oor schimmel?? wie herkent dit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Donna89

oor schimmel?? wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-16 19:41

Hai allemaal
Ik hoop dat er iemand mee leest die dit herkend.
Rijd momenteel een heel leuk paard.
Tenminste, als ik aan rijden toe kom
Hij is namelijk nogal panisch om zijn oren
Als in , kijken mag, aankomen niet.
Zo erg dat je geen halster of hoofdstel op krijgt. Niet op de normale manier in ieder geval.

Nu zijn we eindelijk zo ver dat ik dicht bij genoeg mocht komen met mijn hand om een foto te maken.

Hij heeft witte korstjes in zijn oren lijkt het. Ik weet dus niet of het hard is of zacht en wat er onder zit. Want aanraken van de oren is uit den boze.

Een dierenarts laten komen om te kijken heeft niet zo heel veel zin in eerste instantie. Als die al dicht bij kan komen kan ie niet veel meer dan zien wat ik op de foto heb staan.

Wie o wie heeft een idee wat dit kan zijn
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

JorineV

Re: oor schimmel?? wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 19:54

Sorry geen idee, maar zou je de dierenarts die foto's niet kunnen appen?

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 19:55

Lukt het ook niet met een praam op zijn neus?

Is toch lastig beoordelen van een afstandje denk ik.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 19:58

Gewoon dierenarts laten komen, desnoods onder sedering of met praam laten kijken.
Misschien doet het gewoon pijn en dan zul je toch heus wat moeten doen.

LauraO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 20:01

Heb een paard gehad die ook zoiets had, heb helaas geen goede foto, maar lijkt er precies op. Bij ons dacht de da dat de haren daar waren weggebrand. Er was niets medisch volgens hem.

Afbeelding

Hier toch nog een foto van gevonden, het is wel ingezoomed...
Laatst bijgewerkt door LauraO op 30-12-16 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-16 20:03

Nee ook niet met praam helaas. Veroorzaakt alleen maar meer paniek. We zijn al weken stap voor stap met rust bezig. Inmiddels kan je zijn hoofd en voorpluk aanraken maar als je hem dwingt wb oren is er echt blinde paniek. Met praam word het dan alleen maar gevaarlijk.

Mijn eigen dierenarts is niet zo van het appen helaas. Wellicht dat er hier een bokkende dierenarts kijkt toevallig

Ja ik vermoed ook dat het pijn doet. En als er iets moet gebeuren zal idd sedatie nodig zijn. Alleen is het dan handig dat er al een soort van behandelplan klaar ligt of in ieder geval een idee van een plan.
Het gaat echt niet om geld maar heb niet zo zin om alleen consult te betalen om alleeen te kijken.. aangezien je echt niet meer kan zien dan op de foto

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-16 20:04

LauraO schreef:
Heb een paard gehad die ook zoiets had, heb helaas geen goede foto, maar lijkt er precies op. Bij ons dacht de da dat de haren daar waren weggebrand. Er was niets medisch volgens hem.

Oké, maar zou dan het haar niet weg blijven? Dit is lastig te zien en beoordelen omdat er zoveel haar om heen zit

Nooit van gehoord trouwens, haar weg branden

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 20:06

Tja, een DA kijkt sowieso niet gratis dus ik vind dat een beetje krom om ze daarom niet te laten komen. Gewoon sederen die hap. Als het schimmel is kun je dan meteen behandelen.

LauraO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 20:08

Moet wel zeggen dat het paard er verder geen last van had, ze vertoonde geen pijn en je kon er ook gewoon aanzitten. Dus voor jouw paard kan het best zijn dat er wel iets mee aan de hand is, omdat hij niet wil dat je eraan zit. Misschien toch gewoon de da om zijn mening vragen.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-16 20:10

Nogmaals het is niet dat ik geen dierenarts wil laten komen. Maar als ze toch komt, dat ze meteen iets kan is handiger dan moeten komen, sederen, niet juiste spul in de auto hebben, opnieuw terug komen en sederen...

En wellicht herkent iemand het en kan ik zelf nog iets proberen zonder er een (voor het paard) vreemde bij te halen wat hem veel stress opleverd.

Is toch niet heel gek gedacht?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 20:23

Schimmel kan,maar kan ook komen door een pappiloma virus,dat lijkt er ook op, zijn een wat wittige korstjes dan.
In het engels heet het oral plague, of aural plague, met googlen vind je veel info :j

Wel erg belangrijk dat er na het weekend een dierenarts bij komt,om te kijken wat de beste behandeling is.
Op zich is het normal niet heel erg en kun je het met wat vette zalf of olie wegvegen,
maar als een paard er echt veel pijn aan heeft dan is er wel een andere behandeling nodig.
Zou dus even zelf niet gaan dokteren,maar even de veearts afwachten.
Als de oren behandeld zijn denk ik zo dat dit paard ook veel beter daar aan te raken is,zou dus wel actie ondernemen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 20:28

Donna89 schreef:
Nogmaals het is niet dat ik geen dierenarts wil laten komen. Maar als ze toch komt, dat ze meteen iets kan is handiger dan moeten komen, sederen, niet juiste spul in de auto hebben, opnieuw terug komen en sederen...

En wellicht herkent iemand het en kan ik zelf nog iets proberen zonder er een (voor het paard) vreemde bij te halen wat hem veel stress opleverd.

Is toch niet heel gek gedacht?

Dan laad je hem in en rij je naar de DA toe?

Een beetje DA heeft zo ongeveer de hele apotheek in de auto, dus als het niet exotisch is dan heefft hij heus wel wat mee.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-16 20:30

Ik moet zeggen dat dit er al een tijdje er zit. Niet ineens gekomen ofzo. Maar kon eerder zelf niet kijken of dichterbij komen.

Tnx voor de optie. Ik ga er ff in verdiepen.

Bokt wees gerust. Uiteindelijk zal er echt wel een da aan te pas komen. Maar wil eerst zelf research doen.
En ga er echt niet zomaar wat op smeren
al zou ik willen. Haha dat laat ie echt niet toe

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-16 20:33

Sizzle ik wil m graag wat stress besparen. Dus liever niet naar een kliniek.

Even voor je beeldvorming. Heeft 2 maand geduurd voor ik zelf iets met m kon beginnen kwa hoofd. Wil dat dus niet zomaar verpesten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 20:40

Tja, ik ben nogal pragmatsch in die dingen.
Als het pijn doet ga je de komende maanden nog steeds niet veel beginnen. Dan kun je beter nu gewoon even doorzetten.
Zo snel zijn ze niet getraumatiseerd.

SennaNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 21:44

Mijn paard heeft ook dergelijke plekjes in de oren. Wordt idd door een papilloma virus (wrattenvirus) veroorzaakt. Wordt ook wel pinnale acanthose genoemd.

Toen ik haar net had mocht ik er ook niet aankomen, denk dat er veel aan gerommeld was en het toen ook echt zeer deed. Om te zorgen dat ze accepteerde dat ik aan haar oren zat heb ik een washandje aan het einde van een grondwerk stick gebonden en haar zo aan de aanraking laten wennen en dat ik haar geen zeer wilde doen. Nu laat ze zich goed behandelen al blijft haar rechter oor gevoeliger.

Ik heb het onder controle gekregen met bepanthen zalf. Dat is vet en verzacht. De korstjes lieten los en daaronder zit gave, iets bobbelige en ongepigmenteerde huid waar ook geen haren uitgroeien. Ik houd het schoon met babydoekjes indien nodig en smeer het dan weer in met bepanthen zalf.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-16 22:46

Senna ja dat bovenste plekje lijkt inderdaad wat op een wratje,
We zijn inderdaad al een tijdje bezig met een handschoen op een stick gebonden, daarmee wel kunnen bereiken dat we de rest van zijn hoofd en lichaam kunnen aanraken alleen de oren word niks beter.

Is idd dezelfde optie die ellepel gaf, wat ik vind komt idd overeen.

SennaNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 09:23

Klinkt misschien wat drastisch maar misschien voor de eerste behandeling een beetje suf maken..? Met tranquigel of de dierenarts laten spuiten. Daar leert ie dan niks van maar dan kunnen de dierenarts en jij even goed kijken en behandelen zonder dat het zeer doet. Dan zal het erna misschien al minder zeer doen en mag je er makkelijker aan zitten om de plekjes bij te kunnen houden

Edit: o wacht ben nog niet helemaal wakker denk ik.. lees net dat dit al geopperd is in vorige posts...

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-16 09:52

Haha geeft niet. Ja voor een eerste behandeling zal hij idd suf gemaakt moeten worden. Alleen een pasta is denk ik niet voldoende dus dan moet er wel een da bij komen. Dan meteen maar oor uitscheren denk ik zodat verdere behandeling makkelijker gaat.

Ik moet dinsdag toch mijn da bellen voor de hond dus dan meteen maar overleggen

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 10:02

1 van de paarden op stal heeft hetzelfde. Daar lukt het nu al een tijdje om vette zalf op te smeren. Als de korstjes hard worden krijgen we er geen halster of hoofdstel om. Op advies vd dierenarts wordt een paar keer per week gezalfd. En het werkt!geen problemen meer met aanraken van de oren!

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-16 10:27

Roekes bedankt voor het delen van je ervaring. Geeft de mens weer hoop. Haha
wat voor zalf word er gebruikt?

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 11:20

Gewoon vaseline of uierzalf. Als de korsten in de oren er maar zacht van worden.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 09:29

Ik denk toch heel anders. Paard geeft duidelijk aan dat het pijn heeft. Nood breekt wetten zou ik zeggen.
Hoe langer je wacht met behandeling, hoe meer het paard leert aanraking te ontwijken, hoe moeilijker de behandeling wordt.
Even wat stress bij het stellen van de diagnose door veearts en dan kan de behandeling beginnen en hoe eerder het paard van de pijn af is.
Veeartsen zijn heus wel wat gewend met paniekige paarden als ze pijn hebben.
Hup bellen maandag en een afspraak en behandelplan maken. Er zal een afschraapsel emaakt moeten worden.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 09:32

Daar sluit ik me volledig bij aan.

Niet zelf iets gaan smeren en prullen aan het oor.
Verkeerde of verkeerd aangebrachte middeltjes kunnen ook het oor inlopen in inwendig schade aanrichten, dan ben je verder van huis.

Succes!

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-17 10:33

Zoals ik al eerder zei ik ga niet zelf zomaar iets smeren. Was vooral op zoek naar ideeën wat het kon zijn.
En ben blij met de ervaringen die er gedeeld worden.