Paard trapt en word heel boos

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aliedie

Paard trapt en word heel boos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 14:02

Hoii ik ben Ali
Ik heb mijn paard nu 2 jaar en toen we hem kochten was hij echt super lief. hij bokt en trapte nooit. Je kon er gewoon een klein kind op zetten en hij was super lief. Maar sins ik van stal ben veranderd en hij een belesuuren heeft gehad is hij heel gemeen. Als ik ze stal in kom kijk hij heel lief en is hij net als vroeger. Maar dan ga ik poetsen en gaat hij in een keer gericht trappen en word heel boos en dan is ie weer even lief en dan trapt en bokt hij weer. En gister heb ik hem voor het rijden even gelogeerd en hij bokt zo hoog en stijgeren trappen heel hard rennen. Na een tijdje dacht ik ik kan er wel op. Ik stapte op met het krukje en we reden 6 stappen en toen ging hij in eens liggen. Ik weet echt niet meer wat ik moet doen ik ben bang dat ik hem moet verkopen. Maar dat wil ik eigenlijk echt niet.
Hopelijk weten jullie wat ik kan doen x Ali

meisje2000

Re: Paard trapt en word heel boos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 14:07

Ik zou hem laten nakijken door een dierenarts want zoals jij het verteld lijkt het me pijn. Hij doet het met poetsen longeren en rijden dus voor mijn idee is er iets mis. Wellicht met zijn rug dat daar iets vast zit. Wat voor blessure heeft hij gehad? Misschien dat hij daardoor anders is gaan lopen met als gevolg dat er een spier of zenuw beklemd zit of ie te dergelijks.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 14:09

Is het ergens specifiek met borstelen wanneer hij begint te trappen? Bijvoorbeeld zijn rug, waar het zadel ligt, of juist op de singelplek? En doet hij ook zo als je zonder zadel longeert?

Hoeveel ruwvoer krijgt hij en wat krijgt aan voeding verder? Komt hij buiten, of staat hij 24/7 op stal?

aliedie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 14:24

meisje2000 schreef:
Ik zou hem laten nakijken door een dierenarts want zoals jij het verteld lijkt het me pijn. Hij doet het met poetsen longeren en rijden dus voor mijn idee is er iets mis. Wellicht met zijn rug dat daar iets vast zit. Wat voor blessure heeft hij gehad? Misschien dat hij daardoor anders is gaan lopen met als gevolg dat er een spier of zenuw beklemd zit of ie te dergelijks.

Hij heeft een blesuren aan ze achten been gehad hij moest daar voor 3 weken op stal staan en hij komt ander 1 een uur buiten maar het stomen is dat hij hellen maal is nageken door de dierenarts

aliedie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 14:28

Mizora schreef:
Is het ergens specifiek met borstelen wanneer hij begint te trappen? Bijvoorbeeld zijn rug, waar het zadel ligt, of juist op de singelplek? En doet hij ook zo als je zonder zadel longeert?

Hoeveel ruwvoer krijgt hij en wat krijgt aan voeding verder? Komt hij buiten, of staat hij 24/7 op stal?

Nee het is echt dat hij soms in een keer boos word okal poets je hem even niet dan kan hij ook boos worden als je logeerd zonder heb zadel heb ik nog niet gedaan na de belsuuren in ze achten been. Maar voor ze blesuren dee die bit nooit het is begonen toen ik veranderde van stal. Nu kan hij maar 1/2 uur naar buiten per dag maar deze stal was het dichts bij die anderen was 1/2 uur rijden en deze maar 30 min ik woon in Amerika dus er zijn hier niet zo veel stallen maar ik ben gewoon Nederland

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 14:30

Een uur is veel te weinig! gooi dat paard de hele dag naar buiten met soortgenoten en geef hem voldoende ruwvoer.

Zou me niets verbazen als hij maagzweren heeft.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 14:31

ik vind het erg lastig te lezen allemaal.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 14:31

Hier moet meer aan de hand zijn.

Het paard komt 1 uur per dag buiten? En is dat dat standaard die 2 jaren dat jij hem had al zo geweest? Zomer en winter?
Wat voor blessure was dat aan het achterbeen?

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 14:34

Als hij helemaal is nagekeken door een dierenarts en er is uitgesloten dat hij geen pijn heeft (wat wel mijn eerste idee is) kan het ook komen door te weinig beweging/weidegang.

Als hij op een dag maar 1 á 2 uur buiten komt betekent dat dus dat hij zo'n 20/21 uur per dag op stal staat.

aliedie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 14:36

Elisa2 schreef:
Een uur is veel te weinig! gooi dat paard de hele dag naar buiten met soortgenoten en geef hem voldoende ruwvoer.

Zou me niets verbazen als hij maagzweren heeft.

Ja zou ik graag willen hem meer naar buiten maar ze hebben hier gewoon voor ruimte voor en er is wel een stal waar dat kan maar om daar te komen moet ik 1 uur en 3 kwartier rijden en dat kan ik niet door de weeks want ik naar school

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 14:38

friesam schreef:

Kerstvakantietopic? :o

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 14:38

Ts het leest erg moeilik.

Het paard moet gewoon meer naar buiten. Waarom mogen ze niet langer buiten?
Wat krijgt hij aan voer en wat is zijn dagelijkse bezigheid?

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 14:40

Is er niet iemand op de stal met wat meer ervaring die je kan helpen? Krijg je les? Past het zadel nog goed? Heeft de dierenarts ook naar zijn rug gekeken?

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 14:40

listiglistje schreef:
friesam schreef:

Denk ik ook, schoppen en gaan liggen onder het rijden...groentesoep toch?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 14:41

friesam schreef:

Ik sluit me hier bij aan.Ik ben echt geen taal nazi ,maar hier kan ik toch niet heel veel van maken.

aliedie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 14:44

friesam schreef:

Sorry ben ook heel erg dyslectie en ik praat niet meer zo veel Nederlands

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 14:47

Citaat:
Nu kan hij maar 1/2 uur naar buiten per dag maar deze stal was het dichts bij die anderen was 1/2 uur rijden en deze maar 30 min ik woon in Amerika dus er zijn hier niet zo veel stallen maar ik ben gewoon Nederland

Huh? Ik snap het niet

En voor mij liever langer reizen en een gelukkig paard dan 1 dicht bij waar ik niks mee kan

aliedie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 14:50

Daantjee12 schreef:
Is er niet iemand op de stal met wat meer ervaring die je kan helpen? Krijg je les? Past het zadel nog goed? Heeft de dierenarts ook naar zijn rug gekeken?

Ja ik heb een coach en die zecht dat ik hem moet verkopen ik gebruik het zelfde zadel als altijd en ik heb er nog een bontje onder nee volgend mij heeft de dierenarts zen rug niet nageken

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 14:50

friesam schreef:
listiglistje schreef:

zou box vervangen door een balkon niet beter helpen? Of was dat enkel voor shetjes?

ts, waar zijn de volwassenen in dit verhaal? Heb je hulp? Doet ie dit sinds zijn blessure?

aliedie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 14:53

Donna89 schreef:
Citaat:
Nu kan hij maar 1/2 uur naar buiten per dag maar deze stal was het dichts bij die anderen was 1/2 uur rijden en deze maar 30 min ik woon in Amerika dus er zijn hier niet zo veel stallen maar ik ben gewoon Nederland

Huh? Ik snap het niet

En voor mij liever langer reizen en een gelukkig paard dan 1 dicht bij waar ik niks mee kan

Ja maar dan kan hij ook nog maar 3 uur naar buiten en ik weet niet of dat ook echt of dat is wat hij wil en als ik hem daar neer zet dan kan ik hem maar 2x rijden in de week en krijgt hij dus even veel beweging als op de stal waar die nu staat

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 14:54

1 of 3 uur zal het probleem niet zijn. Je paard probeert je te vertellen dat ie pijn heeft

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 14:55

friesam schreef:
listiglistje schreef:

Absoluut groentesoep.....en een gejat dekbed.....

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 14:55

Ik denk dat ze wil zeggen dat ze van Nederland afkomstig is, nu in Amerika woont, en dat ze daardoor zo'n slechte berichten schrijft omdat ze amper nog Nederlands gebruikt.

Is er niet iemand op die stalling , volwassene liefst, die je paard even kan bekijken of hij nergens pijn heeft?

aliedie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 14:56

joey2010 schreef:
Ts het leest erg moeilik.

Het paard moet gewoon meer naar buiten. Waarom mogen ze niet langer buiten?
Wat krijgt hij aan voer en wat is zijn dagelijkse bezigheid?

Ik kan er voor kiezen dat hij 3 uur naar buiten kan maar dan kan hij de volgende dag hellen maal niet naar buiten hij word ook nog 2x 10 minuten gestapt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 14:57

Ik zou beginnen met hem een tijdje zonder zadel te gaan longeren en goed te controleren of hij zijn rug wegdrukt (wat laat zakken) als je over zijn rug aait of borstelt. Voor een paard met deze problemen verwacht ik óf rugproblemen óf maagzweren óf beide.

Maagzweren behandel je met omeprazol. Het handigste is om abler te bestellen, dat komt uit canada en is dus voor jou goed te doen. Daarnaast moet hij onbeperkt ruwvoer krijgen. Het liefste grashooi, bijvoorbeeld timothy, luzerne/alfalfa bevat te veel calcium en eiwit voor een paard, dus zelfs als je het maar half-half kan doen is het al mooi meegenomen. Luzerne moet je corrigeren voor de hoeveelheid eiwit die erin zit, een mooi product daarvoor is tarwezemelen, wheat bran, en dan moet je voor iedere 4 kg/lbs luzerne daarnaast nog 1kg/lbs tarwezemelen voeren.

Om wat voor paard gaat het? In de vs moet ik direct aan quarters denken, die zouden minimaal 8kg ruwvoer en het liefste toch 11kg ruwvoer moeten krijgen. Luzerne, bietenpulp, grasbrok en hooi vallen allemaal onder ruwvoer.

Een bontje onder het zadel helpt niet als het zadel niet past. Plaats eventueel een foto van je paard met het zadel op zonder onderleggers/pad/etc. vanaf de zijkant genomen, dus zo, aanklikbaar