Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
SVRL schreef:CK's verhogen in het bloed vaak bij spierafbraak, kan ook verklaren waarom het kalium lichtjes verhoogd is. Creat ziet er goed uit, maar wat zegt zijn ureum? Deze waardes zie je ook wel eens bij een verminderde nierfunctie. Heb hier ook ene staan die soms slechte bloedwaarden heeft. Op labo is zijn nierfunctie ok, maar hij heeft soms wel bloed bij de urine. Bij de mijne vermoeden ze dus een probleem met de nieren en stelden ze een nierbiopsie (en lever en botbiopsie) voor. Er zijn nog andere problemen met mijn beestje en hij is voor de rest op de kliniek helemaal nagezien, zonder dat ze een duidelijke oorzaak vonden, dus ik heb hem die testen niet laten ondergaan. Maar als jou paard verder geen problemen heeft, zou ik het wel overwegen (maar informeer je eerst heel goed over de mogelijke complicaties van zo'n biopsies, zodat je weet wat de mogelijke risico's zijn)
Edit: ik heb over de LDH gezien, die ook gestegen is en een leverwaarde is. Schrap de nieren dus, LDH stijgt niet bij een verstoorde nierfunctie.
ellepel schreef:Die verhoging van de alpha glubuline kan wel wijzen op een besmetting met een parasiet.
Of het dan bloedworm is dat is niet duidelijk,maar goed ontwormen op bloedworm kan dan wwel verstandig zijn.
Meen ook dat de bloedowmr dus voor schade in de darmen kan veroorzaken wat dan ook bloedarmoede kan veroorzaken
funnyhorses schreef:miss_lizje schreef:Is de vorm en grootte van de RBC ook bekeken?
Weet ik niet of vind ik dat terug op de bloeduitslag?