dit al gauw, om de een of andere reden willen deze graag kleine stijle voetjes zien. (Vandaar waarschijnlijk ook de dubbellips ijzers)
Heb je foto's?

Het gevoelige kan ook een gevolg zijn van het vochtige klimaat op t moment. Hier ook natte voetjes, door omstandigheden alles op pauze, dus weinig beweging op harde ondergrond, dan krijg je vanzelf wat gevoeligheid. Heb een rijpaard ruin, die ook op grote voet leeft, ja als je van beknelde 'blikjes' hoeven gewend zijn, zijn ze groot. maar ze zijn functioneel en lijken bij dit paard zo te horen, geen enkel probleem. Ik heb hem eerder wel eens beslagen gehad voor te crossen en te springen in het outdoorseizoen (ivm stollen) en dan gaat er gewoon een simpel, standaard ijzer onder (in grote maat wel ;) )
Indien niet nodig niet beslaan, als het wel nodig is waarom niet eens beginnen met gewoon een simpel normaal ijzer?

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 11:02

Ik ben ook benieuwd naar de platvoeten. :)
Heb je een foto?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 11:04

Ik heb een Tinker die dat ook heeft. In het verleden waarschijnlijk te weinig bekapt. Toen ze bij me kwam nog nooit een ijzer gezien. Met geregeld bekappen al veel goed kunnen krijgen maar ik ging steeds meer rijden en ze loopt altijd buuten dus oo den duur kon de smid er nog maar weinig afhalen. Omdat ze ook nog eens scheef afsleet heb ik gekozen voor ijzers. Ben ook zeker geen voorstander, maar als ik paardlief kan helpen denk ik graag out of the box. Ze heeft eerst 3 - 4 weken op beslag gestaan met dubbele lippen (dan groeide de hoef eerder naar voren dan opzij en zou ze ze minder snel af trappen) en daarna 8 weken op gewonen ijzers (met widiapuntjes). Hierna liep ze een stuk rechter en waren haar hoeven mooi. Inmiddels een paar maanden zonder en gaat stuk beter dan voorheen. Ze slijt nu recht af. Omdat ze veel loopt hoeft de hoefsmid er nooit wat af te halen. Omdat ze wel weer wat breder werd is de hoefsmid gisteren even geweest om te vijlen, in het vervolg wil ik dat zelf gaan doen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 11:07

platvoeten zijn voor mij geen brede voeten, maar hoeven met heel lage hielen. Ook al is het estetisch niet zo mooi, zo lang een paard zich niet te vaak gaat aantikken of scheuren krijgt, liever een grote en brede hoef dan een smallen, kleine en hoge hoef. Hoe groter het oppervlak hoe meer het gewicht verdeeld kan worden.

Lage hielen worden overigens meestal niet beter door beslag, zeker geen zooltjes of hielverhogingen laten aanpraten, leuk korte termijn, maar op lange niet altijd het gewenste effect. Want meer druk op de hielen, gaat ze nog korter maken of meer doen onderschuiven. Zonder beslag heb je het meeste "werkruimte" om kleine aanpassingen te doen.

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 11:07

Plat heeft niks met stijl te maken. Een paard kan geen hoge verzenen hebben, en toch platvoeten. Plat wil zeggen dat ze niet - zoals ideaal is - een beetje hol zijn, maar met de vlakke zool de grond raken. Doordat we de afgelopen paar honderd jaar hier in Nederland niet op hebben geselecteerd omdat paarden toch wel op ijzers werden gezet, komt dit veel voor.

Er zijn mensen die denken dat dit door anders bekappen te verhelpen is, ik deel die mening niet maar ik moet daar eerlijk bij zeggen dat ik dat baseer op de ellende die ik heb gezien bij 1 paard van iemand die per se natuurlijk bekappen en geen ijzers wou.

Het lijkt mij wel een goed alternatief om met hoefschoenen te rijden, dan voorkom je hoefzweren en hoefkneuzingen als gevolg van steentjes etc.

vRhijn

Re: Paard met plat/brede hoeven (soorten beslag?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-17 11:12

Ik heb zo geen duidelijke foto van de zijkant, alleen van de voorkant. Dus daar zie je ''de hoek'' van de hoef als het ware zegmaar niet. Hij staat inderdaad met zijn zool heel dicht op de grond.
Daarnaast heeft hij inderdaad óók brede hoeven wat wel enigsinds op de foto te zien is.
Ik kan vandaag wellicht wat duidelijkere foto's maken.
https://scontent.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/ ... e=59189B66

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 11:12

Oude tinker had bred platpoten. Van die donald duck stappers eronder zitten. Sleten heel snel, scheurden snel grote stukken af. Tijdje op ijzers gezet met dubbele lip maar dat was geen succes, overgestapt op een andere manier van kappen met meer rol. Hoefschoenen voor op asfalt met mennen en later waren blote voeten weer voldoende. Alleen oppassen bij veel harde weg omdat hij dan door zijn witte hoeven snel vierkante blokvoeten kreeg.

Maar vooral de andere manier van kappen gaf het verschil tussen iedere zes weken nodig met veel stukken die afbreken naar eens in de 10 weken zonder problemen. Ook hij zachte stralen en versenen die ook nog eens heel raar de stralengroeven lieten dichtgroeien soms.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 11:17

dat de zool mee de grond raakt op zachte bodem is niet perse fout, als enkel en alleen je hoefwand de grond raakt zijn de hoeven te lang en heb je veel kans op scheuren.
Paard van mijn vriendin heeft ook zo'n brede hoeven, ok staat op 2 lips ijzers, omdat hij ze anders sneller aftrapt als zijn hoeven weer eenmaal wat gegroeid zijn, maar dus niet om smallere hoeven te krijgen.

Als de hoefas niet gebroken is, moet je -denk ik- niet al te veel zorgen maken over de vorm en stand.

vRhijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-17 11:21

petitparis schreef:
dat de zool mee de grond raakt op zachte bodem is niet perse fout, als enkel en alleen je hoefwand de grond raakt zijn de hoeven te lang en heb je veel kans op scheuren.
Paard van mijn vriendin heeft ook zo'n brede hoeven, ok staat op 2 lips ijzers, omdat hij ze anders sneller aftrapt als zijn hoeven weer eenmaal wat gegroeid zijn, maar dus niet om smallere hoeven te krijgen.

Als de hoefas niet gebroken is, moet je -denk ik- niet al te veel zorgen maken over de vorm en stand.

Het gaat me ook zeker niet om de vorm of stand te veranderen, alleen omdat hij vrij snel wat gevoelig is ben ik een beetje aan het oriënteren wat de mogelijkheden zouden zijn.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 11:26

Grote voeten idd zo te zien, maar platvoeten (en ja wat valt precies onder platvoeten? gebroken voetas?) valt wel mee geloof ik.

Ik ben ook geneigd te zeggen, als t paard goed loopt (gevoeligheid op grind en kiezels e.d even daargelaten), ze niet scheuren, niet teveel aan willen wijzigen.

Heb er 3, alledrie met 3 verschillende voeten eronder. Zolang ze goed lopen, de hoeven niet scheuren, breken etc. netjes bijhouden en niet teveel willen wijzigen. De gevoeligheid zal waarschijnlijk vanzelf minder worden, als t weer beter wordt en er wat gewenning optreedt. In de tussentijd idd misschien hoefschoenen of langzaam opbouwen op harde ondergrond.

Ijzers eronder staat iedereen ook gewoon vrij, maar dan zou mijn eerste poging gewoon een standaard ijzer zijn, en eens kijken wat er dan gebeurt.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 11:30

hoe lang is hij al van de ijzers af? Sommigen zeggen dat het tot een jaar kan duren...
En volgens mij zijn er paarden die nooit 100% correct zullen zijn zonder ijzers, van zodra ze gewerkt worden.

vRhijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-17 11:38

Bedankt voor jullie informatie /ervaringen allemaal (:
Nu is het wel zo dat het paard dit jaar verkocht wordt, dus dan is het wel de bedoeling dat hij door een klinische keuring komt. uiteraard zal er een opmerking komen dat hij wat brede/''plat''voeten heeft.
Uit ervaring weet ik dat ze hier niet persé op afgekeurd worden. uiteraard is het wel wat anders als hij inderdaad gevoelig loopt (op de volte) op het harde.
Nu verwacht ik inderdaad dat als hij een ijzertje er onder heeft dat hij hier geen last van heeft maar toen had ik inderdaad gehoord dat soms een zooltje eronder juist wilt helpen voor de gevoeligheid, maar dat wordt hier dus juist af geraden?

Opzich levert het met rijden nu geen problemen op, al kan hij nu wel iets minder ''mooi'' afrollen als dat hij op een ijzertje staat.

Hij is nu zo'n 2 maand van de ijzers af.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 11:44

zooltjes zijn een lapmiddel er komt vuil en nattigheid onder en maakt de zolen nog weker. Ik zou het als koper niet vertrouwen als een paard zooltjes heeft...

Een ijzer zorgt ervoor dat de zool niet langer meedraagt en zou het gevoeligheidsprobleem al moeten ovangen, zeker op harde bodem (grindpaden is weer iets anders). Maar 2 maanden is niet erg lang om de zolen van je paard beter te krijgen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 11:56

Als je nieuwe foto's gaat maken, probeer dan ook de onderkant op de foto te zetten. Daar is vaak veel meer aan te zien :j

Het is vrij normaal dat het een tijdje duurt voordat een paard weer helemaal goed loopt zonder ijzers.

vRhijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-17 20:26

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 20:29

Platvoeten zijn in mijn ogen hoeven die niet helemaal op maat bekapt zijn geweest. Zoek een Natural Balance (dat is heel wat anders dan een natural bekapper) smid. Deze zijn erg ervaren met het terug brengen van de natuurlijke stand. Mijn stalgenoot had een 28 jarig paard met enorme pannekoekenplatvoeten. Het beest had moeite met lopen door het gewicht aan hoef wat hij had. Na anderhalf jaar kon hij weer bereden worden zijn hoeven waren twee keer zo klein en concaaf. Het duurt even maar dan heb je ook wat.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 12:52

mrie schreef:
Platvoeten zijn in mijn ogen hoeven die niet helemaal op maat bekapt zijn geweest. Zoek een Natural Balance (dat is heel wat anders dan een natural bekapper) smid. Deze zijn erg ervaren met het terug brengen van de natuurlijke stand. Mijn stalgenoot had een 28 jarig paard met enorme pannekoekenplatvoeten. Het beest had moeite met lopen door het gewicht aan hoef wat hij had. Na anderhalf jaar kon hij weer bereden worden zijn hoeven waren twee keer zo klein en concaaf. Het duurt even maar dan heb je ook wat.

Streven naar een zo compact mogelijke voet is wel goed, zolang de hoef maar niet samengeknepen raakt. Mijn arabier heeft voor de smaak van anderen ook hele grote voeten, 13,5 cm breed, echter ze kunnen niet compacter. Het verschilt per paard.

Belangrijk is om het voer eens goed tegen het licht te houden. Teveel suiker en zetmeel zorgen voor een verzwakte witte lijn waardoor je flares krijgt en het paard ook gevoelig gaat lopen. Ook te weinig beweging zorgt voor een zwakke witte lijn.

Net als bij mensen is het heel gevoelig en onaangenaam als de aanhechting tussen hoefwand en de onderliggende weefsels verzwakt is. Helaas komt het bij veel paarden voor dat de witte lijn zwak is. De grootste oorzaken zijn hoefijzers, te weinig beweging en een verkeerde manier van bekappen. Al deze dingen leiden tot een slecht werkend hoefmechanisme, en daarmee een slechte doorbloeding. Een zwakke witte lijn is het resultaat van een gebrekkige doorbloeding!

Als voeding en huisvesting zijn aangepast (minder suiker/zetmeel en meer beweging) kan een goede bekapping het volgende voor je doen. De beste kans om de witte lijn weer stevig te krijgen bied je door de hoefwand op de plaats van de flare te ontlasten. Dit ontlasten doe je door de hoefwand ter plaatse wat korter te houden. Je krijgt dan automatisch kwartierboogjes, en in de regel zal de witte lijn hierdoor snel verbeteren.

vRhijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-17 15:18

@Arabesk, qua voeding krijgt hij vrij weinig aan suikers/zetmeel binnen. Namelijk 2 keer een halve kilo basisbroo per dag, en daarnaast een halve kg luzerne brok.
Voor een paard van zijn formaat zeker niet veel ( rond de 1m70). Paard heefr grij vewl energie dus vandaar redelijk beperkt in krachtvoer, wel 2 keer veel kuil, en een bult hooi perdag.
En hij krijgt ruimschoots beweging. Swinters elke dag 4 uur op de wei, en daarnaast wordt 5a6 dagen vrij intensief getraint.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 15:40

Oef... hiervan gaat het bij mij toch kriebelen. Ik vind een kg per dag echt veel en kuil is vaak ook behoorlijk rijk. 4 uur in de wei en uurtje training is nog steeds 19 uur opgesloten in een stal...

vRhijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-17 10:05

Caily schreef:
Oef... hiervan gaat het bij mij toch kriebelen. Ik vind een kg per dag echt veel en kuil is vaak ook behoorlijk rijk. 4 uur in de wei en uurtje training is nog steeds 19 uur opgesloten in een stal...

Ik kan je toch écht zeggen dat het voor een gemiddeld sportpaard van degelijk formaat écht niet veel is.
(Een soberder ras zoals een tinker voer je uiteraard ook anders dan een warmbloed.)
Daarnaast is het erg mooi (voordroog) kuil, en zeker geen ''vet'' kuil.

Los daarvan denk ik dat dit een andere discussie is die niet on-topic is. ;)
Laatst bijgewerkt door vRhijn op 12-01-17 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 10:06

vRhijn schreef:
@Arabesk, qua voeding krijgt hij vrij weinig aan suikers/zetmeel binnen. Namelijk 2 keer een halve kilo basisbroo per dag, en daarnaast een halve kg luzerne brok.
Voor een paard van zijn formaat zeker niet veel ( rond de 1m70). Paard heefr grij vewl energie dus vandaar redelijk beperkt in krachtvoer, wel 2 keer veel kuil, en een bult hooi perdag.
En hij krijgt ruimschoots beweging. Swinters elke dag 4 uur op de wei, en daarnaast wordt 5a6 dagen vrij intensief getraint.

beperkt krachtvoer en ruimschoots beweging := ik vind dat veel krachtvoer en zéér weinig beweging :=

En als je een paard met goede hoeven wilt zal je naast een goede bekapping toch écht moeten zorgen voor goede huisvesting/voeding anders is het dweilen met de kraan open.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 10:08

Ik vind dat voor een paard van 1m70 niet echt alarmerend veel eerlijk gezegd.

Beweging kan idd meer, maar op veel stallen mag je al blij zijn dat ze buiten komen in de winter...

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 10:53

Ik denk dat jullie je flink verkijken. Wellicht een kloof tussen noord en west nederland? Twee van mijn Tinkers zijn idd sober, maar de derde is lastiger te voeren dan de meeeste warmbloedpaarden die ik heb getraind. Echter weet ik, en mijn ervaring sluit daarbij aan, dat zoveel krachtvoer ongezond, onnodig en duur is. Mijn "warmbloedTinker" krijgt seniores priores als extra omdat ze aan ruwvoer niet genoeg heeft. Ze wordt endurance getraind en loopt 30 - 50km per week op hoger tempo, oa 4 - 5km galopperen aan een stuk door. Ik heb echt al genoeg paarden, warmbloeden en koudbloeden zien opknappen door overgang voordroog-hooi en weglaten van krachtvoer als basis. Voordroog is beter dan kuil, maar nog steeds over het algemeen een stuk rijker dan droog hooi.

Ik vind dit absoluut niet offtopic want de hoeven weergeven de gezondheid van je paard. Soms moet je wat achterstallig onderhoud bijwerken, maar als je problemen blijft houden gaat er toch wel iets mis in de basis.

En nee, ik ben geen extreme NH, mijn paarden dragen gewoon dekens, een bit en zouden op stal kunnen, maar de spijsvertering en lichaam van een paard is gemaakt voor gras/ruwvoer en veel beweging.

Maargoed, meten is weten. Het is aan de TS wat ze met advies doet, maar als je niks veranderen wilt zal het heus niet vanzelf gaan. Ik ben iig blij dat mijn paard (overigens was dit de "warmbloedTinker") inmiddels van haar platvoeten af is, vooral de bijkomende mogelijke gewrichtslijtage baarde mij wel zorgen.

vRhijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-17 11:42

Je kan natuurlijk niet verwachten dat een paard wat intensief getraint wordt uit hetzelfde voer voldoende haalt wat vergelijkbaar is wat ze in de natuur binnen krijgen.

En ik denk dat als je echt kijkt naar wat een sportpaard moet presteren dat daar wel degelijk krachtvoer voor nodig is, zeker om een paard op gewicht te houden wat bij bloedpaardjes niet altijd even makkelijk is.

Overigens noem je bovenaan zelf dat je ook besloten heb om je paard eerst op ijzers te zetten om de hoef te laten herstellen, dus dan kun je denk ik zelf ook wel inzien dat het niet altijd ALLEEN met voer is op te lossen.

En nee ik zeg niet dat eventueel aanpassen van voer niet nodig is, al denk ik dat in dit geval het paard op prima voer staat, en zéker niet te veel.