Tips voor het helen van een schoftwondje i.c.m deken...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Tips voor het helen van een schoftwondje i.c.m deken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 10:11

Hai,

Eén van onze paarden heeft een wondje op zijn schoft.
Hij heeft een deken op gehad die iets te groot was en hierdoor teveel trok op de schoft.
We hebben dit natuurlijk gelijk behandeld en hem toen ook zoveel mogelijk zonder deken buiten gezet, zodat de wond zo goed mogelijk helen.
Helaas werd het toen al snel te koud om hem nog zonder deken te laten en hierdoor blijft het wondje nat en heelt het niet zoals we graag zouden willen.

Heeft iemand een goede tip hoe we dit het beste aan kunnen pakken?
We houden het nu zo schoon mogelijk, maar het is niet ideaal op deze manier.

Alvast bedankt. :)

shunasammy

Re: Tips voor het helen van een schoftwondje i.c.m deken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 10:13

Als je er sudocrem op smeert, heelt het super snel! Wordt normaal gebruikt als babys schrale billen hebben maar werkt prima om zo een wondje te helen. Het zit in een lichtgrijs potje en er staat in rode letters sudocrem op.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 10:14

Toch de deken afdoen. Anders heb je straks ook nog kans dat er schimmel in het wondje komt.
Laatst bijgewerkt door FriesWytske op 09-01-17 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 10:14

Ik heb eens een spons in mn deken vastgemaakt, zodat de deken omhoog kwam en er geen druk op de wond kwam!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 10:16

Sudocreme is een optie! Ik ben alleen bang dat het dan te nat blijft en helemaal niet heelt, of valt dat mee?

Druk op de deken is gelukkig geen probleem. :)
Hij heeft nu een goede deken op die mooi over de wond heen valt.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 10:19

Een oude deken pakken en uitknippen rond de schoft?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 10:20

Honingzalf houdt het schoon en zorgt dat het goed geneest. Mss een borstbeschermer omdoen dat de deken er niet steeds op blijft hangen of iets maken als een donutachtig iets wat je op de schoft kun leggen en dus de plek vrijlaat en de deken hoger laat liggen?

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 10:22

Ik heb ook eens gehad bij me pony, heb toen oude deken gepakt en precies op de wond plek een gat geknipt...

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 10:22

Het wordt gelukkig weer warmer, dus dan kan hij misschien in ieder geval overdag zonder deken. Onder de deken kun je misschien een onderlegger van een bandage eronder steken voor een schoon en zachte bedekking van de wond.

shunasammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 10:26

Is de wond trouwens wel dicht? Sudocrem werkt heel goed bij dichte wondjes, maar kan gaan ontsteken bij open wondjes. Voor open wondjes zou ik groene leem gebruiken, dat vormt een soort 'schild' om de wond heen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 10:28

Ik zou inderdaad ook denken aan groene klei/leem, dat droogt mooi op en beschermt dan de plek :) Sudocreme gaat nu misschien meer broeiing, nattigheid of wrijving veroorzaken zolang het nog open is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 10:49

Oude deken uitknippen hebben we ook overwogen, maar als het dan gaat regenen werkt dat al niet meer. :)

Honingzalf is ook een goede. :j
Borstbeschermer zijn we ook van plan, maar aangezien de deken gelukkig niet aan de wond blijft plakken, willen we daar nog even mee wachten.

Morgen kan hij overdag ook wel even zonder deken als ik het zo zie, maar de dagen erna gaat het regenen.

Het wondje is niet helemaal dicht, maar wel vrij oppervlakkig (het is zeg maar geen diepe wond ofzo) en mooi schoon en roze.

Leem, waar kun je dat halen? Ik ga eens op zoek.

Bedankt voor alle tips!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 10:55

Bij de welkoop kun je groenekeem halen. Tube kost €10 ongeveer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 10:57

Ooh, die zit hier wel redelijk in de buurt.
Dan gaan we daar vanmiddag even kijken. :j

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 11:29

KoudbloedKim schreef:
Oude deken uitknippen hebben we ook overwogen, maar als het dan gaat regenen werkt dat al niet meer. :)

Honingzalf is ook een goede. :j
Borstbeschermer zijn we ook van plan, maar aangezien de deken gelukkig niet aan de wond blijft plakken, willen we daar nog even mee wachten.

Morgen kan hij overdag ook wel even zonder deken als ik het zo zie, maar de dagen erna gaat het regenen.

Het wondje is niet helemaal dicht, maar wel vrij oppervlakkig (het is zeg maar geen diepe wond ofzo) en mooi schoon en roze.

Leem, waar kun je dat halen? Ik ga eens op zoek.

Bedankt voor alle tips!

Ik raad je aan geen borstbeschermer te nemen. Mijn vorige paard heeft een grootte wond op de schoft/rug eraan over gehouden..
En ik heb al meerdere verhalen gehoord zoals demijne.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 11:31

Hm oke... ik denk dat het op zich ook wel gaat werken met groene leem.
Het is een mooi schoon wondje, alleen gaat het niet compleet dicht vanwege de deken die hij op heeft.

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 11:33

Kun je niet iets knutselen met twee kleine plastic flessen, waardor de schoft vrij ligt? (Ehm, snap je?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 11:34

Dat zou op zich wel kunnen, maar dan nog komt er weinig tot geen lucht bij. :)
Het vrij maken van de schoft is geen probleem.

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 11:36

Dan misschien een (echt) schapen/lams bontje ertussen? Ik ben grote fan van honingzalf...

Amel1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 20:11

Ik heb vorig jaar hetzelfde probleem gehad! Heb toen de gespen van de deken zo lang mogelijk gemaakt zodat deken tijdelijk achter de wond kwam te liggen. Om te voorkomen; een deken met een langere hals kopen :). Die kun je er dan opleggen als de wond zo goed als dicht is. Zou er ook niks opsmeren, maar lekker op laten drogen mits het goed schoon is. Heb dit jaar een borstbeschermer gekocht, met als resultaat een enorme drukplek op haar rug Niet aan te raden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 21:31

Het wondje zit vrij ver op de schoft, bij de manen zeg maar, ongeveer een hand voor het zadel.
Er bestaan geen dekens die daar achter komen en we hebben nu ook een goede deken, dus dat is het niet. :)
Ik ga toch voor de groene leem en kijk even of ik het af en toe kan luchten.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 06:54

Duidelijk past de deken niet. Een beter passende deken is de meest optimale oplossing. Het nugae ligament dat het opheffen van de hals ondersteunt kan schade oplopen door constante druk.

Tijdelijkenoplossing: Aan beide kanten van de wond een stuk schuimrubber in de deken naaien, zodat de wond vrij komt te liggen en lucht bij de wond kan zonder druk.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 07:09

Geen kans om met regen het paard binnen te halen? Persoonlijk zou ik de deken af doen. Zo koud is het nu toch niet?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 08:15

Ik neem aan dat je verschillende dekens hebt wanneer je dekens gebruikt ? Heeft een van de andere dekens geen andere pasvorm? Wondje insmeren heeft geen zin als tóch die deken erover zit, schuurt de zalf/klei er zo af.
Zonder deken is ook niet echt fijn als het dier al de hele winter een deken op heeft, zó warm is het nou ook weer niet.
of 2e hands deken zoeken met teruggesneden schoft ? (meestal de western dekens)

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 08:32

shunasammy schreef:
Is de wond trouwens wel dicht? Sudocrem werkt heel goed bij dichte wondjes, maar kan gaan ontsteken bij open wondjes. Voor open wondjes zou ik groene leem gebruiken, dat vormt een soort 'schild' om de wond heen.

Sudocreme wordt ook gebruikt bij kapotte babybillen die verpakt zitten in een pamper, dus opzich moet dat geen probleem zijn.

Ik smeer overal calendulazalf op. Met een dag ziet het er vaak al veel beter uit en het trekt snel dicht. Maar mijn paarden hebben geen deken op.
Het is bagger dat het zulk slecht weer is, anders had je het wat vaker kunnen luchten.

Is een wondspray geen idee? Ik ben er in principe niet zo'n fan van, maar misschien dat het in dit geval kan zorgen dat het in ieder geval dicht gaat.