bloedarmoede maar geen koper/ijzer tekort

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

funnyhorses

bloedarmoede maar geen koper/ijzer tekort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 12:11

Hallo ik heb weer eens een vraag nml

Volgens het laatste bloedonderzoek van mijn Tinker zijn er waardes verbeterd (joepie!!!) maar nu ook waardes verlaagd.
Ze heeft volgens de uitslag o.a. lichte bloedarmoede maar ijzer en koper zijn goed, koper is zelfs iets verhoogd.

Dierenarts raadde aan om nog eens te ontwormen met Equest en eventueel een antibiotica kuur omdat de Alfa's ook licht gestegen waren.

Heeft iemand ervaring met dit soort waardes?
Dit zijn de afwijkende waardes:

*rode bloedcellen----6.6---(6.6-9.7)
*hemoglobine--------11----(11-16)
*hematocriet---------30----(32-45)
*kalium---------------5.4---(3.2-5.1)
*creatinine------------0.7---(0.8-1.5)
*ck--------------------696---(<500)
*LDH------------------672---(<600)
*Alfa-1 globuline-----6.8----(2-6)
*koper----------------131----(60-118)

Anoniem

Re: bloedarmoede maar geen koper/ijzer tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 12:15

Heb je vitamine E (en selenium) ook laten testen? Spierwaarden zien er ook niet super uit, zijn daar problemen bekend? Ken de voorgeschiedenis niet natuurlijk ;)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 12:24

vitamine e is vorige keer bepaald en die was binnen de marge.
We dachten heel lang dat het een spierbevangenheid was maar de leverwerking was niet goed daarvoor is ze ook tegen leverbot behandeld.
Heel lang heeft ze bruine urine geplast, de laatste tijd is dit weer goed.

Maar kan een paard gewoon bloedarmoede hebben terwijl ijzer en koper gewoon goed zijn? Kan dit door bloedworm veroorzaakt worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 12:39

CK's verhogen in het bloed vaak bij spierafbraak, kan ook verklaren waarom het kalium lichtjes verhoogd is. Creat ziet er goed uit, maar wat zegt zijn ureum? Deze waardes zie je ook wel eens bij een verminderde nierfunctie. Heb hier ook ene staan die soms slechte bloedwaarden heeft. Op labo is zijn nierfunctie ok, maar hij heeft soms wel bloed bij de urine. Bij de mijne vermoeden ze dus een probleem met de nieren en stelden ze een nierbiopsie (en lever en botbiopsie) voor. Er zijn nog andere problemen met mijn beestje en hij is voor de rest op de kliniek helemaal nagezien, zonder dat ze een duidelijke oorzaak vonden, dus ik heb hem die testen niet laten ondergaan. Maar als jou paard verder geen problemen heeft, zou ik het wel overwegen (maar informeer je eerst heel goed over de mogelijke complicaties van zo'n biopsies, zodat je weet wat de mogelijke risico's zijn)

Edit: ik heb over de LDH gezien, die ook gestegen is en een leverwaarde is. Schrap de nieren dus, LDH stijgt niet bij een verstoorde nierfunctie.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-01-17 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 12:40

Die verhoging van de alpha glubuline kan wel wijzen op een besmetting met een parasiet.
Of het dan bloedworm is dat is niet duidelijk,maar goed ontwormen op bloedworm kan dan wwel verstandig zijn.
Meen ook dat de bloedowmr dus voor schade in de darmen kan veroorzaken wat dan ook bloedarmoede kan veroorzaken :j

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 12:45

Is er toevallig ook gekeken naar de Eosinofiele granulocyten? Als die verhoogd zijn is de kans behoorlijk groot dat er een worminfectie aanwezig is.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 14:23

SVRL schreef:
CK's verhogen in het bloed vaak bij spierafbraak, kan ook verklaren waarom het kalium lichtjes verhoogd is. Creat ziet er goed uit, maar wat zegt zijn ureum? Deze waardes zie je ook wel eens bij een verminderde nierfunctie. Heb hier ook ene staan die soms slechte bloedwaarden heeft. Op labo is zijn nierfunctie ok, maar hij heeft soms wel bloed bij de urine. Bij de mijne vermoeden ze dus een probleem met de nieren en stelden ze een nierbiopsie (en lever en botbiopsie) voor. Er zijn nog andere problemen met mijn beestje en hij is voor de rest op de kliniek helemaal nagezien, zonder dat ze een duidelijke oorzaak vonden, dus ik heb hem die testen niet laten ondergaan. Maar als jou paard verder geen problemen heeft, zou ik het wel overwegen (maar informeer je eerst heel goed over de mogelijke complicaties van zo'n biopsies, zodat je weet wat de mogelijke risico's zijn)

Edit: ik heb over de LDH gezien, die ook gestegen is en een leverwaarde is. Schrap de nieren dus, LDH stijgt niet bij een verstoorde nierfunctie.

Het ureum is goed nml 30------(20-41)

De leverwaarden zijn al gezakt sinds de vorige keer maar nog niet zoals ze horen te zijn.

Ik heb trouwens ook de urine getest en er zat regelmatig bloed in of erytrocyten.
Ook bilirubine was erin en urobilinogeen, tevens eiwit.

Bij de laatste controle was dit allemaal keurig ze heeft ook niet meer bruin geplast gelukkig.
Laatst bijgewerkt door funnyhorses op 03-01-17 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 14:24

ellepel schreef:
Die verhoging van de alpha glubuline kan wel wijzen op een besmetting met een parasiet.
Of het dan bloedworm is dat is niet duidelijk,maar goed ontwormen op bloedworm kan dan wwel verstandig zijn.
Meen ook dat de bloedowmr dus voor schade in de darmen kan veroorzaken wat dan ook bloedarmoede kan veroorzaken :j

Oke de d.a. opperde daarom ook ontwormen met equest dat ga ik ook doen, better safe than sorry.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 14:25

RianneH schreef:
Is er toevallig ook gekeken naar de Eosinofiele granulocyten? Als die verhoogd zijn is de kans behoorlijk groot dat er een worminfectie aanwezig is.

De eosinofielen staan bij elk bloedonderzoek op 1-----(<4)
Eosinofielen totaal staan op 0------(<1)

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 14:41

Een bloedarmoede zonder ijzergebrek kan heel goed hoor, er zijn heel veel verschillende vormen van anemie die ieder zijn eigen oorzaken kunnen hebben.

Hematocriet is onder de referentiewaarden en de RBC en hemoglobine zitten op de rand.
Omdat er geen sprake is van ijzergebrek zoals je zelf zegt zou je verder moeten onderzoeken naar vitaminen en leverwaardes. Want naast ijzergebrek kunnen te korten aan vitamines en leverziekten ook veroorzakers zijn voor een verlaagd hematocriet.
Is de vorm en grootte van de RBC ook bekeken?

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 14:41

Had mijne ook, licht bloedarmoede maar geen ijzertekort. Bleek idd bloedworm te zijn...

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 23:02

miss_lizje schreef:

Weet ik niet of vind ik dat terug op de bloeduitslag? :o?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 08:54

Voer je 's zomers knoflook tegen de vliegen?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 10:55

Ibbel schreef:
Voer je 's zomers knoflook tegen de vliegen?

Nope dat werkt bloedarmoede alleen maar meer in de hand.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 10:57

Goed dat je dat weet. Niet iedereen weet dat nl, en zo zou je zelf de oorzaak kunnen zijn zonder het te weten.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 11:19

Precies ibbel
Ik ben al 3 jaar met dit paardje bezig en nu gaat t eindelijk bergop ook de bloeduitslag is mooi verbeterd.
We zijn er nog niet maar we komen er wel.
Daarom liet ik de koper bepalen want zelf had ik t vermoeden dat t te laag zou zijn maar t is dus te hoog.

Dit paardje is een grote puzzel zo'n beetje alles is onderzocht maar tot nu toe geen diagnose en de symptomen passen bij 101 aandoeningen.

Voor nu staat de planning nog eens goed ontwormen tegen bloedworm en misschien nog een antibiotica kuur maar ik twijfel nog. Ik ben zo bang dat daarmee alles weer overhoop gehaald word....pffff...wat is nu wijsheid?

AM01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 11:23

Niet equest, maar equest-pramox gebruiken in dit geval. Een nog bredere ontworming.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 12:09

AM01 schreef:
Niet equest, maar equest-pramox gebruiken in dit geval. Een nog bredere ontworming.

Ja maar ik heb in november nog ontwormd met equimax d.a zei dat equest dan ook voldoende was.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 13:28

Dat klopt dan inderdaad. De pra van pramox is praziquantel, dat is puur tegen de lintworm. In equimax zit ook praziquantel en lintworm is in Nederland zelden een probleem dus die hoeft nu niet opnieuw bestreden te worden.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 14:22

Morgen krijg ik de equest gebracht.
Moet zeggen dat ik nu eindelijk een d.a heb die echt moeite doet zowel voor paard als voor eigenaar!
Dat is toch best bijzonder tegenwoordig.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 11:01

funnyhorses schreef:
miss_lizje schreef:

Weet ik niet of vind ik dat terug op de bloeduitslag? :o?

Excuses voor het late antwoord.
Staat er meestal niet op. Is een aparte "test".
Hematocriet is namelijk het volume van het bloed dat door de rode bloedcellen wordt ingenomen als fractie van het totale volume. Het woord fractie is hierin het hekelpunt.

Wanneer de RBC bijv. kleiner van vorm zijn kan het hematocriet verlaagd zijn, immers nemen kleine cellen minder ruimte in als grote cellen.

Is er ook onderzoek gedaan naar leverfunctie?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 11:19

Een specifiek leveronderzoek is (nog) niet gedaan. Enkel groot bloedonderzoek en daar waren de leverwaardes verhoogd.

Het paard had wel een fikse wormbesmetting toen ze bij mij kwam echt alles zat erin brrrr...
Zou wellicht toch nog bloedworm aktief kunnen zijn? Dat ingekapselde larven nu weer aktief worden?

Dat zou de bloedarmoede kunnen verklaren dan.
Plan is om nu te ontwormen met equest en over 2 maanden nog eens bloedonderzoek te doen.

Er zit godzijdank al een stijgende lijn in dus ik hoop zooooo erg dat we na bijna 4 jaar dokteren eindelijk een gezond paardje hebben.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 13:16

Bloedwormbesmetting kan zeker, maar het is heel raar dat de eosinofielen dan niet verhoogd zijn..

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 14:48

Alles is raar bij dat paardje -O-

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 15:27

Eosinofielen niet verhoogd is inderdaad vreemd.
Maar zo nog maar een gedachte spinsel, is er ook gezocht naar leverbot?